Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-11, 12:33   #46
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
En mamma bara vet hur inflammationsdrivande det är grabbar. Skärp er.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 12:43   #47
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Finns inte jättemycket belägg för detta annat än anekdotiska berättelser från diverse hälsobloggar.
Isåfall I stand corrected. Även om jag upplever mindre problem med min reumatism när jag äter mindre socker. Och samma med döttrarna. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 12:48   #48
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Isåfall I stand corrected. Även om jag upplever mindre problem med min reumatism när jag äter mindre socker. Och samma med döttrarna. ^^
Det betyder ju inte att det är inflammationsdrivande i dess rätta mening. Vad effekten eventuellt beror på behöver undersökas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 12:51   #49
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det betyder ju inte att det är inflammationsdrivande i dess rätta mening. Vad effekten eventuellt beror på behöver undersökas.
Det har du helt rätt i. Dock oavsett hur det påverkar min reumatism och inflammation är det ju inte helt fel att hålla nere på raffinerat socker. Sen socker som finns i min mellanmålsfrukt (banan eller äpple ) är okej då se har andra fördelar. 😊
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 13:08   #50
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det har du helt rätt i. Dock oavsett hur det påverkar min reumatism och inflammation är det ju inte helt fel att hålla nere på raffinerat socker. Sen socker som finns i min mellanmålsfrukt (banan eller äpple ) är okej då se har andra fördelar. 😊
Oftast en bra idé att hålla nere på det högbelönande för att få plats med det essentiella. Sedan tänker jag att i ditt fall kanske socker har en mer direkt påverkan med tanke på din reumatism. Men precis som Dreas är inne på är "effekten" något annat.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 14:19   #51
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Intressant. Om det inte är för... Privat, så får du gärna dela med dig om hur magen reagerar. Konstigt nog verkar jag bli bättre i magen, kortsiktigt, om jag ätit mycket kakor och godis en dag.



Mentalt beroende kan man väl visserligen bli av allt? Kanske inte är det de menar när de säger "sockerberoende" förvisso.
Det är nog mer fettet i kakorna än sockret som gör magen bättre. Fettet kan fungera ångestdämpande, ångest gör dig orolig i magen, mer fett=mindre ångest= bättre mage.

Baserat på mig själv Lax, smör, fettranden på kött, ät jordnötssmör med sked direkt ur burken osv. tar bort ångesten bättre än godis/läsk och lugnar stressmagen bättre.

Helmut Kohl åt smör när han var stressad och hade ångest. Gör som Helmut
__________________
Oleg. pseudointellektuell

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2021-10-11 klockan 14:21.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 16:36   #52
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är nog mer fettet i kakorna än sockret som gör magen bättre. Fettet kan fungera ångestdämpande, ångest gör dig orolig i magen, mer fett=mindre ångest= bättre mage.

Baserat på mig själv Lax, smör, fettranden på kött, ät jordnötssmör med sked direkt ur burken osv. tar bort ångesten bättre än godis/läsk och lugnar stressmagen bättre.

Helmut Kohl åt smör när han var stressad och hade ångest. Gör som Helmut
Nu vet jag inte hur er situation är men jag tycker inte det låter vidare sunt att se eller för den delen använda mat som något ångestdämpande. Det känns som något som nog snabbt kan leda till problem.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 16:39   #53
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av heavensmile Visa inlägg
Nu vet jag inte hur er situation är men jag tycker inte det låter vidare sunt att se eller för den delen använda mat som något ångestdämpande. Det känns som något som nog snabbt kan leda till problem.
Däremot så kan det ju vara bra och kanske "intressant" att liksom hitta olika livsmedel och kombinationer som man allmänhet uppskattar och mår bra av (fast jag ser det lite som en annan grej en att som sagt använda mat som något ångestdämpande).

Senast redigerad av heavensmile den 2021-10-11 klockan 16:41.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 20:42   #54
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av heavensmile Visa inlägg
Däremot så kan det ju vara bra och kanske "intressant" att liksom hitta olika livsmedel och kombinationer som man allmänhet uppskattar och mår bra av (fast jag ser det lite som en annan grej en att som sagt använda mat som något ångestdämpande).
Jag menar inte minst med tanke på att det finns folk som svälter och inte ens har råd med mat. Och alltså inte har den lyxen som vi har i Sverige att i stor utsträckning välja vilka livsmedel som hen konsumerar..
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 23:58   #55
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av heavensmile Visa inlägg
Jag menar inte minst med tanke på att det finns folk som svälter och inte ens har råd med mat. Och alltså inte har den lyxen som vi har i Sverige att i stor utsträckning välja vilka livsmedel som hen konsumerar..
Det för var fatshaming Plastis!
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 18:44   #56
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Oftast en bra idé att hålla nere på det högbelönande för att få plats med det essentiella. Sedan tänker jag att i ditt fall kanske socker har en mer direkt påverkan med tanke på din reumatism. Men precis som Dreas är inne på är "effekten" något annat.
En idé kan ju vara att även om inte sockret i sig själv retar upp immunförsvaret och orsakar inflammationer kan vara att socker påverkar hormoner och det i din tur ställer till det med min autoimmuna sjukdom. 😅 Köpte iallafall en sockerfri proteinbar för att fira Internationella Reumatikerföreningen som är idag den 12e oktober.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-13, 10:37   #57
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
En idé kan ju vara att även om inte sockret i sig själv retar upp immunförsvaret och orsakar inflammationer kan vara att socker påverkar hormoner och det i din tur ställer till det med min autoimmuna sjukdom. 😅 Köpte iallafall en sockerfri proteinbar för att fira Internationella Reumatikerföreningen som är idag den 12e oktober.
Det kan också vara så att du vill att det ska vara på ett visst sätt och letar efter förklaringar som passar in i hur du "tänker att det är".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-14, 11:56   #58
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 731
https://www.webmd.com/rheumatoid-art.../sugar-ra-link

Kanske finns något matnyttigt där!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-14, 14:04   #59
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
F-n vad svårt det verkar vara att ta in att man kan må sämre av socker trots att det finns så många som inte mår bra av det.

Själv får jag svettningar, värmevallningar samt sömnproblem om jag äter för mycket socker.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-14, 15:49   #60
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
F-n vad svårt det verkar vara att ta in att man kan må sämre av socker trots att det finns så många som inte mår bra av det.

Själv får jag svettningar, värmevallningar samt sömnproblem om jag äter för mycket socker.

Du får absolut hävda att du får svettningar, värmevallningar samt sömnproblem av socker men att istället påstå det mer generella att socker orsakar svettningar, värmevallningar samt sömnproblem, är felaktigt anser jag då det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är så.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)