Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-18, 14:03   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
"Härligt" hjärndöda, farliga, repetitiva och slitsamma jobb från förr.

Det här är ett ämne som fascinerar mig. Hur man förr jobbade så hårt med ofta väldigt hjärndöda tunga och enformiga sysslor. Så jag tänker mig att vi samlar olika berättelser och exempel på sådant här. Sanningshalten behöver inte vara 100%:ig det är ok med skrönor från förr med.

Min morfar berättade om en man i byn som hade som jobb att bära mjölsäckar från källaren på en fabrik, en trappa upp. Varför säckarna inte hamnade direkt på rätt våningsplan i fabriken efter att de blivit levererade utan behövdes bäras upp eller varför han inte ersattes av en hiss förtäljer inte historien. Ibland när morfar berättade vägde säckarna 50kg, ibland 100, så vi avrundar till 75kg.

Tänk dig att hela din arbetsdag går ut på att bära en 75kgs säck uppför en trappa, gå ner och hämta en ny säck att bära upp- repetera i 10 timmar eller dylikt, dag ut och dag in i åratal.

Hur många veckor hade det tagit innan det började slå slint i skallen på dig?


Det är såna här saker jag vill se och läsa om, posta på om ni sitter på något i ämnet:
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:05   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg


Tänk dig att hela din arbetsdag går ut på att bära en 75kgs säck uppför en trappa, gå ner och hämta en ny säck att bära upp- repetera i 10 timmar eller dylikt, dag ut och dag in i åratal.

Hur många veckor hade det tagit innan det började slå slint i skallen på dig?
Jag är övertygad om att jag hade klarat det till pensionen. Klarar jag fem år som telefonintervjuare skulle ett sånt där jobb vara rena semestern.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:09   #3
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:09   #4
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Jag sommarjobbade en gång i min ungdom på ett lager där man paketerade fjädrar till bilar. Bilfjädrarna kom i stora lastpallar som sedan skulle paketeras in individuella förpackningar till återförsäljare. Arbetsdagen bestod till 90% av att stoppa ned fjädrarna i en låda och försluta lådan. Höjdpunkten på dagen var när man staplat ihop en hel pall med fjädrar och fick slå in den i plast. Varför de inte kunde hitta en automatisk maskin som stoppade ned fjädrarna i en låda vet jag inte.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:10   #5
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Från förr i mitt liv iallafall så var hemsjukvård sjukt upprepande. Exakt samma runda och samma personer varje dag som skulle ha exakt samma mediciner eller sprutor varje dag. Hade kunnat göra den i sömnen.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:14   #6
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Pionjärdykarna i Nordsjön
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

Asbestdöden
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:44   #7
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ibland när morfar berättade vägde säckarna 50kg, ibland 100, så vi avrundar till 75kg.
50kg var vanligt för många varor, i början slet nybörjarna med en säck, med tiden när man blev uppjobbad tog man 2 = 100kg. Då får man tänka på att man lastade och gick med dem länge såhär, inte bara några säckar. Kan ju ha funnits 100kg säckar också om inte annat så vägde andra saker 100kg om man lastade i hamnen t ex. Fanns efortfarande en del jobb i Frihamnen Stockholm på 80 talet som kunde se ut ungefär så.

Jag har periodvis jobbat med liknande där vi stått en hel skock med män och
väntat på att någon förmnan skall komma och klappa en på axeln, då hade man jobb, annars fick man vänta några timmar till nästa runda, fick man inget rop då fick man gå hem, utan pengar och trots att man suttit och väntat i 4 timmar. Så det gällde att vara stark, morgonpigg och att man funkar med andra arbetare. Fram tills gansks nyligen kunde man jobba så här i UK t ex. Har ganska många historier men orkar inte skriva mer just nu.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:47   #8
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Sitta och sortera spik hela dagarna när dom var unga har jag hört från bekanta.

Det enda jag själv har gjort var att stå och bocka ramar till fönster under en sommar. Det blir ganska hjärndött efter några veckor. Storleken varierar ju lite under dagen, men man utför ju exakt samma moment i 9 timmar. När man har bockat 150 små av samma storlek så blir det värsta festligt att få göra några större.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-03-18 klockan 14:50.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:54   #9
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Mitten av 80-talet., svenskt mejeri. Jag stod vid en maskin/pump som fyllde plastade kartonger med smör. Fylld vägde en kartong 25 kg. Smör är ju relativt trögflytande så jag var tvungen att ta i som f-n när jag drog i spaken. Det tog ett par minuter att fylla en kartong, sen tejpa ihop den, stämpla den med datum, sen lyfta ner den på en pall och mecka dit en ny kartong. Kartongerna gick på export till Sovjet och andra öststater. Fullkomligt hjärndött. Som någon tidigare skrev så var det roligaste när pallen var full och skulle plastas in.Eller när det blev något hål i smörröret någonstans. Det kunde ta lång tid innan vi muppar som jobbade där upptäckte det. Redigt med smör på golvet. Jag stod ut i ca två månader. Sen blev det universitetet.
För några år sedan var jag på studiebesök på samma mejeri, med en skolklass. Det såg exakt likadant ut, och min gamla bas var fortfarande kvar och såg exakt likadan ut även han. Helt otroligt! Han kände inte igen mig.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 14:58   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det där låter ju som margarinfabriken!

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 15:22   #11
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Tycker ändå det finns något fint i att man gick till jobbet och lyfte sina säckar eller fyllde sina smörpaket och var glad att man hade ett jobb, och inte behövde självförverkliga sig själv eller göra youtubekarriär.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 15:24   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Tycker ändå det finns något fint i att man gick till jobbet och lyfte sina säckar eller fyllde sina smörpaket och var glad att man hade ett jobb, och inte behövde självförverkliga sig själv eller göra youtubekarriär.
Vi är många som skulle känna likadant om vi fick ett liknande jobb idag. Men det finns ju inga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 15:29   #13
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vi är många som skulle känna likadant om vi fick ett liknande jobb idag. Men det finns ju inga.
Jag träffar varje dag yngre individer som ska jobba på fryslager (åka runt och flytta pallar) eller typ lasta bagage på flygplatsen. Det känns som rätt enformiga jobb.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 15:46   #14
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vi är många som skulle känna likadant om vi fick ett liknande jobb idag. Men det finns ju inga.
Klart att det finns jobb som lagerarbetare eller packare. Sen varför man skulle vilja göra det är en annan fråga. Att frivilligt spendera 8 timmar om dagen med minimal mental stimulans låter inte så givande...
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 15:50   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Klart att det finns jobb som lagerarbetare eller packare. Sen varför man skulle vilja göra det är en annan fråga. Att frivilligt spendera 8 timmar om dagen med minimal mental stimulans låter inte så givande...
I vilka städer?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)