Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-04, 13:40   #76
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Inatt drömde jag att jag befann mig på en stor, offentlig strand tillsammans med massor andra unga män. Det var stor uppståndelse på stranden, eftersom Arnold Schwarzenegger, Franco Columbu och Lou Ferrigno var på besök. De ställde upp på en frågestund, där vi fick fråga vad vi ville. Jag drog av t-shirten, slog en front double biceps och en side chest, och frågade dem "vilken är min bästa respektive sämsta muskelgrupp?" De svarade i kör, nästan skrikande: "Biceps, biceps!", och jag förstod att de menade att det var min sämsta muskelgrupp.

Undrar om mitt undermedvetna försöker säga mig någonting.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 19:03   #77
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Inatt drömde jag att jag befann mig på en stor, offentlig strand tillsammans med massor andra unga män. Det var stor uppståndelse på stranden, eftersom Arnold Schwarzenegger, Franco Columbu och Lou Ferrigno var på besök. De ställde upp på en frågestund, där vi fick fråga vad vi ville. Jag drog av t-shirten, slog en front double biceps och en side chest, och frågade dem "vilken är min bästa respektive sämsta muskelgrupp?" De svarade i kör, nästan skrikande: "Biceps, biceps!", och jag förstod att de menade att det var min sämsta muskelgrupp.

Undrar om mitt undermedvetna försöker säga mig någonting.
Låter som att det blir biceps hela veckan! Finns inte så mycket annat att göra...
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 19:08   #78
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Låter som att det blir biceps hela veckan! Finns inte så mycket annat att göra...
Har dubblat bicepsträningsmängden sedan någon vecka. Förhoppningsvis blir det trevligare drömmar framöver!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-05, 21:11   #79
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
OMG, kollade Stacs prislista först nu. HELVETE, vad dyrt. Tror hellre jag kapar av benen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 04:59   #80
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har dubblat bicepsträningsmängden sedan någon vecka. Förhoppningsvis blir det trevligare drömmar framöver!
Armar är enligt mig det roligaste att köra! Så jag skulle inte smärtas över det.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 05:00   #81
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
OMG, kollade Stacs prislista först nu. HELVETE, vad dyrt. Tror hellre jag kapar av benen.
Vad är "Stacs"? Förlåt min okunnighet.
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 08:43   #82
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Vad är "Stacs"? Förlåt min okunnighet.
Ett naprapatställe här i stan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 18:21   #83
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ett naprapatställe här i stan.
Jaha, då var det inte konstigt att jag inte visste vad det var :P
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 23:10   #84
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Bänkpress
20 kg 20 reps
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
40 kg 10 reps
40 kg 3 reps
60 kg 5 reps
60 kg 2 reps
80 kg 3 reps
80 kg 3 reps
80 kg 3 reps
95 kg 2 reps
95 kg 2 reps
95 kg 2 reps
95 kg 2 reps
95 kg 2 reps
95 kg 2 reps

Pronerade pulldowns
27 kg 20 reps
27 kg 10 reps
41 kg 10 reps
61 kg 3 reps
61 kg 3 reps
61 kg 3 reps

Pronerade chins
6
6
5
4

Pendlayrodd
42,5 kg 3 reps
40 kg 3 reps
30 kg 3 reps
30 kg 3 reps
Försöker lära mig koppla ur armarna här, därav konstiga vikter/reps.

Pushdown
27 kg 20 reps
36 kg 10 reps
36 kg 10 reps
36 kg 8 reps
45 kg 5 reps
45 kg 7 reps
45 kg 5 reps
55 kg 5 reps
55 kg 5 reps
55 kg 5 reps
64 kg 2 reps
77 kg 3 reps
73 kg 4 reps
68 kg 4 reps
59 kg 9 reps

Stångcurl
25 kg 5 reps
25 kg 4 reps
25 kg 4 reps
25 kg 4 reps
Fan, den här stången måste vara tyngre än min förra?

Koncentrationscurl
9 kg 12 reps
9 kg 12 reps
9 kg 10 reps
9 kg 10 reps

Magövning med benen uppåt
12
12
8
8
8

Hantellyft åt sidan
3 kg 20 reps
6 kg 11 reps
6 kg 10 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 18:30   #85
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nu blir det två stora förändringar i min träning:

1) Jag slutar med RSR. Let's face it, det finns inte en chans i helvete att jag kommer slutföra programmet. 5-reppare på 95 kändes jättetungt, jag kommer behöva ett mekaniskt exoskelett för att klara femmor på 102,5 och om jag ska ge mig på fyror på 107,5 kommer jag behöva passning av en gaffeltruck. Dessutom gör det ont i axlarna - jag sitter bokstavligt talat och har ont i mina axlar i fåtöljen nu. Ska byta till ett lite mer normalt schema.

