Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-01-19, 01:12   #1
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Världsrekord styrkelyft

Kan nån förklara för en oinsatt nybörjare hur det kommer sig att IPF världsrekord för Classic är så mycket lägre än de andra uppgifter på och videos som finns för rekordlyft "Raw"?

IPF måste sättas på (internationell?) SL-tävling om jag har förstått rätt. Det skulle ju förklara en viss skilnad. Men när jag jämför tex IPF-rekordet gör marklyft så är det 355kg:
http://records.powerlifting.org/worl...=M&age=sen&e=1
Men samtidigt ser jag uppgifter och videos med killar som lyfter runt 460kg "Raw". Hur kan det skilja så mycket?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 01:57   #2
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
IPF's rekord är endast gällande för förbundet IPF. Andra som tävlar i andra (otestade) förbund gör mer.

Sen är rekordsprutandet begränsat just pga reglerna kring när och var rekord får sättas. Världsrekord kan bara sättas på VM tex, därmed blir det få försök ens. Kryllar av lyft och lyftare som gör mer även inom IPF men det måste göras på plats där under en tävlingsdag 1 gång per år.


Jämför helst inte IPF's rekord med tex WPC's osv. Många förbund använder monolifts i böj, tunnare längre stänger i marklyft som böjs mer varpå man tillåts lyfta mer då stången böjs innan vikten åker upp från marken = högre startposition. Knälindor tillåts i vissa förbund som är "RAW" oooch doping. JÄvla massa doping. Dessutom är bedömningen från domarnas sida alltid striktast inom IPF även om den kan vara svajig som vi vet så är det inte alls som tex WPC's press-signaler i bänken som liknar en studs eller böjddjup som är en halvböj osv.

Now you know!
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 09:48   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
460 kg raw låter som strongman, det är en annan sport. Där är det mer "skiten ska upp". De får använda dragremmar och det är inte i närheten av lika hård bedömning, om ens någon bedömning alls, på själva utförandet. Många strongmans låter stången "vila" på låren och bökar sedan upp vikten. Det är inte tillåtet i SL-mark. Eddie Halls wr på 463 kg var dock hyfsat stilrent, finns mycket värre exempel. Han använde remmar.

I övrigt som Toni Radanov skrev!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 09:50   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
460 kg raw låter som strongman, det är en annan sport. Där är det mer "skiten ska upp". De får använda dragremmar och det är inte i närheten av lika hård bedömning, om ens någon bedömning alls, på själva utförandet. Många strongmans låter stången "vila" på låren och bökar sedan upp vikten. Det är inte tillåtet i SL-mark. Eddie Halls wr på 463 kg var dock hyfsat stilrent, finns mycket värre exempel. Han använde remmar.

I övrigt som Toni Radanov skrev!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 09:55   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
I stay corrected! Trodde faktiskt att han använde remmar och hade lite sämre utförande när det blev wr-strongman-tungt. Han håller ju på att återhämta sig från skada nu, ska bli kul att se vad Hall och han kan pressa varandra till för vikter
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 10:29   #6
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
De rekorden i din post verkar vara gamla.http://goodlift.info/records.php?fd=0&ac=0&sx=M&eq=1
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 13:21   #7
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Bör även tilläggas att Classic Powerlifting är såpass nytt inom IPF på Europa -och Världsnivå att rekorden slaktas konstant och med ganska mycke för varje år. Än finns många "standard"-resultat som är förvalda av förbundet som en riktlinje snarare än ett faktiskt rekord satt av en person om man ser till ungdom och juniorlyftningen.

Kommer ta några år till innan alla viktklasser, ålderskategorier och individuella grenars resultat är ett rekord satt av en människa. Fjärde året för raw-lyftningen nu bara.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 19:43   #8
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
OK, tack för infon!

Vad tror ni hypotetiskt att ett sånt där 200kg strongman-as typ Eddie Hall eller Thor "the Mountain" skulle lyfta för total i en mästerskapstävling SL?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 19:49   #9
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
OK, tack för infon!

Vad tror ni hypotetiskt att ett sånt där 200kg strongman-as typ Eddie Hall eller Thor "the Mountain" skulle lyfta för total i en mästerskapstävling SL?
Med eller utan vitseelrerapportering innan?
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 22:23   #10
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Med eller utan vitseelrerapportering innan?
He he, ditt namn kläder jag igen från när jag och kollade svenska rekorden!
Kul att svenska SL- eliten är aktiva medlemmar här på forumet!

Ja det är lite tråkigt faktiskt tycker jag att Strongman-killarna med största sannolikhet (eller till och med helt säkert?) dopar sig. För dom har en jävligt mäktig fysik annars tycker jag! Till och med en smula uthålliga också (dom kånkar ju på säckar och lastbilar och sånt).

article-2729456-20A6500100000578-857_634x776.jpg
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 00:56   #11
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Äh fan jävla telefon.. "känner jag igen" skulle jag skriva...
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 01:51   #12
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
vissa strongman har bakgrund inom SL, IPF till och med fast de har ju åkt dit också haha. Så du kan ju se deras resultat från förr om du undrar... Även om de inte matchar dagens, troligen. De kör ju varianter av böj och mark på sina tävlingar men inte alls samma regelverk så under strikta regler, och testade, kan man bara spekulera i. (Vad de skulle göra totalt dvs).

Härmed är iaf din originalfråga besvarad och allt som följer kan pågå i 10000 år utan att något konkret sägs. The forum curse begins :p
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 07:54   #13
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Eddie Hall skulle nog i en WPC tävling raw göra 420-250-463 om hans grepp håller. Det vet ju ingen eftersom han alltid har remmar. Men han har fina lyft.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 09:02   #14
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Eddie Hall skulle nog i en WPC tävling raw göra 420-250-463 om hans grepp håller. Det vet ju ingen eftersom han alltid har remmar. Men han har fina lyft.
Intressant att se hur mycket han och big Z skulle tappa om det var SL-regler, i böjen. De har gjort helt vansinniga resultat, speciellt big Z. De hade dock fått gå ur sin rörelsebana något. Deras böjar är allt som oftast något grunda då den ROM:en räcker i strongman. De är samtidigt inte absurt grunda, därför är det intressant att tänka sig vad den extra decimetern djup hade resulterat i för maxvikter.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 10:04   #15
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Är detta kraftigare böj på stången jämfört med OL-stång?
Screenshot_2016-01-20-09-52-15.png
Jämfört med en rak stång ser det ut som att greppet hamnat minst 15cm högre när sista vikten lämnar golvet. Men jag lyfter själv sällan 460kg så jag har svårt att uppskatta hur mycket det ev skiljer mot OL-stång.

Och en annan fråga: Eleikostängerna som finns på vanliga gym (typ Sats), är det typiskt tävlinggstänger eller är det enklare träningsstänger? Och i så fall, skiljer det något i styvhet?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)