Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-15, 13:55   #20041
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Där jag bor går det en smal brant väg med en liten gångväg bredvid. Intill gångvägen finns det några villor vars tomter är upphöjda ungefär 1 meter.

Så promenerar man där går man med axeln ca 2 dm från staketet med tomten i midjehöjd.

På en av tomterna går en hund lös som skäller på folk som går på gångbanan.

Man blir så jävla skrämd när en hund kommer mot en i brösthöjd i 40km/h och skäller.

Har hoppat till en del gånger och gått ut mot vägen där bilar möter och dem i sin tur har behövt väja.

Bara en tidsfråga innan en olycka är framme tror jag. Är det här något att anmäla någonstans? Inte för att jävlas med hundfamiljen, men för att inte någon olycka ska hända.

Vad tror ni?
Ta kontakt med familjen personligen och sluta vara konflikträdd. Det ligger ju även i deras intresse att känna till om de DÖDLIGA riskerna som finns kopplade till detta återkommande problem.

Trots att du tar det personligt så är det ändå bättre att utgå från deras perspektiv, "jag vill inte att det ska hända en olycka som kunde ha förebyggts redan från början, så därför är jag här nu och berättar om vad problemet är som ni måste göra något åt så att inget onödigt hemskt händer!"

Då kommer du möjligen få att få den respons som du vill ha. Om familjen ändå ger dig en axelryckande respons så får du själv välja om du vill eskalera det hela genom att säga att du då kommer att behöva ta kontakt med lämplig myndighet för detta är också för hundens skull så att hon/han ej råkar illa ut.

Vissa människor skall inte ha hund. Det borde finnas en myndighet som avlivar olämpliga hundägare för det är ALDRIG hunden som det är fel på (så tillvida inte hunden föddes med rabies). #ÄlskarHundarHatarKatter #FörstaInläggpåSida1337
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-15, 14:04   #20042
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Ja jag läste alltihop.
Ok om du behöver lösa det hela från ditt safespace så kan du säkert skicka ett brev till hundägaren.
Men ärligt talat om det här händer gång på gång så kanske du även kunde lära dig något av att just detta händer gång på gång på samma ställe och man brukar inte hoppa rätt ut i vägen när saker händer som man är beredd på,någonstans kanske du kan bli förbered på det hela även om det naturligtvis inte hjälper förstagångspromenerande på platsen.
Anmälande av den där arten som inte föregås av kontakt med den det berör är ett otyg.
Visst kan jag lägga ett trevlig brev i brevlådan och hoppas på att det händer något, men då skulle jag ändå känna att jag har ett ansvar att följa upp det efteråt. Nu kunde jag verkligen skadats och jag vill inte att det händer någon annan.

Om jag skulle skicka iväg en anmälan så kan jag släppa det efteråt, ifall jag sen läser om en dödsolycka eller skada på platsen har jag då tagit mitt ansvar och gjort rätt för mig.

Jag vet inte alls hur det fungerar, därför jag vänder mig hit för att bolla idéer. Men varför skulle det vara en väsentlig skillnad på att få ett brev från trafikverket istället för en privatperson?

Det är ju inte så att dem kommer bli ställda vid en skampåle och få hunden avlivad.

Att kalla min oro och omtänksamhet för "otyg" och "anmälningskultur" blir jag irriterad på.
ådal är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-15, 19:25   #20043
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Visst kan jag lägga ett trevlig brev i brevlådan och hoppas på att det händer något, men då skulle jag ändå känna att jag har ett ansvar att följa upp det efteråt. Nu kunde jag verkligen skadats och jag vill inte att det händer någon annan.

Om jag skulle skicka iväg en anmälan så kan jag släppa det efteråt, ifall jag sen läser om en dödsolycka eller skada på platsen har jag då tagit mitt ansvar och gjort rätt för mig.

Jag vet inte alls hur det fungerar, därför jag vänder mig hit för att bolla idéer. Men varför skulle det vara en väsentlig skillnad på att få ett brev från trafikverket istället för en privatperson?

