Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-08, 00:17   #166
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
För att de inte kommer in där? I Ungern blir de ju dessutom sönderslagna vid gränskontrollerna.
Vaddå inte kommer in? Hundratusentals har passerat Ungern. Dom andra ländernas gränser är öppna men ingen vill dit
Herr Oberst är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 00:21   #167
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av Makkie Visa inlägg
Varför tror du att vi kommer behöva försörja dessa invandrare i flera generationer framåt? Visst det kommer inte gå över en natt, men vårt samhälle kommer anpassa sig till den ökade populationen. Det är självklart att det blir svårt när de kommer många på kort tid, det säger jag inget om, men det är långt ifrån så hopplöst som alla brunklädda domedagsprofeter försöker få oss att tro.

Den här selektiva solidariteten som du pratar om tycker jag låter lite intressant. Jag skulle också bara vilja hjälpa de som jag tycker är värda att hjälpa, men ändå måste jag vara med och betala sjukvård, skola och omsorg åt intoleranta och trångsynta garderobsrasister när jag hellre skulle se att de pengarna gick till något annat. Jag tänker göra allt jag kan på demokratisk väg för att vara så generös som möjligt med dina pengar.
För att alla statistik från tidigare 30+ åren visar att en medelinvandrare aldrig kommer ikapp medelsvensken när det gäller att bidra till samhället. Det har inte alltid såklart med invandraren att göra men snarare det svenska systemet. Endast 60% av invandrarna har arbete efter 15år (jmf 85% för svenskar i allmänhet), och 58% av socialbidragen går till invandrarna. Jag kom inte ihåg exakta siffran som krävs i arbete för att ett välfärdssamhälle ska gå runt, men invandraren kommer aldrig upp till dessa nivåer under hela sin livsstid. Ingen har heller kunnat motbevisa dessa siffror.

http://www.theglobeandmail.com/globe...ticle26338254/
Citat:
So how are things working out in the most immigration-friendly country on the planet?

Not so well, says Tino Sanandaji. Mr. Sanandaji is himself an immigrant, a Kurdish-Swedish economist who was born in Iran and moved to Sweden when he was 10. He has a doctorate in economics from the University of Chicago and specializes in immigration issues. This week I spoke with him by Skype.

“There has been a lack of integration among non-European refugees,” he told me. Forty-eight per cent of immigrants of working age don’t work, he said. Even after 15 years in Sweden, their employment rates reach only about 60 per cent. Sweden has the biggest employment gap in Europe between natives and non-natives.

In Sweden, where equality is revered, inequality is now entrenched. Forty-two per cent of the long-term unemployed are immigrants, Mr. Sanandaji said. Fifty-eight per cent of welfare payments go to immigrants. Forty-five per cent of children with low test scores are immigrants. Immigrants on average earn less than 40 per cent of Swedes. The majority of people charged with murder, rape and robbery are either first- or second-generation immigrants. “Since the 1980s, Sweden has had the largest increase in inequality of any country in the OECD,” Mr. Sanandaji said.


It’s not for lack of trying. Sweden is tops in Europe for its immigration efforts. Nor is it the newcomers’ fault. Sweden’s labour market is highly skills-intensive, and even low-skilled Swedes can’t get work. “So what chance is there for a 40-year-old woman from Africa?” Mr. Sandaji wondered.

Sweden’s fantasy is that if you socialize the children of immigrants and refugees correctly, they’ll grow up to be just like native Swedes. But it hasn’t worked out that way. Much of the second generation lives in nice Swedish welfare ghettos. The social strains – white flight, a general decline in trust – are growing worse. The immigrant-heavy city of Malmo, just across the bridge from Denmark, is an economic and social basket case.

Sweden’s generosity costs a fortune, at a time when economic growth is stagnant. The country now spends about $4-billion a year on settling new refugees – up from $1-billion a few years ago, Mr. Sanandaji said. And they keep coming. Sweden automatically accepts unaccompanied minors. “We used to take in 500 unaccompanied minors a year,” he said. “This year we are expecting 12,000.”
Citat:
Ursprungligen postat av Makkie Visa inlägg
Vi kan inte hjälpa alla, men vi har en självklar skyldighet att hjälpa de som har tagit sig hit. Sen kan man som andra påpekat dividera huruvida det är de som har det värst. Det man kan vara säker på är dock att man inte gynnar någon av dessa grupper genom att skicka tillbaks de som tagit sig hit. Sen ska givetvis varje asylärende behandlas och de som inte har rätt enligt den bedömning som MV gör till asyl skickas tillbaka till sitt hemland.

