Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-03, 13:51   #31
Eiken
Registered User
 
Eikens avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 235
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Vad är ett scholarship och hur får man det om jag för fråga?

USA är min dröm, alltid varit men verkar jävligt svårt att få ett green card samt bosätta sig där men man kan iallafall studera där i 4 år, hade tänk mig att ta lån från CSN och studera kanske redan åker i januari om allt går som planerat hade tänk mig att studera på antigen Santa Barbarra elr Santa Monica collage någon mer som har planerat likadant?

Mvh
Green Card = skitsvårt.
Arbetsvisum = inte överdrivet svårt om man pluggat något vettigt.
__________________
allt vore bättre om jag fick bestämma
Eiken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 13:53   #32
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Eiken Visa inlägg
Green Card = skitsvårt.
Arbetsvisum = inte överdrivet svårt om man pluggat något vettigt.
Ja, precis så jag fick höra med ungefär.

Men så länge inte något är OMÖJLIGT går det alltid att uppstå om man har viljan där
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 14:05   #33
Manta
Hey, Hey, My, My
 
Mantas avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Adelaide
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
När jag är färdigstuderad där borta Mäster Examen som det kallas tror jag? Så gäller den Worldwide, alltså det jag studerar där och går ut färdigutbildad gäller i varje land. Jag kan alltså jobba som det i varje land och få betalt om det inte skulle gå för sig i USA kan jag åka till Sverige och jobba så det är ingen fara.

Jag tror knappast att jag behöver betala tills jag är pensionär och även om jag behöver det så har en helt ny värld öppnat sig för mig och även en dröm (att plugga/bo i USA) frågade även en person som gjort likadant och hon betalar ca 1.000 kr i månaden vilket man knappt märker av tycker jag.

Mvh.
Låter som skitsnack i mina öron, men jag kan inte vara säker. Kom ihåg att dessa företag tjänar pengar på att skicka över folk. Ska du studera från undergrad till Master i USA på ett vettigt college/universitet som utlandsstudent kommer du ha en studieskuld i miljonbelopp. Ett community college i USA motsvarar folkhögskola här. Sedan bör du ha i åtanke att det redan idag finns massvis med amerikaner med utbildningar som inte har möjlighet att få jobb. Dessa kommer få jobb före dig eftersom det betyder mycket mindre pappersarbete för arbetsgivare.

Jag skulle föreslå att du utbildar dig i Sverige och sedan letar dig över.
__________________
...like those who go off on a journey to see a longed-for city with their own eyes and imagine that one can enjoy in reality the charm of a dream
Manta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 14:21   #34
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Låter som skitsnack i mina öron, men jag kan inte vara säker. Kom ihåg att dessa företag tjänar pengar på att skicka över folk. Ska du studera från undergrad till Master i USA på ett vettigt college/universitet som utlandsstudent kommer du ha en studieskuld i miljonbelopp. Ett community college i USA motsvarar folkhögskola här. Sedan bör du ha i åtanke att det redan idag finns massvis med amerikaner med utbildningar som inte har möjlighet att få jobb. Dessa kommer få jobb före dig eftersom det betyder mycket mindre pappersarbete för arbetsgivare.

Jag skulle föreslå att du utbildar dig i Sverige och sedan letar dig över.
Väldigt tacksam för dina tips och vet om de flesta riskerna m.m. har räknat ut att ja kommer ligger på skulder för ca 800-900.000 kr när jag är klar.

Grejen är det att det alltid varit min dröm och vet inte riktigt va ja skulle plugga till här i Sverige, och har verkligen inte lust och plugga I sverige. Jag ser det även som en livsupplevelse att se ett annat land m.m.

Personen som har berättat saker och ting för mig sa även likadant som dig att de prioriterar Amerikanerna först och främst men om du är väldigt duktig i ett företag kan dem förlänga din OPT om och om igen, det handlar mest om att jag vill va i landet så länge som möjligt och även bosätta mig där om det går men är redo på ett misslyckande också om så skulle hända och då ska jag arbeta i någon annat land, kanske Sverige eftersom examen gäller worldwide.

