Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-06, 17:01   #301
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Jo precis, du får ursäkta mig, jag har gått på en låg-kolhydratkost ett tag nu så huvet är inte riktigt med.
Du får gärna förtydliga.

Menar du att min mat som består av (exempelvis) ägg, smör, kokosfett, kött och en halv paprika om dagen innehåller några hundra gram kolhydrater?

Eller är det så att kroppen efter ett tag anpassar ketonproduktionen till den faktiska användningen så den inte slösar på energi i onödan?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 17:09   #302
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nu förstår jag hur du menar. Nej, närvaron av ketoner i urin säger mycket riktigt inget om huruvida jag är i ketos eller inte.

Vad får dig att fundera över vad jag verkligen äter?

Jag testade precis direkt efter träningen. 1,5 - 4 på Ketostix, något som tidigare bara hänt när jag vid ett tillfälle åt 100g kokosfett, annars har jag som sagt aldrig fått positivt på U-ketoner med Ketostix.
Se där, lite ketoner. Som en jämförelse kan jag nämna att jag och några kompisar som jag testat på får ungefär den mängden ketoner efter träningen på en "iso-diet", kan ske inte varje pass men ibland.

Varför jag undrar vad du verkligen äter är ju därför att i stort sett alla studier där de äter ketondiet så ligger ju ketonnivåerna i blodet kanska mycket över normala fastenivåer och har man ketoner i blodet så kommer i alla fall en lite del visa sig i urinen. Jag misstror dig egentligen inte med vad du säger att du äter men erfarenheten säger mig att många påstår att de äter på ett visst sätt men när man sedan tittar lite närmare på det så visar det sig att så inte är fallet

De gånger jag haft omätbara ketonnivåer i urin på en låg-kolhydratkost (<30g/d) så har jag antingen legat otroligt lågt på energi och haft en hög nivå av fysisk aktivitet eller ätit väldigt mycket protein.

Nu är jag kanske jag är ett dåligt exempel eftersom jag inte är en så otroligt väloljad ketonraket som du, he he... (det va ett skämt, är väl bäst att tillägga)
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 17:12   #303
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du får gärna förtydliga.

Eller är det så att kroppen efter ett tag anpassar ketonproduktionen till den faktiska användningen så den inte slösar på energi i onödan?
Jo, delvis så verkar det som keton reabsorptionen i njuren ökar efter ett tag för att inte slösa på energin (jag tror faktiskt att vi har diskuterat detta tidigare, eller va det med MatsF?).
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 17:26   #304
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Se där, lite ketoner. Som en jämförelse kan jag nämna att jag och några kompisar som jag testat på får ungefär den mängden ketoner efter träningen på en "iso-diet", kan ske inte varje pass men ibland.
Då har vi en ledtråd. Varför får jag det bara när jag tränat hårt trots att jag aldrig äter mer än 30g kh/dygn och sällan mer än 20?

Citat:
Varför jag undrar vad du verkligen äter är ju därför att i stort sett alla studier där de äter ketondiet så ligger ju ketonnivåerna i blodet kanska mycket över normala fastenivåer och har man ketoner i blodet så kommer i alla fall en lite del visa sig i urinen. Jag misstror dig egentligen inte med vad du säger att du äter men erfarenheten säger mig att många påstår att de äter på ett visst sätt men när man sedan tittar lite närmare på det så visar det sig att så inte är fallet
Sure.

En riktig kolhydratrik dag får jag i mig ½ dl kakao, 1 dl creme fraiche, 3 dl keso, 3 dl turkisk yoghurt och 1 dl mjölk och lite grönsaker, men det blir inte mer än ~25 gram. Såna dagar händer alltmer sällan numera, dessutom. Ändå inget spår av ketoner i urin.

Jag ligger inte på ett (medvetet) energiunderskott, som du räknade ut, och proteinnivån är hyfsat sparsam. 1-1,5g/kg kroppsvikt, resten fett tills jag är mätt.