Flyktingströmmen går inte att stoppa. Det visar sig inte minst när människor riskerar livet för att ta sig till europa över medelhavet. Vi kan antingen bygga upp läger genom att se invandrarna som något ont som vi vill bli av med eller så kan vi var och sen göra så gott vi kan för att integrera dem i vårat samhälle. Vilket alternativ tror du skadar Sverige mest i längden?
"Flykting"strömmen går visst att stoppa, genom att
1) ge mer pengar till närområden (Turket, Libanon, Jordan) där majoriteten Syrier/Irakier flytt och redan är säkra i måste tilläggas, vilket inte gör dem till flykting per se om de väljer att vandra vidare, så att de får ett drägligare liv där. Man skulle på så sätt rädda flera tiotalsmiljoner människor, men ironiskt nog har den "goda" regeringen valt att ta 10 miljarder från dessa läger för att sponsra dem som tar sig hela vägen till Sverige. UNHCR klagar över att det saknas pengar till mat http://www.wfp.org/emergencies/syria.

Citat:
“The World Food Programme (WFP) is struggling to meet the urgent food needs of close to six million displaced people in Syria and in neighbouring countries. Food operations are severely underfunded, meaning that WFP has been forced to reduce the level of assistance it provides to refugees across the region….In September, over 360,000 Syrian refugees in countries neighbouring on Syria stopped receiving food assistance in a measure to continue to focus on the extremely vulnerable families amid a bleak funding outlook. This includes 229,000 refugees in Jordan and more than 131,000 in Lebanon….WFP immediately needs US$341 million to continue providing a lifeline to Syrians affected by the conflict until the end of the year. Sustainable and predictable funding is needed to ensure that WFP assistance continues.”
Och Tino kommenterar

Citat:
”Sveriges kostnader för asylmottagning samt långsiktig försörjning av flyktingar är minst 80 miljarder kr för ett några tiotusental flyktingar per år. FNs samlade finansieringsmål för 12 miljoner Syriska flyktingar är samtidigt ca 70 miljarder kronor (de brukar inte få in allt de äskar). Detta är en resursallokering som ingen rationell humanist kan försvara. Det är på samma sätt en skandal att Sverige har skurit 10 miljarder kronor ur biståndsbudgeten till förmån för bland annat flyktingsmugglare och Bert Karlsson.

Den medmänskliga reaktionen för dem som ser situation i Mellanöstern är att försöka rädda alla, eller i varje fall så många som möjligt. Sverige och Norge är små, rika och dyra länder. Det vore därför omöjligt för Sverige eller Norge att med invandring lösa flyktingkrisen för 12 miljoner syrier eller de drygt 50 miljoner på flykt i världen totalt. Det skulle däremot vara fullt realistiskt att Sverige och Norge ensamma fördubblar UNHCRs budget för samtliga 12 miljoner syriska flyktingar. Det skulle kosta 70 miljarder kronor per år. Att fördubbla Libanons budget för 1.8 miljoner flyktingar skulle kosta 6 miljarder kronor. Sverige har råd att ge alla flyktingar skydd, men inte skydd genom invandring.
Vad sänder det för signaler, kommer det komma fler eller mindre?

2) Sluta ge ut permanenta uppehållstillstånd och minska socialbidragen till hälften. Stora strömmar gick rakt igenom hela Europa (och Danmark som ironiskt nog gjorde just detta) för att Sverige har det överlägset mest generösa systemet. Inför passkontroll och yttregränskontroll. Ironiskt nog gick regeringen ut med att man skulle stärka den inre gränskontrollen, men inte den yttre. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva repetera denna heller, vilket mer än väl visar att det inte handlar om endast flyktingar utan snarare ekonomiska migranter från andra länder som vill ha ett bättre liv;


När man inser att signalpolitiken som Sverige sänder ut är problemet, den dagen kommer man stoppa "flykting"strömmen
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 00:47   #168
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Vaddå inte kommer in? Hundratusentals har passerat Ungern. Dom andra ländernas gränser är öppna men ingen vill dit
Ja, och nu bygger Ungern stängsel längs med hela sin gräns åt det hållet flyktingströmmen kommer från, låser in flyktingar i stora instängslade områden där de kastar ner maten, och möter flyktingarna med tårgas och vattenkanoner. "Absolut", tänker Ahmed, "där kan vi nog känna oss säkra".

Så här ser det ut i de andra länderna du nämnde: http://www.express.co.uk/news/politi...ees-UK-Cameron

De här människorna flyr från krig och det enda de vill är att få känna sig trygga. Tror du att de kan göra det i länder där folk behandlar dem som djur? Det är klart som fan att de inte drar dit.
Red Apple är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 00:56   #169
0x5f3759df
Infochef
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Ja, och nu bygger Ungern stängsel längs med hela sin gräns åt det hållet flyktingströmmen kommer från, låser in flyktingar i stora instängslade områden där de kastar ner maten, och möter flyktingarna med tårgas och vattenkanoner. "Absolut", tänker Ahmed, "där kan vi nog känna oss säkra".