Det är ju inte så att dem kommer bli ställda vid en skampåle och få hunden avlivad.

Att kalla min oro och omtänksamhet för "otyg" och "anmälningskultur" blir jag irriterad på.
Får mer intrycket att du vill att någon annan skall ta ett ansvar. Visa lite civilkurage och tag själv kontakt med den det berör. Inga problem alls att följa upp,du har ju uppenbarligen gått förbi tidigare bara att gå förbi igen det är inte svårare än så,det vore att ta ansvar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 12:11   #20044
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Folk som ringer upprepade gånger utan att lämna ett meddelandet eller sms. Inte alltid man kan ringa upp, men beroende på orsak kan man ta sig den tiden/möjligheten om det är brådskande. Annars avvaktar man.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 14:03   #20045
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Folk som ringer upprepade gånger utan att lämna ett meddelandet eller sms.
Från hemligt nummer, dessutom
Nattljus är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 15:15   #20046
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Talking

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Folk som ringer upprepade gånger utan att lämna ett meddelandet eller sms. Inte alltid man kan ringa upp, men beroende på orsak kan man ta sig den tiden/möjligheten om det är brådskande. Annars avvaktar man.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Från hemligt nummer, dessutom
+1337!!!!!

Så jävla irriterande. Dumskallar som får skylla sig själva då om det brinner i knutarna men inte ens kan skicka ett SMS, asså ett jÄVLA SMS, folk textar ju sönder nu för tiden ändå så men kan inte skicka ett SMS utan självberättigade rövhål som ringer och tycker om man inte svarar så förtjänar man inte ens få veta att det var dem som försökte ta kontakt med en? Det här är förbannade-tråden va?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 15:37   #20047
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
+1337!!!!!

Så jävla irriterande. Dumskallar som får skylla sig själva då om det brinner i knutarna men inte ens kan skicka ett SMS, asså ett jÄVLA SMS, folk textar ju sönder nu för tiden ändå så men kan inte skicka ett SMS utan självberättigade rövhål som ringer och tycker om man inte svarar så förtjänar man inte ens få veta att det var dem som försökte ta kontakt med en? Det här är förbannade-tråden va?
Om du startar en tråd om personer som förtjänar att bli lynchade så kan vi ta diskussionen där istället
Nattljus är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 15:41   #20048
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Att min kyl o frys gick sönder igår vid åskan, jag gjorde felanmälan 12:36 idag men ingen har kommit. Så all mat jag handlat får jag väl slänga nu då. Gött man storhandla i söndags! Är redan typ rumstemp i kylen nu...och 32 grader ute. Vågar man ens äta ex smör o ost o sådant där nu?!

Senast redigerad av Akerhage den 2018-07-17 klockan 15:46.
Akerhage är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 16:45   #20049
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Att min kyl o frys gick sönder igår vid åskan, jag gjorde felanmälan 12:36 idag men ingen har kommit. Så all mat jag handlat får jag väl slänga nu då. Gött man storhandla i söndags! Är redan typ rumstemp i kylen nu...och 32 grader ute. Vågar man ens äta ex smör o ost o sådant där nu?!
Ost och smör blir väl inte dåligt så snabbt (jämfört med t.ex. kött) då det ändå är grejer som tillverkades förr i tiden i rumstemp (kanske lite svalare än rekordvärmen)... Men sen är ju frågan alltid hur mycket man vill spara och hur mycket man vill spy. Om man ändå har en diet framför sig och vill tappa några kilon så är skändad mat och lite matförgiftning riktigt bra för att tappa 2-3 snabba kilon.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 17:47   #20050
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
+1337!!!!!

