Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-10-04, 02:13   #1
AF24Fruängen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 15
Klasser baserade på vikt i relation till längd

Jag har nyligen tittat runt bland tävlingar i bodybuilding i Sverige. Något som slår mig är att klasser vanligtvis verkar vara baserade på endast vikt. Jag har också sett fall där klasser baserats på längd eller en kombination av längd och vikt, t.ex. att klassen gäller för ett visst längdintervall där alla får väga en viss maxgräns. Det sistnämnda är givetvis det minsta usla, men fortfarande inte tillräckligt bra. Det finns ju en oerhört simpel metod för den mest rättvisa klassindelningen (som jag ännu ej sett någon tävling använda sig utav): Vikt i relation till längd där man får en precis vikt man inte får överstiga.

Förklaring till problematiken:
Om en person som är 190 cm endast får väga 90 kg på scen kommer han givetvis inte att ha stor chans mot en person på 175 cm som väger detsamma. Personen på 175 cm kommer ha signifikant mer vikt i muskelmassa då hans vikt i skelett etc kommer vara betydligt lägre. Den kortare personen kommer alltså fylla ut sina 90 kg med betydligt mer muskelmassa.

Mannen på 175 cm och 90 kg kommer också att ha muskler som i proportion till hans armars och bens längd, huvud, torso, etc, kommer vara större än vad musklerna för mannen på 190 cm kommer vara i proportion till hans armars och bens längd, etc. Den längre personen på 90 kg har ett större skelett med längre armar och ben och har samtidigt, som längre ovan nämnt, totalt sett mindre vikt muskelmassa. Den kortare personen kommer på 90 kg per automatik att ha muskler som ser rundare och större ut i relation till hans armars och bens längd eftersom han har mer muskelmassa spritt på kortare leder.

Hur i hela friden kan folk tycka att det är rättvist?

En mer rättvis klassindelning skulle kunna se ut på följande vis:
Låt säga att en viktklass är tänkt för 90 kg för en man på 185 cm. Då skulle alltså en person på 190 cm få väga (190/185=1,027, 1,027*90=92,4) 92,4 kg, och en person på t.ex. 175 cm få väga (175/185=0,946, 0,946*90=85,1) 85,1 kg, givet att alla fick väga samma vikt i relation till sin längd.

För klassen i fråga skulle alltså 3 personer med följande längder få väga:
190 cm får väga 92,4 kg.
185 cm får väga 90 kg.
175 cm får väga 85,1 kg.

Detta blir som jag ser det mycket mer rättvist (kanske fortfarande inte 100% rättvist, men i alla fall mycket mer rättvist än en simpel viktindelning). Hur kan detta inte vara standarden redan bland alla klassindelningar på tävlingar? Inte svårare än att både väga och mäta längden på deltagarna och att gå ut med den vikt i relation till längd som alla måste uppfylla för en viss klass.

Senast redigerad av AF24Fruängen den 2016-10-04 klockan 02:17.
AF24Fruängen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 16:44   #2
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
CBB har väl precis det du söker? http://www.skkf.org/a.325/regler/cla...g-langder.aspx
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 17:24   #3
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Du borde kollat regelboken.

Det är inte längden -100 som gäller i CBB

Citat:
Det finns fem klasser i Classic Bodybuilding

Upp till 168 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 0 [kg]

Upp till 171 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 2 [kg]

Upp till 175cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 4 [kg]

Upp till 180 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 6 [kg]

Över 180 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 8 [kg]

Notera att:
För tävlande med en längd över 190 cm och upp till 198 cm så gäller följande
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 9 [kg]
För tävlande över 198 cm gäller följande
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 10 [kg]
De som kvalificerar in under dessa kriterier tävlar i klassen över 180 cm

Juniorer

Upp till 168 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 0 [kg]

Upp till 171 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 1 [kg]

Upp till 175cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 2 [kg]

Upp till 180 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 3 [kg]

Över 180 cm
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 4 [kg]

Notera att:
För tävlande med en längd över 190 cm och upp till 198 cm så gäller följande
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 4,5 [kg]
För tävlande över 198 cm gäller följande
Max vikt [kg] = (längd[cm] – 100) + 5 [kg]
De som kvalificerar in under dessa kriterier tävlar i klassen över 180 cm
http://www.skkf.org/a.325/regler/cla...g-langder.aspx
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 02:55   #4
AF24Fruängen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Well, det är bättre än en simpel viktindelning men enligt mig kanske fortfarande inte tillräckligt bra. Betänkt följande scenario:

