Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-07, 21:16   #46
Danne
Lardass
 
Dannes avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Piteå
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg
De mesta jag tagit upp i mina inlägg kommer direkt från Livsmedelsverket. Om du tycker att de har fel, bör du kontakta dem för rättelse.

Jag förespråkar "försiktighetsprincipen" i frågor som berör hälsan.
Om du lever efter SLV hoppas jag du också max intar 15energiprocent protein som dom förespråkar som mål. Med tanke på "försiktighetsprincipen"
Danne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 23:35   #47
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Danne — Du ska göra som jag säger, inte som jag gör.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 10:36   #48
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg
De mesta jag tagit upp i mina inlägg kommer direkt från Livsmedelsverket. Om du tycker att de har fel, bör du kontakta dem för rättelse.

Jag förespråkar "försiktighetsprincipen" i frågor som berör hälsan.
[OT]
Ja livsmedelsverket kan ingenting om analytisk kemi tyvärr, beräknat LDL har varit en bristfällig markör i många år men livsmedelsverket kan inte tillräckligt mycket om medicin för att kunna bedömma dessa studier.

Jag tänker inte ta upp det med dem för de får dagligen kritik från professorer som Nyström och de väljer ändå att lägga dövörat till. Min arbetslivserfarenhet inom området spelar för dem ingen roll för ingen nyare studie har de kunnat ta till sig.

Riktigt LDL hade säkert varit en bra markör men den existerar inte så som livsmedelsverket tror varför deras hemsida drunknar i felaktigheter. De skriver också att rapsolja är en fullgod källa till omega-3 trots att flera studier pekar på att omega-3 utan EPA och DHA har knapp effekt på människor.

Och som sagt i obduktionsstudier har personer med lågt kolesterol lika mycket ateroskleros så det är nog inte lika viktigt som vissa verkar menar, de flesta kommer dö i detta oavsett om de har högt eller lågt kolesterol.
Jag har haft flera släktingar själv som haft lågt kolesterol hela livet och ändå dött i hjärt/kärlsjukdomar, min farmor med högst kolestrol har aldrig haft en enda sjukdom vilket säger en hel del om kolestrolets roll.
[/OT]
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 11:05   #49
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg

Jag förespråkar "försiktighetsprincipen" i frågor som berör hälsan.
Nu är ju inte direkt uppmaningar till försiktighet i olika sammanhang helt kontroversiellt heller. Varför rekommendera försiktighet med exempelvis ägg men inte äpplen? Jag menar inte att jag tror äpplen är dåligt (jag äter för närvarande ganska mycket äpplen, de har fått en renässans i min kost kan man säga) men det känns ju lika rimligt som att uppmana till försiktighet med ägg. Så "var försiktig med..." är ju faktiskt inget annat än en mildare form av varning. Genom att uppmana folk att vara försiktiga med A men inte B så säger man ju indirekt att det finns anledning att oroa sig för A.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 13:25   #50
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
6 äggvitor, 1 äggula, 5 klyftor vitlök, litta basilika, litta ingerfära.. Jävla najs scrambled eggs.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 17:38   #51
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Att ta någons uttalanden ur sitt sammanhang tyder på omogenhet, brist på läsförståelse eller egen agenda.


Med tanke på att rekommendationer mot höga kolesterolintag görs i de flesta länder, blir det plötsligt rätt många experter som "inte kan något". Nya studier ska naturligtvis vägas mot gamla. Balanserad syn på hälsofrågor ska alltid innehålla en viss "tröghet". Om vi per automatik avfärdar alla hälsoråd som saknar kritiker, blir det inte mycket kvar.

En individs kolesterolvärden varierar inom dennes livstid. Jag får citera mig själv:

"Uttalanden om dietär påverkan på individnivå förutsätter kännedom om individens kosthållning och upptagningsförmåga. Uttalanden om riskbilder förutsätter kännedom om individens hela livsföring, miljö och kroppskonstitution under lång tid, samt genetiska profil. Även om man skulle ha denna kunskap är det MYCKET svårt. Kategoriska uttalanden utan denna kunskap bör man avstå från."



Att jämföra "försiktighetsprincipen" i samband med höga kolesterolintag med äpplen är inte ens värt en kommentar. Jag vet att det finns individer som stoppar i sig så mycket "medikamenter" att "försiktighetsprincipen" i hälsofrågor lär te sig rätt naiv. Man kan förbränna en veke snabbt eller långsamt; valet är ens eget; personligen väljer jag den långsammare varianten.



Om ni vill starta en meningslös debatt med mig, så sparkar ni på fel dörr. Jag kan försäkra er att när man ligger på operationsbordet, eller ännu värre, så är det rätt irrelevant vem som hade rätt.

