Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-01-14, 20:09   #16
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Jag märker att jag sover djupare de dagar jag promenerat 30 min i rask takt.
Jag tror inte heller man ska hänga upp sig enbart på antalet timmar som förvisso är viktigt men kvalitéten är ju lika viktigt. Själv sover jag i snitt 6h och känner mig utvilad.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 20:55   #17
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag märker att jag sover djupare de dagar jag promenerat 30 min i rask takt.
Jag tror inte heller man ska hänga upp sig enbart på antalet timmar som förvisso är viktigt men kvalitéten är ju lika viktigt. Själv sover jag i snitt 6h och känner mig utvilad.
Det gör jag dagligen, 30 min i ca 7 km/h, sen lite utspridda promenader över dagen för att nå mina 10 000 steg. Det gör jag inte, de flesta kvällarna lyckas jag att somna inom någon timme. Problemet är att sömnen är ytlig och att jag vaknar flera gånger, vilket jag antar är p.g.a. ångesten. Kan det ha att göra med att kroppen utsöndrar mer stresshormoner vid ångest må tro? Kanske ska prova en BETA-blockerare.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-14, 21:24   #18
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Det gör jag dagligen, 30 min i ca 7 km/h, sen lite utspridda promenader över dagen för att nå mina 10 000 steg. Det gör jag inte, de flesta kvällarna lyckas jag att somna inom någon timme. Problemet är att sömnen är ytlig och att jag vaknar flera gånger, vilket jag antar är p.g.a. ångesten. Kan det ha att göra med att kroppen utsöndrar mer stresshormoner vid ångest må tro? Kanske ska prova en BETA-blockerare.

Säkert är det så att ångesten i sig frisätter mer stresshormoner och det blir en nedåtgående spiral. Jag tycker det låter mer som att samtal med psykolog är ett bättre val än betablockerare även om mediciner givetvis kan hjälpa akut.

Tränar du hårt / intensivt? Du har säkert testat och vänt på det mesta men på mig slår det aldrig fel - tränar jag helkropp och många set till failure eller marklyft kan jag nästan inte sova alls.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-15, 10:20   #19
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag tycker det låter mer som att samtal med psykolog är ett bättre val än betablockerare även om mediciner givetvis kan hjälpa akut.
Jag har en tid i slutet av månaden, jag hoppas att hon är bra! Jag tog en BETA-blockerare igår och sov faktiskt bra inatt, men det kan också ha varit för att jag snittat 3-4 timmar de senaste tre nätterna och varit ett nervvrak, så kroppen var rätt slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Tränar du hårt / intensivt? Du har säkert testat och vänt på det mesta men på mig slår det aldrig fel - tränar jag helkropp och många set till failure eller marklyft kan jag nästan inte sova alls.
Innan mina sömnproblem kom tillbaka så körde jag 4 pass i veckan (PPL) med en lagom volym och några sets tagna till gränsen, men nu när sömnen är som den är så blir det bara runt 3 pass i veckan då jag inte vill skada mig, vilket jag gjorde förra året när sömnen var skit och jag inte anpassade träningen efter det. Det tog mig ur gymmet i nästan ett år.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-15, 19:39   #20
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag har en tid i slutet av månaden, jag hoppas att hon är bra! Jag tog en BETA-blockerare igår och sov faktiskt bra inatt, men det kan också ha varit för att jag snittat 3-4 timmar de senaste tre nätterna och varit ett nervvrak, så kroppen var rätt slut.



Innan mina sömnproblem kom tillbaka så körde jag 4 pass i veckan (PPL) med en lagom volym och några sets tagna till gränsen, men nu när sömnen är som den är så blir det bara runt 3 pass i veckan då jag inte vill skada mig, vilket jag gjorde förra året när sömnen var skit och jag inte anpassade träningen efter det. Det tog mig ur gymmet i nästan ett år.
Skitskumt...men hoppas att psykologen åtminstone kan ställa nån form av diagnos och erbjuda hjälp. Håll oss uppdaterade!
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-16, 08:31   #21
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Skitskumt...men hoppas att psykologen åtminstone kan ställa nån form av diagnos och erbjuda hjälp. Håll oss uppdaterade!
Tack! Diagnosen är sedan innan generaliserat ångestsyndrom (GAD).
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 13:21   #22
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag vet, det är verkligen den sista utvägen och det är inget som jag vill göra, men allt är bättre än att sova skit den större delen av veckans dagar. Det finns inget som heter livskvalitet utan bra sömn. Melatonin hade tyvärr ingen effekt på mig.
Provat ZMA? Kanske i kombination med Melatonin?
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 14:16   #23
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Provat ZMA? Kanske i kombination med Melatonin?
Yes, jag har provat samtliga tillskott som kan hjälpa utan framgång. Melatonin gjorde inget för mig heller. Det enda som hjälper är Imovane, men det är en rysk roulette då jag ibland får psykiska biverkningar av det i form av väldigt starka självmordstankar, på gränsen till att jag nästan genomför det.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 21:25   #24
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Yes, jag har provat samtliga tillskott som kan hjälpa utan framgång. Melatonin gjorde inget för mig heller. Det enda som hjälper är Imovane, men det är en rysk roulette då jag ibland får psykiska biverkningar av det i form av väldigt starka självmordstankar, på gränsen till att jag nästan genomför det.

