Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-10, 22:23   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up Icke-skavande underkläder för långpromenader?

Den största utmaningen jag har med långpromenader är att mina kalsonger tenderar att börja skava mellan benen för att jag har så tjocka vältränade ben (#humblebrag).

Finns det några lämpliga korta underställbyxor man kan ta på sig där svetten kan bli mer som glidmedel vid skrevet så man slipper skava vid långa promenader? Allt annat är fixat för att bekämpa kylan och så.

Typ vad äré för underställ som folk som arbetar inne på fabriker använder? Minns att jag hade underställ på mig under mina arbetskläder när jag sommarjobbade vid en metallfabrik för flera år sedan. Svarta underställ under mina flamskyddskläder.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 22:31   #2
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Den största utmaningen jag har med långpromenader är att mina kalsonger tenderar att börja skava mellan benen för att jag har så tjocka vältränade ben (#humblebrag).

Finns det några lämpliga korta underställbyxor man kan ta på sig där svetten kan bli mer som glidmedel vid skrevet så man slipper skava vid långa promenader? Allt annat är fixat för att bekämpa kylan och så.

Typ vad äré för underställ som folk som arbetar inne på fabriker använder? Minns att jag hade underställ på mig under mina arbetskläder när jag sommarjobbade vid en metallfabrik för flera år sedan. Svarta underställ under mina flamskyddskläder.
Vanliga tights fungerar! Annars pudra på babypuder i ljumskarna/ner på låren innan du går.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 22:32   #3
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Piere Robert kalsonger i syntetmaterial. Guld.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 23:06   #4
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Piere Robert kalsonger i syntetmaterial. Guld.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack för tipset. Investerade i ett par Sportkalsonger därifrån som tydligen skall ha någon MaxDry-funktion så får se hur de har virkat de två tygmaterial som de använt sig av.

Jag hoppas på att jag kan använda dem för långpromenader och sedan låta dem lufttorka så man kan använda dem igen istället för att behöva ett nytt par varje gång? Givetvis tvättar man dem efter ett par användningar.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-10, 23:57   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vilka sportboxerkallingar som helst i lycra (tror jag materialet heter) funkar bra. De ska ju vara ordentligt elastiska så de faktiskt sitter åt kring låren.

Dock brukar ju underställi funktionsmaterial ha en tendens att lukta illa om man inte tvättar dem omgående. Så det lär ju gälla i ännu högre grad ifall det är kallingar. Så jag skulle hellre tvätta dem efter varje gång.

Du behöver ju dock inte köra dem i tvättmaskinen. Ta med kallingarna i duschen och handtvätta dem med flytande tvål och häng dem på elementet att torka så kan du använda dem nästa dag igen. Då kan det räcka med en riktig tvätt per varje eller varannan vecka eller nåt.

Konceptet med att svetten skulle funka som nåt slags glidmedel kan du dock glömma. Det finns saltkristaller i svetten. När svetten avdunstar så blir dessa saltkristaller kvar på huden (eller i kläderna) och det blir mer och mer kristaller ju längre man håller igång och svettas. Svettas man riktigt mycket (typ långpass i högsommarvärme) så får man lätt skavsår överallt där det är frikton armhålor, knäveck och ljumskar och även i ansiktet (där man stryker svetten ur ögonen).

Senast redigerad av svenbanan den 2019-11-10 klockan 23:59.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 01:42   #6
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Aclima långa boxers i merinoull. De har en mudd strax ovanför knät så de sitter på plats och ullen är ganska bra på att ventilera. Lite tighta i storlek men de töjer sig så småningom. Även deras korta modell tycker jag sitter bra (bättre än Icebreaker som jag också gillar). Rätt dyra men det får det vara värt, obekväma underkläder kan dra åt helvete. Icebreaker slits tyvärr ut rätt fort, hoppas att Aclima håller bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Piere Robert kalsonger i syntetmaterial. Guld.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Lätt ett av de bästa budgetalternativen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 08:17   #7
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Piere Robert kalsonger i syntetmaterial. Guld.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Deras träningskalsonger med "MaxDry"?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 15:16   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag skulle säga valfria kalsonger i funktionsmaterial. Jag har ett par A-Z och två par Björn Borg, bägge gör så att man slipper skavproblematiken. Boxers.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 17:21   #9
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Nike combat Pro. Eller UA's som är lite längre.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 21:14   #10
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Deras träningskalsonger med "MaxDry"?
Japp!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 11:15   #11
fr0dde
Registered User
 
fr0ddes avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Varberg
Inlägg: 525
Jag hade stora problem med skavsår på låren vid långa promenader, testade tights, babypuder, tejp och allt möjligt som inte fungerade för mig. Sen köpte tjejen medevi ringblomssalva som jag kombinera med tights och det fungera perfekt. Gick till trolltunga i somras i extrem värme och kände inte av någonting alls, så testa det ni med skav problematik
fr0dde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 21:12   #12
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Uppföljning: Dessa Pierre Robert kalsonger är fucking-fantastiska. Jag promenerade mellan 12,9 - 16 km (beroende på hur stor mätningsavvikelsen var på GPS, räknar med max 20 % mätningsfel) för ett par dagar sedan och visst svettades jag, och visst fick jag även ont i huvudet när jag hade cirka 1 km kvar. Men inget skav mellan benen, så jävla underbart!

Varmt rekommenderade prommiskallingar!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 23:56   #13
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Kul att höra

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)