Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-05-06, 12:54   #46
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Onsdag 6 maj 2009

Vaknade 05:30 av mig själv. Underligt.
Jag smittar visst över internet.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Skivstång F&S
(vikter angivna utan stång, troligtvis 2,5 kg)

* Bänkpress: 24 @ 45 kg, 14 @ 30 kg
* Sista omgången knäböj: 3x24 @ 55 kg

Tog slut på underarmarna i marklyftet i början. Knäböj gick hyfsat lätt, när stången väl var på plats. Det blir en övning i 1RM(?) marklyft & militärpress bara för att komma dit :-)
Även om skivstångspass inte är någon träning att direkt skryta med så är det bra jobbat tycker jag. Lustigt nog tränar du ju på ett sätt som man tycker skulle vara extra glykogentömmande, många repititioner, men tvärtom för dig.

Trist med smärtor i knät, aldrig kul. Skulle du förresten till Stockholm till helgen?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 13:05   #47
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag smittar visst över internet.
Hihi, jag tänkte faktiskt skriva att jag verkar ha blivit smittad av dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Lustigt nog tränar du ju på ett sätt som man tycker skulle vara extra glykogentömmande, många repititioner, men tvärtom för dig.
Ja, det gäller att ta kål på minsta lilla kolhydrat jag råkar få i mig!

(vad menar du med "tvärtom för mig"? jag hänger inte med på vad du menar)

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Även om skivstångspass inte är någon träning att direkt skryta med så är det bra jobbat tycker jag.
Man tackar! Det går att göra passet rätt jäkla jobbigt, ska du veta... Har du varit på ett?

Däremot är det förstås mer åt konditionshållet än styrketräningshållet på kondition<->styrke-skalan. Vilket passar mig rätt bra!

(de övningarna var förresten lite extrema, vanligast numera är 16 rep.)

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Trist med smärtor i knät, aldrig kul. Skulle du förresten till Stockholm till helgen?
Neh, elaka knän. Det började för längesen, men jag vet inte riktigt hur jag skall bli kvitt det. Jag hoppas att mer styrka i lårmusklerna skall hjälpa. Knäskydd också, naturligtvis. Det verkar inträffa kring 7 km.

Ja, det blir Stockholm. Gick inga tåg på lördag kväll, så det blir hemfärd söndag nå'n gång istället. Kungsholmen runt är den 9:e väl? (om du nu ställer upp?)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 14:02   #48
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hihi, jag tänkte faktiskt skriva att jag verkar ha blivit smittad av dig.


Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, det gäller att ta kål på minsta lilla kolhydrat jag råkar få i mig!

(vad menar du med "tvärtom för mig"? jag hänger inte med på vad du menar)
Jag menar att du inte har något glykogenlager att tala om ändå är det en glykogentömmande typ av styrketräning.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Man tackar! Det går att göra passet rätt jäkla jobbigt, ska du veta... Har du varit på ett?

Däremot är det förstås mer åt konditionshållet än styrketräningshållet på kondition<->styrke-skalan. Vilket passar mig rätt bra!
Jobbigheten som sådan säger iofs inte så mycket om träningskvalitén. Bodypump och skivstång är bättre än ingenting, definitivt. Men man ska inte inbilla sig att det förbättrar varken styrka eller kondition. Lite det sämsta av två världar istället för att köre ren konditionsträning eller ren styrketräning.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Neh, elaka knän. Det började för längesen, men jag vet inte riktigt hur jag skall bli kvitt det. Jag hoppas att mer styrka i lårmusklerna skall hjälpa. Knäskydd också, naturligtvis. Det verkar inträffa kring 7 km.

Ja, det blir Stockholm. Gick inga tåg på lördag kväll, så det blir hemfärd söndag nå'n gång istället. Kungsholmen runt är den 9:e väl? (om du nu ställer upp?)
Får hoppas knäna blir bättre. Angående KR är det mer eller mindre avbokat för min del. Men jag kommer vara där i vilket fall som helst. Farsan springer halvmaran och min farbror milen. Så kommer du dit är det inte osannolikt att vi stöter på varann.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 14:35   #49
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
"mikaelj - det sämsta av två världar!", eller "mikaelj - alltid tvärtom!" :-)

Jodå, jag känner att jag börjar närma mig en platå, och pga högreps är det svårt att öka i maxstyrka för att komma vidare. Å andra sidan har jag så svårt för att styrketräna med uppvärmning & motivering, etc. Men, jag skall göra ett seriöst försök till sommaren när många av passen försvinner!

Ajdå, synd om KR. Fast kanske lika bra, ändå? Så du får vilat upp dig. Jag dyker upp först på kvällstid lördag. Eventuellt har någon lagt rabarber på mig lör-sön, fast det kan vi se senare.

(PS: Du svarade inte om du har provat. ;-))
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-05-06 klockan 14:37.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 14:56   #50
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Tips:

1) Skippa tok-löp-passen. 5 km på 23-24 min är alltför nära ditt max. Du behöver inte bevisa för oss eller dig själv att du kan springa
2) Löp lugnt i några månader, 5:30-6:00 min/km (5 km på 27-30 min).
3) Om du vill köra hårdare kondition, gör det på cykel/crosstrainer etc.
4) Träna styrka i höfterna och core.

