Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-06-21, 17:02   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du äter närmare 2 000 kcal än 3 000.

Känns konstigt att du har gramkoll på mikronutrienter men inte en aning om det viktigaste, energin. Du behöver äta dubbelt så mycket varje dag. Det var inget skämt. Man räknar med att en konditionsidrottare som tränar flera timmar per dag behöver äta 8-10 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och dygn.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 04:12   #17
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
att du äter en efterätt en dag kompenserar inte ett skvatt.
Du behöver äta mer varje dag.


Men ditt resonemang är lite märkligt.
det är ju fullt möjligt att du vid en kostomläggning väger 76kg men presterar bättre än i idag samtidigt som du mår bättre och inte riskerar att bli sjuk på sikt.

men du verkar tro att låg kroppsvikt är en större faktor för prestation än kost?
Självklart, det här är ett klockrent exempel på UNS eller Ortorexi skulle jag säga.

TS: Sluta mikronoja. Ät det du gillar och i bra mycket större mängder. Det är inte så att du kommer att gå upp 8 kilo om du äter några extra deciliter havregryn eller några extra frukter eller någon sås här och där, varje dag.

Ät mer. Du kommer att prestera bättre, må bättre och ha ett bättre liv utan massor tvångstankar om kost och träning. Låt oss ponera att du går upp 3-4 kilo om du öser på ORDENTLIGT med mat under ett gäng månader. Troligen, mest garanterat, största delen lagrat glykogen. Är det bättre att väga något kilo mer i forma av mer energi i muskulatur för träning och vardagsliv eller är det bättre att väga något kilo mindre, må skit och få långsiktiga hälsoproblem samtidigt som du behöver avbryta träningspass pga kramp och dålig prestation? För alla som inte är ätstörda är valet mellan dessa två inte ens något att reflektera över och för din egen hälsas skull hoppas jag att du vet vilket alternativ det handlar om.

Ät mer, må bättre och prestera bättre. Du försöker överanalysera ett problem sm är sanslöst simpelt. När jag tränade så pass mycket åt jag minst det dubbla, om inte mer. Räknade inte på den tiden men skulle lätt uppskatta att jag åt mellan 4500-5000 Kcal/dag och jag vägde mindre än dig. Jag väger 65 kilo i dagsläget och har inte tränat på något år, är bara aktiv genom 2-3 timmars promenad med hunden varje dag och jag behöver åtminstone 2400 Kcal för att inte tappa i vikt.

Ät MER.

Lycka till.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 09:21   #18
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg

Två äpplen, en deciliter proteinpulver

Två portioner steel cut havregrynsgröt, en deciliter proteinpulver, ett päron, fryst grönsaksmix vid sidan och ett kokt ägg.

Rotfrukter i ugn med olivolja och sallad, tre kokta ägg, en apelsin, och kanske en halv deciliter proteinpulver i vatten för att få i mig lite mer protein. Det här kvällsmålet är stort, det är säkert strax under ett kilo rotfrukter i ugn med olja och salt. Så gott.
Tog mig friheten att räkna lite:

2 äpplen: ~140 kcal
2 dl proteinpulver: ~300 kcal
2 dl havregryn: ~260 kcal
1 ägg: ~80 kcal
1 päron: ~85 kcal
Grönsaksmix: Typ försumbart? Ca 25-45 kcal/100 g. Säg 100 kcal då.
--> 965 kcal.

För att nå de 3000 kcal du har estimerat ska då middagen vara 2000 kcal och det finns det inte en chans att den är. De tre äggen ger~240 kcal och 0,5 dl proteinpulver ~75 kcal vilket blir ~315 kcal. Rotfrukterna blir svårare men kan försöka, finns recept på ICA:
- 300 g potatis ~300 kcal
- 200 g morötter ~80 kcal
- 100 g rotselleri ~29 kcal
- 150 g palsternacka ~150 kcal
- 1/2 msk olivolja ~60 kcal
--> 750 g rotfrukter("strax under kilot") i ugn ger ca 619 kcal.
--> 965+315+619= ~1900 kcal

Enligt min estimering kommer du alltså knappt ens upp i 2000 kcal. Det låter väldigt lite i kombination med ett minimum på 2 h kondition/dag. Framförallt är det ju inte i närheten av de +3000 kcal som du själv trodde vilket är lite oroväckande. Min beräkning kan säkert ha något småfel här och var men satt och googlade allt medan jag gjorde den och du hade ju angivit ganska tydligt vad du åt så helt fel kan den inte vara.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 10:54   #19
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Som alla redan sagt, du äter extremt lite.

