Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-09, 11:07   #1
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Werlabs XL testosterontest pålitlig?

Hej, ska göra ett testosterontest på tisdag och beställde ett testosteron XL test.
Kommer ta testet 09.45.

Kör liberal LCHF just nu och tänkte kolla mina värden, kan lägga upp mina värden jag får sen när resultaten kommit ifall någon är intresserad av det.

Hur pålitligt är detta test? Behöver jag ta testet flera gånger för att vara säker på att resultatet stämmer?

Är 32år väger runt 97kg, runt midjan är jag nog 99cm tjockaste platsen och 94cm ovanför naveln. Inte styrketränat på ca 7 månader nu.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-09, 12:00   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Tror det är pålitligt i den mån att du kan lita på testresultatet stämmer, de analyseras på aleris vad jag vet, samma lab som vissa vårdcentraler använder.

Sen kan ju testovärdet diffa lite från dag till dag beroende faktoror som sömn, stress osv.
Värdet LH/ luteiniserande hormon är något som utsöndras i pulser så tar du provet fler gånger kan detta visa olika värden från gång till gång.

Senast redigerad av kvarnis den 2022-01-09 klockan 12:01.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-09, 12:22   #3
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Det är ett tillförlitligt enskilt värde men det betyder inte att värdet kan se annorlunda ut under andra omständigheter. Det viktigaste är att du tar det på fastande mage och helst så tidigt på morgonen som möjligt med tanke på att testosteron är som högst på morgonen. På längre sikt kan du ta flera prover under likvärdiga omständigheter för att få en bättre uppfattning om vad ditt medelvärde ligger på.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-11, 11:03   #4
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Ok tack då vet jag det!

Vart och tog blodprov idag, hon testade högra armen men kom inget blod så hon tog vänstra och det kom inte så mycket sa hon, men att det får duga.
Hoppas inte resultatet påverkas av detta.
Får resultatet om 5 dagar sa hon.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-12, 17:39   #5
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
TEST RESULTAT ENHET REFERENS-INTERVALL RAPPORTERAT
B-Hb 135 g/L ---------- 134-170
B-EVF 0.41 ---------- 0.39-0.5
B-Erytrocyter 4.4 x10^12/L ---------- 4.2-5.7
B-MCV 94 fL ---------- 82-98
Erc(B)-MCH 31 pg ---------- 27-33
B-Leukocyter 6.0 x10^9/L ---------- 3.5-8.8
B-Trombocyter 317 x10^9/L ---------- 145-348

S-Lutropin (LH) 3.7 IE/L ---------- 1.5-9.3
S-SHBG 22 nmol/L ---------- 15-95
S-Testosteron, total 15 nmol/L ---------- 5.7-26

Senast redigerad av Iliyas den 2022-01-12 klockan 17:43.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-12, 17:42   #6
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
"Ditt testosteronvärde ligger inom för åldern normalt referensintervall.
Värdet för SHBG ligger också normalt. Om man relaterar värdet för Testosteron till SHBG och
beräknar ett värde för biotillgängligt Testosteron som bättre speglar den aktiva
testosteronnivån hamnar det på 8,91 nmol/L vilket är normalt. Angivna normala intervall för
en man i din ålder varierar mycket mellan olika uppgifter men är ca 2,8-21"
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-16, 12:05   #7
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
test...

Senast redigerad av Iliyas den 2022-01-16 klockan 12:06. Anledning: test
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-17, 15:48   #8
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
"Ditt testosteronvärde ligger inom för åldern normalt referensintervall.
Värdet för SHBG ligger också normalt. Om man relaterar värdet för Testosteron till SHBG och
beräknar ett värde för biotillgängligt Testosteron som bättre speglar den aktiva
testosteronnivån hamnar det på 8,91 nmol/L vilket är normalt. Angivna normala intervall för
en man i din ålder varierar mycket mellan olika uppgifter men är ca 2,8-21"
Tycker dina testosteronvärden ser ok ut, kanske i lägre intervallet men absolut inte något som behöver TRT eller begränsar träningsresultaten. Bra och lågt SHBG värde. Börja träna igen och se om det påverkar testosteronvärdena.

Nästa steg efter bra träning, sömn & kost skulle vara enligt mig vara ZMA eller Testobooster. Kommer säkert komma folk med studier som säger att inget fungerar, men har själv fått bättre testosteronvärden med det trots ökad ålder.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-17, 19:16   #9
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Tycker dina testosteronvärden ser ok ut, kanske i lägre intervallet men absolut inte något som behöver TRT eller begränsar träningsresultaten. Bra och lågt SHBG värde. Börja träna igen och se om det påverkar testosteronvärdena.

Nästa steg efter bra träning, sömn & kost skulle vara enligt mig vara ZMA eller Testobooster. Kommer säkert komma folk med studier som säger att inget fungerar, men har själv fått bättre testosteronvärden med det trots ökad ålder.
Tack för responsen! Började träna igen förra veckan, och tar magnesium innan jag ska sova och brukar sova ostört 8 timmar per natt.
Tanken är att ta ett nytt test om 2 månader igen.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)