Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-07, 21:54   #151
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Hövdingen Visa inlägg
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid675.dbp.asp

Ta aldrig något som står i msm på allvar.
ja det var ju det jag skrev. men om man skulle jämföra dem med de som är kvar i landet/ så är de "högutbildade", men de är naturligtvis inte högutbildade jämfört med västvärlden. Det finns nog säkert en och annan doktor med i skaran naturligtvis men i vilket fall som helt så skulle de som har något högre utbildning än de som är kvar gynna uppbyggnaden och omstruktureringen därnere.. Det var det som var min poäng. Även om de inte är läkare och ingeiörer så har de per automatik högre utbildningen gemene syrian (även om det bara är en ettårig mekanikerutbildning tex) eftersom de faktiskt tjänat ihop relativt mycket pengar och har lyckats betala sig hit.
timoat är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 22:00   #152
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Ja det säger egentligen sig själv. En person med en bra utbildning behöver knappast sitta på en flotte över livsfarliga vatten utan kan bara ta en flygbiljett hit och söka.
Helt absurt att någon i sin vildaste fantasi tror att en stor grupp personer med bra utbildningar skulle välja att vandra när de troligtvis hade det mycket bra ekonomiskt i Syrien.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 22:25   #153
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Det var cäl ca 40 läkare inskrivna totalt just nu av alla invandrare när någon kollade förra veckan. Av 50000. Civilingenjörer var väl 2 eller 3? Så detta löser sig bara dom slutar diskrimineras.


Sent from my iPad using Tapatalk
thunder är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 22:27   #154
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Tillbaka till Rosling. Det är ganska sjukt att vänstern som alltid har hatat fakta och logiska resonemang kom i brallan så fort dom hade en(1) intelligent person på sin sida! Och så helt plötsligt upptäckte dom att han höll med Jimmie i all väsentlighet. Lol.


Sent from my iPad using Tapatalk
thunder är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 22:56   #155
Makkie
Registered User
 
Makkies avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg
Du har ingen koll kort och gott. Det spelar ingen roll hur många gånger det upprepas, det går ändå inte in. Men, de som kommer hit flyr i väldigt liten utsträckning från krig utan är på jakt efter ett bättre liv kort och gott.
Priset för att hjälpa dessa ekonomiska lycksökare kommer vi få betala under kommande decennier, men framförallt de miljontals människor som verkligen behöver hjälp och inte kan ta sig någonstans få betala.
Vi håller på att sänka båten vi sitter i helt enkelt, sen kommer vi inte kunna hjälpa någon, inklusive oss själva, varesig här eller där.

Det finns inget som hindrar dig och alla andra godhetsapostlar att donera er inkomst till hjälporganisationer och leva på välgörenhet resten av era liv. Så avstå gärna din välfärd, men sluta vara generös med andras pengar.
Varför tror du att vi kommer behöva försörja dessa invandrare i flera generationer framåt? Visst det kommer inte gå över en natt, men vårt samhälle kommer anpassa sig till den ökade populationen. Det är självklart att det blir svårt när de kommer många på kort tid, det säger jag inget om, men det är långt ifrån så hopplöst som alla brunklädda domedagsprofeter försöker få oss att tro.

Den här selektiva solidariteten som du pratar om tycker jag låter lite intressant. Jag skulle också bara vilja hjälpa de som jag tycker är värda att hjälpa, men ändå måste jag vara med och betala sjukvård, skola och omsorg åt intoleranta och trångsynta garderobsrasister när jag hellre skulle se att de pengarna gick till något annat. Jag tänker göra allt jag kan på demokratisk väg för att vara så generös som möjligt med dina pengar.
__________________
"Cynism är bara en högre form av klarsynthet."