Skulle utan problem betala av skulden ett antal tusen i månaden i flera år för att få denna upplevelse, visst har jag tid och tänka igenom mitt beslut osv ska prata med familjen mer om detta samt flickvännen(vi funderar och åka ihop)

Tackar återigen för dina tips, det är alltid bra att vara förberedd.

Mvh.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 15:15   #35
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Låter som skitsnack i mina öron, men jag kan inte vara säker. Kom ihåg att dessa företag tjänar pengar på att skicka över folk. Ska du studera från undergrad till Master i USA på ett vettigt college/universitet som utlandsstudent kommer du ha en studieskuld i miljonbelopp. Ett community college i USA motsvarar folkhögskola här. Sedan bör du ha i åtanke att det redan idag finns massvis med amerikaner med utbildningar som inte har möjlighet att få jobb. Dessa kommer få jobb före dig eftersom det betyder mycket mindre pappersarbete för arbetsgivare.

Jag skulle föreslå att du utbildar dig i Sverige och sedan letar dig över.
Helvete! Hur fan har amerikanska föräldrar råd? Eller är det billigare för amerikanska medborgare?

Man kanske ska låta (de framtida) ungarna växa upp i Sverige innan man flyttar tillbaka.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 15:18   #36
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Helvete! Hur fan har amerikanska föräldrar råd? Eller är det billigare för amerikanska medborgare?

Man kanske ska låta (de framtida) ungarna växa upp i Sverige innan man flyttar tillbaka.
De är inte omöjligt att spara ihop en miljon i utbildningsfond till ett barn 15-18 år om man inte betalar så mycket äckelskatt som i Sverige. Men det är klart inte alla har råd att studera i USA. Medelklassen i USA har rätt bra ställt och de är rätt många.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 15:32   #37
Thompao
Registered User
 
Thompaos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 164
Själv åker man till Hong Kong under kommande vårtermin, ska plugga byggrelaterade ämnen där borta. Ser verkligen fram emot detta
__________________
F&S Jönköping

Längd: 173cm
Vikt: 68kg
Thompao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 15:55   #38
Manta
Hey, Hey, My, My
 
Mantas avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Adelaide
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Helvete! Hur fan har amerikanska föräldrar råd? Eller är det billigare för amerikanska medborgare?

Man kanske ska låta (de framtida) ungarna växa upp i Sverige innan man flyttar tillbaka.
Det brukar vara billigare om man studerar i sin hemstat, eller flyttar och bor/jobbar i staten (establish residence) under en viss tid innan man börjar studera. Många tjänar mer och betalar mindre i skatt än svenskar, men brukar ändå behöva spara från det att barnet föds. Många har helt enkelt inte råd och att kunna studera på college/universitet är bara en dröm om man inte har chans på antigen akademiska eller sport-stipendier. Att få dessa som svensk är svårt.
__________________
...like those who go off on a journey to see a longed-for city with their own eyes and imagine that one can enjoy in reality the charm of a dream
Manta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 16:03   #39
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Väldigt tacksam för dina tips och vet om de flesta riskerna m.m. har räknat ut att ja kommer ligger på skulder för ca 800-900.000 kr när jag är klar.

Grejen är det att det alltid varit min dröm och vet inte riktigt va ja skulle plugga till här i Sverige, och har verkligen inte lust och plugga I sverige. Jag ser det även som en livsupplevelse att se ett annat land m.m.

Personen som har berättat saker och ting för mig sa även likadant som dig att de prioriterar Amerikanerna först och främst men om du är väldigt duktig i ett företag kan dem förlänga din OPT om och om igen, det handlar mest om att jag vill va i landet så länge som möjligt och även bosätta mig där om det går men är redo på ett misslyckande också om så skulle hända och då ska jag arbeta i någon annat land, kanske Sverige eftersom examen gäller worldwide.

Skulle utan problem betala av skulden ett antal tusen i månaden i flera år för att få denna upplevelse, visst har jag tid och tänka igenom mitt beslut osv ska prata med familjen mer om detta samt flickvännen(vi funderar och åka ihop)

Tackar återigen för dina tips, det är alltid bra att vara förberedd.

