Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-19, 10:15   #24886
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Hur ligger det egentligen till om man springer med barnvagn, vilken sida? Verkar vara väldigt blandat mellan dom jag möter.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 11:21   #24887
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Du får väl cykla på elljusspår? Då gäller vänster sida för fotgängare.
I "mitt" elljusspår är det anvisat att hålla höger för både gående/joggande och cyklister. Dock har man valt att anvisa medsols riktning runt spåret för fotgängare och motsols för cyklister. Då minskar man risken för att fotgängarna får en cykel i ryggen.

Det är riktigt kuperat och cyklisterna kommer med en jäkla fart så det känns klart vettigt att cyklister och gående passerar med ögonkontakt
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 21:26   #24888
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Nej, så står det inte.

(Trafikförordningen 7 kap 1 § 3 st)

Så det är både rullskidor, rullskridskor eller liknande och högre hastighet än gångfart som gäller för högertrafik och dessutom bara om det är lämpligt. Är bara en av de två första uppfylld så gäller vänstertrafik.
Det var ju det jag skrev, rullskidor med högre hastighet än gångfart skall framföras på höger sida.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 09:37   #24889
Game18
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2021
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Hur ligger det egentligen till om man springer med barnvagn, vilken sida? Verkar vara väldigt blandat mellan dom jag möter.
Jag springer på sidan som är avsedd för cyklar med barnvagn. Sen om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
Game18 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 22:57   #24890
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det var ju det jag skrev, rullskidor med högre hastighet än gångfart skall framföras på höger sida.
Nja.

Det du skrev:
Citat:
Högre hastighet än gångfart är det höger som gäller. Vilket ju är lite konstigt, då borde det ju gälla även för löpning...
Första meningen är helt rätt för rullskidor. Andra meningen är helt fel.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 23:00   #24891
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Game18 Visa inlägg
Jag springer på sidan som är avsedd för cyklar med barnvagn. Sen om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
Fel. Barnvagn = fotgängare.

Citat:
Bestämmelserna om gående gäller även den som
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.

Trafikförordningen 1 kap 4 §


Möjligen kan man hävda att det är lämpligare att du just springer med barnvagnen på höger sida, likställt med rullskidor t.ex. Men utgångspunkten är barnvagn till vänster.

Senast redigerad av Sarco den 2022-01-20 klockan 23:03.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 11:20   #24892
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Hej, testar här också. Ska till min duktiga naprapat på onsdag så får förhoppningsvis lite svar och besked då men är ganska otålig gällande att ta reda på VAD det är som besvärar mig. Besvärsområdet är precis ovanför penisroten och lite åt sidan, precis innan övergången till ben. Jag är öm där. Det är inget som hindrar mig i min träning men det är heller inget som blir bättre. Det blir ömmare av löpning och framförallt riktigt lång sådan. Absolut tydligast triggas ömheten av situp-liknande rörelser. Känns som allra mest om jag ligger på rygg och sedan reser på mig genom att böja överkroppen framåt. Det gör inte ont men är ömt.

Även om jag fortfarande inte vet vad det är som besvärar mig så känns det inte som ett område som man rehabar så är mentalt inställd på att föreskrivas vila. Det vill jag INTE ha just nu

Hur som helst, någons klocka som ringer angående besvären jag beskriver?

__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2022-01-24 klockan 11:21.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 11:51   #24893
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej, testar här också. Ska till min duktiga naprapat på onsdag så får förhoppningsvis lite svar och besked då men är ganska otålig gällande att ta reda på VAD det är som besvärar mig. Besvärsområdet är precis ovanför penisroten och lite åt sidan, precis innan övergången till ben. Jag är öm där. Det är inget som hindrar mig i min träning men det är heller inget som blir bättre. Det blir ömmare av löpning och framförallt riktigt lång sådan. Absolut tydligast triggas ömheten av situp-liknande rörelser. Känns som allra mest om jag ligger på rygg och sedan reser på mig genom att böja överkroppen framåt. Det gör inte ont men är ömt.

