Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-10, 12:05   #61
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Bozar — Det var många osammanhangande tankar.

Exempelcitat: "grava neurogena biverkningar som följd av ditt låga kolesterol samt diabetes"

Senast redigerad av Sverker den 2012-07-10 klockan 17:50.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 17:51   #62
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Så håller vi god ton i tråden.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 18:38   #63
Rodeo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 21
Jag hittade en rolig case-study också. En gubbe som pga mentala problem (tvångsmässig LCHF? ) ätit 20-30 ägg om dagen i över 15 år och hade normala kolesterol-nivåer.

Tydligen tog han bara upp 18% av kolesterolet, mot ca 40-50% för normalt folk. Dessutom hade han dubblerad produktion av gall-syror.

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056...99103283241306
Rodeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 21:15   #64
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Det är alltid roligt med skrönor. När jag läste texten tyckte jag direkt att något inte stämmer. Så jag tog mig tid och räknade lite på uppgifterna som står i texten om den gamle mannen, och kom fram till följande.

Äggen jag köper i 24-pack väger i genomsnitt 57g utan skal. Då innehåller 25 ägg följande:

Kalorier: 2081 kcal
Protein: 180g (35E%)
Fett: 144g (61E%)
Kolhydrater: 20g (3,9E%)
Kolesterol: 5,9g

Eftersom mannen inte dog i skörbjugg, åt han mer än bara ägg i 15 år (ägg innehåller inte C-vitamin). Detta blir naturligtvis omöjligt att kalkylera utan fakta, men hans dagliga kaloriintag var uppenbarligen högre än 2081 kcal/dag i genomsnitt.


Om man uppskattar hans energiförbrukning med hjälp av generella formler utifrån uppgifterna som står i texten, får man följande (jag förenklar beräkningarna genom att välja medelvärden: kroppsvikt 84 kg; ålder 80,5 år, längd 1,87m):

Eftersom vi pratar om en Alzheimerpatient borde han inte vara alltför aktiv inom 73-88 års ålder. Med aktivitetsfaktorn 1,2 (dvs. stillasittande) får man följande:

Harris & Benedict: 1934 kcal/dag
Katch-McArdle: 1783 kcal/dag
Miffling: 1934 kcal/dag

Om vi istället väljer 1,375 (dvs. lätt aktiv; ett tillägg på ca 2 timmars promenad per dag) får vi följande:

Harris & Benedict: 2216 kcal/dag
Katch-McArdle: 1989 kcal/dag
Miffling: 2215 kcal/dag

Kaloritillägg utifrån kroppsviktökningen är försumbar (2,6 kcal/dag)

Siffrorna går helt enkelt inte ihop. Mannen skulle m.a.o. ha ätit i princip bara ägg i 15 år och varit frisk hela tiden. Att ens antyda något sådant är löjligt.

När man inkluderar amsagor i en vetenskaplig redovisning har man egen agenda. Varför redovisar man inte bara fakta? Vem finansierade studiet? Vem intressen bejakar man? osv. Att det hela står i The NEW ENGLAND JOURNAL of MEDICINE blir direkt olustigt.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 22:23   #65
Rodeo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 21
Om du vill diskutera vetenskap så är det bättre att du läser studien jag länkade till ovan:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...00032-0276.pdf

Det med gubben var mer en kul grej, men det går ju ändå inte att motsäga att han

1. Åt en massa ägg.
2. Tog upp mindre än hälften av den mängd kolesterol en vanlig person på en vanlig diet gör.
3. Producerade mer än dubbelt så mycket gallsyra som en vanlig person.

Vad gäller kaloriäkningen så går inte det att veta eftersom att vi inte vet hans aktivitetsnivå, om han tar upp allt fett eller om han ens är viktstabil.
Rodeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 23:56   #66
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
För att siffrorna ska gå ihop måste denna 73-88 åriga Alzheimerpatient träna mer än jag. Det förefaller för mig som helt orimligt. Jag tycker inte man ska blanda amsagor och vetenskapliga redovisningar. Det skapar löjets skimmer över texten, oberoende av dess övriga kvalitéer.

Det står att gubben låg stadigt mellan 82 -86 kg i kroppsvikt. plusenergin kompenseras av minusenergin utifrån kroppsvikten och påverkar inte kalkylen nämnvärt; texten anger konstant äggkonsumtion i 15 år.

Det verkar mera rimligt att gubben haft extrem äggkonsumtion de senaste åren, men det lät häftigare att säga 15 år. I vilket fall som helst, verkar hans kolesterolvärden bibehållits rimliga. Det kan mycket väl vara så att kroppen anpassar sig över en längre tids extremt kolesterolintag. Som alltid, finns det stora individuella variationer. Däremot att utifrån denna studie dra några växlar för en ev. långtidsriskbild, är mera tveksamt.

Jag drar ofta paralleller med rökning i diskussioner om riskbilder. Tittar man på de stora studier som finns så ser man ingen enorm ökning av cancer inom de första 5-10 åren. Pratar vi däremot 15 eller 20 år så ökar risken dramatiskt; för storrökare går förloppet snabbare. Det brukar ta lång tid innan främst lungvävnad blir ordentligt "impregnerad" av de skadliga ämnena. När skadan är framme går det undan. Detta hindrar dock inte att det finns enstaka nittioåringar som svurit och rökt i hela sitt liv utan att få cancer. Det är helt enkelt så "långtidsrisker" fungerar.

Långtidsrisker kalkyleras ofta med matematiska modeller som kräver generaliserar utifrån populationsgrupper. Försäkringspremier bygger på liknande modeller. Stereotypa modeller kan aldrig bli korrekta för varje individ, men är ändå ett oerhört användbart verktyg i generell riskbedömning. Och ofta den enda att tillgå.

