Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-19, 11:53   #1
Sursum
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 2
Stukad handled

Goddagens mina herrar,
Jag har åkt på en kraftigt stukad handled som inte riktigt vill ge sig, jag är inne på dag nr 10 efter skadedagen nu.

Händelse:
Jag sprang ett hinderbanelopp (OCR, golden trophy i Göteborg) 9 juni. Jag klättrade så det var något konstigt vridmoment som gjorde att det började smärta i handleden. Jag har inte varit hos doktorn men jag gissar det är en stukning. Osmart som jag är så fullföljer jag hinderbaneloppet trots smärta, och jag skadade mig precis i början. Detta gjorde det säkert lite sämre.

Hursomhelst...
Det har blivit lite bättre för varje dag och nu är det väl soppas bra att jag kan använda handen i vardagen. Öppna syltburkar är gränsfall. Träna med vikter är big no-no. Hålla i tunga saker går ej heller, en laptop t ex är för tung.

Vad gör man nu? Fortsatt vila eller ska jag träna med 1 kg vikter och toucha lätt i smärtområdet? Jag har precis börjat på ett nytt jobb så känns inte så aktuellt att ta ledigt för att träffa sjukgymnast.
Sursum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-22, 06:50   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Om du uppfyller något av följande krav så kan det vara bra med en röntgen för att utesluta eller bekräfta fraktur.
https://radiopaedia.org/articles/amsterdam-wrist-rules
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-23, 14:37   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Svullnad? Rodnad?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-10, 11:45   #4
Sursum
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 2
Sorry för jag inte svarade, tittade in i tråden men kom inget svar på 2 dagar som glömde bort det sen. En månad har gått nu sedan skadetillfället så jag kontaktade vårdcentralen. Visade sig att jag brutit ena benet i handleden. Va ju snyggt att jag sprang färdigt hinderbaneloppet ändå! *not*

Jag kan använda handen nu i alla fall, men inte lyfta något tungt. Dålig greppstyrka. Det ska ta några månader tydilgen, så vi får se.
Sursum är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)