Mvh.

Förlåt, men som jag sa tidigare, USA är ett fantastiskt land om du har pengar. Har du inte pengar eller någon som kan bidra så är det ganska lönlöst. Om du drömmer om ett liv i USA hade jag gjort som många i tråden redan tipsat om. Utbilda dig här i Sverige där du får en bättre utbildning till en bråkdel av priset.

Att flytta över till USA och gräva ner dig i skulder och få en utbildning som är högst medelmåttig för priset av en mindre villa bara för att du vill bo där i framtiden är bara idiotiskt imo. Du är ung vad jag kan förstå och har framtiden för dig, ha inte bråttom. Skaffa dig en ordentlig utbildning här först, sedan söker du dig till USA via jobb.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 19:41   #40
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
Förlåt, men som jag sa tidigare, USA är ett fantastiskt land om du har pengar. Har du inte pengar eller någon som kan bidra så är det ganska lönlöst. Om du drömmer om ett liv i USA hade jag gjort som många i tråden redan tipsat om. Utbilda dig här i Sverige där du får en bättre utbildning till en bråkdel av priset.

Att flytta över till USA och gräva ner dig i skulder och få en utbildning som är högst medelmåttig för priset av en mindre villa bara för att du vill bo där i framtiden är bara idiotiskt imo. Du är ung vad jag kan förstå och har framtiden för dig, ha inte bråttom. Skaffa dig en ordentlig utbildning här först, sedan söker du dig till USA via jobb.
Tackar väldigt mycket för tipsen.

Det har alltid varit min dröm att göra detta, alltså plugga i USA uppleva College precis som man alltid sätt på filmer. Vara i Californien där det finns gott om grymma bodybuilders m.m. Ser detta som en möjlighet i livet med en resa på samma gång. Har alltid älskat att resa utanför Sverige eftersom jag inte riktigt trivs i Sverige pga olika anledningar, bland annat värdet gör mig väldigt deppig, dessutom har jag massa och göra här i Sverige och väljer annat istället för plugget.

Vore bra med en omväxling med klimatet(man blir gladare av solen, iaf jag samt piggare) dessutom kommer jag lägga ner på pluggandet då jag inte kommer att ha lika mycket saker att göra än att plugga. Vilket är väldigt nyttigt för mig, är även rädd att om jag skulle börja plugga i Sverige att jag skulle skita i pluggandet och göra annat istället vilket är ett plus i USA.

Som sagt, älskar jag sol och bad det gör mig pigg och glad alltid älskat att vara utomlands.

Är medveten om skulden som jag kommer att få, men känns som att det är ett pris att betala för en dröm som man kanske ångrar sig resten av livet om man inte gör, dessutom får jag en utbildning som fungerar i alla länder vilket gör att jag alltid kan jobba i något annat land.

Visst krävs det mer noggrant tänkande innan jag tar ett beslut men är sjukt laddad för att göra det.

Mvh
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 19:51   #41
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Tackar väldigt mycket för tipsen.

Det har alltid varit min dröm att göra detta, alltså plugga i USA uppleva College precis som man alltid sätt på filmer. Vara i Californien där det finns gott om grymma bodybuilders m.m. Ser detta som en möjlighet i livet med en resa på samma gång. Har alltid älskat att resa utanför Sverige eftersom jag inte riktigt trivs i Sverige pga olika anledningar, bland annat värdet gör mig väldigt deppig, dessutom har jag massa och göra här i Sverige och väljer annat istället för plugget.

Vore bra med en omväxling med klimatet(man blir gladare av solen, iaf jag samt piggare) dessutom kommer jag lägga ner på pluggandet då jag inte kommer att ha lika mycket saker att göra än att plugga. Vilket är väldigt nyttigt för mig, är även rädd att om jag skulle börja plugga i Sverige att jag skulle skita i pluggandet och göra annat istället vilket är ett plus i USA.

Som sagt, älskar jag sol och bad det gör mig pigg och glad alltid älskat att vara utomlands.