Ha en bra dag. PeSi
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 17:47   #52
ariak
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 438
ska eggvita på dunk finnas i coop konsum? samt stevia.. har tänkt göra nån protein kladdkaka
ariak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 17:49   #53
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg
Att ta någons uttalanden ur sitt sammanhang tyder på omogenhet, brist på läsförståelse eller egen agenda.
Men skärp dig. Vi pratade om ägg och kolesterol och jag tycker att det kändes onödigt att fylla upp ett jätteinlägg med hela citatet. Du vet mycket väl vad mitt svar handlade om. Det hade inte varit annorlunda även om citatet var annorlunda.

Du pratar om ägg, kolesterol och försiktighetsprincip och jag svarade på det. Mitt inlägg var ett svar på hela ditt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 17:55   #54
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Mitt inlägg var ett svar på fleras kommentarer; inte bara din — Eddie.

Min intelligens räcker tyvärr inte till att begripa relevansen mellan högt kolesterolintag och äpplen i samband med "försiktighetsprincipen" i hälsofrågor.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 18:47   #55
Pinarello
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
6 äggvitor, 1 äggula, 5 klyftor vitlök, litta basilika, litta ingerfära.. Jävla najs scrambled eggs.
Det va inte dåligt med vitlök där inte
Pinarello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 18:47   #56
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Det är tydligen svårt att komma till pudelns kärna

Jag bryr mig inte om partiklarna i blodet. Jag trodde vi hade någon konsensus om att oxiderat kolesterol var ämnet som satte igen blodkärlen. Alltså var min fråga hur stort intag av kolesterol påverkar oxidationen. Det som kommer in måste också komma ut ( som gallsyra eller löst i gallan antar jag ). Att äta mycket kolesterol måste i min värld öka kraven på utsöndringen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 20:08   #57
Rodeo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är tydligen svårt att komma till pudelns kärna

Jag bryr mig inte om partiklarna i blodet. Jag trodde vi hade någon konsensus om att oxiderat kolesterol var ämnet som satte igen blodkärlen. Alltså var min fråga hur stort intag av kolesterol påverkar oxidationen. Det som kommer in måste också komma ut ( som gallsyra eller löst i gallan antar jag ). Att äta mycket kolesterol måste i min värld öka kraven på utsöndringen.
Jag tror att man minskar upptaget och den egna produktionen om du äter mycket kolesterol. Den egna produktionen står för absoluta huvuddelen av kolesterol i kroppen så några äggulor extra borde inte göra så stor skillnad.

Här är en studie som visar på minskat upptag och produktion av kolesterol vid en diet med mycket kolesterol:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...00032-0276.pdf
Rodeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 18:17   #58
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Tack Rodeo !

Länken säger en del. Ökar vi intaget av kolesterol så ökar tydligen också utsöndringen genom gallan. Vi kan spekulera hej vilt om att utsöndringen kräver galla och minskar upptaget från kosten. Någon form av självreglering baserad på kolesterolets löslighet tillsammans med gallsyrorna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 23:00   #59
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg
Med tanke på att rekommendationer mot höga kolesterolintag görs i de flesta länder, blir det plötsligt rätt många experter som "inte kan något". Nya studier ska naturligtvis vägas mot gamla. Balanserad syn på hälsofrågor ska alltid innehålla en viss "tröghet".
Det finns ganska många populationer som har lägre förekomst av hjärt/kärlsjukdomar än vad vi har trots både högre kolesterolnivåer i serum och högre dietärt intag. Att du har svårt att ta till dig det är inte ett problem i sig om det inte vore för din dubbelmoral till att mana till försiktighet baserat på vad du tror andra tror.

Citat:
Om vi per automatik avfärdar alla hälsoråd som saknar kritiker, blir det inte mycket kvar.
Ja det försvinner ganska mycket och revideras med varje nya näringsrekommendationer. Det var inte länge sedan livsmedelsverket rekommenderade 8 skivor bröd om dagen...
Det har också skrivit att det är tillräckligt för alla att få i sig 0,75g protein/kg kroppsvikt.... Med det sättet du argumenterar kan vi ju gå tillbaka till gamla kostråd för de som får hjärt/kärlsjukdomar har ju uppenbarligen sig själva att skylla pga sin äggkonsumtion ändå.

Citat:
Om ni vill starta en meningslös debatt med mig, så sparkar ni på fel dörr. Jag kan försäkra er att när man ligger på operationsbordet, eller ännu värre, så är det rätt irrelevant vem som hade rätt.

Ha en bra dag. PeSi
Ja alltså om du vill vara rädd för det, äta statiner resten av livet och riskera grava neurogena biverkningar som följd av ditt låga kolesterol samt diabetes så är det upp till dig. Däremot ska du inte komma och ge råd om någon påhittad försiktighetsprincip som bara gäller utvalda delar av vad du kunnat ta till dig....
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 23:04   #60
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tack Rodeo !

Länken säger en del. Ökar vi intaget av kolesterol så ökar tydligen också utsöndringen genom gallan. Vi kan spekulera hej vilt om att utsöndringen kräver galla och minskar upptaget från kosten. Någon form av självreglering baserad på kolesterolets löslighet tillsammans med gallsyrorna.
Rätt logiskt, de med leversvikt och cirros brukar ha högre kolestrolnivåer med.
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)