Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-06, 15:58   #5821
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Det är väl Madcow? Det Medhi anser man ska köra efter en viss nivå nåtts av SL5x5?
Inte riktigt.

Madcow Intermediate (bänk):
Kod:
Mån: 5x5 (5 stegrande set till topset)
Fre: 4x5 (4 stegrande set) + 1x3 (ett set) + 1x8 (ett set)
Madcow Advanced (bänk):
Kod:
Loading
Mån: 5x5 (5 stegrande set till topset)
Fre: 5x5 (5 raka set)

Deload and peak:
Mån: 3x3 (3 stegrande set till topset)
Fre: 3x3 (3 raka set)

Pure deload:
Mån: 3x3 (raka set)
I advanced så kör man Loading i 4 veckor och sedan antingen Deload and peak eller Pure deload i 4 veckor för att sedan köra Loading igen.

Senast redigerad av F Ultra den 2015-10-06 klockan 16:03.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 16:32   #5822
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Japp blir att köra på det nyare, med treor istället för en tung femma.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 09:30   #5823
FearIsTheWeaknes
Registered User
 
FearIsTheWeakness avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 53
Körde först 5x5 sen körde jag madcow ett tag men har problem med ryggen så blir bara maskiner ett tag nu.
Kört detta schema i någon vecka nu och gillar det, sen går det även jäkligt snabbt vilket är ett stort plus. Men vad tror ni om det, något jag borde ändra? Kanske är lite väl enkelt uppbyggt..

A:
Bänk 3x5
Rodd 3x5
Benspark 3x12
Bencurl 3x12
Curl 2x10
Triceps 2x12

B:
Bänk 5x5 på 90% av förra A-passet
Rodd 5x5 på 90% av förra A-passet
Benspark 3x12
Bencurl 3x12
Curl 2x10
Triceps 2x12

Tränar varannan dag och kör vartannat pass. Skulle gärna lagt in lite mer armar men är osäker på ifall jag kommer återhämta mig. Fokuset är att öka styrkan i bänk och rodd nu medan böj inte går.
FearIsTheWeaknes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 16:45   #5824
RealDeal
Registered User
 
RealDeals avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 21
Hej

Jag är en nybörjare som tränade på gym (med vikter) för många år sedan. Har tränar gymnastik dem senaste 6månaderna. Men gör inte mycket progress där för tillfället så tänkte börja köra tyngdlyftning för att boosta min styrka. (testade 2-3styrkepass med lätta vikter och kände direkt en boost i gymnastikövningarna).

Dem flesta verkar förespråka SL 5x5 men jag blir oroad när jag ser hur snabbt man ökar vikterna vid varje pass låter helt tokigt kan tänka mig man pushar sig för snabbt man låter inte kroppen adapt, risk för skador måste vara stor kan jag tänka mig. Dessutom hinner kroppen, lederna,skelettmuskulaturen etc med i detta tempo? Det tror jag knappast för mig låter det bara som en rush som inte varar särskilt länge, vet inte hur skadligt detta är för kroppen. Är det verkligen ett bra program för nybörjare/vem som helst för den delen?
RealDeal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 21:53   #5825
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av RealDeal Visa inlägg
Hej

Jag är en nybörjare som tränade på gym (med vikter) för många år sedan. Har tränar gymnastik dem senaste 6månaderna. Men gör inte mycket progress där för tillfället så tänkte börja köra tyngdlyftning för att boosta min styrka. (testade 2-3styrkepass med lätta vikter och kände direkt en boost i gymnastikövningarna).

Dem flesta verkar förespråka SL 5x5 men jag blir oroad när jag ser hur snabbt man ökar vikterna vid varje pass låter helt tokigt kan tänka mig man pushar sig för snabbt man låter inte kroppen adapt, risk för skador måste vara stor kan jag tänka mig. Dessutom hinner kroppen, lederna,skelettmuskulaturen etc med i detta tempo? Det tror jag knappast för mig låter det bara som en rush som inte varar särskilt länge, vet inte hur skadligt detta är för kroppen. Är det verkligen ett bra program för nybörjare/vem som helst för den delen?
1. Du börjar med enbart stången och därmed tar det ett bra tag innan du är uppe i ordentliga vikter.
2. Du ökar enbart vikten om du klarar av alla 5x5 med din nuvarande vikt.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 16:15   #5826
RealDeal
Registered User
 
RealDeals avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
1. Du börjar med enbart stången och därmed tar det ett bra tag innan du är uppe i ordentliga vikter.
2. Du ökar enbart vikten om du klarar av alla 5x5 med din nuvarande vikt.
Ja det alternativet låter vettigt får göra så. Finns så många olika varianter av 5x5 medhi,madcow, etc vet inte vilken jag bör välja. Tycker inte om barbell rows dem påminner mig om good mornings vill inte skada nedre ryggen igen. Kan man utesluta barbell rows? om inte vad bör jag ersätta den övningen med?
RealDeal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 17:17   #5827
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av RealDeal Visa inlägg
Ja det alternativet låter vettigt får göra så. Finns så många olika varianter av 5x5 medhi,madcow, etc vet inte vilken jag bör välja. Tycker inte om barbell rows dem påminner mig om good mornings vill inte skada nedre ryggen igen. Kan man utesluta barbell rows? om inte vad bör jag ersätta den övningen med?
Barbell rows påminner om good mornings? Vet du vad en barbell row är? Om ja, vet du vad en good morning är?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 19:50   #5828
RealDeal
Registered User
 