Sen har jag svårt att avgöra om benböj med tokmånga reps och halvtung belastning är bra eller anus för ömma knän.... Jag gissar anus och rekommenderar riktig stryketräning istället
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:03   #51
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Joho, måste prestera max hela tiden alltid jämt!!!

*harkel*

Eftersom du är en erfaren löpare antar jag att det du säger är vettigt. Det är mest att jag inte vet (visste) bättre. Får bli långsam jogg från och med idag!

Och knäböjen.. ptja, det är faktist helt okej för knäna, eftersom jag har god teknik (rumpan ut, knäna bakom tårna). Visst är det nog snällare att böja på knäet färre gånger men jag har ändå inte märkt av några problem där.

Styrka i höfterna och mage, skulle det innebära utfall för höften och armhävningar/situps/plankan/marklyft/<generella basövningar som involverar magen> för bål/rygg?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:11   #52
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
(rumpan ut, knäna bakom tårna).
Huh?

Varför skulle man sträva efter knäna bakom tårna? Skulle jag göra djupa böj med knäna bakom tårna skulle jag ramla omkull. Det låter som en tokig idé från random gyminstruktör.

Typ en sån som även har skivstångspass.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:22   #53
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag undrar om knäna bakom tårna ens är anatomiskt möjligt? Möjligen om man är dvärg.

Ang. knäna säger jag balansträning, balansträning, balansträning. Enbensgrejor, balansplatta etc. Kanske sumotåhävningar? Dagligen hemma framför TV:n, typ. Till det höft- och bålträning, som redan nämnts, de brukar gå hand i hand.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:23   #54
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Huh?

Varför skulle man sträva efter knäna bakom tårna? Skulle jag göra djupa böj med knäna bakom tårna skulle jag ramla omkull. Det låter som en tokig idé från random gyminstruktör.

Typ en sån som även har skivstångspass.
Då får du väl jobba på balansen? Det tipset har jag hört från utbildade massörer, rentav.

Varför skulle det vara tokigt, tycker du?

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag undrar om knäna bakom tårna ens är anatomiskt möjligt? Möjligen om man är dvärg.
Okej, tåspetsarna, då? Jag har inga problem med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ang. knäna säger jag balansträning, balansträning, balansträning. Enbensgrejor, balansplatta etc. Kanske sumotåhävningar? Dagligen hemma framför TV:n, typ. Till det höft- och bålträning, som redan nämnts, de brukar gå hand i hand.
Tack för tipsen. Balansträning stärker ju kring knäet, vilket är bra.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-05-06 klockan 15:25.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:27   #55
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Citat:
Styrka i höfterna och mage, skulle det innebära utfall för höften och armhävningar/situps/plankan/marklyft/<generella basövningar som involverar magen> för bål/rygg?
Bland annat, men även lite mer för musklerna "på sidan" t.ex. obliques, gluteus medius. Exempel på övningar som involverar dem.

* Sned planka
* http://www.exrx.net/WeightExercises/...Abduction.html
* http://www.exrx.net/WeightExercises/...BSideBend.html
* http://www.exrx.net/WeightExercises/...5SideBend.html

Just gluteus medius har jag fått tips om att träna för att undgå att höften "faller ihop" vid löpning (vilket leder till löparknä bland annat).

Balans som Tolkia skriver är finfint. Skaffa en balansplatta, med en sådan tränar du upp det mesta!
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:31   #56
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Då får du väl jobba på balansen? Det tipset har jag hört från utbildade massörer, rentav.

Varför skulle det vara tokigt, tycker du?
Utbildade massörer säger ju inte direkt mycket om kunskaper i böjteknik. Jag har aldrig sett någon SL-are göra det och aldrig hört någon träningskunnig propagera för det heller. Jag hade inte klarat av det men jag ser heller inte fördelen OM man nu klarar det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:32   #57
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Perfekt, sned planka gör jag redan en del. Det är helt vansinnigt jobbigt. Likt allt annat som tränar det partiet. Att hålla knäna krya är bra motivation, dock. Tack igen!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 15:34   #58
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Utbildade massörer säger ju inte direkt mycket om kunskaper i böjteknik. Jag har aldrig sett någon SL-are göra det och aldrig hört någon träningskunnig propagera för det heller. Jag hade inte klarat av det men jag ser heller inte fördelen OM man nu klarar det.
Bra mycket mindre belastning på knäna, helt enkelt. Hade jag böjt mina knän så de gick framför tårna hade jag inte kunnat gå idag...

Det sliter något enormt på knäskålen och allt inuti. Knaster och sprak säger det.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 23:06   #59
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Helt off från knä-diskutionen...

Är det du på din bild?
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 06:09   #60
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Är det du på din bild?
Japp, till vänster! På Bohus Fästning. Det var en riktigt fin dag.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)