Usch, så fruktansvärt hemskt. Stilnoct, hur fungerade den på dig?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 21:34   #25
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Usch, så fruktansvärt hemskt. Stilnoct, hur fungerade den på dig?
Den har jag inte provat, men är inte det nästan samma sak? På Wiki så står det att de kan framkalla självmordstankar. Det är hur som helst jäkligt läskigt, jag blir som en helt annan person när jag får den biverkningen, livsgnistan och alla positiva tankar försvinner.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 23:14   #26
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Yes! Terapi, bra sömnhygien (samma tid, inget blåljus, svalt i rummet osv), jag dricker inte heller koffein. Problemet är mitt psyke, jag har ett generaliserat ångestsyndrom som har satt sig på sömnen, vilket har skickat in mig i en destruktiv cykel som jag inte kan ta mig ur. Jag går och har ångest över att inte kunna sova, vilket gör att jag inte kan det eller extremt ytligt. Detta gör att jag mår något fruktansvärt dåligt dagen efter med extremt mycket ångest och katastroftankar över i stort sett allt, och såhär fortsätter hjulet att rulla. Mitt psyke är med andra ord min värsta fiende



Jag har ingen aning, jag har dock pratat med en del som har stått på 1 mg Iktorivil i många år utan problem, vilket i stort sett har tagit bort deras ångest- och sömnproblematik.

Vad jobbigt! Jag hade ganska liknande problematik när jag var runt 20 och har helt blivit av med det. Jag fick ta mirtazapine på väldigt låg dos och testade KBT vilket hjälpte.

För mig var ju problemet med psyket och att man kanske kollade på klockan eller oroade sig över hur det skulle gå med för lite sömn och så vidare. Äter idag mirtazapine på lägsta dosen med men är ibland att jag inte ens behöver ta det för somnar bra ändå. Nu vet jag även att det är lugnt ifall jag sover dåligt några nätter för jämnar ut sig efter en vecka eller så ändå!

Hoppas det hjälpte något iaf.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 08:15   #27
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Mirtazapine - suicidrisk på den också tror jag?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 08:16   #28
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Den har jag inte provat, men är inte det nästan samma sak? På Wiki så står det att de kan framkalla självmordstankar. Det är hur som helst jäkligt läskigt, jag blir som en helt annan person när jag får den biverkningen, livsgnistan och alla positiva tankar försvinner.

Nä, det visste jag inte. Tänkte bara på hur olika de verkar, att Stilnoct mer är som en insomningstablett.
Har du provat allergimediciner av olika slag också?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 10:54   #29
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Vad jobbigt! Jag hade ganska liknande problematik när jag var runt 20 och har helt blivit av med det. Jag fick ta mirtazapine på väldigt låg dos och testade KBT vilket hjälpte...
Vad skönt att det löste sig för dig, även om det var med en medicin. Tyvärr så kan jag p.g.a. en neurologisk störning (HPPD) inte äta den mesta psykofarmakan utan att förvärra synstörningarna som den har gett mig. Jag skrev lite om det i tråden här.

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Nä, det visste jag inte. Tänkte bara på hur olika de verkar, att Stilnoct mer är som en insomningstablett.
Har du provat allergimediciner av olika slag också?
Jag provade det förra sommaren, men jag kände mig totalt överkörd dagen efter, värre än när jag inte hade sovit alls. Jag upplevde även massa myrkrypningar i benen. Så det enda alternativet för mig som inte förvärrar min HPPD är benzo. Men jag har faktiskt fått 5 dagar med en helt okej sömn nu. Jag sjukskrev mig i ett par veckor och när måstena som arbetet kommer med försvann så blev det betydligt mycket frid i huvudet.

Jag måste f.ö. tillägga att jag innan förra sommaren hamnade i det första stadiet till utmattningssyndrom, och det var här allt startade. Jag blev sjukskriven i några månader och under denna perioden så provade jag en rad läkemedel (mirtazapin, antihistaminer osv) samtidigt som jag redan stod på SSRI sedan tidigare, men då mirtazapinen och antihistaminerna fick mig att må skit så vände jag mig i min desperation till att prova cannabis. Det var inte den smartaste vägen att gå, men när man är i ett sådant skick som jag var då så gör man nästan vad som helst för att få sova. Detta fick ett rejält bakslag och gav mig tidigare nämnda neurologiska störning, så nu sitter jag med permanenta synstörningar på detta

Idag, efter att ha läst i stort sett hela litteraturen, mängder med anekdoter och om receptorerna som dessa läkemedel och cannabis slår på så är jag övertygad om att det skedde en drog > drog interaktion. All psykofarmaka jag hade provat fyllde nog glaset och gräset fick det att rinna över. Psykofarmaka som slår på 5HT2-a receptorn kan i sällsynta fall orsaka detta, så att kombinera det med en drog som är en vanligare orsak var inte klokt, jag hade dock aldrig hört talas om detta innan.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 13:03   #30
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Är du verkligen i rätt skede av livet för en deff just nu? Jag hade fokuserat på den psykiska hälsan och försökt ta mig till en mer stabil utgångspunkt (bra sömn, bättre mående) innan jag gick på en deff.

Benzo sätts väl sällan in som stående läkemedel för en person i din ålder? Hoppas du hittar något som hjälper långsiktigt, GAD är skit.

Senast redigerad av blåvitt den 2022-01-19 klockan 13:05.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)