Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-20, 00:02   #1
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Min efterblivna deff

Jag är sjukskriven för psykisk ohälsa. Har lagt på mig en del fett som en konsekvens av läkemedel och tröstätande. Jag har dock tränat under hela tiden och har en hel del muskler.

Nu har jag bestämt mig för en deff. Jag orkar inte med något avancerat upplägg. Kan inte tänka klart. Därför kommer jag starta en sk. efterbliven deff.

Det är ett ganska simpelt upplägg:

Ett lagat mål per dag bestående av exempelvis kycklingfilé med pasta och grönsaker. Eller lövbiff med pommes. Eller torsk med ris. Ja, ni förstår nog. Den lagade maten bör ge max 1000kcal.

Och ovanpå deffa vassledrinkar alternativt ett blandprotein med kasein resten av dagen för att få nå rätt proteinmängd. Möjligtvis att jag byter ut en protendrink då och då mot en burk tonfisk eller en burk kesella. Övriga tillskott blir koffeintabletter ca 200-300mg innan träning. Kanske lyxar till det med sockefri redbull då och då.

Träningen kommer bestå av sedvanlig styrketräning 3-4 dagar i veckan. Jag tränar inte ben så det blir ingen marklyft eller knäböj men däremot tunga roddar för rygg. För att maxa förbränningen kommer jag försöka gå 5km varje dag. I början kommer jag nog gå försiktigt fram och börja med att gå 2-3 gånger per vecka.

Så ser mitt upplägg ut. Kommer det fungera? Tankar?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 02:19   #2
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Om du följer det, ja. Men det är svårt att bryta mönster av tröstätande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 03:01   #3
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Om du följer det, ja. Men det är svårt att bryta mönster av tröstätande.
Sant! Jag funderar på att lägga in något slags cheatmeal då och då men jag vet inte riktigt hur sånt fungerar, var och hur det skulle vara lämpligt. Däremot kommer jag absolut inte ha någon ätardag där jag vräker i mig.

Tar gärna emot mer feedback!
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 05:25   #4
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Nu vet vi varken ditt kön, ålder eller vikt så det är omöjligt att säga ifall du har valt en rimlig kalorinivå. Om vi antar att du är i 25-årsåldern, man på 90 kg kommer ditt upplägg med största sannolikhet INTE sluta positivt i längden. Ditt upplägg är en quickfix till något som bör lösas med en långsiktig plan.

Vill du droppa några kilo snabbt och med största sannolikhet gå upp kilona igen så funkar det nog bra för det syftet. När man kör sådana snabba nedgångar funkar kroppen ungefär tvättsvamp vilket ofta gör att man återfår all sin förlorade vikt, och kanske till och med slutar högre än innan. Om du dessutom redan har psykisk ohälsa så kommer det definitivt inte bli bättre av detta.

Ifall du vill bibehålla en god hälsa fysiskt såsom psykiskt på sikt tycker jag istället att du bör sikta på att övergå mot en generellt sundare livsstil genom att successivt byta ut det du äter mot mer näringsrika och kalorisnåla mål, dvs mycket frukt, grönt, fiber, magert kött osv och ta gärna dina promenader. Alternativt om du vill räkna så sikta på ca 500 kcal underskott, det verkar som du vet ungefär vad som är bra att äta.

Kost och träning kan vara effektiva botemedel mot psykisk ohälsa, se till att det inte ger motsatt effekt.

Senast redigerad av Stor Hård Ådrig den 2018-09-20 klockan 05:27.
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)