Så jävla irriterande. Dumskallar som får skylla sig själva då om det brinner i knutarna men inte ens kan skicka ett SMS, asså ett jÄVLA SMS, folk textar ju sönder nu för tiden ändå så men kan inte skicka ett SMS utan självberättigade rövhål som ringer och tycker om man inte svarar så förtjänar man inte ens få veta att det var dem som försökte ta kontakt med en? Det här är förbannade-tråden va?
Typiskt myndigheter och vårdgivare att jobba så. Ringer från hemligt nummer, lämnar inga meddelanden, och blir sedan sura när man väl svarar för att man inte svarade första gången. Citerar sköterskan som ringde mig och jag svarade på andra försöket: "Du får svara när vi ringer."

__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 17:55   #20051
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Typiskt myndigheter och vårdgivare att jobba så. Ringer från hemligt nummer, lämnar inga meddelanden, och blir sedan sura när man väl svarar för att man inte svarade första gången. Citerar sköterskan som ringde mig och jag svarade på andra försöket: "Du får svara när vi ringer."

Myndigheter är irriterande som fan om man inte vet när de tänker ringa. SKV har dock använt hjärnan ibland när de ringt mig och har ringt via ett vanligt nummer från själva handläggaren när jag har haft inbokat möte om enskild firma.

Vårdgivare, om man bokat ringtid, så brukar man kunna planera in det och svara på hemligt nummer och vara säker på vem det är. Annars så ignorerar jag alla hemliga, privata och utländska nummer.

Jag kör med appen "Should I answer?" som blockerar automatiskt alla hemliga, privata och utländska nummer om jag väljer det. Så jag inaktiverar dessa om jag väntar något viktigt samtal från nån myndighet eller vårdgivare. Appen hjälper också till att visa när telefonförsäljare ringer så jag kan lägga till dessa i blockeringslistan efter de slutat ringa.

Farbror blå får knacka på om det är så viktigt att jag ska svara i luren utan att jag får veta i förväg. Jag har ju Kivra och skicka mejl dit är ju mer eller mindre gratis och går snabbare än att försöka ringa mig flera gånger om.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 18:23   #20052
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Att folk är så himla otrevliga och oförskämda.

Man kan faktiskt anstränga sig och ge ett leende åt folk istället för att peka fuck you åt alla.
Danomax är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-17, 18:41   #20053
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Att folk är så himla otrevliga och oförskämda.

Man kan faktiskt anstränga sig och ge ett leende åt folk istället för att peka fuck you åt alla.
👍👍👍🌹
Var på ett för mig helt nytt badställe idag. Mycket folk. Vi hittade dock en plats invid ett par andra familjer. De var sura och trumpna, med gnälliga barn. Äldre människor tenderar att tro att jag är läskig/farlig/kriminell pga mitt utseende, vilket blir än värre då jag är iklädd endast badbyxor. Vi var dock glada, artiga, trevliga och tillmötesgående. Framåt eftermiddagen då vi skulle åka hem säger farmor (eller vad hon nu var i den ena familjen) att det är häpnadsväckande så mycket bättre en dag blir när man har språkat med trevliga nya bekantsskaper. Så helt rätt - le och var trevlig!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-21, 08:48   #20054
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Att högerspöken och pizzagatare kan äventyra skickliga konstnärers levebröd bara för att de skriver hundratals extremt olämpliga meddelanden.

https://www.thewrap.com/james-gunn-u...rdians-galaxy/
Intressant hur samhället agerar mot plumpa skämt kontra riktiga övergrepp.

Hoppas att Disney inte får reda på hur RDJ brukade leva!
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-21, 11:16   #20055
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Att högerspöken och pizzagatare kan äventyra skickliga konstnärers levebröd bara för att de skriver hundratals extremt olämpliga meddelanden.

https://www.thewrap.com/james-gunn-u...rdians-galaxy/
Intressant hur samhället agerar mot plumpa skämt kontra riktiga övergrepp.

Hoppas att Disney inte får reda på hur RDJ brukade leva!
Här kan man läsa vad snubben tweetade:

https://www.neonrevolt.com/2018/07/2...l-gunncontrol/

Klein är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)