Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-16, 10:18   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Akut inflammation - önskvärd och till och med nödvändig. Kronisk inflammation - hälsomässigt katastrof som förkortar livet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 18:38   #17
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
samt äta en ratio av omega 3-6 fetter som inte överstiger 4:1. Dvs håll er bort från vegetabiliska oljor.
Vilka fetter bör man äta då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 21:26   #18
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vilka fetter bör man äta då?
Som ett exempel på 1:1 ratio av omega 3 till 6 så får du det om du äter nötkött 6 dagar i veckan och lax en dag i veckan. Det finns en miljon kombinationer men jag har praktiskt taget gått över till bara kött och grönsaker så det är upplägget jag kör. Dvs inga tillsatta fetter utom de som kommer naturligt med maten.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 23:02   #19
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Xtra virgin olivolja ska väl vara hälsosamt? (För det räknas väl som en vegetabilisk olja?)
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 16:03   #20
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Xtra virgin olivolja ska väl vara hälsosamt? (För det räknas väl som en vegetabilisk olja?)
Vad som är hälsosamt har ju oftast att göra med en helhetssyn på vad man äter och gärna i kombination hur mycket man rör på sig (samt att man sover bra).

Utifrån en omega 3/6 ratio så har olivolja 8.1 gram omega 6 per 100 gram samt 0.3 gram omega 3.

Som jag själv äter har jag inget behov av olivolja. Äter du inget animaliskt fett är olivolja jättebra. Det har väldigt lik fettprofil som griskött. Bacon = olivolja
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 17:01   #21
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Omega-6 och Omega-3-förhållanden var hett 2001. Sedan kom det in mer fiskfett i de resonemangen och en del studier visade att färdigt EPA och DHA dödade många av Omega-6s negativa effekter, oavsett förhållandet.

Har det kommit något nytt eller är svensk rapsolja fortfarande ett bra alternativ ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 17:46   #22
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Omega-6 har inga inga negativa effekter i rimliga mängder. Enligt referensen i inlägg 5 (vilket är den bästa artikeln på ämnet som jag känner till när det gäller inflammatoriskt index) så är omega-6 antiinflammatoriskt.

Alla som skriver i denna tråden bör nog kolla listan från referens 5 (om man inte redan gjort det) innan man kommer med diverse påståenden och teorier.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ort=objectonly

Exempelvis är mättat fett, kolesterol, protein och transfett inflammatoriskt så mycket fett kött är inte direkt att rekommendera.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 21:35   #23
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Omega-6 har inga inga negativa effekter i rimliga mängder. Enligt referensen i inlägg 5 (vilket är den bästa artikeln på ämnet som jag känner till när det gäller inflammatoriskt index) så är omega-6 antiinflammatoriskt.

Alla som skriver i denna tråden bör nog kolla listan från referens 5 (om man inte redan gjort det) innan man kommer med diverse påståenden och teorier.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ort=objectonly

Exempelvis är mättat fett, kolesterol, protein och transfett inflammatoriskt så mycket fett kött är inte direkt att rekommendera.
Tabellen som kommer från https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3925198/ är framtagen utifrån populationsstudier. Inte mycket att hänga i granen. Att fett kött skulle vara inflammatoriskt är ju rätt enkelt att testa via experiment och har faktiskt gjorts.

Från https://chriskresser.com/does-red-me...-inflammation/
"Two different controlled trials have measured inflammation markers in response to increased red meat intake, and both have found that red meat does not elevate these markers."

En av källorna.
https://academic.oup.com/jn/article/137/2/363/4664544

Vidare har ingen kontrollerad studie någonsin visat att kött skulle höja inflammationsmarkörer i kroppen.

Till detta kan jag lägga mina egna experiment där jag under 90 dagar endast åt rött kött och drack vatten. Mitt P-CRP har aldrig varit så lågt. Egentligen tror jag det handlade om en normalvariation och inte riktigt var kopplat till kosten. Men hade rött kött varit inflammatoriskt hade det definitivt synts då.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 13:38   #24
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Det inflammatoriska indexet är framtaget från ett flertal olika studiedesigns, inklusive RCT.
Men du har nog rätt det saknas studier som visar att (magert) rött kött ökar inflammation. Anledningarna till de kan vara många, kanske att effekten är liten (eller obefintlig) eller att studierna på något sätt varit underdimensionerade eller mätte vid fel tidpunkt mm.

Man kan lätt kritisera DII och tittar man på studierna som är gjorda på associationer till olika sjukdomar så är kopplingen inte direkt stark och det finns en rad olika confounders.

Å andra sidan om bevisen för en anti- eller inflammatorisk effekt av olika kostkomponenter skall baseras på meta-analyser av RCTs med hårda ändpunkter så kan man direkt lägga ner diskussionen (för dit kommer vi sannolikt aldrig och det är nog heller inte önskvärt med tanke på RCTns nackdelar).
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 20:23   #25
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Som ett exempel på 1:1 ratio av omega 3 till 6 så får du det om du äter nötkött 6 dagar i veckan och lax en dag i veckan. Det finns en miljon kombinationer men jag har praktiskt taget gått över till bara kött och grönsaker så det är upplägget jag kör. Dvs inga tillsatta fetter utom de som kommer naturligt med maten.
Påstår du att nötkött alla dagar i veckan är hälsosamt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 20:51   #26
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Påstår du att nötkött alla dagar i veckan är hälsosamt?
Ja. Nötkött är det nyttigaste du kan äta och även det enda som du kan leva och frodas på som enskilt livsmedel.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 11:48   #27
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Ja. Nötkött är det nyttigaste du kan äta och även det enda som du kan leva och frodas på som enskilt livsmedel.
Rött kött och cancer?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 15:39   #28
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Rött kött och cancer?
Du menar den tvåsidiga rapporten från gänget bakom "allt ger cancer rapporterna"?

Här är en bra nykter sammanställning på vad de kollat på.
http://www.diagnosisdiet.com/meat-and-cancer/

Video av ovan nämnda presentation:
https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=xDgzgDSInt0
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 15:48   #29
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Man ska ha tillgång till alldeles speciell typ av folie till sin hatt om man tror mer på random blog än IARC. Snart ropas det väl efter RCT för att bedöma cancerrisken med...
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 16:16   #30
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Man ska ha tillgång till alldeles speciell typ av folie till sin hatt om man tror mer på random blog än IARC. Snart ropas det väl efter RCT för att bedöma cancerrisken med...
De kollade på 800 studier varav 29 var relevanta för rött kött (27 för processat kött) och diskuterades närmare. Av dessa 29 visade 15 att rött kött var bra för dig och 14 att det var dåligt för dig. Jag skulle kunna fortsätta men det är bättre att du läser bloggen.

Hur kan du gå direkt till att jag är en foliehatt för att jag tycker det är intressant att ifrågasätta detta? Det är inte så komplicerat som du verkar vilja tro.

Och det finns givetvis fler som gjort denna analysen. 2013 kollade cancerforskare från 8 olika länder på rådande läget och de studier som finns kring kött och kom fram till att det inte finns några bevis för att kött är skadligt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24769880

Är du vegan/vegetarian? Ofta när folk blir så upprörda som dig är det för att de tycker det är etiskt fel att äta kött.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)