Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-02-27, 12:13   #151
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Detta kan vara intressant läsning för de som vill fördjupa sig i kostvanorna inom EU och eventuella konsekvenser att EU jordbruk/livsmedelspolitik.

Speciellt kan det vara intressant att titta på utveckligen av fetma från 1960 talet och förändringar i kostvanor.
Är det den näringsmässiga sammansättningen över huvud taget?
Hur förhåller sig eventuella förändringar sig till näringsrekommendationerna?

http://www.fao.org/es/esd/Montreal-JS.pdf

Hur kan det komma sig att länder som traditionellt (under modern tid) äter mycket kolhydrater och lite fett och protein, är de som har minst problem (eller i alla fall hade) med fetma? Nämligen länder som Kina, Indien, Japan. Vi paratar alltså om en majoritet av jordens befolkning inte en klick av inuiter eller masajer.

Jag tror det handlar mer om matkultur och bevarandet av denna än makronutrientfördelning.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 12:58   #152
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag med, så det blir ord mot ord.
Tog du bort kolhydraterna ur ditt födointag och inte märkte nån skillnad i gymmet kan du inte träna särskilt hårt.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 13:26   #153
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Slutsats: Om du inte har någon information att backa upp dina påståenden med så lägg ner skitsnacket! Det börjar bli tröttsamt att behöva påpeka bristerna i det du skriver varje gång du blandar dig i en tråd.
Tur att du är en auktoritet inom ämnet. Synd att du faller på målsnöret: kött tas upp i tunntarmen, inte vegetabilier.

Apor har blindtarm, vi har det inte. Titta på vår tanduppsättning.

Jag blir inte övertygad. Det är dessutom trist att du stänger för en diskussion för att du råkat läsa studier gjorda av veganer... Alla har ju sin agenda och vinkel.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 13:29   #154
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Hur kan det komma sig att länder som traditionellt (under modern tid) äter mycket kolhydrater och lite fett och protein, är de som har minst problem (eller i alla fall hade) med fetma? Nämligen länder som Kina, Indien, Japan. Vi paratar alltså om en majoritet av jordens befolkning inte en klick av inuiter eller masajer.
Du gör samma miss som Ancel Keys gjorde när han besökte krigshärjade länder och observerade vad de åt. Därav "medelhavskosten". Knappast traditionell medelhavskost med mycket stärkelserik mat, utan det var animalisk mat med mycket fett.

Fattiga kineser, indier och japaner äter mycket kolhydrater (t.ex. ris) och får åtföljande problem. Det är definitivt inte norm, och i inga av de länderna du hänvisar till är det inte riset som är huvuddelen av maträtten, på långa vägar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 13:30   #155
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg
Tog du bort kolhydraterna ur ditt födointag och inte märkte nån skillnad i gymmet kan du inte träna särskilt hårt.
Till utmattning.

Min prestationsförmåga har hållt sig på samma nivå eller ökat.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 13:38   #156
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tur att du är en auktoritet inom ämnet. Synd att du faller på målsnöret: kött tas upp i tunntarmen, inte vegetabilier.

Apor har blindtarm, vi har det inte. Titta på vår tanduppsättning.
Hur vore det om du lärde dig lite grundläggande fysiologi innan du utalar dig så tvärsäkert?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 13:46   #157
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag med, så det blir ord mot ord.
Men du styrketränar väl inte?

Tänker på bilderna du la upp på Body?
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 17:33   #158
hgus
Registered User
 
hguss avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 635
Jag får inte riktigt ihop det när någon åberopar evolutionen och LCHF samtidigt. Vi utvecklades som ras i tropiska och subtropiska miljöer. För jag antar att man då menar att vi anpassat oss till det höga fettintaget. Var någonstans fick våra förfäder allt fett ifrån?
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 17:39   #159
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av hgus Visa inlägg
Jag får inte riktigt ihop det när någon åberopar evolutionen och LCHF samtidigt. Vi utvecklades som ras i tropiska och subtropiska miljöer. För jag antar att man då menar att vi anpassat oss till det höga fettintaget. Var någonstans fick våra förfäder allt fett ifrån?
Djur. Hjärna m.m. är fettrikt. Dessutom valde de alltid ut de äldsta och därmed fetaste djuren.

