Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-07, 08:41   #16156
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Och för övrigt så är det oftast inte så otydligt heller. Man märker ju hur "vibben" är lite oavsett vilka ord som faktiskt sägs.
Fast det kan vara svårt med vibbar i jobbmail.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Jag tror ditt problem Micke är att du kastar ur dig rätt starka ord när du vill få fram din point, jag håller faktiskt med dig i det mesta men sättet du förmedlar det på gör mig förbannad, och andra också tydligen...
Tack. Bra skrivet, Boris.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:00   #16157
Halice
Borde bära skinnrock
 
Halices avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Örebro
Inlägg: 787
Citat:
Ursprungligen postat av Brunfel Visa inlägg
Tänkta låna tråden för en frågeställning
Jag har en dam sedan ett år drygt som är väldigt osäker på sig själv. Jag och mitt ex skiljdes som vänner efter sju års förhållande. Nuvarande tjej tycker det är jätteläskigt och startade en shitstorm om vi träffades någon gång, ens slumpmässigt (bor i samma stad).
Tjejen ställer nu ultimatum. Hon vill att jag aldrig träffar mitt ex igen, annars är det slut.
Detta har jag inga planer på att vika mig för. Inte för att min relation till exet nu skulle vara så värdefull, utan för att jag ska bestämma själv vilka jag vill umgås med. Jag skulle aldrig drömma om att kräva något sånt.
Jag undrar då om det finns någon som kan förklara för mig i vilken värld och under vilka förhållande ett sånt här krav är ok?
Bör ju nämnas att hon inte bara blir arg, utan hysterislt ledsen så fort exet kommer på tal.
Jag skulle inte gå med det kravet, för mig är det ett orimligt krav att ställa i en relation. Du har rätten till att umgås med vilka du vill, precis som hon har. Men att ställa ett sådant ultimatum är helt fel enligt mig. Jag skulle aldrig vilja vara tillsammans med en person som försökte bestämma/manipulera mig, genom hot om att göra slut. Känns väldigt 14. Vuxna personer diskuterar problemet.


Citat:
Ursprungligen postat av Jompan Visa inlägg
Jag skulle ställa mig frågan varför ett sådant krav inte skulle vara orimligt för att förstå hennes syn.

Om jag vore din tjej skulle jag undra vad för behov du har som ditt ex fyller, men inte jag. Vetskapen om att du och ditt ex en gång var kåta på varandra skulle nog snurra runt i mitt huvud.

Hur skulle du själv känna om hon behöll kontakten med ett av sina ex? Om hon verkligen älskade dig, varför räcker inte du då? Vad gör att hon vill träffa sitt ex.

Att du sedan skriver att din relation till ditt ex inte direkt är värdefull men ändå vill sätta rätten till att bestämma själv skulle jag om jag vore din flickvän känna som du inte respekterar vad jag känner.

Är din flickvän viktig för dig, älskar du henne? Om ja, då skulle jag nog ta mig en funderare om vad som är viktigast för dig att hävda din rätt att få bestämma själv eller dina känslor för henne.

Jag skulle nog också bli ledsen om killen i mitt liv visste att jag blev ledsen när han träffade sitt ex, speciellt om han sa att relationen till sitt ex inte var värdefull, men ändå väljer att träffa henne. För mig skulle det ge en indikation på att jag inte var viktig och jag skulle känna mig oälskad. Om känslan än är rimlig eller inte så är det så jag tror hon känner.
Oj, herregud.... Får du in alla de där känslorna i att TS träffar sitt ex ?
Jag får in "han träffar sitt ex som han var tillsammans i 7 år, inte så konstigt att de är bra vänner nu med. Men han väljer faktiskt att vara med mig och inte med henne"

Förhållandet tog slut av en anledning. Ex kommer i mina ögon ALLTID bara vara ex.

För mig är det ett orimligt krav att ställa eftersom man inte kan bestämma över en annan person. Det skulle bara skapa kraftiga splittringar i förhållandet.
Eftersom du redan har slutat umgås med exet tycker jag inte man ska börja diskutera respekt, eftersom TS uppenbarligen har det för flickvännens känslor men flickvännen har inte det för hans känslor. Finns många olika perspektiv på problemet, men vems känslor ska prioriteras ? Den som gråter mest och beteer sig som ett barn ?

Det här är något jag stör mig på hos både män och kvinnor.
Att man träffar en person, som man blir kär i och slutligen tillsammans med... Men DÅ när man är tillsammans, så ska den ena partnern börja ändra på den andra personen. Jag förstår inte hur de här "förändrarna" tänker. Om du inte gillade "en viss sak/personlighetsdrag osv" så skulle du inte blivit tillsammans med mig från första början.
__________________
Halice är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:02   #16158
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
du kastar ur dig rätt starka ord när du vill få fram din point,
Gör jag? Vilka?

Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
jag håller faktiskt med dig i det mesta men sättet du förmedlar det på gör mig förbannad, och andra också tydligen...
På vilket sätt förmedlar jag det?

