Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-24, 19:21   #16
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sluta med intravenös tillförsel av aminosyror dygnet runt.
Inte konstigt man är klen.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 19:55   #17
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Såg det här på tuben nyligen https://youtu.be/voMnQr7sfmk
Enligt det han tog upp gick det i princip jämnt upp i slutändan oavsett om man minimerade/maximerade muskelnedbrytning under träning. Maximerade man så ökade MPS mer, men det var samtidigt mer muskelskada att reparera.
Var väldigt intressant och slutsatsen var hur som helst att det viktigaste var progression.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 20:02   #18
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Jag har för mig att jag diskuterade detta med Klein och det ser föga överaskande ut som om jag hade rätt och han hade fel.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 20:46   #19
Fogel
Beef Supreme
 
Fogels avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Observera att jag bara spekulerar här, så lägg inte om hela tillvaron. :p
Too late. Har lagt om hela kosten, kastat alla makaroner och köttbullar samt ställt en mat och sovklocka att ringa var 3:e timma.
Fogel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 20:55   #20
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man behöver inte göra något specifikt för att undvika den minskning av muskelnedbrytningen som sker om man gör vad man kan för att stimulera muskeluppbyggnaden. Det sköter sig självt. Man kan ju undvika att göra speciella insatser just med målsättningen att minimera muskelnedbrytning. Undvika att förlägga dagens proteinintag till en eller ett par stora intag, som du nämner, då man vet att det minskar nedbrytningen men inte stimulerar uppbyggnaden mer per intag än av mindre sådana. Dela upp dagens födointag på mindre mål med tre till fyra timmars mellanrum. Kanske inte lägga dagens stora måltid efter träningspasset utan fokusera på isolerade och mindre proteinintag där i stället. Muskeluppbyggnaden som stimuleras av styrketräning är ändå bara aminosyraberoende, inte kaloriberoende. Kolhydrat bidrar t ex inte med något extra till muskeluppbyggnaden efter styrketräning om man äter eller dricker protein. 30 gram vassleprotein ger lika stor ökning av muskeluppbyggnad som 1000 kcal stuvade makaroner med köttbullar vid det tillfället, så man kanske kan stimulera den med två till tre mindre proteinintag med ett par timmars mellanrum i stället. Och förlägga större måltider lite längre bort från passet. Sluta med intravenös tillförsel av aminosyror dygnet runt.
Okej, tack för det utförliga tilläget. Att sprida födo/proteinintaget någorlunda jämnt över vakna dygnet är ju rätt vederlagt nu och passar mig väldigt bra i linje med läkarens rekommendation för stabilare blodsocker.

Men slår du slag i att man borde hålla sig till proteinpulver/snabbt protein som första mål efter träningspass, då som jag förstått det vanlig fast mat både är sämre på att stimulera proteinsyntesen och bättre på att motverka muskelnedbrytning? Och hur nitisk är det här med muscle full och 3-4 timmar egentligen, är det någon slags off-on-switch? För mätt någon lång tid blir man inte särskilt mycket av vassleshakes, och att sitta och stirra på klockan och vänta på sin nästa, mer mättande måltid är inte det mest produktiva.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-24, 22:39   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Det är skillnad på en hälsosam skepsis och osäkerhet...
Oftast om man gör ett experiment så får man någon form av resultat, antingen ett ja eller nej. Sällan får man ett "kanske".

Jag känner att den här artikeln har väldigt lite funktion, då den i princip inte tillför väldigt mycket ny information. En rapport om att vi inte har något att rapportera ännu känns "tom".
Fast det här är ju inte ett experiment utan en sammanställning över forskningsläget skrivet av en författare som är duktig inom området. Jag är förvånad att du inte har sett sådana här formuleringar innan, för det är snarare regel än undantag.

Och nej, man får inte bara ett "ja" eller "nej". Eftersom man som forskare alltid ska kritiskt granska sitt resultat så måste man förstå att det finns faktorer man inte räknat med.

Som exempel är styrketräningsstudier notoriskt kända för att t.ex ha få deltagare i studierna, att deltagarna inte gör exakt som det är tänkt, att det finns outliers som påverkar resultaten på gruppnivå. Sen får man också undra om t.ex specificiteten; betyder en intervention som ökar det fria testosteronet i blodet en ökad muskeltillväxt för att testo=muskler, eller betyder fritt testosteron i blodet snarare att det inte kommer till sin rätt i cellerna? Osv osv osv.

