Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-13, 04:29   #1531
Degpekka
Absolutist
 
Degpekkas avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: HBG
Inlägg: 1 102
Är det något speciellt med delikatesspotatis? smakar den annorlunda eller bör tillagas på annat vis?
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 05:38   #1532
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kanske nåt att testa, så man steker potatisen eller micro funkar kanske?

Dum fråga säkerligen
Du gör som du vill förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Degpekka Visa inlägg
Är det något speciellt med delikatesspotatis? smakar den annorlunda eller bör tillagas på annat vis?
Skillnaden på delikatesspotatis är storleken. Det är alltsp inget namn som antyder särskild kvalité "att det är den delikatess" utan det åsyftar som sagt storleken.

Du tillagar den som vanligt, kokar, råsteker, gör klyftor i ugn whatever. Köper du den på burk så är den ju redan kokt, funkar att steka microvärma och funkar utmärkt att användas kall i potatissallader.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-10-13 klockan 05:41.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 06:09   #1533
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Delikatesspotatis är ett utmärkt pålägg på smörgås också, skivad såklart.
Man kan äta det som det är om man verkligen gillar potatis, det brukar jag göra med en liten mängd örtsalt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 19:46   #1534
Cohen
Registered User
 
Cohens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 414
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk Visa inlägg
Upptäckte idag Abba's nyhet(?) "Små bollar med lax" som finns i olika smaker, jag köpte en burk Totally Thai, finns även i smakerna Really Cheesy och Tasty Tomato.

Näringsvärde på Små bollar med lax - Totally Thai:
Energi: 380 kJ / 90 kcal
Protein: 4.0g
Kolhydrat: 6.0g
Fett: 5.5g

Jag har nyligen lärt mig äta lax så detta måste man ju testa, kan inte ge någon smakrecension då dagens matlådor redan var klara men under veckan ska burken slinka ner i magen kanske återkommer då .
Akta dig för den med ostsmak. Fick den som smakprov på ICA för några veckor sedan. Smaklös, mjölig "lax" i kombination med en mjäll, artificiell ostarom i kletig såsblandning. Inget jag vill stoppa i mig frivilligt.
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 21:06   #1535
fyrkantig_rondell
Registered User
 
fyrkantig_rondells avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 369
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Akta dig för den med ostsmak. Fick den som smakprov på ICA för några veckor sedan. Smaklös, mjölig "lax" i kombination med en mjäll, artificiell ostarom i kletig såsblandning. Inget jag vill stoppa i mig frivilligt.
+ 1! Köpte mig en burk i förra veckan, trodde att det skulle vara en hitt då både ost och lax är gott. Men fy *** säger jag bara. Vet inte om jag vågar mig på att testa de andra smakerna efter det. Katten blev dock glad då hon fick äta upp hela burken själv.
__________________
"Förståndet har sina gränser, endast dumheten är gränslös."
- Zarko Petan
fyrkantig_rondell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 22:03   #1536
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av BigDwarf Visa inlägg
Potatis på glasburk! riktigt goda att steka och innehåller endast 60kcal/100g vilket får ses som sjukligt kalorisnålt för en kolhydragkälla. En burk på 425g ren potatis går loss på ca 10kr på coop.
Bra där. En stapelvara. Dumpa 1-2 burkar i stekpannan och immundiga sedan tillsammans med en grillad kyckling. En klassiker.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 22:09   #1537
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Citat:
Ursprungligen postat av BigDwarf Visa inlägg
Potatis på glasburk! riktigt goda att steka och innehåller endast 60kcal/100g vilket får ses som sjukligt kalorisnålt för en kolhydragkälla. En burk på 425g ren potatis går loss på ca 10kr på coop.
F*cking awesome! Färdigkokta potäto!
__________________
Investera i Sport Arbitrage
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 23:16   #1538
Cohen
Registered User
 
Cohens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 414
Är det bara jag som tycker att konsistensen på "Delikatesspotatis" är ganska vidrig? Smaken är ingen höjdare den heller för den delen.

Har i ärlighetens namn svårt att se poängen med det hela, i alla fall de hela potatisarna. Att koka potatis är knappast varken arbetskrävande, svårt eller dyrt. Hellre lägger jag ned tio minuter på matlagning än äter slemmiga klumpar ur en glasburk. Är jag verkligen ensam om att tycka så?
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 03:30   #1539
BigDwarf
Registered User
 
BigDwarfs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Är det bara jag som tycker att konsistensen på "Delikatesspotatis" är ganska vidrig? Smaken är ingen höjdare den heller för den delen.

