Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-04, 19:54   #31
Danne
Lardass
 
Dannes avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Piteå
Inlägg: 448
Men har det någon betydelse villket totalkolesterol man har ?
Undersökningar visar ju att även folk med lågt kolesterol får infarkter.
Jag har svårt att tro att ett kroppseget ämne som tillverkas i kroppen (3-4 ggr mer än vad vi tillför i kosten, äter vi mer produceras mindre) är ett gift.
Äldre personer med högt kolesterol lever längre ?!
Kolesterolhypotesen har så många luckor så man tror inte det är sant.

Det finns ju en alternativ hypotes .
Förenklat : Infektion i kärlväggarna, lipoproteinerna klumpar ihop sig runt bakterierna (plack), stryper tillförseln till kapillärerna, skapar en nekros, typ en böld skapas, när bölden brister = infarkt. (kolesterol motverkar infektioner)
Man hittar kolesterol när man undersöker plack i kärl, men är det orsaken eller följd av något annat ?
Man jämför det med att om oljelampan på bilen lyser (högt kolesterol) då kan man klippa kabeln till lampan (sänka kolesterolet) eller åtgärda orsaken till att lampan lyser (fylla olja eller vad nu orsaken är)

Det är ett intressant ämne och är man konspiratoriskt lagd kan man få många ideer...

Innan jag började läsa på om fett och kolesterol och dyl. trodde jag liksom många andra att det är vetenskapligt bevisat att kolesterol och mättat är farligt och man får hjärtinfarkt av det, när man sen ser att det bara är hypoteser som bara lever vidare blir man lite mörkrädd.

Är man intresserad av ämnet så är Uffe Ravnskovs böcker riktigt trevlig läsning.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag är mest nyfiken på vad som egentligen händer med den totala mängden kolesterol i blodet.
Inte diskutera partiklarna VLDL, LDL eller HDL. Utan titta på kolesterolet och hur det oxiderar.Mer kolesterol i blodet borde, in min värld, betyda mer molekyler som oxideras och då ökar risken för plackbildning i blodkärlsväggarna.

Senast redigerad av Danne den 2012-07-04 klockan 19:55.
Danne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 20:10   #32
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Essentiella aminosyror i mg per g kväve:
G = gulan; V=Vitan
Isoleucin: G340 V390
Leucin: G550 V580
Valin: G410 V530
Lysin: G500 V490
Metionin: G160 V270
Fenylalanin: G270 V410
Treonin: G310 V300
Tryptofan: G78 V96
Histidin: G160 V160
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 20:43   #33
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Kom gärna med fler inspel om vad man kan ha äggvita till. Ert kolesteroltrams får ni gärna starta en egen tråd med, eller varför inte fortsätta i nån av alla LCHF-trådar?
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 20:57   #34
Ramrod
Registered User
 
Ramrods avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapelsen Visa inlägg
Kom gärna med fler inspel om vad man kan ha äggvita till. Ert kolesteroltrams får ni gärna starta en egen tråd med, eller varför inte fortsätta i nån av alla LCHF-trådar?
Maränger!



Senast redigerad av Ramrod den 2012-07-04 klockan 21:00.
Ramrod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 22:23   #35
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Danne — din text innehåller så många felaktigheter att jag blir nästan matt.

• Man skulle lika gärna kunna säga: Undersökningar visar att folk som inte röker får också cancer. M.a.o. har hypotesen att det är farligt att röka, så många luckor att man inte tror att det är sant. Vad är det här för snurrig typ av argumentation?!

• En individs kolesterolintag beror på dennes kostval och kan variera mellan 0 och långt över kroppen behov. Äggulan är unik med sin extremt höga kolesterolhalt; exempelvis innehåller 50 gram äggula lika mycket kolesterol som 1,8 kg tonfisk i vatten! Endast animaliska produkter innehåller kolesterol överhuvudtaget.

• "Äldre personer med högt kolesterol lever längre!" Finns det verkligen någon så förvirrad person att man påstår detta?

• Kolesterol är ett livsnödvändigt ämne som förekommer i flera OLIKA former i kroppen. Det är endast LDL som bland annat enligt Livsmedelsverket klassas som riskfaktor för krans- och kärlsjukdomar. De går regelbundet igenom aktuell forskning och anser att klassificeringen bör kvarstå. Ingen förstår alla mekanismer kring kolesterol men så är läget idag.

• Mättat fett är en grupp OLIKA fettsyror. Endast några av dessa, dvs. INTE ALLA, klassificeras som riskfaktor för krans- och kärlsjukdomar; t.ex. transfettsyror som ofta förekommer i olika halvfabrikat. De används för att uppnå lång hållbarhet. Lägg en bit på en tallrik i kylskåpet. När du sedan slänger den efter sådär 20 år har inte mycket hänt. Den har blivit lite missfärgad av olika "lukter" i kylskåpet, men är annars helt ok. Man behöver inte vara ett geni för att förstå att detta vill man inte ens i småmängder ha i sina blodådror. Undantaget blir kanske om man önskar tidig balsamering.