Min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199940
Makkie är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:00   #156
421
422
 
421s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Ort: Stockholm/Washington DC
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Ja det säger egentligen sig själv. En person med en bra utbildning behöver knappast sitta på en flotte över livsfarliga vatten utan kan bara ta en flygbiljett hit och söka.
Helt absurt att någon i sin vildaste fantasi tror att en stor grupp personer med bra utbildningar skulle välja att vandra när de troligtvis hade det mycket bra ekonomiskt i Syrien.
Flygbolagen har ansvar att personerna som transporteras har all papper det behövs att komma in i mottagarlandet annars måste flygbolagen betala för extra kostnaderna. Dessa personer har inte visum och därför inte tillåts flyga till Sverige av flygbolagen. Om EU verkligen vill minska farlig flyktingsmuggling EU skulle borttaga transportörsansvaret. Det är billigare flyga till EU än det är smugglas till EU.
__________________
I had a dream I was dying
Journal coming soon!
421 är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:06   #157
Makkie
Registered User
 
Makkies avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Svart på vitt alltså. Antingen måste folk dö eller så måste vi ge upp vår välfärd. Tror du IS et al. slutar kriga när vår välfärd är rökt eller vadå? Vem ska rädda Afrika, isbjörnen, pandan eller klimatet sen när Sverige är en kåkstad, arbetslösheten når 15-20% och dom enda som får sjukvård/skola m.m är dom med dyra försäkringar?
Vi kan inte hjälpa alla, men vi har en självklar skyldighet att hjälpa de som har tagit sig hit. Sen kan man som andra påpekat dividera huruvida det är de som har det värst. Det man kan vara säker på är dock att man inte gynnar någon av dessa grupper genom att skicka tillbaks de som tagit sig hit. Sen ska givetvis varje asylärende behandlas och de som inte har rätt enligt den bedömning som MV gör till asyl skickas tillbaka till sitt hemland.

Flyktingströmmen går inte att stoppa. Det visar sig inte minst när människor riskerar livet för att ta sig till europa över medelhavet. Vi kan antingen bygga upp läger genom att se invandrarna som något ont som vi vill bli av med eller så kan vi var och sen göra så gott vi kan för att integrera dem i vårat samhälle. Vilket alternativ tror du skadar Sverige mest i längden?
__________________
"Cynism är bara en högre form av klarsynthet."

Min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199940
Makkie är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:11   #158
thunder
Registered User
 
thunders avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Makkie Visa inlägg
Vi kan inte hjälpa alla, men vi har en självklar skyldighet att hjälpa de som har tagit sig hit. Sen kan man som andra påpekat dividera huruvida det är de som har det värst. Det man kan vara säker på är dock att man inte gynnar någon av dessa grupper genom att skicka tillbaks de som tagit sig hit. Sen ska givetvis varje asylärende behandlas och de som inte har rätt enligt den bedömning som MV gör till asyl skickas tillbaka till sitt hemland.



Flyktingströmmen går inte att stoppa. Det visar sig inte minst när människor riskerar livet för att ta sig till europa över medelhavet. Vi kan antingen bygga upp läger genom att se invandrarna som något ont som vi vill bli av med eller så kan vi var och sen göra så gott vi kan för att integrera dem i vårat samhälle. Vilket alternativ tror du skadar Sverige mest i längden?

Givetvis kommer dagens invandring att krossa välfärden och splittra landet. Det har delvis redan skett.

Och det har varnats i flera år men du har kletat brunt på allt tillsammans med dina vänner.

Våra alternativ är inte heller vad du påstår. Vi äger fortfarande landagränserna och kan ta kontroll om vi vill. Eu eller Sverige. Det är den enda alternativet oavsett vad alla drömmare vill.


Sent from my iPad using Tapatalk
thunder är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:13   #159
0x5f3759df
Infochef
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Makkie Visa inlägg
Vi kan inte hjälpa alla, men vi har en självklar skyldighet att hjälpa de som har tagit sig hit. Sen kan man som andra påpekat dividera huruvida det är de som har det värst. Det man kan vara säker på är dock att man inte gynnar någon av dessa grupper genom att skicka tillbaks de som tagit sig hit. Sen ska givetvis varje asylärende behandlas och de som inte har rätt enligt den bedömning som MV gör till asyl skickas tillbaka till sitt hemland.

