Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-17, 19:32   #1
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Från bulimi till styrkelyft

Jag tar med hela historien nu, innan vi kör på min journal!

Några kanske känner igen mig i tråden där jag letade efter varningssignaler (skrevs för typ ett år sedan). I hela mitt liv har jag alltid haft någon form av problem kring mat. Har varit pinnsmal och undernärd, tröstätit mig tjock, tränat och deffat bort ett antal kilo med enkelhet. Men att stanna i vikt och vara nöjd och belåten fanns inte med i min karta.

Under sommaren 2012 blev jag ganska dålig, avslutade min deff men det gick inte bra med tanke på att jag blev så jävla rädd för att misslyckas och tappa formen. Hade styrketränat men framförallt satsat på att genomföra Tjejklassikern.

Sista loppet i Tjejklassikern var Lidingöloppet, tjejloppet på 1 mil. Den sprang jag med nöd och näppe på tiden 53:19 vilket jag var nöjd med men jag misslyckades med mitt mål. Jag gav upp allt vad träning hette eftersom jag märkte hur min kropp mådde, jag hade vid det laget redan börjat svälta och sluta äta. Det kunde gå en hel dag utan något matintag utom i direkt samband vid träning. Jag insåg på egen hand att det var ohållbart i längden. Speciellt när jag också börjat hulka i toaletten efter mina hetsätningssessioner.

Att inte träna gav mig ännu mer ångest. Jag sökte hjälp i augusti och sprang tjejloppet i slutet av september. Det dröjde alltså med hjälpen. Det visade sig att det blev fel med alltihopa. Jag sattes på medicinering och ångestdämpande utan uppföljning. Den där saliga blandningen av nonchalans från vården och min diagnos som jag haft sen innan ledde till att jag utvecklade anorexi och bulimi, kombinerat. Jag tappade min kropp och slutade bry mig. Jag orkade knappt gå ut med min hund, men han var vid min sida, trogen och lojal. Jag såg fram emot varenda minut där jag fick vara ensam.

I november fick jag hjälp efter en jävla massa tjat och den 15 december var den sista dagen jag tillbad porslinsguden. I slutet av januari hade jag haft ett matschema att gå efter och lärt mig äta någorlunda. Tack vare att jag inte spydde gav jag mig själv en ny chans - börja träna försiktigt. Jag kom igång, mådde ännu bättre.

I slutet av februari körde jag enligt Starting Strength och slogs med mina demoner kring mat.

I juni blev jag friskförklarad och min vårdkontakt avslutades med buller och bång. För första gången i hela mitt liv vet jag hur man äter, helt normalt! Jag har aldrig tidigare kunnat äta normalt. Det var antingen noll kolhydrater, kaloriräkning eller så var det tröstätning/hetsätning.

I slutet av SS-programmet har jag blivit tillfrågad av några om inte jag skulle börja tävla i styrkelyft. Jag skrattade åt tanken men ju mer jag tänkte desto mer tänkte jag "Varför inte?".
Sagt och gjort, nu ska jag provträna i en klubb om ett litet tag och se hur allt fungerar.


Idag har jag planer på att köra enligt Wendlers 5/3/1 eftersom jag nått min platå ett par ggr i SS och tröttnat på att fasta och nöta.

Senaste passet med SS tog jag följande vikterna (Maxad vikt i maj inom parentes) på kroppsvikten 61 kg:
Knäböj: 80 kg (87,5 kg)
Bänkpress: 52 kg (55 kg)
Marklyft: 97,5 kg (107,5 kg)
Militärpress: 32 kg (35 kg)


Nu ska den här lilla tjejen bli ordentligt stark
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 19:38   #2
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Ok, måndagens pass då. (15 juli)

Knäböj: 5x59 kg, 5x63 kg, 5x69 kg (det skulle ha varit 67 kg, men skitsamma )
Benpress: Lastade på 100 kg och reppade 5x15

Gick sen hem. Hade den dagen plötsligt bestämt mig för att köra nåt nytt och Wendlers kom upp i skallen på mig. Därför blev det bara en assistansövning.


