Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-26, 19:21   #91
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Gober kör på nti eller hermods, 5 veckor. Du kommer inte misslyckas.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 03:16   #92
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Undrar också om någon gjort IELTS och hur pass svårt det är? Mina kunskaper i engelska är väl ganska ok. Gled mig igenom Engelska B för tio år sedan med ett VG och har sedan dess bla pluggat på universitet med undervisning på till stor del engelska, så jag är iaf inte dålig i ämnet.
Jag gjorde IELTS for ungefar 1.5 ar sedan. Pre-testet du redan verkar ha hittat gav en hyfsat bra fingervisning om hur svart det var, aven om jag tyckte sjalva provet var lite hogre niva. Det ar lasforstaelse, horforstaelse, en skriftlig del samt en "intervju" pa runt 10 minuter med en av kontrollanterna.

Jag cruisade precis som dig genom engelska B pa gymnasiet for 10 ar sedan och fick MVG. Efter det har jag inte anvant spraket i akademiska sammanhang overhuvudtaget. Bodde dock i Australien i 2 ar innan jag gjorde IELTS, men da var det ju mest i tal och med en del slang, sallan jag behovde skriva nagon mer avancerat an sms. Fick 8.1 av 9 om jag inte minns galet.

I och med att du har anvant spraket pa universitet lar du klara av det galant. Om du nu inte bommade alla kurser som var pa engelska.

Vad galler giltighetstiden ar nog det inte det ett problem, beroende pa vad du tankt dig i framtiden. Eftersom jag laser pa universitet i Australien nu sa kommer jag inte ha behov av mitt IELTS i framtiden, aven om jag soker mig till andra skolor, att jag laser pa ett engelsktalande universitet nu racker som 'referens'.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2016-04-28 klockan 03:17.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 12:24   #93
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Jag gjorde IELTS for ungefar 1.5 ar sedan. Pre-testet du redan verkar ha hittat gav en hyfsat bra fingervisning om hur svart det var, aven om jag tyckte sjalva provet var lite hogre niva. Det ar lasforstaelse, horforstaelse, en skriftlig del samt en "intervju" pa runt 10 minuter med en av kontrollanterna.

Jag cruisade precis som dig genom engelska B pa gymnasiet for 10 ar sedan och fick MVG. Efter det har jag inte anvant spraket i akademiska sammanhang overhuvudtaget. Bodde dock i Australien i 2 ar innan jag gjorde IELTS, men da var det ju mest i tal och med en del slang, sallan jag behovde skriva nagon mer avancerat an sms. Fick 8.1 av 9 om jag inte minns galet.

I och med att du har anvant spraket pa universitet lar du klara av det galant. Om du nu inte bommade alla kurser som var pa engelska.

Vad galler giltighetstiden ar nog det inte det ett problem, beroende pa vad du tankt dig i framtiden. Eftersom jag laser pa universitet i Australien nu sa kommer jag inte ha behov av mitt IELTS i framtiden, aven om jag soker mig till andra skolor, att jag laser pa ett engelsktalande universitet nu racker som 'referens'.

Efter att ha kollat igenom vad som krävs för att "tenta av" eller göra en prövning och få betyg i Engelska 7 så känns trots allt IELTS mest lockande.

Citat:


Uppsats. Du kan inte förbereda för detta. Instruktionerna ges vid skrivtillfället.

Undersök något fenomen som har med ett engelsktalande land att göra och redogör för din forskning i en vetenskaplig uppsats. Det kan vara alltifrån historia till sport, politik, kultur, teknik och så mycket mer. Ett bra tips är att utgå ifrån ett eget intresse… Uppsatsen ska bestå av minst 4 (4) och max åtta (8) datorskrivna sidor och bör lämnas in runt det datum då det skriftliga provet ges på skolan.

OBS! Sidantalet hänvisar till innehållet i Introduction, Results, Discussion och Conclusion. De andra sidorna räknas inte hit.

Dispositionen ska modelleras efter exemplet i Progress Gold C “How to Write a Paper” (sid. 120. Se skrivmall även här!). Källor ska ges och hänvisas till på ett korrekt sätt, både i en källförteckning och i den löpande texten. Använd antingen Oxford ELLER Harvard. Denna uppsats är krävande, varpå god planering och lagom med tid kommer att behövas.

Den muntliga prövningen består av följande:

A) Redovisa din uppsats (5-10 min.)
Använd stolpmanus och redovisa alla delar i uppsatsen. Förhåll dig kritisk till källorna och kommentera dem. Du får använda dig av presentationsteknik.

B) Läromedel.
Redovisa texterna i Progress Gold. Följande texter ska avhandlas:
The Relationship of Language and Culture
Educating Rita
A Cup of Tea
Nairobi
The New Journalism
Helen Keller
Nelson Mandela
Hillary Clinton
The Wicked Wit of Winston Churchill
“Touch the Face of God”
All the texts in the poetry section (chapter 6)
“You´ll Never Believe What Happened..”
Boxes
The Concert

C) Roman
Du ska läsa och redovisa två (2) romaner. En av romanerna väljer du själv (*se romanlista nedan). Den andra romanen måste vara en av dessa två:
To Kill a Mockingbird, av Harper Lee
The Great Gatsby, av F. Scott Fitzgerald
Redovisningen av romanerna ska baseras på stödord/stolpmanus och innehålla följande: berättare, karaktärer, plats och tid, språk, symboler, tolkning (se sid. 112 i Progress Gold C).




