Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-05-14, 20:12   #4456
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockaren Visa inlägg
Jag har precis kört mitt första pass med SL 5x5. Har tidigare aldrig satt min fot i ett gym, men har länge känt att det är dags att bygga upp kroppen. Investerade därför i en bänk, stång och ordentligt med vikter som nu agerar hemmagym i garaget. Total nybörjare med andra ord, som dock läst väldgt mycket här och på stronglifts sida samt granskat mängder av youtube-videor för att kolla teknik.

En 24-årig filur på 175 cm, 63 kg som tänker följa det här seriöst och fullt ut utan att ändra eller lägga till saker. Jag började därför lätt med stången. Passet idag kändes bra och tekniken kändes helt okej. Skall bli oerhört spännande att se vad som händer med lite tid! Ser fram emot nästa pass..
Skitbra Har du ställning för knäböj?
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 20:52   #4457
Risplockaren
Registered User
 
Risplockarens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Grymt! Härligt att höra en nybörjare som inte försöker ändra på allting. Du kommer få grymma resultat, troligtvis bättre än de flesta andra nybörjarna som skriver här (de flesta skriver ju för att få feedback på alla deras ändringar, alternativt börjar för högt)!

Ett tips att tänka på senare när du kommer till tunga vikter: En teknisk fail och också en fail. Ha det i bakhuvudet hela tiden så du inte fortsätter höja vikterna om du misslyckas med att exempelvis hålla ryggen marklyft eller liknande.

Kör hårt och lycka till!
Många tack, hoppas och tror att jag som nybörjare skall kunna nå goda resultat på detta vis. Känns som ett program helt i min stil.. Skall definitivt ha det du säger om teknisk fail i bakhuvudet framöver, många tack för goda ord!

Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
Skitbra Har du ställning för knäböj?
Inte ännu dessvärre, men jag hoppas kunna ordna detta så fort som möjligt. Nu i ett tidigt skede, med lätta vikter har jag tänkt lyfta av det hela från bänkens låga ställning. Har dessutom fördelen att jag tänkt träna tillsammans med min bror som också påbörjat SL 5x5, och hoppas att vi kan assistera och peppa varandra. En ordentlig ställning skall dock försöka ordnas så fort som möjligt. Kanske går att bygga något själv?
Risplockaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 20:54   #4458
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockaren Visa inlägg
Jag har precis kört mitt första pass med SL 5x5. Har tidigare aldrig satt min fot i ett gym, men har länge känt att det är dags att bygga upp kroppen. Investerade därför i en bänk, stång och ordentligt med vikter som nu agerar hemmagym i garaget. Total nybörjare med andra ord, som dock läst väldgt mycket här och på stronglifts sida samt granskat mängder av youtube-videor för att kolla teknik.

En 24-årig filur på 175 cm, 63 kg som tänker följa det här seriöst och fullt ut utan att ändra eller lägga till saker. Jag började därför lätt med stången. Passet idag kändes bra och tekniken kändes helt okej. Skall bli oerhört spännande att se vad som händer med lite tid! Ser fram emot nästa pass..
Gjorde precis som du gjort. En bänk, ett ställ, 160kg i vikter och en stång i källaren på jobbet. Kört SL strikt nu i 2 månader. Det enda jag la till på SL schemat var chin-ups och pull-ups.
Jag rekommenderar stark att du noterar alla lyft du gör, dagboksliknande. Ät mycket och "bra" mat. Jag börjar redan se och framförallt känna att skillnaden är enorm på bara 2 månader.
Jag är 183cm och 82kg och tänker inte vika mig för att bli smal utan bara bli stark!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 20:54   #4459
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockaren Visa inlägg
Inte ännu dessvärre, men jag hoppas kunna ordna detta så fort som möjligt. Nu i ett tidigt skede, med lätta vikter har jag tänkt lyfta av det hela från bänkens låga ställning. Har dessutom fördelen att jag tänkt träna tillsammans med min bror som också påbörjat SL 5x5, och hoppas att vi kan assistera och peppa varandra. En ordentlig ställning skall dock försöka ordnas så fort som möjligt. Kanske går att bygga något själv?
Det går absolut att bygga själv, och ska ni ändå snickra kan ni lika gärna bygga ett helt rack. Det är bra att ha.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 21:07   #4460
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Risplockaren Visa inlägg
Kanske går att bygga något själv?
http://startingstrength.com/files/st...ength_rack.pdf
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 10:11   #4461
robbang
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Växjö
Inlägg: 4
Jag har nu kört SL 5x5 i nio veckor och måste säga att det är ett grymt skoj och sjukt jobbigt att träna efter detta upplägg Fick min första stall på overhead press idag på 50 kg och slog samtidigt nytt PB i knäböjen med 122,5 kg

Till de som betvivlar att 1x5 marklyft inte är tillräckligt, när ni väl närmar er träningsmax på knäböj och overhead press är marklyftet grymt tungt att avsluta med!