Idag körde jag igen.
Bänkpress: 5x37,5 kg, 5x40 kg, 5x42,5 kg
Hantelpress: 10 kg hantlar (eller var det 11?) 5x15
Stångrodd: 25 kg 5x10 (för lätt)

Det känns som att den här veckan blir lite lattjo jämfört med SS, nu laddar jag liksom om. Kul också att kunna välja assistansövningar själv lite sådär. Inte riktigt överens med mig själv om vilka jag vill ha med och när, riktigt. Vi märker hur det funkar med dessa jag har nu.
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 18:22   #3
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Dagens pass då, vibrerade in på gymmet efter att ha krånglat till det med min lunch, inga matlådor och affären jag var inne på hade inte färdiggrillad kyckling och jag vägrar frysmat så då fick det vara. Käkade kvarg och drack energidrycker istället. Hade 3x så mycket koffein i kroppen jämfört med vad jag var van vid

Upptäckte att sidan jag kollade på hade missat plus i sista settet så nu har jag ändrat lite och lagt in 5+ i sista settet.

Marklyft:
72,5 kg x 5
77,5 kg x 5
82,5 kg x 15 (hade orkat ett par reps till men valde att stanna, överraskade mig själv med antalet reps!)

Frontböj 30 kg 5x12
Good mornings 20 kg 5x12

Vet inte vilka vikter jag ska ta i assistansövningarna men känns som jag kan öka lite till nästa gång.
Sjukt jävla trött i kroppen, får se hur jag mår imorgon. :P

Planerat att springa en mil imorgon bitti innan jobbet.
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 12:31   #4
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Varit förkyld i några dagar och tog en vilovecka.

Startade om i måndags.

C1W1PA

Knäböj:
5x60 kg
5x62,5 kg
9x67,5 kg

5x10 42,5 kg

Benpress 130 kg 5x12

Var ute och sprang igår morse, kom 6,5 km och orkade inte mer. Kroppen kändes lite seg efter veckan. Tänkte springa milen men kände att jag inte hann och jag orkade inte försöka ta mig 500 m till, kändes onödigt. så jag var nöjd med den rundan med tanke på hur stumma mina ben var och att jag trots det höll tempot 5:30.


Idag blev det discoooooooträning!

C1W1PB

Bänkpress:
5x37,5 kg
5x40 kg
10x42,5 kg

5x10 27,5 kg

Stångrodd 30 kg 5x10

Längtar redan till nästa pass.
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 12:35   #5
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Du är stark för din vikt och tidigare problematik redan nu, och mer kommer det bli när du kan äta ordentligt samtidigt! Vart bor du nånstans, har du nån klubb i närheten?
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 13:58   #6
Zanndhra
Registered User
 
Zanndhras avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Älvsbyn
Inlägg: 1 154
Så härligt att läsa att du blivit frisk, även om jag förstår att det är en ständig kamp för att inte "trilla dit" igen. Lycka till med din styrkelyftssatsning!!
__________________
TRÄNINGSJOURNALEN

INSTAGRAM @sandra_lagerskog
Zanndhra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 19:58   #7
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Du är stark för din vikt och tidigare problematik redan nu, och mer kommer det bli när du kan äta ordentligt samtidigt! Vart bor du nånstans, har du nån klubb i närheten?
Tack! Jag har aldrig varit så här stark tidigare. Jag har faktiskt varit i kontakt med en klubb i Falkenberg så det är på gång, jag skall dit och provträna lite med grabbarna innan jag bestämmer mig för om jag ska köra all in. Känner jag mig rätt kommer jag köra all in

Jag kämpar med att äta ordentligt, vissa dagar oroar jag mig för att ha ätit för mycket och andra dagar oroar jag mig för att ha ätit för lite. Det är inte lätt att vara mig, men jag äter alla mål och undviker skräpmat. MAT ska det vara. Min svaga punkt ligger i att jag äter för mycket mackor

Du tävlar i SL har jag förstått (och bänkar grymt!), du får jättegärna berätta hur det fungerar med maten där, jag har förstått att det är mindre fokus på mat och mer fokus på träning vilket är precis vad jag behöver och vill ha det. Killarna är ju stora som hus och äter hur mycket som helst, är det samma där med tjejer eller får vi fortfarande tänka lite en gång innan vi stoppar i oss den där styrkelyftarpizzan? ( inte för att jag ens skulle äta en hel vanlig pizza)