En person på 175,5 cm och en person på 179,5 cm tävlar alltså i samma klass. Den kortare får enligt reglerna väga 79.5 kg medan den längre får väga 83,5 kg. Det skiljer alltså 4 kg mellan deras maxgränser samtidigt som det bara skiljer 4 cm mellan deras längder. Jag tycker spontant att det är en rätt så stor viktskillnad när det bara skiljer 4 cm i längd. Den längre personen är alltså ca 2,3% längre samtidigt som han får väga hela 5% mer (1,023*175,5 blir ca 179,5 cm, 1,05*79,5 blir ca 83,5 kg).

Det innebär att den kortare personen får ha max ca 0,453 kg per cm medan den längre personen får ha max ca 0,465 kg per cm.

Om den längre personen haft samma kg per cm som den kortare personen hade han haft sin maxgräns på 81,3 kg (0,453*179,5=81,3). Detta hade alltså blivit utfallet enligt den metod jag föreslog i min post ovan och då hade det alltså istället skilt 1,8 kg mellan deras maxgränser. Jag föreslog alltså att alla för en viss klass (t.ex. längdklass) inte får överstiga en viss vikt som baseras på personens vikt i relation till dess längd.

Nu kan man diskutera vilken av de två metoderna som är mest rättvis, men jag tycker som sagt att en skillnad på 4 kg är en väldigt stor skillnad när det bara skiljer 4 cm längd. Enligt min metod hade det istället skilt 1,8 kg mellan den kortare och den längre personen.

Senast redigerad av AF24Fruängen den 2016-10-05 klockan 03:05.
AF24Fruängen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 07:14   #5
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av AF24Fruängen Visa inlägg
Well, det är bättre än en simpel viktindelning men enligt mig kanske fortfarande inte tillräckligt bra. Betänkt följande scenario:

En person på 175,5 cm och en person på 179,5 cm tävlar alltså i samma klass. Den kortare får enligt reglerna väga 79.5 kg medan den längre får väga 83,5 kg. Det skiljer alltså 4 kg mellan deras maxgränser samtidigt som det bara skiljer 4 cm mellan deras längder. Jag tycker spontant att det är en rätt så stor viktskillnad när det bara skiljer 4 cm i längd. Den längre personen är alltså ca 2,3% längre samtidigt som han får väga hela 5% mer (1,023*175,5 blir ca 179,5 cm, 1,05*79,5 blir ca 83,5 kg).

Det innebär att den kortare personen får ha max ca 0,453 kg per cm medan den längre personen får ha max ca 0,465 kg per cm.

Om den längre personen haft samma kg per cm som den kortare personen hade han haft sin maxgräns på 81,3 kg (0,453*179,5=81,3). Detta hade alltså blivit utfallet enligt den metod jag föreslog i min post ovan och då hade det alltså istället skilt 1,8 kg mellan deras maxgränser. Jag föreslog alltså att alla för en viss klass (t.ex. längdklass) inte får överstiga en viss vikt som baseras på personens vikt i relation till dess längd.

Nu kan man diskutera vilken av de två metoderna som är mest rättvis, men jag tycker som sagt att en skillnad på 4 kg är en väldigt stor skillnad när det bara skiljer 4 cm längd. Enligt min metod hade det istället skilt 1,8 kg mellan den kortare och den längre personen.
Den långa personen kommer inte bara var längre utan lite bredare på alla håll och kanter. Vilket kommer innebära tygre skelett och så.
Den långa personen är ju inte bara längre utan har en större ram överlag att fylla. Så att bara basera hur mycket muskler man får fylla sin ram med enbart utifrån hur lång man är ger den långa personen en stor nackdel då den möjliga mängden muskelmassa endast ökar linjärt medan ramen ökar i det närmaste kvadratiskt i storlek.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 09:57   #6
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av AF24Fruängen Visa inlägg
Well, det är bättre än en simpel viktindelning men enligt mig kanske fortfarande inte tillräckligt bra. Betänkt följande scenario: ...
Anledningen till att man valt den beräkning som man använder är förmodligen för att den är enkel och trots allt ger ett visst viktförhållande till längden. Det är såklart inte helt rättvist men förmodligen praktiskt när man ska registrera folk till tävling.