Som jämförelse är jag 174 kort och väger kring 60. Tränar ej kondition öht och knappt styrketräning annat än lite pull ups och push ups nån gång i veckan.

Viktstabil på snitt 2500 / dag.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 11:16   #20
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
att du äter en efterätt en dag kompenserar inte ett skvatt.
Du behöver äta mer varje dag.


Men ditt resonemang är lite märkligt.
det är ju fullt möjligt att du vid en kostomläggning väger 76kg men presterar bättre än i idag samtidigt som du mår bättre och inte riskerar att bli sjuk på sikt.

men du verkar tro att låg kroppsvikt är en större faktor för prestation än kost?
Jag har vägt sjuttio kilo, och upplevde att backarna var lättare på cykeln då. Vikt är en stor faktor i MTB, särskilt när jag ska tävla. Med det sagt blir jag orolig när jag läser vad ni skriver. Jag vill kunna träna på mina cyklar länge och hållbart.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du äter närmare 2 000 kcal än 3 000.

Känns konstigt att du har gramkoll på mikronutrienter men inte en aning om det viktigaste, energin. Du behöver äta dubbelt så mycket varje dag. Det var inget skämt. Man räknar med att en konditionsidrottare som tränar flera timmar per dag behöver äta 8-10 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och dygn.
Jag har inte koll på mikronutrienterna mer än att jag en gång för ganska längesen skrev in livsmedel på chronometer och såg att procentsatsen på alla var hög. Jag blir väldigt orolig när jag läser vad ni skriver. Har hört skräckexempel om relativ energibrist och skador. Men var börjar jag? Jag kan ju inte dubbla mitt intag hux flux. Hur mycket ska man öka succesivt?


Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Självklart, det här är ett klockrent exempel på UNS eller Ortorexi skulle jag säga.

TS: Sluta mikronoja. Ät det du gillar och i bra mycket större mängder. Det är inte så att du kommer att gå upp 8 kilo om du äter några extra deciliter havregryn eller några extra frukter eller någon sås här och där, varje dag.

Ät mer. Du kommer att prestera bättre, må bättre och ha ett bättre liv utan massor tvångstankar om kost och träning. Låt oss ponera att du går upp 3-4 kilo om du öser på ORDENTLIGT med mat under ett gäng månader. Troligen, mest garanterat, största delen lagrat glykogen. Är det bättre att väga något kilo mer i forma av mer energi i muskulatur för träning och vardagsliv eller är det bättre att väga något kilo mindre, må skit och få långsiktiga hälsoproblem samtidigt som du behöver avbryta träningspass pga kramp och dålig prestation? För alla som inte är ätstörda är valet mellan dessa två inte ens något att reflektera över och för din egen hälsas skull hoppas jag att du vet vilket alternativ det handlar om.

Ät mer, må bättre och prestera bättre. Du försöker överanalysera ett problem sm är sanslöst simpelt. När jag tränade så pass mycket åt jag minst det dubbla, om inte mer. Räknade inte på den tiden men skulle lätt uppskatta att jag åt mellan 4500-5000 Kcal/dag och jag vägde mindre än dig. Jag väger 65 kilo i dagsläget och har inte tränat på något år, är bara aktiv genom 2-3 timmars promenad med hunden varje dag och jag behöver åtminstone 2400 Kcal för att inte tappa i vikt.

Ät MER.

Lycka till.
Hur du kan ställa en diagnos över nätet vet jag inte. Är det en ätstörning att vilja prestera i sin idrott och vara orolig över sin hälsa, mot bakgrund av sin egen okunskap i ett ämne.


Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tog mig friheten att räkna lite:

2 äpplen: ~140 kcal
2 dl proteinpulver: ~300 kcal
2 dl havregryn: ~260 kcal
1 ägg: ~80 kcal
1 päron: ~85 kcal
Grönsaksmix: Typ försumbart? Ca 25-45 kcal/100 g. Säg 100 kcal då.
--> 965 kcal.