Kopplingen mellan högt kolesterolintag och krans- och kärlsjukdomar har ifrågasatts pga. problemet att beskriva skadeförloppet väl och varierande resultat i korttidsstudier. Men det går inte heller förneka de stora populationsstudier som visar koppling.

Det är lustigt hur den mänskliga hjärnan resonerar ibland. Pratar man med dem som exempelvis ägnar sig åt extremsporter, så har de en tendens att referera till gamla utövare, även om de känner till många som skadat sig eller t.o.m. dött. Medan de som väljer bort sådana sporter, refererar till utövare som skadat sig. Vi vill helt enkelt rättfärdiga våra egna val till varje pris.

I slutändan handlar det om egna val och personligt ansvar.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 10:39   #67
EmelieLundström
Registered User
 
EmelieLundströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Jag är nog beredd att erkänna att jag är en riktig äggvita - i dunk - junkie.

Jag gör allt möjligt med den...
Klassiska snabbmellanmålet:
3-4 dl äggvita i en skål
0,5-1 dl vassleprotein som rörs ut i några msk vatten (och hälls ner i äggvitan)
Valfri kryddning (fantasin sätter stopp - dvs. det finns massvis med kombinationer)
In i micro ca 3 -4 minuter. Ta ut och rör om då och då.

Här kommer ett tips på en FANTASTISK dessert: (som jag äter som kvällsmål)
http://bflifestyle.blogspot.se/2012/...d-en-hint.html

Förutom omeletter, proteinpannkakor osv, så kan man även mala kycklingfilé och sedan blanda med äggvita, för att göra shyssta kycklingbiffar. + lite kryddor osv såklart...

EmelieLundström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:05   #68
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av EmelieLundström Visa inlägg
Jag är nog beredd att erkänna att jag är en riktig äggvita - i dunk - junkie.

Jag gör allt möjligt med den...
Klassiska snabbmellanmålet:
3-4 dl äggvita i en skål
0,5-1 dl vassleprotein som rörs ut i några msk vatten (och hälls ner i äggvitan)
Valfri kryddning (fantasin sätter stopp - dvs. det finns massvis med kombinationer)
In i micro ca 3 -4 minuter. Ta ut och rör om då och då.
Låter helt vidrigt. Detta ska provas så fort jag går av nuvarande dieten. Vilken smak på protte blir opti? Tänker vaniljprotte + ingefära + vitlök?
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:23   #69
312
313,314,315,316,317......
 
312s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Jag vet inte.
Inlägg: 2 370
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Tänker vaniljprotte + ingefära + vitlök?
Eller så menar hon typ kryddor som kanel, kakao etc.
__________________
Parjournalen
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:25   #70
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av 312 Visa inlägg
Eller så menar hon typ kryddor som kanel, kakao etc.
Låter inte i närheten av lika gott, ärligt talat. Men smaken är väl som baken.

Tycker, som sagt, att det hela låter helt fantastiskt. Ska definitivt provas. Kanske inte med kakao då för fy fan det är inte gott nånstans.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:33   #71
312
313,314,315,316,317......
 
312s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Jag vet inte.
Inlägg: 2 370
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Låter inte i närheten av lika gott, ärligt talat. Men smaken är väl som baken.

Tycker, som sagt, att det hela låter helt fantastiskt. Ska definitivt provas. Kanske inte med kakao då för fy fan det är inte gott nånstans.
Menar du att vitlök med vaniljpulver verkar godare?

Sedan sade du ju att det verkade vidrigt, nu tycker du att det låter helt fantastiskt? Mindrape.
__________________
Parjournalen
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:36   #72
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av 312 Visa inlägg
Menar du att vitlök med vaniljpulver verkar godare?

Sedan sade du ju att det verkade vidrigt, nu tycker du att det låter helt fantastiskt? Mindrape.
Ah ok. Trodde det var uppenbart att jag var vad hetter det.. inte sarkastisk, men typ tvärtom. Eftersom jag tänkte prova det så fort jag får möjlighet.


Vitlök och vanilj är fookin' najs.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 11:55   #73
EmelieLundström
Registered User
 
EmelieLundströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Vaniljprotein (Typ, pure whey gammaldags vanilj, alt päron/vanilj) Brukar jag använda.
Päron/vaniljprotein + äggvita + kanel smakar päronkaka.

Jag tycker att det är kanongott. Men jag är inte så kräsen. Ser mer till näringsvärdet.

Sen kan man ju avancera och blanda i en äggula och lite keso, några droppar bittermandelarom och vips har man en ostkaka.
EmelieLundström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 12:00   #74
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av EmelieLundström Visa inlägg
Vaniljprotein (Typ, pure whey gammaldags vanilj, alt päron/vanilj) Brukar jag använda.
Päron/vaniljprotein + äggvita + kanel smakar päronkaka.

Jag tycker att det är kanongott. Men jag är inte så kräsen. Ser mer till näringsvärdet.

Sen kan man ju avancera och blanda i en äggula och lite keso, några droppar bittermandelarom och vips har man en ostkaka.
Smak är alltid sekundärt. Näring toppar allt. Ska prova om någon vecka. Lär blir jäfla najs med ingerfära i.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 12:26   #75
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Smak är alltid sekundärt. Näring toppar allt. Ska prova om någon vecka. Lär blir jäfla najs med ingerfära i.
Är det näringsrika livsmedel man är ute efter så lägger sig äggvita väldigt långt ner på den listan. Både ganska näringslöst, samtidigt som det är en otroligt dyr proteinkälla. Smak bör ju vara det primära om man enbart äter äggvitan.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)