Har i ärlighetens namn svårt att se poängen med det hela, i alla fall de hela potatisarna. Att koka potatis är knappast varken arbetskrävande, svårt eller dyrt. Hellre lägger jag ned tio minuter på matlagning än äter slemmiga klumpar ur en glasburk. Är jag verkligen ensam om att tycka så?
visst är vanlig potatis godare.
Har för mig att det är fler kcal i potatis som man kokar och äter direkt, om man däremot kokar potatis ställer in dom i kylen under natten i kallvatten försvinner kcal iom att stärkelser försvinner lr nåt sånt.......antar att det är samma för burkpotatisen!? svamlar jag nu lr stämmer nåt av detta!?
__________________
=)

Senast redigerad av BigDwarf den 2009-10-14 klockan 03:32.
BigDwarf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 05:33   #1540
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av BigDwarf Visa inlägg
visst är vanlig potatis godare.
Har för mig att det är fler kcal i potatis som man kokar och äter direkt, om man däremot kokar potatis ställer in dom i kylen under natten i kallvatten försvinner kcal iom att stärkelser försvinner lr nåt sånt.......antar att det är samma för burkpotatisen!? svamlar jag nu lr stämmer nåt av detta!?
Ja en viss del av stärkelsen retrograderar till resistent stärkelse. Så GI sjunker och jag tror även att mindre tas upp.

Om så är fallet med burkpotatisen eller om det annorlunda energivärdet har en annan förklaring vet jag inte. Jag har undrat själv och skulle nog räkna på energi från normal potatis även där om det handlade om kaloriräkning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 09:28   #1541
Feldt
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: göteborg
Inlägg: 61
Citat:
Ursprungligen postat av BigDwarf Visa inlägg
visst är vanlig potatis godare.
Har för mig att det är fler kcal i potatis som man kokar och äter direkt, om man däremot kokar potatis ställer in dom i kylen under natten i kallvatten försvinner kcal iom att stärkelser försvinner lr nåt sånt.......antar att det är samma för burkpotatisen!? svamlar jag nu lr stämmer nåt av detta!?
Vet någon inne på forumet vad Kcal för potatisen är i kylen efter det man kokat upp den ser på SLV:s hemsida att det är 78kcal för kokt och och 76 för okokt potatis! är det då detta värde man skall utgå ifrån??

Marginell skillnad absolut inget att hänga upp sig på men intressant om någon kan svaret???
Feldt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 09:38   #1542
isterbuk
Geekboy
 
isterbuks avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Akta dig för den med ostsmak. Fick den som smakprov på ICA för några veckor sedan. Smaklös, mjölig "lax" i kombination med en mjäll, artificiell ostarom i kletig såsblandning. Inget jag vill stoppa i mig frivilligt.
Citat:
Ursprungligen postat av fyrkantig_rondell Visa inlägg
+ 1! Köpte mig en burk i förra veckan, trodde att det skulle vara en hitt då både ost och lax är gott. Men fy *** säger jag bara. Vet inte om jag vågar mig på att testa de andra smakerna efter det. Katten blev dock glad då hon fick äta upp hela burken själv.
Gah, nu känns det inte lika lockande längre att öppna min burk Får stå som prydnad i kylen ett tag till.
__________________
Don't Look Back in Anger

Citat:
Ursprungligen postat av Candydarling Visa inlägg
någon som har någon aning om vad vikten på en kebabrulle ligger på? ungefärligt?
Citat:
Ursprungligen postat av frambogir Visa inlägg
Med eller utan folie?
isterbuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 10:12   #1543
Ch4rles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 348
Citat:
Ursprungligen postat av Feldt Visa inlägg
Vet någon inne på forumet vad Kcal för potatisen är i kylen efter det man kokat upp den ser på SLV:s hemsida att det är 78kcal för kokt och och 76 för okokt potatis! är det då detta värde man skall utgå ifrån??

Marginell skillnad absolut inget att hänga upp sig på men intressant om någon kan svaret???
Okokta potatisar har kroppen väldigt svårt att ta upp, så där tror jag så gott som allt passerar genom kroppen obehandlat. Kokta kalla potatisar har som sagt lägre GI, men jag ser ingen anledning till att det skulle vara färre kalorier
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 14:14   #1544
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Ch4rles Visa inlägg
men jag ser ingen anledning till att det skulle vara färre kalorier
Det skrev jag ju. Stärkelsen retrograderar till en annan form igen. Inte otänkbart att den formen är mindre biotillgänglig. Allt handlar om vilka enzymer vi har i vår kropp och vilka enzymer som krävs för att spjälka näringsämne A jämfört med B.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 20:20   #1545
jaaaaag
Guest
 
Inlägg: n/a
FUN light har kommit ut med en ny höstsmak =D Fun light apple chai. Låter så himla gott då jag älskar chai-te osv. Perfekt i kesella.

Någon som hunnit smaka?
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)