Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-30, 16:47   #2641
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Ramrod Visa inlägg
Det är helt rätt, man ska förlöjliga överviktiga som försöker förändra sin livssituation.
Tyvärr har ju den mer hängivna (fanatiska?) delen av LCHF-rörelsen delvis dragit detta över sig själva, genom att argumentera just så. Det har genom åren varit rätt mycket snack om just bantning, att bli eller hålla sig smal, och att kunna äta hur mycket man vill (vilket kan stämma om man håller sig mer mätt på LCHF-kost, däremot INTE i den även rätt vanliga omtolkningen "man kan äta hur mycket som helst", som också har använts som marknadsföring) utan att gå upp i vikt. Som Viktväktarna, fast med andra medel för att nå samma mål. Något bättre tycker jag att det har blivit på senare, men det kommer att ta tid att tvätta bort "första generationens" misstag.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 16:54   #2642
Ramrod
Registered User
 
Ramrods avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Tyvärr har ju den mer hängivna (fanatiska?) delen av LCHF-rörelsen delvis dragit detta över sig själva, genom att argumentera just så. Det har genom åren varit rätt mycket snack om just bantning, att bli eller hålla sig smal, och att kunna äta hur mycket man vill (vilket kan stämma om man håller sig mer mätt på LCHF-kost, däremot INTE i den även rätt vanliga omtolkningen "man kan äta hur mycket som helst", som också har använts som marknadsföring) utan att gå upp i vikt. Som Viktväktarna, fast med andra medel för att nå samma mål. Något bättre tycker jag att det har blivit på senare, men det kommer att ta tid att tvätta bort "första generationens" misstag.
Absolut, men jag tycker fortfarande att det är ett ganska dumt sätt att uttrycka sig på. Man skulle kunna skriva något sånt som du skrev istället för att bara vara aktivt provokativ och förlöjligande.
Ramrod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 17:16   #2643
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Ramrod Visa inlägg
Det är helt rätt, man ska förlöjliga överviktiga som försöker förändra sin livssituation.
nej men man kan håna dom en aning för att de alltid alltid alltid försöker ta den kortaste vägen. dvs äta kakan(smöret?) och ha den kvar

I detta fall, fortsätta äta skräp men göra det under LCHF för då är det helt plötsligt legitimt. därav min personliga åsikt ang "bra" och "dålig" LCHF
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 17:33   #2644
Spetälsk
Registered User
 
Spetälsks avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 704
Citat:
Ursprungligen postat av Ramrod Visa inlägg
Det är helt rätt, man ska förlöjliga överviktiga som försöker förändra sin livssituation.
Man ska inte luras. ät det här och inte det där så blir du smal OCH DU BEHÖVER INTE GÅ HUNGRIG ELLER MOTIONERA. garanterat, funkar för alla, alla blir slanka och lyckliga. läs raddacci i andra tråden, han går upp 10 kg på 10 dagar med kolisar i maten men behöver inte ens skita (!) när han går på lchf.

jag har tjocka bekanta som inte gått ner i vikt på lchf. det är inte så enkelt som att ta bort en makronut och så löser sig allt, utan bieffekter, utan uppoffring avstående och ansträngning. om någon ska förlöjligas så är det är säljare av enkla påstådda, illa underbygda lösningar på svåra problem. forumskribenter som kallar andra för cirkeljerkare kan också ha det imho.
Spetälsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 17:50   #2645
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
Fattar inte syftet med högt fett.

Alltså, borde inte detta vara mer opti:
- Mycket vatten/cola light/light-saft
- Grönsaker som in i helsike
- Mycket Kött, fisk, kvarg
- 0.5-1g fett per kilogram kroppsvikt (från bra fettkällor, omega-3 osv)

Sedan kan man lägga till lite kolhydrater innan och efter träning om man ska träna hårt, om man är superaktiv på dagarna bör man kanske lägga till ännu mer kolhydrater för återhämtning och prestationens skull.

Men varför skulle fett vara bra? Kan någon LCHF-fanatiker förklara varför det står ett F istället för ett P som sista bokstav.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 23:07   #2646
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
Inte hundra men läst nånstans att du inte vill att kropp skall använda protein som främsta energikälla då kroppen tillslut plockar av muskelprotienet. I min värld vill jag att musklerna skall ha ensamrätt på proteinet och kolh fett används som energi till resten. Brosienze?