Så här ser det ut i de andra länderna du nämnde: http://www.express.co.uk/news/politi...ees-UK-Cameron

De här människorna flyr från krig och det enda de vill är att få känna sig trygga. Tror du att de kan göra det i länder där folk behandlar dem som djur? Det är klart som fan att de inte drar dit.
De flyr inte längre från krig de rör sig mot ett bättre liv. Varför fortsätter de annars efter Tyskland, Danmark och t.om. Sverige (för att ta sig till Finland).

Jag har full förståelse för det dessa människor gör, försöker skapa ett så bra liv som möjligt för sig själva och sin familj men att säga att de flyr från krig är direkt felaktigt och fyller ingen funktion. De kommer inte till Sverige för att överleva utan för att de tror att det är det bästa alternativet.
0x5f3759df är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 00:57   #170
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Lägger in den här länken också. Det här handlar om människor som måste fly och vill göra det på ett lagligt sätt för att det skulle vara smidigast och billigast för dem, men de tillåts inte att göra det.
Red Apple är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 00:58   #171
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av 0x5f3759df Visa inlägg
De flyr inte längre från krig de rör sig mot ett bättre liv. Varför fortsätter de annars efter Tyskland, Danmark och t.om. Sverige (för att ta sig till Finland).

Jag har full förståelse för det dessa människor gör, försöker skapa ett så bra liv som möjligt för sig själva och sin familj men att säga att de flyr från krig är direkt felaktigt och fyller ingen funktion. De kommer inte till Sverige för att överleva utan för att de tror att det är det bästa alternativet.
De tillåts ju inte att göra ett uppehälle i andra länder! Har du sett hur ett flyktingboende i Sverige ser ut? Det är inte ens existensminimum i levnadsstandard, det är ren jävla misär även här. Skillnaden är att här får de stanna.
Red Apple är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 01:29   #172
0x5f3759df
Infochef
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
De tillåts ju inte att göra ett uppehälle i andra länder! Har du sett hur ett flyktingboende i Sverige ser ut? Det är inte ens existensminimum i levnadsstandard, det är ren jävla misär även här. Skillnaden är att här får de stanna.
Får inte stanna? De får väl stanna i tyskland, danmark och sverige? Alla måste ju inte ta sig till finland för en del stannar också på vägen i diverse länder. Anledningar till att man vill ta sig till de nordliga länderna är att det är störst chans att stanna (alla EU-länder ger väl dock asyl för krigsflyktingar i enlighet med genevekonventionen eller whatever), bäst sociala system (försörjningsstöd etc) och mest liberala regler för anhöriginvandring. Det är inte för omedelbara överlevnadsbehov man tar sig hela vägen till norra europa. Jag tycker man lurar sig själv och gör dessa personer en björntjänst om man porträtterar det som omgvikommerfrånkrigetvikommerdöomniintegerossasyl (RIP de 12M som inte kommer till Sverige isf..). De kommer hit med en dröm om ett bättre liv, helt ok och förståeligt. Men då bör vi ha det som utgångsläge också.

Jag skulle inte vilja kalla att det är misär de får leva i här även om det inte är någon lyxresort. Det ska det inte heller vara.

Precis som du påpekar så är det ett hyckleri att inte underlätta för legala sätt att ta sig hit (visum etc) om man nu ska vara human och det är bra om alla kommer hit. Detta gör det så extremt tydligt att det hela bara är ett spel för gallerierna (skulle inte förvåna mig om det är EU som inofficiellt pressar/stödjer Ungerns handlande).
0x5f3759df är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 08:00   #173
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Ja, och nu bygger Ungern stängsel längs med hela sin gräns åt det hållet flyktingströmmen kommer från, låser in flyktingar i stora instängslade områden där de kastar ner maten, och möter flyktingarna med tårgas och vattenkanoner. "Absolut", tänker Ahmed, "där kan vi nog känna oss säkra".

Så här ser det ut i de andra länderna du nämnde: http://www.express.co.uk/news/politi...ees-UK-Cameron

De här människorna flyr från krig och det enda de vill är att få känna sig trygga. Tror du att de kan göra det i länder där folk behandlar dem som djur? Det är klart som fan att de inte drar dit.
Haha vilken retorik. Enda mat jag sett har kastats är den som röda korset delade ut i bland annat Ungern till dessa så kallade flyktingar. "Flyktingarna" kunde inte acceptera att ta emot mat från "kristna" röda korset. Asylrätten gäller för övrigt i hela EU och nästan hela övriga världen.