Flyktingströmmen går inte att stoppa. Det visar sig inte minst när människor riskerar livet för att ta sig till europa över medelhavet. Vi kan antingen bygga upp läger genom att se invandrarna som något ont som vi vill bli av med eller så kan vi var och sen göra så gott vi kan för att integrera dem i vårat samhälle. Vilket alternativ tror du skadar Sverige mest i längden?
Du tror inte det har någon påverkan på mängden som kommer till europa när Merkel säger "kom hit vi tar emot alla" vs om europa gemensamt skulle gå samman och säga att vi tar inte mot några utöver kvotflyktingar utan satsar allt i närområdet istället. De kommer inte till Sverige för att de måste för att överleva utan för att det är en extremt bra möjlighet för de till ett mycket bättre liv. Just nu har de i princip ingenting och vet att om de bara tar sig till Sverige så är deras framtid säkrad för deras famil för all framtid (förutsatt att sverige inte faller samman totalt eller det blir världskrig. Oavsett vilket som blir det i värsta fall som i Syrien och antagligen bra mycket bättre.

Självklart har europa stor makt över hur många som väljer att försöka ta sig hit. Skulle man säga "nej till alla" skulle en del försöka ta sig in illegalt och leva utan papper etc men det skulle inte alls vara samma guldbiljett som det är nu när man lyckas ta sig till europa.
0x5f3759df är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:14   #160
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg

Hur kom du fram till att det gällde frågan "skippa lite fredagsmys eller hjälpa"? När det i verkligeheten handlar om helt andra saker och ditt fredagsmys kommer inte att påverkas öht. Det är samhället i stort som påverkas.
Henrik Schyffert logik.
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:25   #161
Makkie
Registered User
 
Makkies avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Henrik Schyffert logik.
Jag tror ni missade poängen. Men du har rätt, vill man få folk att bita ska man tänka som Schyffert.
__________________
"Cynism är bara en högre form av klarsynthet."

Min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199940
Makkie är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:37   #162
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av 421 Visa inlägg
Flygbolagen har ansvar att personerna som transporteras har all papper det behövs att komma in i mottagarlandet annars måste flygbolagen betala för extra kostnaderna. Dessa personer har inte visum och därför inte tillåts flyga till Sverige av flygbolagen. Om EU verkligen vill minska farlig flyktingsmuggling EU skulle borttaga transportörsansvaret. Det är billigare flyga till EU än det är smugglas till EU.
Detta säger jag inte emot. Det jag säger är att de med medel utan problem kan söka den normala vägen. Steömmen som pågår just nu är pga merkel och löfven öppnat barikaderna helt.
Är du utbildad med god ekonomi så har du betydligt större möjligheter att röra dig bort från problemen lååångt tidigare än horden.
Om vi ville minska smuggling skulle vi stänga och bara ta in kvoten och hjälpa nära.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:52   #163
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Makkie Visa inlägg
Flyktingströmmen går inte att stoppa.
Rusta upp lägrena i närområdet. Mat, vatten, medicin, trygghet, skola m.m. Sluta stå och vifta med morötter på norra sidan om medelhavet. Sluta säga att vi försörjer er på livstid bara ni tar er hit. Säg istället att kommer ni hit får ni slippa kriget, men ni får jobba för vartenda öre. Skattebetalarnas pengar som dom slitit hårt för att inte era att bara ta.

Så, flyktingström stoppad
Herr Oberst är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-07, 23:53   #164
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Makkie
Varför söker sig t.ex. inte några flyktingar till Polen? Estland? Slovakien? Tjeckien? Ungern?
Herr Oberst är inte uppkopplad  
Gammal 2015-10-08, 00:00   #165
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
För att de inte kommer in där? I Ungern blir de ju dessutom sönderslagna vid gränskontrollerna.
Red Apple är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)