För att nå de 3000 kcal du har estimerat ska då middagen vara 2000 kcal och det finns det inte en chans att den är. De tre äggen ger~240 kcal och 0,5 dl proteinpulver ~75 kcal vilket blir ~315 kcal. Rotfrukterna blir svårare men kan försöka, finns recept på ICA:
- 300 g potatis ~300 kcal
- 200 g morötter ~80 kcal
- 100 g rotselleri ~29 kcal
- 150 g palsternacka ~150 kcal
- 1/2 msk olivolja ~60 kcal
--> 750 g rotfrukter("strax under kilot") i ugn ger ca 619 kcal.
--> 965+315+619= ~1900 kcal

Enligt min estimering kommer du alltså knappt ens upp i 2000 kcal. Det låter väldigt lite i kombination med ett minimum på 2 h kondition/dag. Framförallt är det ju inte i närheten av de +3000 kcal som du själv trodde vilket är lite oroväckande. Min beräkning kan säkert ha något småfel här och var men satt och googlade allt medan jag gjorde den och du hade ju angivit ganska tydligt vad du åt så helt fel kan den inte vara.
Jag har kanske underskattat något också, det är ju inte ovanligt att man gör det har jag förstått. Men äter för lite gör jag. Var börjar jag? Jag kan inte dubbla mitt intag över en natt, och jag vill se hur min prestation påverkas och utvärdera.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 11:35   #21
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det som är snällast mot magen är nog att inte öka mängderna, utan kaloritätheten. Minska på frukterna och grönsakerna, lägg till ris, pasta och bröd. Ha gärna olivolja på maten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 11:47   #22
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg

Jag har kanske underskattat något också, det är ju inte ovanligt att man gör det har jag förstått. Men äter för lite gör jag. Var börjar jag? Jag kan inte dubbla mitt intag över en natt, och jag vill se hur min prestation påverkas och utvärdera.
Först och främst vill jag skjuta in med att jag inte är kunnig inom detta. Men är det så svårt att öka intaget? Om det känns svårt att öka intaget med 100 % kan du väl öka det med 50 % till att börja med? Du kan ju t.ex. äta mer kaloritätt. Bara som ett exempel så äter min kompis som är vegetarian(som tycker han äter mycket men likväl har svårt att hålla vikten) frekvent jordnötssmör.

I.o.m. att du lider av detta känns det inte rätt att göra mini-förändringar, som att t.ex. gå från två till tre äpplen en måltid. Då känns det som att det finns en risk att man blir kvar i samma fönster.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 12:19   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Här är ett exempel på en dags matintag för en konditionsidrottare med din träningsmängd och ungefärliga energibehov (ur https://www.adlibris.com/se/bok/prac...-9781284101393 )

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 12:50   #24
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Här är ett exempel på en dags matintag för en konditionsidrottare med din träningsmängd och ungefärliga energibehov (ur https://www.adlibris.com/se/bok/prac...-9781284101393 )

Det var bra med en exempelbild. Det är ju nästan dubbla kolhydratsintaget i förhållande till hur jag äter idag.

Men hur ska vägen dit gå så att kroppen anpassar sig till ett högre intag? Är det bäst att öka lite varje dag eller att snabbare öka intaget till lämplig nivå? För min cykling vill jag helst hålla mig där jag är viktmässigt, särskilt nu när tävlingarna drar igång.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 13:47   #25
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Det var bra med en exempelbild. Det är ju nästan dubbla kolhydratsintaget i förhållande till hur jag äter idag.

Men hur ska vägen dit gå så att kroppen anpassar sig till ett högre intag? Är det bäst att öka lite varje dag eller att snabbare öka intaget till lämplig nivå? För min cykling vill jag helst hålla mig där jag är viktmässigt, särskilt nu när tävlingarna drar igång.
Du har ju inte full koll på detta så det är ju svårt att säga : stegra med 200kcal i veckan.

Steg ett borde vara att äta mer riktig mat, inte rotfrukter och tre ägg liksom...
Ris och pasta är bra grejer, se till att äta någonting fett till varje måltid.