Så länge man följer allmänna kostråd behöver man inte vara orolig för kolesterolet i kosten.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 00:30   #36
Honken
Girevik
 
Honkens avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 985
Sambandet mellan dietärt kolesterol och serumkolesterol är nästan obefintligt. Upptaget av dietärt kolesterol i kroppen är lågt och har knappt någon påverkan på det totala kolesterolvärdet i kroppen. Även om man skulle få i sig kopiösa mängder så kompenserar kroppen genom att minska kolesterolsyntesen.

Övervikt och inaktivitet är betydligt mer avgörande för kolesterolet än ägg.
Honken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 09:35   #37
Danne
Lardass
 
Dannes avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Piteå
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg
Danne — din text innehåller så många felaktigheter att jag blir nästan matt.

• Man skulle lika gärna kunna säga: Undersökningar visar att folk som inte röker får också cancer. M.a.o. har hypotesen att det är farligt att röka, så många luckor att man inte tror att det är sant. Vad är det här för snurrig typ av argumentation?!

- Kolesterolet i blodet är utpekat som den största riskfaktorn för CVD, men det faller ju platt när det visar sig att lika många med lågt kolesterol får CVD. Och det är inte den enda luckan i hypotesen.

• En individs kolesterolintag beror på dennes kostval och kan variera mellan 0 och långt över kroppen behov. Äggulan är unik med sin extremt höga kolesterolhalt; exempelvis innehåller 50 gram äggula lika mycket kolesterol som 1,8 kg tonfisk i vatten! Endast animaliska produkter innehåller kolesterol överhuvudtaget.

- jag motsäger inte att kolesterolintaget är kopplat till att man får i sig kolesterol i kosten, det du skriver är samma sak som att proteinintaget är kopplat till intaget av protein i kosten



• "Äldre personer med högt kolesterol lever längre!" Finns det verkligen någon så förvirrad person att man påstår detta?

- ja, personer som har gått igenom mängder med studier.

• Kolesterol är ett livsnödvändigt ämne som förekommer i flera OLIKA former i kroppen. Det är endast LDL som bland annat enligt Livsmedelsverket klassas som riskfaktor för krans- och kärlsjukdomar. De går regelbundet igenom aktuell forskning och anser att klassificeringen bör kvarstå. Ingen förstår alla mekanismer kring kolesterol men så är läget idag.

- det finns bara en typ av kolesterol. Däremot finns det olika typer av lipoproteiner som transporterar kolesterol (kolesterol är inte vattenlösligt och därför transporteras det inne i lipoproteiner i blodet)

• Mättat fett är en grupp OLIKA fettsyror. Endast några av dessa, dvs. INTE ALLA, klassificeras som riskfaktor för krans- och kärlsjukdomar; t.ex. transfettsyror som ofta förekommer i olika halvfabrikat. De används för att uppnå lång hållbarhet. Lägg en bit på en tallrik i kylskåpet. När du sedan slänger den efter sådär 20 år har inte mycket hänt. Den har blivit lite missfärgad av olika "lukter" i kylskåpet, men är annars helt ok. Man behöver inte vara ett geni för att förstå att detta vill man inte ens i småmängder ha i sina blodådror. Undantaget blir kanske om man önskar tidig balsamering.

- transfetter är alla överens om att det är skräp, förmodligen även den alternativa varianten där man nu istället omestrar fett. Men SLV varnar ju inte bara för transfettrr utan klumpar ihop det med naturligt mättat fett och summa sumarum är att det finns inga vetenskapliga bevis för kopplingar mellan fettintag och CVD.

Så länge man följer allmänna kostråd behöver man inte vara orolig för kolesterolet i kosten.

- sant, förmodligen inte annars heller.
...
Danne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 13:34   #38
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Uttalanden om dietär påverkan på individnivå förutsätter kännedom om individens kosthållning och upptagningsförmåga. Uttalanden om riskbilder förutsätter kännedom om individens hela livsföring, miljö och kroppskonstitution under lång tid, samt genetiska profil. Även om man skulle ha denna kunskap är det MYCKET svårt. Kategoriska uttalanden utan denna kunskap bör man avstå från.

Honken — Jag håller med dig att övervikt/fetma och inaktivitet är en riskfaktor för plackbildning i blodomloppet. Om man exempelvis granskar blodet från någon som lider av allvarlig fetma, syns även med blotta ögat stor partikelmängd som t.o.m. omfärgar det. Det kanske är "en plutt i havet" att då addera x-antal olika stora kolesterolpartiklar till mixen, men det betyder inte per automatik att dessa är "ofarliga" exempelvis för en normalviktig person. Varje partikel som fastnar bestående på omgivande vävnad är potentiellt skadlig.


Denna tråd handlar om äggvita på burk. Äggvita innehåller inte kolesterol och har lika bra aminosyraprofil än äggula. Åsikter om kolesterolets farlighet går isär även bland forskare. Långa diskussioner om dess skadeverkningar hör inte till denna tråd.