1. Jag är alltid saklig och gör aldrig personangrepp. Varför väljer så många ändå att strunta i sakfrågan och ta allting personligt?
2. Det här är Internet. Varför skulle man överhuvudtaget bry sig om vad någon okänd person säger till en?

Det här personliga förhållningssättet till debatt är för mig helt och totalt obegripligt. Blandar ni alltid in er egen person när något diskuteras? Om någon säger emot det ni diskuterar i verkliga livet, börjar ni då gråta?

Gör en sökning på "skilja sak och person". Det verkar vara ett helt okänt koncept för många.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-12-07 klockan 09:05.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:07   #16159
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Gör jag? Vilka?
"Gnäll där nå'n bryr sig"
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:08   #16160
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Micke - utgå från att folk inte kan skilja på sak och person. Det är sällsynt att de kan det.

Om du tänker på att det är stor risk att folk tar det personligt när du sågar deras argument/åsikt så kanske du väljer en annan formulering?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:12   #16161
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
"Gnäll där nå'n bryr sig"
Jaha. En direkt följd av händelserna "jag kommunicerar otydligt" -> "buhuu, varför förstår han mig inte när jag kommunicerar otydligt". Då har man sagt upp sin rätt att klaga.
Jag var inte ensam om att se den kopplingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Micke - utgå från att folk inte kan skilja på sak och person. Det är sällsynt att de kan det.


Är du allvarlig nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Om du tänker på att det är stor risk att folk tar det personligt när du sågar deras argument/åsikt så kanske du väljer en annan formulering?
Hur skall man kunna få fram en åsikt om den måste lindas in i så många lager snuttefilt att man inte längre säger samma sak?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:19   #16162
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Är du allvarlig nu?
Ja. Det är inte många som kan, de flesta tar motgång personligt.

Det betyder inte att man måste "snuttefilta", men man måste kanske inte skjuta deras argument med nackskott heller.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:21   #16163
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hur skall man kunna få fram en åsikt om den måste lindas in i så många lager snuttefilt att man inte längre säger samma sak?
Ibland kan ett enkelt "jag tycker att" framför ett argument göra det mjukare än att påstå att man för fram den enda sanna tolkningen av fakta. Eller påpeka de faktafle eller logiska brister de har på ett sakligt, icke konfrontativt, sätt. Man måste inte påpeka att de har fel. Man kan säga att argumentet inte håller.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:49   #16164
Brunfel
Ers ruttenhet
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Halice Visa inlägg
Jag skulle inte gå med det kravet, för mig är det ett orimligt krav att ställa i en relation. Du har rätten till att umgås med vilka du vill, precis som hon har. Men att ställa ett sådant ultimatum är helt fel enligt mig. Jag skulle aldrig vilja vara tillsammans med en person som försökte bestämma/manipulera mig, genom hot om att göra slut. Känns väldigt 14. Vuxna personer diskuterar problemet.




Oj, herregud.... Får du in alla de där känslorna i att TS träffar sitt ex ?
Jag får in "han träffar sitt ex som han var tillsammans i 7 år, inte så konstigt att de är bra vänner nu med. Men han väljer faktiskt att vara med mig och inte med henne"

Förhållandet tog slut av en anledning. Ex kommer i mina ögon ALLTID bara vara ex.

För mig är det ett orimligt krav att ställa eftersom man inte kan bestämma över en annan person. Det skulle bara skapa kraftiga splittringar i förhållandet.
Eftersom du redan har slutat umgås med exet tycker jag inte man ska börja diskutera respekt, eftersom TS uppenbarligen har det för flickvännens känslor men flickvännen har inte det för hans känslor. Finns många olika perspektiv på problemet, men vems känslor ska prioriteras ? Den som gråter mest och beteer sig som ett barn ?

Det här är något jag stör mig på hos både män och kvinnor.
Att man träffar en person, som man blir kär i och slutligen tillsammans med... Men DÅ när man är tillsammans, så ska den ena partnern börja ändra på den andra personen. Jag förstår inte hur de här "förändrarna" tänker. Om du inte gillade "en viss sak/personlighetsdrag osv" så skulle du inte blivit tillsammans med mig från första början.
Jag tolkar det som de två svar jag har fått är av kvinnfolk, och det är lite kul att de skiljer sig så mycket. Jag har pratat om det här med vänner (manliga) som är helt på min linje, och jag trodde att det kanske hade något med manligt och kvinnligt synsätt på saker.

Vill också poängtera att jag väldigt tidigt, före det var något förhållande mellan mig och nuvarande tjejen gjorde det klart för henne att jag har kontakt med mitt ex.

Som du skriver är precis så som jag tänker, hur som helst

Senast redigerad av Brunfel den 2011-12-07 klockan 09:58.
Brunfel är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 09:55   #16165
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Hur hade din nuvarande reagerat om du hade barn tillsammans med ditt ex? Du hade varit mer eller mindre tvungen att se henne då. Skulle din nuvarande kunna acceptera det eller är det en helt annan frågeställning?
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 10:14   #16166
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av Jompan Visa inlägg
Jag skulle ställa mig frågan varför ett sådant krav inte skulle vara orimligt för att förstå hennes syn.