Är medveten om skulden som jag kommer att få, men känns som att det är ett pris att betala för en dröm som man kanske ångrar sig resten av livet om man inte gör, dessutom får jag en utbildning som fungerar i alla länder vilket gör att jag alltid kan jobba i något annat land.

Visst krävs det mer noggrant tänkande innan jag tar ett beslut men är sjukt laddad för att göra det.

Mvh
Tyvärr verkar du som många andra ha en övertro till vad du får för pengarna på en amerikansk skola.

Nu vet jag inte vilken skola du riktat in dig på men om det inte är en av de bättre skolorna bör du inte räkna med för mycket. Det är dyrt att plugga i USA och oftast inte värt det, men går du på rätt skola kan det vara värt mödan och pengarna. Då kan du dock glömma "upplevelsen", då gäller det att plugga. När du är klar med plugget gäller det att ge sig ut och jobba illa kvickt med tanke på skulden du kommer få lida av större delen av ditt liv.

Om det är en ny miljö och ett äventyr i USA du söker hade jag riktat in mig på att hitta ett jobb istället. Ska du plugga bör du göra det i Sverige först. Annars kan du nog glömma allt vad äventyr och fritid heter.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 20:04   #42
heraso
Registered User
 
herasos avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av Thompao Visa inlägg
Själv åker man till Hong Kong under kommande vårtermin, ska plugga byggrelaterade ämnen där borta. Ser verkligen fram emot detta
Kul, vilken skola? Jag ska till PolyU nu i höst.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
-Diskussionämne A dyker upp
-Jag svarar
-Diskussionen är död och lyssnande deltagare utgår från att det stämmer.
Jag har makten att lura skiten ur folk om jag bara blir ondsint nog.
heraso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 20:36   #43
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
Tyvärr verkar du som många andra ha en övertro till vad du får för pengarna på en amerikansk skola.

Nu vet jag inte vilken skola du riktat in dig på men om det inte är en av de bättre skolorna bör du inte räkna med för mycket. Det är dyrt att plugga i USA och oftast inte värt det, men går du på rätt skola kan det vara värt mödan och pengarna. Då kan du dock glömma "upplevelsen", då gäller det att plugga. När du är klar med plugget gäller det att ge sig ut och jobba illa kvickt med tanke på skulden du kommer få lida av större delen av ditt liv.

Om det är en ny miljö och ett äventyr i USA du söker hade jag riktat in mig på att hitta ett jobb istället. Ska du plugga bör du göra det i Sverige först. Annars kan du nog glömma allt vad äventyr och fritid heter.
Man får inte börja jobba i USA bara hur som helst, självklart är det mycket plugg men man har ändå tid och göra saker och ting med och se saker, det är väldigt populärt att plugga i USA och det verkar som de flesta varit väldigt nöjda med att pluggat där borta, känner även 2 st som är där just nu och pluggar och de trivs väldigt bra, de åker på utflykter osv med, de har bland annat besökt Las Vegas.

Måste bara få fråga, har du studerar i USA? Vet du hur allt fungerar osv? För det kan ju va så att det inte är så hemskt som du tror ifall du inte prövat själv. Men självklart kan du ha rätt med men jag får helt enkelt tänka igenom riskerna osv med familjen.

Tack åter igen.
Mvh
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 20:42   #44
Botrik
Registered User
 
Botriks avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 487
Ska läsa läkarprogrammet på Riga Stradins University, Lettland from. nästa höst.
Botrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 20:48   #45
Gabriel174
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 3 910
Gald -> Jag tycker att du verkar ha förstått eventuella risker med att plugga i USA. Jag tror som dig att det kommer att bli en väldigt rolig upplevelse. Måhända inte lika billigt (och bra) som i Sverige, men jag hade nog betalat ganska mycket mer för att plugga i USA. Nu har jag aldrig varit där, men jag kan tänka mig att det är riktigt skönt, speciellt ifall man gillar värme.

Lycka till!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Smyg upp på han och ta strypgrepp nån gång då. Viska i hans öra "din tid är över".
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Gabriel174 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)