Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-01-19, 13:25   #31
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vad skönt att det löste sig för dig, även om det var med en medicin. Tyvärr så kan jag p.g.a. en neurologisk störning (HPPD) inte äta den mesta psykofarmakan utan att förvärra synstörningarna som den har gett mig. Jag skrev lite om det i tråden här.



Jag provade det förra sommaren, men jag kände mig totalt överkörd dagen efter, värre än när jag inte hade sovit alls. Jag upplevde även massa myrkrypningar i benen. Så det enda alternativet för mig som inte förvärrar min HPPD är benzo. Men jag har faktiskt fått 5 dagar med en helt okej sömn nu. Jag sjukskrev mig i ett par veckor och när måstena som arbetet kommer med försvann så blev det betydligt mycket frid i huvudet.

Jag måste f.ö. tillägga att jag innan förra sommaren hamnade i det första stadiet till utmattningssyndrom, och det var här allt startade. Jag blev sjukskriven i några månader och under denna perioden så provade jag en rad läkemedel (mirtazapin, antihistaminer osv) samtidigt som jag redan stod på SSRI sedan tidigare, men då mirtazapinen och antihistaminerna fick mig att må skit så vände jag mig i min desperation till att prova cannabis. Det var inte den smartaste vägen att gå, men när man är i ett sådant skick som jag var då så gör man nästan vad som helst för att få sova. Detta fick ett rejält bakslag och gav mig tidigare nämnda neurologiska störning, så nu sitter jag med permanenta synstörningar på detta

Idag, efter att ha läst i stort sett hela litteraturen, mängder med anekdoter och om receptorerna som dessa läkemedel och cannabis slår på så är jag övertygad om att det skedde en drog > drog interaktion. All psykofarmaka jag hade provat fyllde nog glaset och gräset fick det att rinna över. Psykofarmaka som slår på 5HT2-a receptorn kan i sällsynta fall orsaka detta, så att kombinera det med en drog som är en vanligare orsak var inte klokt, jag hade dock aldrig hört talas om detta innan.

Skönt att du fått sova ok i 5 dagar. Kanske är detta början på något nytt.
Är inte alls insatt i hur psykofarmaka i kombination med rusningsmedel ev kan orsaka permanenta förändringar.

Det jag upplevt med Mirtazapin är att jag kan bli väldigt irriterad om jag äter enligt ordination (1/2 tabl) Äter 1/30 tablett och kommit fram till att det är en lagom dos. Fråga mig inte hur jag delar en tablett i 30 kornstorlek
Det jag ville säga är att mängden absolut kan påverka en mkt negativt fastän det är en ordinerad mängd. Mycket möjligt att allergimedicinerna kanske skulle hjälpa bättre om dessa delades i mycket mindre bitar.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 14:04   #32
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Prova Glycine + magnesium innan du ska sova.

Antar att du redan tillämpar god sömnhygien, stänga av mobil/dator och släcka lampor minst en timme innan du ska sova, så det inte stör melatonin-produktionen.




Sleep and Sedation

In female participants given 3g of glycine an hour prior to sleep, supplementation appears to reduce fatigue in the morning and improve self-reported sleep quality more than placebo.[111] Later, 3g of glycine was tested in otherwise healthy persons reporting dissatisfaction with their sleep who were then subject to an EEG via polysomnography; it was reported that glycine improved subjective sleep quality associated with shortened sleep latency and time to reach slow wave sleep (REM sleep and overall sleep architecture not affected).[112] This latter study also confirmed improved cognitive day-time performance associated with better self-reported sleep[112] and has been replicated where 3g of glycine taken an hour before sleep (in persons with mildly impaired sleep) was able to reduce fatigue the next day but that after three days this was no longer significant, whereas performance tasks (psychomotor vigilence) were consistently improved.[113]
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 21:36   #33
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är du verkligen i rätt skede av livet för en deff just nu? Jag hade fokuserat på den psykiska hälsan och försökt ta mig till en mer stabil utgångspunkt (bra sömn, bättre mående) innan jag gick på en deff.
Bra råd! Jag gick av den för en veckan sedan då det inte blev någon särskilt lyckad deff under dessa omständigheterna, så det får bli balans tills jag är stabilare. Jag tappade konstigt nog inget i styrka under deffens gång och jag ser ingen märkbar muskelförlust i spegeln, det gick bara väldigt mycket långsammare mot vad det brukar göra. -3,3 kg på 10 veckor med ett intag på 2000 kcal när jag för ett par år sedan gick ned 0,45-0,5 kg i veckan med ett intag på 2450 kcal. Det visar hur jäkla viktigt sömnen är för ämnesomsättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Benzo sätts väl sällan in som stående läkemedel för en person i din ålder? Hoppas du hittar något som hjälper långsiktigt, GAD är skit.
Det vet i tusan, men jag har valt att inte gå den vägen, jag måste övervinna detta utan att droga ned mig. Jag tror att det kanske kan bli ordning på detta om jag istället hittar en tjänst på 70-80% och till större delen arbetar ef/kvällar, då stressar jag inte upp mig över att jag har en klocka som väntar på att ringa tidigt på morgonen. Sömnen blir bättre ju mindre måsten jag har på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Skönt att du fått sova ok i 5 dagar. Kanske är detta början på något nytt.
Ja, det är obeskrivligt skönt, man blir en helt annan människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Det jag upplevt med Mirtazapin är att jag kan bli väldigt irriterad om jag äter enligt ordination (1/2 tabl) Äter 1/30 tablett och kommit fram till att det är en lagom dos. Fråga mig inte hur jag delar en tablett i 30 kornstorlek
Det jag ville säga är att mängden absolut kan påverka en mkt negativt fastän det är en ordinerad mängd.
Jag tog Mirtazapin vid behov några gånger under den sommaren som jag var sjukskriven, då körde jag på en väldigt låg dos, det var 1/4 av tabletten om jag kommer ihåg rätt, och jäklar vad jag sov bra på det, som ett barn! Men jag kände mig mindre bra dagen efter, dåsig och lite overklighetskänslor.

Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Prova Glycine + magnesium innan du ska sova.
Tack för tipset! Jag tar redan magneisum, så jag beställde hem en påse glycin nu
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)