Om jag vore din tjej skulle jag undra vad för behov du har som ditt ex fyller, men inte jag. Vetskapen om att du och ditt ex en gång var kåta på varandra skulle nog snurra runt i mitt huvud.

Hur skulle du själv känna om hon behöll kontakten med ett av sina ex? Om hon verkligen älskade dig, varför räcker inte du då? Vad gör att hon vill träffa sitt ex.

Att du sedan skriver att din relation till ditt ex inte direkt är värdefull men ändå vill sätta rätten till att bestämma själv skulle jag om jag vore din flickvän känna som du inte respekterar vad jag känner.

Är din flickvän viktig för dig, älskar du henne? Om ja, då skulle jag nog ta mig en funderare om vad som är viktigast för dig att hävda din rätt att få bestämma själv eller dina känslor för henne.

Jag skulle nog också bli ledsen om killen i mitt liv visste att jag blev ledsen när han träffade sitt ex, speciellt om han sa att relationen till sitt ex inte var värdefull, men ändå väljer att träffa henne. För mig skulle det ge en indikation på att jag inte var viktig och jag skulle känna mig oälskad. Om känslan än är rimlig eller inte så är det så jag tror hon känner.
Så tänker jag också, men snart kommer MikaelJ eller någon annan skriva att du har dåligt självförtroende och är en osäker kvinna som resonerar så, för "man ska ju lita på varandra". Det är själva grejen ATT flickvännen/pojkvännen ska välja att inte göra det, för att det kanske inte är så himla viktigt att umgås med någon som inte betyder något, o då speciellt inte om pojkvännen/flickvännen mår dåligt av borde det trigga en ännu mer att inte göra det..
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 10:35   #16167
Brunfel
Ers ruttenhet
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Hur hade din nuvarande reagerat om du hade barn tillsammans med ditt ex? Du hade varit mer eller mindre tvungen att se henne då. Skulle din nuvarande kunna acceptera det eller är det en helt annan frågeställning?
Detta har jag inte frågat, men som jag tolkat henne så är absolut nödvändiga möten ok, likaså om det sker av en slump. Vidare "tillåter" (som hon säger) hon mig att kommunicera via telefon/facebook, så hon tycker att hon har kompromissat.
Brunfel är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 10:52   #16168
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Nästa gång en kvinna frågar mig om vägen ska jag ge henne mitt telefonnr...
Det bör funka ganska bra om du får frågan ofta och inte jobbar i en informationsdisk eller som guide.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 11:19   #16169
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hmm. Jag har ju varit i liknande situation, där jag inte fick umgås med mitt ex p.g.a den jag var tillsammans med då. Har man varit ihop i över 5 år så tycker jag att hon är en stor del av mitt liv, och det ska inte behövas förklaras varför man vill umgås. Jag kände dock att vår relation var väldigt värdefull, även om det bara var som vänner.

Jag vet inte vart jag står i frågan. Jag förstår helt klart varför man skulle vilja umgås med sitt ex, men då bara om relationen anses värdefull. Annars är det lite... konstigt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-07, 12:03   #16170
Semiramis
Formidabel
 
Semiramiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 671
Citat:
Ursprungligen postat av Brunfel Visa inlägg
Tänkta låna tråden för en frågeställning
Jag har en dam sedan ett år drygt som är väldigt osäker på sig själv. Jag och mitt ex skiljdes som vänner efter sju års förhållande. Nuvarande tjej tycker det är jätteläskigt och startade en shitstorm om vi träffades någon gång, ens slumpmässigt (bor i samma stad).
Tjejen ställer nu ultimatum. Hon vill att jag aldrig träffar mitt ex igen, annars är det slut.
Detta har jag inga planer på att vika mig för. Inte för att min relation till exet nu skulle vara så värdefull, utan för att jag ska bestämma själv vilka jag vill umgås med. Jag skulle aldrig drömma om att kräva något sånt.
Jag undrar då om det finns någon som kan förklara för mig i vilken värld och under vilka förhållande ett sånt här krav är ok?
Bör ju nämnas att hon inte bara blir arg, utan hysterislt ledsen så fort exet kommer på tal.
Otänkbart för mig. För det första skulle jag inte ha en relation med någon som ställer till med scener, det står jag helt enkelt inte ut med. Sedan går det naturligtvis en gräns för hur nära man umgås med sitt ex, jag skulle tycka det var jobbigt om min kille diskuterade mig och mina tillkortakommanden med sitt ex t ex. Men att ha en bra relation till sitt ex tycker jag är ett positivt drag, jag drar öronen åt mig när jag träffar killar som avskyr alla sina ex. Antingen har han dåligt omdömme när det gäller att träffa kvinnor och vad säger det då om mig eller så är det något annat som är fel. Sedan är det naturligtvis viktigt att det verkligen är ett ex och att relationen definitivt är slut för båda, annars blir det knepigt men det är ju ett annat problem.
__________________
People need to be reminded more often than they need to be instructed.
Samuel Johnson
Semiramis är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)