RealDeals avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Barbell rows påminner om good mornings? Vet du vad en barbell row är? Om ja, vet du vad en good morning är?
Jag skadade min rygg när jag körde good mornings i min cardio/cirkel träning så jag vet nog vad det är, det jag inte gillar är den känslan när man lutar sig fram och lyfter relativt tungt nedre rygg tar mycket stryk och har det *snap* en gång så vill man inte göra liknande övningar igen och utsätta sig för fara.
RealDeal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 20:29   #5829
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av RealDeal Visa inlägg
Jag skadade min rygg när jag körde good mornings i min cardio/cirkel träning så jag vet nog vad det är, det jag inte gillar är den känslan när man lutar sig fram och lyfter relativt tungt nedre rygg tar mycket stryk och har det *snap* en gång så vill man inte göra liknande övningar igen och utsätta sig för fara.
Tränade du good morning i cardiocirkel? Ja då kan jag förstå att du skadade dig!

Tittar man på orginalprogrammet så som Bill Starr skrev det så hade han frivändningar istället för roddar och marklyft, kan dock inte påstå att jag har någon expertis i om det skulle vara bättre eller ej för just din rygg. Går ju att göra latsdrag eller chins också.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 20:38   #5830
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av RealDeal Visa inlägg
Ja det alternativet låter vettigt får göra så. Finns så många olika varianter av 5x5 medhi,madcow, etc vet inte vilken jag bör välja. Tycker inte om barbell rows dem påminner mig om good mornings vill inte skada nedre ryggen igen. Kan man utesluta barbell rows? om inte vad bör jag ersätta den övningen med?
Det har att göra med hur avancerad man är. Nybörjare ska köra StrongLifts, när man tar 300 pund (135 kg) i knäböj ska man hoppa på Madcow eller något annat "intermediate"-program.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 23:16   #5831
RealDeal
Registered User
 
RealDeals avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Tränade du good morning i cardiocirkel? Ja då kan jag förstå att du skadade dig!

Tittar man på orginalprogrammet så som Bill Starr skrev det så hade han frivändningar istället för roddar och marklyft, kan dock inte påstå att jag har någon expertis i om det skulle vara bättre eller ej för just din rygg. Går ju att göra latsdrag eller chins också.
Ja det till yttersta ung och dum. Läste någonstans hur bra barbell rows ska vara, att man får en thick rygg och nån muskel som var väldigt vikig för dem andra lyften men jag vet inte om man ska tro på det. Man blir ju bra på det man gör,gör jag massa squats,bänkpress så kommer jag öka i dem oavsett. Wendlers 531 tex kör inte ens barbell rows.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det har att göra med hur avancerad man är. Nybörjare ska köra StrongLifts, när man tar 300 pund (135 kg) i knäböj ska man hoppa på Madcow eller något annat "intermediate"-program.
Tror jag läste det på SL 5x5 någon särskild anledning att man enbart går efter sqauts?
RealDeal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-15, 23:18   #5832
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av RealDeal Visa inlägg
Tror jag läste det på SL 5x5 någon särskild anledning att man enbart går efter sqauts?
Vet faktiskt inte, nu när du säger det, men jag har för mig att de tycker att knäböj är den viktigaste övningen, och den som bäst säger hur stark man är överlag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 06:40   #5833
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av RealDeal Visa inlägg
Ja det till yttersta ung och dum. Läste någonstans hur bra barbell rows ska vara, att man får en thick rygg och nån muskel som var väldigt vikig för dem andra lyften men jag vet inte om man ska tro på det. Man blir ju bra på det man gör,gör jag massa squats,bänkpress så kommer jag öka i dem oavsett. Wendlers 531 tex kör inte ens barbell rows.
Står så mycket dumt. Rodd tränar ju generellt hela ryggen (och är därmed en bra basövning för det) men främsta målet är latsen och den kan man ju träna på mer än ett sätt. Finns inga heliga kor, visst att det finns effektivare övningar men kan man inte köra dem så är de ju inte heller så effektiva!

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vet faktiskt inte, nu när du säger det, men jag har för mig att de tycker att knäböj är den viktigaste övningen, och den som bäst säger hur stark man är överlag.
Stronglifts är the Church of the Squat ja

Senast redigerad av F Ultra den 2015-10-16 klockan 06:41.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 08:04   #5834
blund21
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 56
Hallå vänner! Tror ni att det går att köra detta programmet 4 ggr i veckan istället för 3? Eller blir det för tajt med återhämtning för böjen då kanske?
blund21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 21:44   #5835
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av blund21 Visa inlägg
Hallå vänner! Tror ni att det går att köra detta programmet 4 ggr i veckan istället för 3? Eller blir det för tajt med återhämtning för böjen då kanske?
Fungerar bra tills du kommer upp i moderata vikter i böjen och då kommer du att själv komma på varför det var en dålig ide ;-). Men du kan ju köra lägre vikter på böjen i "mitten" passet så kanske det också går fint.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)