Det är extremt ineffektivt att samla vegetabilier för sitt energibehov. 1kg kött kontra jag-vet-inte-hur-mycket fruktogrönt för dagsbehovet energi.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 17:48   #160
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Titta på vår tanduppsättning.
Har du tittat själv? Det är inga rovdjurständer i alla fall. +123456789 på z_bumbi.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 17:59   #161
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Men du styrketränar väl inte?

Tänker på bilderna du la upp på Body?
De skulle jag också vilja se, med tanke på mikeljs mega-optikunskaper om kost måste han vara riktigt fit!
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 18:15   #162
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du gör samma miss som Ancel Keys gjorde när han besökte krigshärjade länder och observerade vad de åt. Därav "medelhavskosten". Knappast traditionell medelhavskost med mycket stärkelserik mat, utan det var animalisk mat med mycket fett.

Fattiga kineser, indier och japaner äter mycket kolhydrater (t.ex. ris) och får åtföljande problem. Det är definitivt inte norm, och i inga av de länderna du hänvisar till är det inte riset som är huvuddelen av maträtten, på långa vägar.
Så du menar att det är krig jämt och över allt i Indien, kina och japan tex och det är därför de äter mycket kolhydrater? Vet du överhuvud taget något om kostvanorna i dessa länder?
Visst har näringsintaget till viss del med ekonomi och tillgänglighet att göra, men faktum kvarsår att de äter mycket kolhydrater och medel BMI är lågt.
Vilka åtföljande problem syftar du på som är relaterade till kolhydratinnehållet?
Kan du hänvisa till en tillförlitlig källa för dina påståenden?

Hur "medelhavsdieten" såg ut på 1960 talet kan du läsa i länken jag gav ovan.
Lågt intag av fett och mättat fett bland annat.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 18:15   #163
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Djur. Hjärna m.m. är fettrikt. Dessutom valde de alltid ut de äldsta och därmed fetaste djuren.
Jag trodde man jagade de djur man fick tag i, dvs de svagaste djuren. Svaga djur brukar knappast lida av det metabola syndromet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 18:21   #164
hgus
Registered User
 
hguss avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 635
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Djur. Hjärna m.m. är fettrikt. Dessutom valde de alltid ut de äldsta och därmed fetaste djuren.

Det är extremt ineffektivt att samla vegetabilier för sitt energibehov. 1kg kött kontra jag-vet-inte-hur-mycket fruktogrönt för dagsbehovet energi.
Från djur!? För det första är viltkött magert kött och hjärnan är en mycket liten andel av djuret. För det andra antar jag att du menar äldsta = svagaste. Var har du fått iden att de var de fetaste? Hur skulle de blivit feta?

Och angående jaktens förträfflighet. Ta av dig naken. Plocka upp en sten och fundera på vilket djur du skulle våga försöka döda. För att ta svenska förhållanden: Kaniner och andra gnagare, ja. Rådjur ja, men lycka till. Kronhjort, glöm det. Älg, skojar du. Jajamän jakt är jätte effektivt. Kräver inte någon ansträngning alls. Fiske däremot...

*tvåa. :P
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 18:41   #165
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Hur "medelhavsdieten" såg ut på 1960 talet kan du läsa i länken jag gav ovan.
Lågt intag av fett och mättat fett bland annat.
Tyvärr läser Mikaelj bara saker som han tror på, annars hade han inte fortsatt göra en massa dumma påståenden hela tiden...

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag trodde man jagade de djur man fick tag i, dvs de svagaste djuren. Svaga djur brukar knappast lida av det metabola syndromet.
Djur har dessutom naturligt lägre kroppsfett ju närmre ekvatorn man kommer.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)