Skickat från tredje galaxen.
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 00:19   #2647
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
självklart. den tankegången är inte helt oäven och vettig för många anti-fanatiker att tänka en extra gång över.

men jag vidhåller att det finns bra och dålig LCHF. den bra varianten är vettig kost och inte riktigt så högt i fett som ursprungsdieten. mycket fisk och kyckling samt mängder med grönsaker.
Den dåliga: chark, rött kött. smör, ägg, ost, grädde. där förkortar man sitt liv avsevärt jämfört med den övre.

sen återigen, jag saknar fortfarande exempel på folk som blivit vältränade eller har ökat rejält i muskelmassa på LCHF

edit: med det sistnämnda menar jag i min bekantskapskrets eller här på forumet. dvs något som går att "bevisa"
Finns ingen som har en sådan uppfattning om bra LCHF som du har, det du beskriver är närmare pauluns påhitt LCHQ. LCHF inkluderar båda grupperna.

Sen kan man fråga sig om det är bra med charkprodukter ja det är en ständig dubbelmoralfråga för jag tror inte det är kolhydrater som är orsaken till att E250 kan vara så skadligt. Jag tycker jag det överdrivs en hel del från kolhydratförespråkarsidan också, det är som att alla som äter LCHF badar i smör och dricker grädde till frukost. Den verkliga bilden är antagligen närmare de flesta andras konsumtion av smör för det är inte bara förespråkare av lågkolhydratkost som väljer att steka i smör.
Rött kött tror jag snarare den genomsnittliga koloiten är i en betydligt värre riskgrupp, likaså ägg (som förövrigt är väldigt komplicerat att säga om det är bra eller dåligt precis som frukt, omega 6, vetemjöl, måttlig alkohol konsumtion osv...).

På samma sätt som de flesta bloggar tror en kolhydrat-baserad kost måste innebära lingongrova, juice och mängder med snabba kolhydrater så haglar fördomarna från kolhydratförespråkare helt utan verklighetsförankring. Det är minst lika illa som alla radikala kostextremister på LCHF-bloggarna.
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 00:43   #2648
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
Fattar inte syftet med högt fett.

Alltså, borde inte detta vara mer opti:
- Mycket vatten/cola light/light-saft
- Grönsaker som in i helsike
- Mycket Kött, fisk, kvarg
- 0.5-1g fett per kilogram kroppsvikt (från bra fettkällor, omega-3 osv)

Sedan kan man lägga till lite kolhydrater innan och efter träning om man ska träna hårt, om man är superaktiv på dagarna bör man kanske lägga till ännu mer kolhydrater för återhämtning och prestationens skull.

Men varför skulle fett vara bra? Kan någon LCHF-fanatiker förklara varför det står ett F istället för ett P som sista bokstav.
LCHF får åtminstone numera snarare anses vara mer eller mindre helt synonymt med en viss livsstil (där dieten visserligen spelar stor roll), än vare sig någonting folk enbart följer i viktnedgångssyfte eller ser som ett tillfälligt leverne. Jämför t ex med att vara vegetarian eller äta så kallad stenålderskost. Dessa dieter kan visserligen användas i viktnedgångssyfte men bör nog snarare betraktas som en viss livsstil där vissa åsikter och tankegångar helt enkelt allt som oftast tycks följa med på köpet.

Med detta i åtanke spricker t ex flera punkter på din lista direkt. Få LCHFare äter exempelvis några som helst former av lightprodukter. Detta av flera skäl. De vanligaste torde vara att det helt enkelt anses trigga ett underliggande sötsug, frisätta insulin, eller helt enkelt bara vara onyttiga/onaturliga i största allmänhet - jämför här med e-ämnen. (Jag lägger ingen värdering i åsikterna i sig utan syftar endast till att redogöra för min uppfattning om hur en typisk LCHFare tycks resonera). Vidare finns det ingen som helst motsägelse mellan att äta mycket grönsaker och följa LCHF. Faktum är att jag skulle tippa på att åtminstone en typisk forum-LCHFare äter betydligt mer grönsaker än vad man kan hitta i gemene mans varukorg i närmsta snabbköp. Kött (och till viss del även fisk), äter de självklart ofta mängder av.