Har kikat igenom större delen av tråden och till alla er lata personer som inte orkar läsa igenom pdf-filen om Stronglifts kan jag bara säga, gör det. Ni får ut så mycket mer av den än att irritera folk med massa frågor
robbang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 11:48   #4462
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
tänkte höra, som kompliment står de att man ska köra viktade hypers, ryggresningar alltså. vad är bäst då att köra good mornings eller vanliga ryggresnibgar i ställning, good mornings ser ja ut att va lite mer krävande?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 12:04   #4463
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
tänkte höra, som kompliment står de att man ska köra viktade hypers, ryggresningar alltså. vad är bäst då att köra good mornings eller vanliga ryggresnibgar i ställning, good mornings ser ja ut att va lite mer krävande?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
GMs träffar många fler muskler. Kör HE om det står HE.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 14:22   #4464
Niorna
Registered User
 
Niornas avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: London
Inlägg: 56
På vägen till gymmet igår läste jag ut rapporten -- exklusive 180 sidor med anektoder om gamla gubbar och datorprogrammerare. Så jag gjorde mitt första pass 5x5 igår kväll. Började med enbart stången i samtliga övningar utom marklyft och rodd i vilka jag börjar med ett par viktskivor för att rent praktiskt kunna få grepp om stången.

Jag kommer att lyfta utan bälte. Min tanke är att jag behöver bli starkare i just bålen och att lyfta med bälte därför är kontraproduktivt. Jag kommer även att vara mer strikt i min definition av "fail". Känner jag att jag inte kommer att klara nästa repetition så avslutar jag settet. Jag vill lyfta kontrollerat och med reducerad skaderisk.

Med tom stång var det frestande att fortsätta kvällen med extra övningar, men jag tog tillfället i akt och gick hem och tvättade kläder och lagade mat. Det kommer säkert bli tungt nog framöver.

Har läst 2578 inlägg i den här tråden och återkommer med en rapport när jag har läst de återstående 1885.
Niorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:22   #4465
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
Citat:
Ursprungligen postat av Niorna Visa inlägg
På vägen till gymmet igår läste jag ut rapporten -- exklusive 180 sidor med anektoder om gamla gubbar och datorprogrammerare. Så jag gjorde mitt första pass 5x5 igår kväll. Började med enbart stången i samtliga övningar utom marklyft och rodd i vilka jag börjar med ett par viktskivor för att rent praktiskt kunna få grepp om stången.

Jag kommer att lyfta utan bälte. Min tanke är att jag behöver bli starkare i just bålen och att lyfta med bälte därför är kontraproduktivt. Jag kommer även att vara mer strikt i min definition av "fail". Känner jag att jag inte kommer att klara nästa repetition så avslutar jag settet. Jag vill lyfta kontrollerat och med reducerad skaderisk.

Med tom stång var det frestande att fortsätta kvällen med extra övningar, men jag tog tillfället i akt och gick hem och tvättade kläder och lagade mat. Det kommer säkert bli tungt nog framöver.

Har läst 2578 inlägg i den här tråden och återkommer med en rapport när jag har läst de återstående 1885.
hmm

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:23   #4466
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat Visa inlägg
GMs träffar många fler muskler. Kör HE om det står HE.
problemet med ryggresningar i ställning är bara att deär avårt att lägga på mer vikt en 20 kg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:25   #4467
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av björne92 Visa inlägg
problemet med ryggresningar i ställning är bara att deär avårt att lägga på mer vikt en 20 kg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Nejdå. När du väl känner att hantlar osv inte räcker till kan du lägga en skivstång på axlarna på samma sätt som i GMs.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:29   #4468
Rabiat
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 2 156
Citat:
Ursprungligen postat av Niorna Visa inlägg
Jag kommer att lyfta utan bälte. Min tanke är att jag behöver bli starkare i just bålen och att lyfta med bälte därför är kontraproduktivt.
Du tänker helt rätt i allt utom ovanstående.

Bältet hjälper dig att öka buktrycket, det avlastar inte musklerna och det hjälper absolut inte till på samma sätt som t.ex elastiska knälindor.

Bältet minskar mao skaderisken, det gör inte att du får mindre träning. Men det är inte aktuellt på några månader, då du ska upp relativt mycket i vikt innan du behöver ett.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:39   #4469
björne92
Registered User
 
björne92s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 453
hur kör man med hantlar ?:-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Vägen tillbaka från skada
Nu 77kg
björne92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 15:43   #4470
WahWillDuh
Registered User
 
WahWillDuhs avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 135
Körde mitt andra pass SL idag, och kan meddela att det känns jävligt bra!

Insåg också hur mycket jag hade underskattat mig själv i vad jag orkade lyfta!
WahWillDuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)