Ersätt proteinpulvret med proteinkällor som du äter för då kommer du få en del annat på köpet.


lever du på din cykling, eller tjänar stora pengar på den? Eller är du topp i Sverige?
annars bör du ta en funderare kring varför du sätter prestation före din hälsa. För vem gör du det?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 18:38   #26
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Du har ju inte full koll på detta så det är ju svårt att säga : stegra med 200kcal i veckan.

Steg ett borde vara att äta mer riktig mat, inte rotfrukter och tre ägg liksom...
Ris och pasta är bra grejer, se till att äta någonting fett till varje måltid.

Ersätt proteinpulvret med proteinkällor som du äter för då kommer du få en del annat på köpet.


lever du på din cykling, eller tjänar stora pengar på den? Eller är du topp i Sverige?
annars bör du ta en funderare kring varför du sätter prestation före din hälsa. För vem gör du det?
Det här var verkligen ett uppvaknande. Jag trodde jag åt som en någurlunda hälsosam idrottare med mycket frukt och grönt. Hade ingen aning om att behovet blev så enormt mycket större av träning, även om jag vet att jag tränar en del.

Jag har tränat 80km distanscykling idag, 2 timmar och 45 minuter, och då borde jag få i mig kring 5-600 gram kolhydrater alltså? Det är ju på riktigt svårt att få i sig.

Jag lever inte på cykling, men det är ett stort intresse. Anledningen till att jag startade tråden var just den långsiktiga hälsan och funderingar jag haft sen jag läste artikeln om kost för prestation på Styrkelabbet.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 19:06   #27
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Grönt är nyttigt, ja. Men frukt är väl ganska överskattat. De är ju framodlade för att vara stora, söta och se snygga ut, snarare än vitamin- och mineralrika. Största orsaken till att folk säger att frukt är nyttigt är väl i jämförelse med godis, och som ett alternativ till detta.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 19:23   #28
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Något som är väldigt vanligt för motionärer (och för den delen elitidrottare) att missa i sitt upplägg är att du behöver lägga lika mycket tid/energi på din återhämtning som på din träning för att maxa prestationen. Jag har en bekant som åker längdskidor i landslaget som jag pratat om det här med och hon tycker inte att själva träningsmängden är den största utmaningen i hennes utveckling, utan just hur hon ska lyckas äta allt hon behöver för att må bra och hålla långsiktigt.

Så satsar du på din cykling så måste kosten finnas där till lika stor del som träningen. Jag tycker du ska köpa en matvåg och använda dig av cronometer (ett gratis och smidigt webbverktyg) för att hålla koll på ditt matintag. Du behöver absolut få i dig mer kolhydrater på sikt men tills du kommer ditt så kötta på med smör, grädde m.m. Att hamna rätt med kalorierna är mycket viktigare än att hamna rätt med f/k-ratio! Ration kan du justera i efterhand i takt med att du lär dig hur du får i dig rätt mat.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 20:49   #29
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Grönt är nyttigt, ja. Men frukt är väl ganska överskattat. De är ju framodlade för att vara stora, söta och se snygga ut, snarare än vitamin- och mineralrika. Största orsaken till att folk säger att frukt är nyttigt är väl i jämförelse med godis, och som ett alternativ till detta.
Framförallt är det väldigt kcal-snålt, och det är ju inte särskilt nyttigt om det är just kcal man har brist på. Fast å andra sidan är det väldigt lättillgängligt numer, förr fanns typ sura apelsiner med hundra kärnor i en månad per år. Nu kan man äta, och odla, närstan vadsom året runt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 08:16   #30
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg

Jag har tränat 80km distanscykling idag, 2 timmar och 45 minuter, och då borde jag få i mig kring 5-600 gram kolhydrater alltså? Det är ju på riktigt svårt att få i sig.

.
nej det är inte svårt att få i sig.
eller jo om du håller fast vid att göra det medels grönsaker och rotfrukter och potatis. mycket lättare med pasta, ris, bröd, etc

men om du går tillbaka ett par år så klarade du ju det
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...02&postcount=1

Det du måste inse är att du som högenergiförbrukare har plats för en hel del "onyttigt" i din kost. men då måste du sluta tro att det är onyttigt

Exempelvis ett par liter sportdryck under långpass. Glass efter Eller en rejäl klick barnäs för att komma upp i kalorier.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)