Det finns inget riktigt bra mått på att jämföra "grovheten" på två personer med olika längd och vikt. Det du däremot missar i din beräkning, som Richard nämner, är att du enbart tar hänsyn till längden och räknar den i m. Richard tycker m^2 bör användas själv tycker jag m^3 bör användas eftersom vikten svarar mot en del av en volym (m^3). Med ditt sätt att räkna kommer den korta personen alltid vara mycket större, eftersom man inte korrigerar för volymen utan bara längden.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-05, 23:13   #7
AF24Fruängen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 15
Sant, jag insåg det själv efter jag skrev det jag skrev. Dvs. att om man vill ha en så rättvis formel som möjligt så måste man också ta hänsyn till t.ex. hur bredhöftad, bredaxlad och hur stort skelettet är i övrigt för en person och inte bara till personens längd.

Men om man nu ska välja en någorlunda simpel formel så tycker jag nog ändå att man kanske kan hitta något rättvisare än den nuvarande. Att det skiljer 4 kg när det skiljer 4 cm tycker jag verkar rätt så mycket. Det är knappt att man ser skillnad på 4 cm, och 4 kg är rätt så mycket vikt. Deras längder skiljer med ca 2,3% medan deras vikt skiljer med ca 5%. En formel som resulterat i en skillnad på ca 3 kg tror jag hade varit mer rättvist.

(Noterade nu för övrigt att jag hade sett fel gällande hur mycket de två personerna i mitt exempel fick väga, de fick båda väga sin längd-100 +6 kg och inte +4 kg. Det ändrar inget i beräkningen dock, dvs. det blir fortfarande att den 4 cm längre personen kommer få väga 4 kg mer och deras längd kommer fortfarande att skilja med ca 2,3% medan deras vikt kommer skilja med ca 5%.)

Senast redigerad av AF24Fruängen den 2016-10-05 klockan 23:17.
AF24Fruängen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-15, 08:29   #8
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av AF24Fruängen Visa inlägg
Sant, jag insåg det själv efter jag skrev det jag skrev. Dvs. att om man vill ha en så rättvis formel som möjligt så måste man också ta hänsyn till t.ex. hur bredhöftad, bredaxlad och hur stort skelettet är i övrigt för en person och inte bara till personens längd.

Men om man nu ska välja en någorlunda simpel formel så tycker jag nog ändå att man kanske kan hitta något rättvisare än den nuvarande. Att det skiljer 4 kg när det skiljer 4 cm tycker jag verkar rätt så mycket. Det är knappt att man ser skillnad på 4 cm, och 4 kg är rätt så mycket vikt. Deras längder skiljer med ca 2,3% medan deras vikt skiljer med ca 5%. En formel som resulterat i en skillnad på ca 3 kg tror jag hade varit mer rättvist.

(Noterade nu för övrigt att jag hade sett fel gällande hur mycket de två personerna i mitt exempel fick väga, de fick båda väga sin längd-100 +6 kg och inte +4 kg. Det ändrar inget i beräkningen dock, dvs. det blir fortfarande att den 4 cm längre personen kommer få väga 4 kg mer och deras längd kommer fortfarande att skilja med ca 2,3% medan deras vikt kommer skilja med ca 5%.)
BUMP

Fast jag tycker du talar mot dig själv jämfört med ditt första inlägg där du sa:

Citat:
Den längre personen på 90 kg har ett större skelett med längre armar och ben och har samtidigt, som längre ovan nämnt, totalt sett mindre vikt muskelmassa. Den kortare personen kommer på 90 kg per automatik att ha muskler som ser rundare och större ut i relation till hans armars och bens längd eftersom han har mer muskelmassa spritt på kortare leder.
Och, ja, det är ju verkligen ytterligare en viktig anledning just det här med tex längre armar som ju inte alls kommer med i beräkningen där enbart kroppslängd är med.
Det borde ju alltså vara tvärtom gentemot det du förespråkar, för går man sen uppåt till nästa längdklass så ökar återigen "plusvikten" just pga skillnad i strukturer (och tex armlängd).
Dvs den som är 179.5 cm lång i ditt exempel missgynnas alltså av att bara få +4 kg (och inte tvärtom som du vile ha det till)!

Senast redigerad av Flodamannen den 2021-12-15 klockan 08:30.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)