Sen existensminimum i Sverige, jo det är ju verkligen djupt kränkande att som flykting behöva leva bättre än typ 97% av jordens befolkning, eller som en svensk fattigpensionär som arbetat 200 timmar varje månad i 60 år.

Nä, alla migranter som kommer hit förtjänar att leva som medelsvensson, 29000:- i inkomst, alla ska få var sin bostadsrätt, en Volvo V70 kombi och en platt-tv i varje rum.

Vi har råd, bara ta från statskassan. Staten är skitrik och kan trycka mer pengar om det behövs.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Herr Oberst är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 08:26   #174
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
De tillåts ju inte att göra ett uppehälle i andra länder! Har du sett hur ett flyktingboende i Sverige ser ut? Det är inte ens existensminimum i levnadsstandard, det är ren jävla misär även här. Skillnaden är att här får de stanna.
Varför ska de som kommer hit få ha det bättre än svenskar som lever här för?
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 12:17   #175
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Nä, alla migranter som kommer hit förtjänar att leva som medelsvensson, 29000:- i inkomst, alla ska få var sin bostadsrätt, en Volvo V70 kombi och en platt-tv i varje rum.

Vi har råd, bara ta från statskassan. Staten är skitrik och kan trycka mer pengar om det behövs.
Du är sarkastisk men vänstern tänker verkligen så här, det är så sjukt! Är det för att de lutar sig mot särskilda ekonomiska teorier? Teorier som, till skillnad från vissa andra "alternativa" ekonomiska teorier, inte på något vis har bidragit ens till mainstreamteorier, till den "gängse" förståelsen av ekonomi. Vänstern måste jobba med lögner och/eller reframing av verkligheten...
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 12:57   #176
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Haha vilken retorik. Enda mat jag sett har kastats är den som röda korset delade ut i bland annat Ungern till dessa så kallade flyktingar. "Flyktingarna" kunde inte acceptera att ta emot mat från "kristna" röda korset. Asylrätten gäller för övrigt i hela EU och nästan hela övriga världen.


Sen existensminimum i Sverige, jo det är ju verkligen djupt kränkande att som flykting behöva leva bättre än typ 97% av jordens befolkning, eller som en svensk fattigpensionär som arbetat 200 timmar varje månad i 60 år.

Nä, alla migranter som kommer hit förtjänar att leva som medelsvensson, 29000:- i inkomst, alla ska få var sin bostadsrätt, en Volvo V70 kombi och en platt-tv i varje rum.

Vi har råd, bara ta från statskassan. Staten är skitrik och kan trycka mer pengar om det behövs.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Asylrätten finns i hela EU men ändå nekas flyktingarna asyl i de flesta EU-länder. Resten av ditt inlägg är så verklighetsfrånvänt att jag inte ens vet hur jag ska besvara det. Läs på.

Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Varför ska de som kommer hit få ha det bättre än svenskar som lever här för?
Det är det väl ingen som sagt? Och det är inte direkt så det ser ut heller.
Red Apple är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 12:59   #177
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Du är sarkastisk men vänstern tänker verkligen så här, det är så sjukt! Är det för att de lutar sig mot särskilda ekonomiska teorier? Teorier som, till skillnad från vissa andra "alternativa" ekonomiska teorier, inte på något vis har bidragit ens till mainstreamteorier, till den "gängse" förståelsen av ekonomi. Vänstern måste jobba med lögner och/eller reframing av verkligheten...
Nej, det är inte så alla från vänstern tänker. Du har ingen koll på vad du pratar om, alls.
Red Apple är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 15:15   #178
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
De tillåts ju inte att göra ett uppehälle i andra länder! Har du sett hur ett flyktingboende i Sverige ser ut? Det är inte ens existensminimum i levnadsstandard, det är ren jävla misär även här. Skillnaden är att här får de stanna.
Varför är det misär på flyktingboenden? För att det finns alldeles för många här. Om man har 10 sängar, så finns inte sängplatser till 50 personer. Om man har 10 äpplen, så finns inte ett helt äpple till 50 personer. Det är liksom enkel logik. Men vänsterns enda argument är "det här är människor, vad spelar det för roll om det kostar pengar". Jo, det spelar roll eftersom det finns begränsade resurser.
ChuckTesta är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 15:45   #179
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 15:50   #180
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Röda äpplet: Var går gränsen för dig? Vid vilken nivå bör vi göra något för att minska invandringen?


Sent from my iPad using Tapatalk
thunder är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)