D) Tal (4-6 min.)
Håll ett tal (persuasive speech) baserat på den obligatoriska romanen du valt (To Kill a Mockingbird eller The Great Gatsby). För vidare information om tal, se sid. 116-118 in Progress Gold C.

Du ska ställa en av karaktärerna inför rätta och i ditt tal ska det tydligt framgå vilken ställning du tar i frågan. Talet ska innehålla retoriska stilfigurer, vara uppbyggd enligt den retoriska arbetsprocessen och vara tydlig i den retoriska triaden. För att stärka dina argument använd dig av citat från romanen. Tänk dig att ditt tal är en slutplädering i en rättegång…

Du får välja mellan följande i ditt tal:

To Kill a Mockingbird
Mayella Ewell - victim or criminal?
Atticus Finch - hero or not?

The Great Gatsby
Daisy Buchanan - victim or criminal?
Nick Carraway - friend or not?

Ganska saftigt arbete bara för att få ihop ett godkänt betyg Eftersom jag dessutom lär få sitta och plugga matte varje dag efter jobb så vet jag inte om det är så lockande.

När det gäller giltighetstiden såg jag att ett IELTS gäller i två år och jag planerar inte att försöka komma in på planerad utbildning längre än så. Jag behöver 6.5 poäng på ett IELTS och det borde jag klara om jag gör lite förberedande test innan.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 12:36   #94
JHilding
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Gymmet
Inlägg: 51
Fast det där låter mycket värre än vad det är. Det går att såsa sig igenom om du bara ska få godkänt. Se filmerna istället för att läsa böckerna typ.
JHilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 12:58   #95
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Gober det där är inga problem alls. Jag såsade mig igenom kursen och försov mig på ett nationellt prov och lyckades ändå landa ett starkt VG.

"How to write a paper" biten är bra kunskap för framtida studier och bra att lära sig så tidigt som möjligt.

Det andra är bara läsförståelse och kunna skriva meningar som en person kan förstå utan tusen stavfel och felaktiga ord.

Tal biten är också löjligt lätt. Det är bara att prata och säga vad du tycker och ge några exempel från boken. Det är bra litteratur och det finns massor på nätet i form av analyser om du känner dig osäker. Men att kunna uttrycka sig är det viktigaste.

Ska du sikta på ett G så kommer du klara det utan problem om du inte är svagsint.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2016-04-28 klockan 12:59.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 13:33   #96
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av JHilding Visa inlägg
Fast det där låter mycket värre än vad det är. Det går att såsa sig igenom om du bara ska få godkänt. Se filmerna istället för att läsa böckerna typ.
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Gober det där är inga problem alls. Jag såsade mig igenom kursen och försov mig på ett nationellt prov och lyckades ändå landa ett starkt VG.

"How to write a paper" biten är bra kunskap för framtida studier och bra att lära sig så tidigt som möjligt.

Det andra är bara läsförståelse och kunna skriva meningar som en person kan förstå utan tusen stavfel och felaktiga ord.

Tal biten är också löjligt lätt. Det är bara att prata och säga vad du tycker och ge några exempel från boken. Det är bra litteratur och det finns massor på nätet i form av analyser om du känner dig osäker. Men att kunna uttrycka sig är det viktigaste.

Ska du sikta på ett G så kommer du klara det utan problem om du inte är svagsint.

Ni har säkert rätt, jag har skrivit examensarbete på engelska (lämnades dock in för korrekt översättning) när jag tog min kandidat så att jag klarar att skriva uppsats osv det vet jag. Var mer att det åtminstone på papper såg lite maffigt ut kontra IELTS-testet som klaras av på en dag.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 14:11   #97
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
En liten bump, någon mer som gjort ielts-testet? Akademisk, ska anmäla mig snart. Beställde hem övningsmaterial. Skolan jag söker till kräver 6.5 poäng, så vill höra mig för lite om någon mer gjort testet och vilken poäng ni fick?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 22:13   #98
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
IELTS är väl ett prov i engelska? Ungefär som TOEFL och the Cambridge Exam.
Alltså är det ungefär som ett nationellt prov i flera steg, fast enbart på engelska. Förmodligen kommer du ha en läskomponent, talkomponent, hörförståelse, och skrivkunskap.

Senast redigerad av Rahf den 2017-02-15 klockan 22:14.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-15, 22:19   #99
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
IELTS är väl ett prov i engelska? Ungefär som TOEFL och the Cambridge Exam.
Alltså är det ungefär som ett nationellt prov i flera steg, fast enbart på engelska. Förmodligen kommer du ha en läskomponent, talkomponent, hörförståelse, och skrivkunskap.
Ja alltså jag vet vad det är. Har köpt övningsmaterial och det är fyra delar som beskrivs ovan. Vill mest kolla runt med folk som gjort det och vilken poäng de fått, för att få lite hum om svårighetsgraden
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 15:01   #100
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Besviken. Förväntade mig Dio och så var det det bara spam.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)