Även om jag fortfarande inte vet vad det är som besvärar mig så känns det inte som ett område som man rehabar så är mentalt inställd på att föreskrivas vila. Det vill jag INTE ha just nu

Hur som helst, någons klocka som ringer angående besvären jag beskriver?


Ljumskbråck kanske? Låter inte som det men platsen stämmer ju bra.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 11:58   #24894
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Ljumskbråck kanske? Låter inte som det men platsen stämmer ju bra.
Kanske. Jag har haft besväret länge och min läkarkompis kollade då om jag hade bråck och konstaterade att jag troligtvis inte hade det. Får som sagt förhoppningsvis en del svar på onsdag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 12:27   #24895
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Du har ingen känning i ländryggen? Tänker det skulle kunna vara höftböjaren som är lite kort. Haft det problemet själv och hade då känning på ungefär det stället du beskriver.
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 12:53   #24896
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av jimmitjoo Visa inlägg
Du har ingen känning i ländryggen? Tänker det skulle kunna vara höftböjaren som är lite kort. Haft det problemet själv och hade då känning på ungefär det stället du beskriver.
Intressant! Överlag skulle jag svara nej på huruvida jag har känning i ländryggen MEN det händer att jag får ont i vänster sida av ländryggen, nära höften(ömma punkten nära ljumsken är på höger sida). Sker efter stillasittande och det hugger liksom till. Sker långt ifrån dagligen men det inträffar ibland. Då är det alltså inte bara ömt i ländryggen utan det känns "ajaj, här är något fel, på riktigt". Går runt lite, sen försvinner det.

Hur känns det i ländryggen för dig?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 13:49   #24897
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej, testar här också. Ska till min duktiga naprapat på onsdag så får förhoppningsvis lite svar och besked då men är ganska otålig gällande att ta reda på VAD det är som besvärar mig. Besvärsområdet är precis ovanför penisroten och lite åt sidan, precis innan övergången till ben. Jag är öm där. Det är inget som hindrar mig i min träning men det är heller inget som blir bättre. Det blir ömmare av löpning och framförallt riktigt lång sådan. Absolut tydligast triggas ömheten av situp-liknande rörelser. Känns som allra mest om jag ligger på rygg och sedan reser på mig genom att böja överkroppen framåt. Det gör inte ont men är ömt.

Även om jag fortfarande inte vet vad det är som besvärar mig så känns det inte som ett område som man rehabar så är mentalt inställd på att föreskrivas vila. Det vill jag INTE ha just nu

Hur som helst, någons klocka som ringer angående besvären jag beskriver?


Vill bara varna folk på arbetsplatser att klickar man på Macke's länk kommer det en Mamma som blir påsatt och annat smaskigt.

OnT Du har inte skaffat någon flickvän med benig bakdel?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 13:53   #24898
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Vill bara varna folk på arbetsplatser att klickar man på Macke's länk kommer det en Mamma som blir påsatt och annat smaskigt.

OnT Du har inte skaffat någon flickvän med benig bakdel?
Det säger nog mest om din internethistorik Jag får bara upp bifogad bild om jag klickar på länken!

Nej, det är ont om flickvänner med både benig och fyllig bakdel. Tyvärr!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 13:56   #24899
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det säger nog mest om din internethistorik Jag får bara upp bifogad bild om jag klickar på länken!

Nej, det är ont om flickvänner med både benig och fyllig bakdel. Tyvärr!
Jag är en av dom som sitter på jobbet, kan såklart inte garantera vad kollegorna surfar på

Synd
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 14:40   #24900
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag är en av dom som sitter på jobbet, kan såklart inte garantera vad kollegorna surfar på

Synd
Sexbanners här också. Ingen porr surfat på jobbdatorn så vitt jag vet iaf...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)