Citat:
Nu är jag kanske jag är ett dåligt exempel eftersom jag inte är en så otroligt väloljad ketonraket som du, he he... (det va ett skämt, är väl bäst att tillägga)
Ptja, jag hade det varken till att börja med eller nu efter 6 månader. Det kanske har att göra med att gradvis sänkt intaget av kolhydrater under 1-2 år innan dess och haft en längre anpassningsperiod.

(varken min andedräkt eller svett luktar ketoner, kan vara värt att tillägga)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 19:49   #305
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 524
Jag är nöjd.
Ingen ifrågasätter mekanismen som reglerar bildandet av ketoner. Det finns möjlighet för kroppen att uppreglera ketonkroppsproduktionen vid ökad energiförbrukning. Då får vi anta att produktionen går ned till grundnivån när träningen är slut.


Vad som är nytt för mig är att det tydligen finns ett återupptag av ketoner från primärurinen. Hur sker den ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 20:07   #306
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad som är nytt för mig är att det tydligen finns ett återupptag av ketoner från primärurinen. Hur sker den ?
Måste ketoner i blodet nödvändigtvis spilla över i urin?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 07:36   #307
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 524
Ja. Genom kemins jämnviktsregler kommer ketonern att fördela sig i både blödet och urinen.

Samma sak är det med etanol. Dricker du alkohol kommer du också att kissa ut en liten mängd. Det är ingenting du kan påverka. Alkoholen hamnar i urinen helt efter naturlagarna och alkoholens löslighet.

Samma sak med glukos. Glukosen hamnar i primärurinen MEN återabsorberas tillbaka till blodet genom en aktiv transport. Denna aktiva transport fungerar på blodsocker upp till 10 - 12 mmol / liter innan det blir för mycket glukos och glukosen stannar i urinen.


Du får läsa på om njurarnas funktion....distala tubuli och allt vad det heter.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 07:42   #308
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. Genom kemins jämnviktsregler kommer ketonern att fördela sig i både blödet och urinen.
Då funkar återabsorptionen väldigt bra på mig, helt enkelt. :-)

Citat:
<snip alkohol och socker>

Du får läsa på om njurarnas funktion....distala tubuli och allt vad det heter.
Tack för biokemilektionen!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 09:07   #309
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker;3530458Denna aktiva transport fungerar på blodsocker upp till 10 - 12 mmol / liter innan det blir för mycket glukos och glukosen stannar i urinen.


Du får läsa på om njurarnas funktion....[I
distala tubuli[/I] och allt vad det heter.
Ligger inte gränsen mycket högre? Det räcker ju med godis och cola för att tillfälligt komma upp i den nivån. Iofs har man ju känt kalaspuffslukten ibland efter en kväll med ett kilo lösgodis...
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 09:08   #310
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Då funkar återabsorptionen väldigt bra på mig, helt enkelt. :-)
Struntprat.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 09:10   #311
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Struntprat.
Har du någon alternativ förklaring till varför jag inte får utslag för U-ketoner?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 09:11   #312
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Har du någon alternativ förklaring till varför jag inte får utslag för U-ketoner?
Du mäter fel?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 09:13   #313
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du mäter fel?
Då måste hälften av mina Ketostix varit trasiga. :/

Jag har mätt upp U-ketoner vid två tillfällen: när jag ätit mycket kokosfett (1,5-4), och efter träning (4-8). Annars inte.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 09:39   #314
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 524
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ligger inte gränsen mycket högre? Det räcker ju med godis och cola för att tillfälligt komma upp i den nivån. Iofs har man ju känt kalaspuffslukten ibland efter en kväll med ett kilo lösgodis...

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1008
Finns säkert ännu mer,ifall man söker på njurtröskeln.
Den individuella variationen är stor.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 12:26   #315
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du mäter fel?
Jag har en annan teori!

Skulle min ämnesomsättning kunna så låg att min kropp med nöd & näppe kunnat producerat precis tillräckligt med ketoner som behövs för att hålla kroppen igång? Det kanske är en (av många möjliga) orsaker.

(chansen för att en hel drös slumpvis urvalda mätstickor allihopa varit trasiga låter osannolikt)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)