Personligen brukar jag äta ett ägg (ibland två) om dagen. Men jag skulle aldrig smälla i mig 10-20 äggulor som jag vet förekommer.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 17:58   #39
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Visst är det OT att diskutera kolesterol. Men äggvita på dunk är inte mycket roligare.Passar till maränger men inte mycket annat.

Roligare med avsaknaden av transfettsyror i Sverige:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum...for-transfett/




Jag trodde att upptaget av kolesterol följde intaget. Äter vi mer kolesterol så absorberas mer och hamnar i blodet i kylemikronerna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 17:18   #40
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg
Säg det som inte numera är "kraftigt" omdebatterat.

Att det finns "avvikande" friska individer säger i princip ingenting. Jag minns på åttiotalet när jag visade en artikel i läkartidningen om farorna med rökning åt en kille på jobbet. Han kände till en nittioåring som rökt i hela sitt liv; och då var diskussionen slut.

Man vet att vissa mättade fettsyror (laurinsyra, myristinsyra, palmitinsyra och transfettsyror) och kolesterol höjer LDL-kolesterolnivåerna i serum. Riskbilder i populationsstudier är sällan självklara. Medicinmaffian vill sälja blodfettssänkande läkemedel. Lågkolhydratsmaffian påstår att det är snabba kolhydrater som höjer LDL och vill sälja böcker och seminarier; och lever på att kritisera "etablissemanget". Och alla verkar ha "bevis" för sina utgångspunkter. Problemet är att om man väljer bort "forskning" som betalas av ekonomiska intressen, blir det inte mycket kvar.

Jag har varit med tillräckligt länge för att framhålla sunt förnuft. Det finns goda och billiga alternativ till högkolestorollivsmedel.

Livsmedelsverket rekommenderade förut att det dagliga kolesterolintaget inte överstiger 300 mg. Detta är kanske lite lågt hållet men motsvarar ungefär 1,5 äggulor. Sedan är det upp till var och en att smälla i sig vad man vill.
[OT]
Problemet är inte att LDL höjs utan att LDL är en värdelös markör då den inte återspeglar hur farliga LDL-partiklarna är eller hur många. Det enda korrekta sättet att mäta LDL är med en NMR-spektrofotometer och det finns bara i dyra forskningslab, vanliga sjukhuslab saknar dessa.
LDL är en faktor som beräknas utifrån totalkolesterol, HDL och triglycerider men formeln stämmer inte ens alltid då den är känslig för interferenser. Därför tror t.ex. personer med lågt LDL att de är friska men de kan likväl ha en extremt hög nivå av apo-B proteiner som sitter på varje enskild LDL partikel och de kan ha extrema nivåer av triglycerider och det är betydligt farligare.

Det finns flera reviews av detta och de flesta kommer fram till att LDL och totalkolesterol är väldigt dåliga markörer med dålig förmåga att återge verklig risk.

Och det finns flera forskare som inte tror att höga nivåer av totalkolesterol är farligt så enigheten är knappast den du påstår. Det finns dessutom flera studier som menar på att eggkonsumtion är förenat med mindre risk för samtliga utom diabetiker så dina generaliseringar är verkligen tagna ur luften.
[/OT]

Jag skulla allt vilja ha lite mer äggvita hemma med, dock känner jag skuld över om jag måste slänga gulor så detta är kanske en lösning...
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 18:24   #41
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
De mesta jag tagit upp i mina inlägg kommer direkt från Livsmedelsverket. Om du tycker att de har fel, bör du kontakta dem för rättelse.

Jag förespråkar "försiktighetsprincipen" i frågor som berör hälsan.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 18:33   #42
Pinarello
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 94
Jag drack 2.5dl från dunken. Inte särskilt gott, men inte äckligt heller. Det får duga som proteinkomplement till min fantastiska middag som består av jordnötsbågar och haribo smågodis (självklart baserade på glukossirap)
Pinarello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 18:41   #43
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Pinarello Visa inlägg
Jag drack 2.5dl från dunken. Inte särskilt gott, men inte äckligt heller. Det får duga som proteinkomplement till min fantastiska middag som består av jordnötsbågar och haribo smågodis (självklart baserade på glukossirap)
Kroppen kommer inte att göra till godo allt protein om det inte tillagas. Tänkte bara att det skulle nämnas så att du vet om du inte redan gör det
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 18:50   #44
Pinarello
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
Kroppen kommer inte att göra till godo allt protein om det inte tillagas. Tänkte bara att det skulle nämnas så att du vet om du inte redan gör det
Ok. Det visste jag faktiskt inte. Men med tanke på att min middag är så långt ifrån opti man kan komma så får det vara som det är.
Pinarello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 18:55   #45
Drughi
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Gbg
Inlägg: 308
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
Kroppen kommer inte att göra till godo allt protein om det inte tillagas. Tänkte bara att det skulle nämnas så att du vet om du inte redan gör det
Tillgodogörs inte allt protein från pastöriserad äggvita?

Eller menar du något annat nu
__________________
]
Drughi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)