Är det vanligt att man bantar ner sig inför tävlingar för att komma ner i lägre viktklass eller bör man hålla sig viktstabil hela tiden? I mitt fall blir det ju så att jag tävlar i 63 kilosklassen.
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:07   #8
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
C1W1PC

Marklyft:
5x72,5 kg
5x77,5 kg
12x82,5 kg (hade kunnat ta fler men ledsnade... :P)

5x10 52,5 kg

Frontböj 30 kg 5x10



Förjävla varmt idag, köpte en Magnumglass efter passet, satt riktigt fint

Imorgon är planen att springa en mil, vi får se hur det går med det, värmen är outhärdlig...
__________________
Vägen från bulimi till styrkelyft ---> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202680 (För tillfället död journal)
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 06:45   #9
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Sådärja, milen på 55.15

Varmt men målet var att springa i ett behagligt tempo som visade sig vara i snitt 5:31 för dagen. Benen kändes fräscha och det var ren pannbensträning, har tappat en del uthållighet känner jag. Hade innan rundan bestämt mig för att inte titta på telefonen under löprundan förrän jag sprungit 9 km. Sagt och gjort, nu pressade jag mig inte för hårt.

Har snackat med en kille på klubben, ska dit på måndag och provträna. Spännande!
__________________
Vägen från bulimi till styrkelyft ---> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202680 (För tillfället död journal)
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 18:56   #10
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av SassyFit Visa inlägg
Tack! Jag har aldrig varit så här stark tidigare. Jag har faktiskt varit i kontakt med en klubb i Falkenberg så det är på gång, jag skall dit och provträna lite med grabbarna innan jag bestämmer mig för om jag ska köra all in. Känner jag mig rätt kommer jag köra all in

Jag kämpar med att äta ordentligt, vissa dagar oroar jag mig för att ha ätit för mycket och andra dagar oroar jag mig för att ha ätit för lite. Det är inte lätt att vara mig, men jag äter alla mål och undviker skräpmat. MAT ska det vara. Min svaga punkt ligger i att jag äter för mycket mackor

Du tävlar i SL har jag förstått (och bänkar grymt!), du får jättegärna berätta hur det fungerar med maten där, jag har förstått att det är mindre fokus på mat och mer fokus på träning vilket är precis vad jag behöver och vill ha det. Killarna är ju stora som hus och äter hur mycket som helst, är det samma där med tjejer eller får vi fortfarande tänka lite en gång innan vi stoppar i oss den där styrkelyftarpizzan? ( inte för att jag ens skulle äta en hel vanlig pizza)

Är det vanligt att man bantar ner sig inför tävlingar för att komma ner i lägre viktklass eller bör man hålla sig viktstabil hela tiden? I mitt fall blir det ju så att jag tävlar i 63 kilosklassen.
Mm jag förstår typ, det svåra är inte att äta vettigt det är att kunna slappna av och lita på sig själv typ. Men å andra sidan om du äter för mycket ena dagen och för lite andra så blir det ju bra i genomsnitt

Falkenbergkillarna är rara fina grabbar som du säkert kommer tycka om!

Vad gäller styrkelyftare och kost så är jag rädd att vi är en rätt stor blandad massa. Det förekommer ätstörningar, det blir så iom att vi tävlar i viktklasser och således alltid finns ett kroppsviktsfokus. Samtidigt som det såklart också finns folk som väger mycket och inte bryr sig om det, osv. Eftersom du redan innan har haft problem med det så får du ha det i bakhuvudet när det gäller att fatta förnuftiga beslut med viktklasser. Hur mycket man behöver tänka på kosten beror på hur mycket man gör av med, men det är inte i närheten av så viktigt som det är inom fitness och sånt. Men jag kan nog lova att de flesta styrkelyftare kan klämma en (hel) pizza utan moraliska betänkligheter! Alla killar är heller inte +100 kg utan det finns viktklasser ända ner till -59 kg.

