Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-16, 18:57   #61
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
https://www.svtplay.se/video/18367762/himlens-morkrum
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 07:37   #62
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag jobbade på ett bemanningsföretag som skickade ut mig till en fabrik där man satte en stor rulle med ca 500.000 små små gula prickar på. Så man spände upp rullen med prickar mellan två "hållare" och kunde veva med en vev så att man kunde syna alla prickar. Det jobbet gick ut på var att kolla om dessa små prickar inte var smutsiga, vid minsta smuts på skulle man avlägsna dem. Varje rulle tog ca 8-10h att syna.

Tror jag klarade en vecka där, något mer innan jag gav upp. Jag drömde om prickar på nätterna.
Typ såhär såg rullen ut med prickar på. Som man då snurrade runt för att på så sätt kontrollera alla rullens prickar.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 08:42   #63
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Vad skulle rullen användas till när den var granskad?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 09:03   #64
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vad skulle rullen användas till när den var granskad?
Uppdatera din journal!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 09:52   #65
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vad skulle rullen användas till när den var granskad?
Jag tror att alla dessa prickar var någon form av komponent till elektroniksaker, möjligen mobiltelefoner. Fast jag minns inte riktigt. Detta var säkert 15 år sen nu.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 11:11   #66
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Etikettering av bilbatterier. Tänk er en lagerkorridor fylld med lastpallar med bilbatterier,pilla loss alla etiketter från översta lagret och sätt dit nya etiketter medans du flyttar batterierna till en ny pall,klar med översta lagret? grattis du har ett nytt översta lager att påbörja..
Vissa batterier kom utan syra,dessa fylldes enligt liknande system.

Montering packning,stoppa ned en skumgummibit i en låda,därefter ett par detaljer,nästa skumgummibit,ett papper,vik igen locket ,på med etiketten därefter nästa och nästa och nästa och nästa..

Slipa och polera rostfria detaljer,från några gram styck till 15kg tunga till fin ytfinhet modell spegelblankt med en blandning av handhållna och stationära maskiner 8 timmar om dagen är även det ganska spännande i längden vissa prylar tar någon minut andra närmare en vecka.

Jobb som faktiskt fortfarande existera men som kanske inte är så vanliga längre.
Helt ok faktiskt när man väl lärt sig uppgiften tillräckligt väl för att kunna lyssna på radio och bara nöta på.
Ett liknande jobb hade jag i tio år, var rätt bra på sitt sätt. Låg belastning när man kunde det och väldigt fritt. Tyvärr gav händerna upp.

Nu har jag ett ännu mer hjärndött jobb - jobbar i en press som riktar vevaxlar - men också det med låg belastning och väldigt fritt med tider och allt annat, bra folk på jobbet också. Får som tur är hoppa in lite här och var när det fattas folk samt lite andra uppgifter då och då.
Som livet ser ut nu passar det mig bra, många poddar och ljudböcker blir det också.

Men sådana här jobb är så repetitiva att det blir tufft för kroppen i längden så man bör passa sig.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 03:21   #67
Nipkiss
Bacon
 
Nipkisss avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Lulå
Inlägg: 50
Jobbar som maskinförare i en underjordsgruva. Kör samma sträcka (1.6km tur och retur) ca 70-80 gånger per skift. Rätt enformigt.
Nipkiss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 21:04   #68
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Redan Adam Smith noterade det här. Det råkar tyvärr vara så att det är mer mycket effektivt att sönderdela en tillverkningsprocess i pyttesmå beståndsdelar. Vi kan producera många, många fler brödrostar om folk står och upprepar ett enda montont och hjärndött arbetsmoment hela dagarna istället för att de anställda ska vara stolta yrkesmän och bygga en hel brödrost från start till mål och faktiskt skapa en helhet (produkt) som de kan känna stolthet, mening och glädje av.

Det här var ett problem enligt Smith och därför skulle arbetarna få stimulans på annat sätt, vilket inte riktigt lyckats. Det är möjligt att jag romantiserar lite men före industriella revolutionen utfördes produktionen inom skråväsendet. Då var man gesäll för att så småningom bli mästare och den medeltida brödrosten hade gjorts av någon som var respekterad för sin yrkesskicklighet. Det känns ändå som man har tappat något där när den moderna yrkesmänniskan under en dag gör 5000 monteringar av samma plastflärp och sedan ser i kors efter dagens slut och så småningom blir sjukskriven.

Nu robotiseras iofs många av de här jobben så problemet löser väl i viss mån sig självt.

Senast redigerad av supercharge den 2018-07-18 klockan 21:06.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)