Det som är länkat här är alltså en sammanställning av flera olika experiment och interventioner som man försöker få någon slags övergriplig sammanfattning om.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 01:06   #22
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Jag har för mig att jag diskuterade detta med Klein och det ser föga överaskande ut som om jag hade rätt och han hade fel.
Min ståndpunkt var, är och förblir att så länge näringsbehovet är mött så är det gener, doping, och träning som avgör muskeltillväxten. Men visst fjanta på med vassleprotein var tredje timma och överkom de begränsningar som förhindrar dig från att gå från räka till muskelmonster.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 01:14   #23
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
För övrigt om det stämmer att muskelnedbrytning är bra så borde ju det optimala vara att fasta kring träning. Skulle vara intressant med en studie som jämför två grupper som har samma näringsintag men den ena gruppen fastar både före och efter träning, säg ett 16 timmars fönster, 7.5 timmar före och 7.5 timmar efter. Undrar vilka dramatiska muskeluppbyggande effekter man kommer att se.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 10:00   #24
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Min ståndpunkt var, är och förblir att så länge näringsbehovet är mött så är det gener, doping, och träning som avgör muskeltillväxten. Men visst fjanta på med vassleprotein var tredje timma och överkom de begränsningar som förhindrar dig från att gå från räka till muskelmonster.
Nä då var din ståndpunkt att muskelnedbrytning skulle undvikas som pesten.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 10:34   #25
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Nä då var din ståndpunkt att muskelnedbrytning skulle undvikas som pesten.
Jag tror vi talade om att träna i syfte att åstadkomma nedbrytning och jo det är mycket korkat att träna i syfte att få DOMS vilket är en markör för signifikant muskelnedbrytning och nybildning.

För övrigt om muskelnedbrytning vore en nyckelkomponent för muskeltillväxt så hur kan då anabola steroider fungera så bra i kombination med ingen träning alls? För mig ter det sig rätt självklart att träningen skapar en hormonell miljö som främjar muskeltillväxt. Exakt vars den sätter sig beror på täthet av androgena receptorer och satellitceller samt vilka muskler man tränat ifall man tränat. Det är förmodligen inte den enda faktorn men tveklöst den viktigaste.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 10:49   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Steroider gör att mer av det nedbrutna muskelproteinet byggs in som nytt muskelprotein. Mekansimerna gäller både i vila och i samband med träning. Mer nedbrutet muskelprotein - mer byggstenar att bygga in som nytt muskelprotein.

Citat:
Testosterone is a potent anabolic stimulus primarily through improvement in re-utilization of amino acids from MPB.
Essays Biochem. 2008;44:85-98.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 11:10   #27
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Steroider gör att mer av det nedbrutna muskelproteinet byggs in som nytt muskelprotein. Mekansimerna gäller både i vila och i samband med träning. Mer nedbrutet muskelprotein - mer byggstenar att bygga in som nytt muskelprotein.

Essays Biochem. 2008;44:85-98.

Analysis of the effects of androgens and training on myostatin propeptide and follistatin concentrations in blood and skeletal muscle using highly sensitive immuno PCR.

Abstract
Myostatin propeptide (MYOPRO) and follistatin (FOLLI) are potent myostatin inhibitors. In this study we analysed effects of training and androgens on MYOPRO and FOLLI concentrations in blood and skeletal muscle using Immuno PCR. Young healthy males performed either a 3-month endurance training or a strength training. Blood and biopsy samples were analysed. Training did not significantly affect MYOPRO and FOLLI concentrations in serum and muscle. To investigate whether total skeletal muscle mass may affect circulating MYOPRO and FOLLI levels, blood samples of tetraplegic patients, untrained volunteers and bodybuilders were analysed. MYOPRO was significantly increased exclusively in the bodybuilder group. In orchiectomised rats MYOPRO increased in blood and muscle after treatment with testosterone. In summary our data demonstrate that moderate training does not affect the concentrations of MYOPRO to FOLLI. In contrast androgen treatment results in a significant increase of MYOPRO in skeletal muscle and serum.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 11:20   #28
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Steroider gör att mer av det nedbrutna muskelproteinet byggs in som nytt muskelprotein. Mekansimerna gäller både i vila och i samband med träning. Mer nedbrutet muskelprotein - mer byggstenar att bygga in som nytt muskelprotein.

Essays Biochem. 2008;44:85-98.
Att anabola steroider gör att mer nedbrutet protein byggs in som nytt protein innebär INTE att mer nedbrutet MUSKELPROTEIN förstärker effekten av anabola steroider på muskeluppbyggnaden utöver vad som krävs för att upprätthålla homeostas.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 11:22   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nu förutsätter vi väl iofs att vi tränar rent.

Som Stuart Phillips sade för 19 minuter sedan, "MPB also appears to be regulated in part by protein intake, which can exert a suppressive effect on MPB. At high protein doses the suppression of MPB may interfere with skeletal muscle adaptation following resistance exercise".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 11:26   #30
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nu förutsätter vi väl iofs att vi tränar rent.
Spela roll. Poängen är att hormonerna är nyckeln och att uppbyggnad till följd av nedbrytning är en fråga om homeostas, inte tillväxt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)