Vad gäller viktklasser så är det väl rätt blandat, det finns en del som lägger sig på en något tyngre kroppsvikt än den klass de tävlar i för att banta/basta bort lite sista veckan, men antagligen fler som försöker att alltid väga in i rätt klass. Sen får man tänka på att vilken viktklass man tävlar i har bara betydelse på typ SM, men att det inte alltid är en fördel att gå i en lättare viktklass. Jag tävlade i klass 72 nu på SM och där var vi 16 tjejer, medans i klassen över var de 2. Minst 2 av tjejerna i 72:an var tvungna att banta för att komma ner till 72 men hamnade utanför pallen pga att vi var så många bra i 72, men de hade sopat banan med 84:an. Det gäller att vara smart när man väljer vilken klass man ska gå i, inte fåfäng. Nåväl, det här var ett omständigt sätt för mig att säga till dig att du inte ska bry dig om vad du väger på tävling till en början, ät och må bra och träna och se vad som händer. När du sen kommit så långt att du börjar planera in SM så får du välja en klass som är taktiskt bra att gå i, både vad gäller motstånd och välbefinnande.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 04:12   #11
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Glömde bort att uppdatera gårdagens träning. Var faktiskt inne i Falkenberg och tränade med grabbarna. Det var ett varmt välkomnande och jag planerar att åka dit igen på måndag o köra!

Skulle haft militärpressdag igår men eftersom jag ändå var inne och tränade med dem ville jag inte få hjälp med militärpressen utan körde knäböjen istället så kör jag militärpressen idag eller på torsdag, inte bestämt mig än för hur jag ska lägga upp veckan, har nämligen bokat upp mig imorgon så jag kommer inte kunna träna alls.

C1W2PA

Knäböj
3x62,5 kg
3x67,5 kg
10x70 kg (hade mer ork men tyckte det skulle bli alldeles för många repetitioner så stannade där)

5x10 42,5 kg

Sittande benpress 5x10 210 lbs (svårt att veta vilken vikt i den sittande, inte speciellt förtjust i den som fanns på gymmet därborta, får nog byta assistansövningen mot lårcurl eller dylikt när jag har knäböjsdagen om jag inte tränar på hemmagymmet.)

Det som var sagt att det var bra knäböjar jag gjorde, tekniskt sett, så det känns bra att jag böjt bra hela tiden!
__________________
Vägen från bulimi till styrkelyft ---> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202680 (För tillfället död journal)
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 17:38   #12
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Vill tacka Karro för ditt svar, det var väldigt givande, jag ställer lite ungefär samma frågor till olika personer för att få olika svar så jag får en chans att bilda en egen uppfattning i sakerna på ett ungefär innan jag får erfarenheter.

Jag tror nog att det förekommer ätstörningar i alla sporter, även i ridsporten som ett exempel. Men det blir nog inte lika extremt som i t.ex fitnessvärlden. Jag får fortsätta mitt ätande som jag gjort hittills helt enkelt antar jag och fokusera på träningen!
__________________
Vägen från bulimi till styrkelyft ---> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202680 (För tillfället död journal)
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 18:33   #13
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Blev ett gympass idag, tar löpningen på torsdag eftersom jag inte ville köra militärpress och bänk två dagar i följd.

C1W2PD1

Militärpress:
22,5 kg x 5
25 kg x 5
27,5 kg x 9

5x10 17,5 kg

Chins med gummiband 3x10 (skulle varit 5 set men kände att jag inte orkade så mycket mer, klen! Får sätta upp målet att orka 5 set och sen börja öka på motståndet.
__________________
Vägen från bulimi till styrkelyft ---> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202680 (För tillfället död journal)
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 21:30   #14
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Kul! Detta ska följas! Du är en av få som börjat rätt från början. BBB är också ett vettigt grundprogram.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 20:22   #15
SassyFit
Registered User
 
SassyFits avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Kul! Detta ska följas! Du är en av få som börjat rätt från början. BBB är också ett vettigt grundprogram.
Kul med positiv feedback! Jag har förvisso tränat på gym sedan 2011 ungefär men inte sådär seriöst och mer åt volym-hållet samt förra året gick ju åt till att köra inför respektive grenarna i Tjejklassikern.

Men nu känns det som att man har något ordentligt konkret att gå efter! Det är nog också lite tack vare att man är vetgirig av naturen.
__________________
Vägen från bulimi till styrkelyft ---> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202680 (För tillfället död journal)
SassyFit är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)