2) Jag slutar med karate. Bestämde mig för det för en timme sedan när jag satt på tåget hem och kände mig sjukt osugen på kvällens karatepass. Har inte vågat berätta för nån på klubben än, men tänkte maila tränaren lite senare. Skälet till detta är förstås vighetsproblemet som jag pratar om i den här tråden och massor andra trådar. Tror att det är helt olösligt. Ska givetvis avanmäla mig från träningen också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 19:28   #86
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tänkte börja med nåt sånt här schema:

Tisdag: Knäböj, goodmornings.
Onsdag: Bänkpress, t-stångsrodd, tricepspress, hantelcurl, sidlyft.
Lördag: Marklyft, frontböj, sittande lårcurl.
Söndag: Bänkpress, neutralgreppschins, tricepspress, stångcurl, sidlyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 09:07   #87
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Gjorde en damage control och vägde mig. 78,4 kg. Inte så farligt, tror inte jag ska deffa igen än.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 09:34   #88
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Trist att du måste sluta med karaten. Eller nåt. Men samtidigt grattis över att ha tagit beslutet. Kanske en sten föll från dina axlar i samma ögonblick. Du har åtminstone lösgjort många timmar av din vardag. Jag tror du kommer känna av ett klart uppsving i styrketräningen i alla fall.

Och jo. Klart som fan du ska deffa! Ner på 4 % kroppsfett nu. Så får jag gott sällskap under min deff.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 11:40   #89
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Du har väl insett det nu men det är träningsmässigt självmord att sätta ett 1RM i RSR som är 10 kg över ens reella 1RM. De flesta rekommenderar att sätta ett 1RM som du kan klara "any given day". Nu behöver det ju inte vara ett 1RM som du kan klara med halsfluss och feber efter att inte ha ätit under två dygn, men det kanske kan vara ett 1RM som är lite mer realistiskt än det bästa du har gjort någonsin.

Lite exempel på hur jag har tänkt:

1. RSR marklyft: Satte 250 kg som 1RM. Det var längesedan jag klarade det men jag hade gjort reps-prestationer som motsvarade 255-265 kg.
2. Smolov JR bänkpress: Satte 135 kg som 1RM. Jag hade klarat det ganska lätt, ganska nyligen.
3. RSR knäböj: Det här har jag inte börjat med ännu. Jag kommer att sätta 170 kg som 1RM. Det är möjligt att jag klarar 5 kg till i dagsläget men jag väljer att vara på den säkra sidan.

Gemensamt för alla tre exemplen är att jag var/är ganska självsäker rörande ingångs-1RM. Hade jag satt 10 kg mer i 1. eller 2. hade jag a-l-d-r-i-g klarat programmen.

Jag har aldrig testat RSR för bänkpress men Smolov JR var rätt soft(mestadels en massa set, inte särskilt jobbiga). Finns en smidig app för detta, man bör träna bänkpress i alla fall tre ggr/v. Jag ökade en femma, från 135 till 140 kg. Gjorde ett bra försök på 145 kg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 12:58   #90
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Trist att du måste sluta med karaten. Eller nåt. Men samtidigt grattis över att ha tagit beslutet. Kanske en sten föll från dina axlar i samma ögonblick. Du har åtminstone lösgjort många timmar av din vardag.
Ja, verkligen. Varje gång man lägger ner ett projekt slipper massor ångest över att man inte är bra nog på massa saker. I fallet med karaten slipper jag ångest över att:
- Jag är för ovig.
- Jag inte är tillräckligt uthållig i benen (det krävs skiiitmycket uthållighetsstyrka för att träna vettig karate).
- Jag inte har tillräckligt härdade kroppsdelar, framförallt händer och smalben.
- Jag är för långsam.
- Jag har för dåliga tekniker i största allmänhet.

Och det är skönt att slippa ha massor tider att passa. Framförallt att slippa lördagspasset, som var satt den värdelösa tiden 15-16, så man i princip inte hann göra något annat på hela dagen. Och själva karateträningen var ganska tråkig.

Nu har jag bara styrketräningen kvar, så nu har jag bara ångest över att:
- Jag är för svag.
- Jag är för liten.
- Jag är för fet.

Men styrketräningen ska jag inte sluta med än, jag har ett helt år kvar på mitt gymkort, så jag ska fortsätta med det eländet några månader iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
tror du kommer känna av ett klart uppsving i styrketräningen i alla fall.
Garanterat. Karate är extremt hård benträning. Det har inte gått att knäböja och marklyfta vettigt medan jag tränade karate.

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Och jo. Klart som fan du ska deffa! Ner på 4 % kroppsfett nu. Så får jag gott sällskap under min deff.
Aldrig i helvete! Jag har satt 10 % kroppsfett som absolut lägsta gräns för hur långt jag kan gå innan det förstör för mycket för mitt sociala anseende. Kanske att jag deffar litegrann, men plugget börjar bli lite jobbigare nu, så jag vill inte går runt med deffhjärna.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du har väl insett det nu men det är träningsmässigt självmord att sätta ett 1RM i RSR som är 10 kg över ens reella 1RM. De flesta rekommenderar att sätta ett 1RM som du kan klara "any given day". Nu behöver det ju inte vara ett 1RM som du kan klara med halsfluss och feber efter att inte ha ätit under två dygn, men det kanske kan vara ett 1RM som är lite mer realistiskt än det bästa du har gjort någonsin.
Jo, jag läste det i artikeln på Styrkelabbet. Men sen när artikelförfattaren berättar om hur det har gått så beskrev han hur han satte en högre siffra än sitt verkliga PB, och ändå klarade 10 kg mer än han egentligen skulle klarat sista passet! Det var visserligen i marklyft, men det kanske är andra regler för bänkpress.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)