Att man inte ersätter fett med protein har att göra med flera skäl. Här kan man dessutom verkligen spekulera loss i en massa teorier just om att "de" vill äta det "onyttiga" man ändå gå ned i vikt etc etc. Huvudskälen lär dock vara flera. Att fet mat i många fall upplevs som betydligt mer aptitlig och välsmakande än proteinrik mat är med högsta sannolikhet ett av de. (Och då menar jag just mat också. Kvarg, proteinpulver etc anses av de flesta Svenssons inte vara mat). Sedan bör man dessutom betänka att dieten från första början knappast är framtagen med tränande individer i åtanke, samt dessutom ofta ger ett högre proteinintag än vad random kosthållning bestående av korv med bröd, snabbmakaroner, färdigskiva limpa med mjukost, samt en och annan chipspåse i veckan faktiskt ger.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 07:47   #2649
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Bozar Visa inlägg
text.
jag förstår inte hur uppnår man 70-80E% fett utan att i princip bada i smör och grädde?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 08:09   #2650
FredO
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 61
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
jag förstår inte hur uppnår man 70-80E% fett utan att i princip bada i smör och grädde?
En härlig LCHF lördagsmiddag bestående av 200 g. grillad fläskkarré (grilla inte för hårt så att fettet rinner av) med 50 g. kryddsmör & lite "kolhydratfattiga" grönsaker borde passa in rätt bra. Inte konstigt att de känner sig mätta och belåtna om de klämmer en fyra sådana laddningar per dag.

Får av någon anledning en massa LCHF recept i min skräpmail, och det är typ sådana rätter. Kött med massiva mängder ädelost, grädde & smör och gärna baconlindat
FredO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 12:48   #2651
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
jag förstår inte hur uppnår man 70-80E% fett utan att i princip bada i smör och grädde?
För att det är energiprocent, krävs hälften så lite fett än vad det krävs KH för att komma upp till den nivån, så mängden fett i gram blir inte så mycket som man tror.
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 15:33   #2652
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
För att det är energiprocent, krävs hälften så lite fett än vad det krävs KH för att komma upp till den nivån, så mängden fett i gram blir inte så mycket som man tror.
ändå ca300g rent fett för mig per dag. det ÄR en ansenlig mängd.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 19:29   #2653
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av FredO Visa inlägg
En härlig LCHF lördagsmiddag bestående av 200 g. grillad fläskkarré (grilla inte för hårt så att fettet rinner av) med 50 g. kryddsmör & lite "kolhydratfattiga" grönsaker borde passa in rätt bra. Inte konstigt att de känner sig mätta och belåtna om de klämmer en fyra sådana laddningar per dag.

Får av någon anledning en massa LCHF recept i min skräpmail, och det är typ sådana rätter. Kött med massiva mängder ädelost, grädde & smör och gärna baconlindat
Också säger de att de inte alls äter insane mängder kött.

Klart att man är mätt om man äter det där 4 ggr per dag.

400 kcal kött
400 kcal smör
100 kcal broccoli/spenat/etc
Totalt 900 kcal, 4 gånger per dag, 3600 kcal. Det borde man verkligen vara mätt på, om man inte är väldigt aktiv.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 18:16   #2654
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
jag förstår inte hur uppnår man 70-80E% fett utan att i princip bada i smör och grädde?
Man kan äta fetare fisk, fetare kött, mer avocado, ha i mer olivolja mm. Själv äter jag rätt mycket sås men den mesta är baserad på olivolja eller rapsolja. Många äter en ansenlig mängd macademi-nötter också.
Däremot så är de flesta LCHF-förespråkare inte rädd för att laga mat med grädde och smör, skillnaden är snarare fundamentalistisk. Där tror jag inte det är någon verklig skillnad jämfört med medelsvensson för det är fler än bara LCHF-följare som steker sin mat i smör och kan ha en skvätt grädde i. Mitt intryck av kolozzem är att det är få som äter lättmargarin på bröd.
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 09:16   #2655
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Också säger de att de inte alls äter insane mängder kött.

Klart att man är mätt om man äter det där 4 ggr per dag.

400 kcal kött
400 kcal smör
100 kcal broccoli/spenat/etc
Totalt 900 kcal, 4 gånger per dag, 3600 kcal. Det borde man verkligen vara mätt på, om man inte är väldigt aktiv.
Fast nu talar vi inte om vad LCHF'are äter, utan vad icke-LCHF'are har fått för sig att LCHF'are äter. Vilket förstås är en helt annan sak.

Inte för att ovanstående middag på något sätt skulle vara dålig eller icke-representativ ur LCHF-synpunkt, absolut inte, men vare sig jag eller någon jag känner trycker i sig det 4 gånger om dagen. Möjligtvis till middag. Kanske till lunch och middag. Men inte till frukost eller kvällsmat.

Jag känner flertalet icke-LCHF'are som skulle käka den där middagen med en portion klyftpotatis och en öl till. Jag går dock inte omkring och tror att deras dagliga diet består av det du räknade upp + 4 laddningar klyftpotatis och 4 öl och tänker att de också äter "insane mängder kött".

Senast redigerad av Old Nick den 2012-07-05 klockan 09:18.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)