Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-15, 09:44   #1
Gromp
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 28
Hur märker folk egentligen om de gör framsteg eller ej?

Ofta ser man folk ställa frågor kring träningsupplägg, både här och på andra forum, och folk svarar typ "jag har sett stora framsteg med upplägg X".

Min fråga är: hur gör folk för att på det sättet se framsteg med sin träning? Särskillt när framsteg inom den här typen av träning oftast tar väldigt lång tid att se (månader/år).

Om man lyfter primärt för styrka så är det ju lätt att se framsteg även på kortare sikt: man klarar av att lyfta tyngre helt enkelt. Men om man lyfter för muskelmassa eller för att se bra ut, hur 17 gör folk för att märka att de går frammåt?

Visst kan man räkna reps och set och på så sätt se någon sorts framsteg, men det är ju inte nödvändigtivs direkt korrelerat med muskelmassa och/eller utseende. Man klarar ju exempelvis oftast att lyfta mer om man äter mer, vilket ju inte alltid direkt innebär mer muskelmassa eller bättre utseende.

Man kan ju hålla på och mäta omkrets på armar och andra kroppsdelar, men det är ju väldigt beroende på hur mycket fettmassa man har. Visst kan man räkna ut någon sort mätetal där man tar hänsyn både till omkrets, vikt, och eventuellt någon uppskattning av kroppsfettprocent, men det låter väldigt komplicerat.

Sen kan man ju tänka sig att man gör någon sorts visuell bedömning i spegeln. Men där tycker jag själv att variationen är väldigt stor. Vissa dagar tycker man helt enkelt att man ser större/bättre ut än andra pga hur man känner sig den dagen, oavsett den faktiska fysiska formen. Den känslan borde vara en enorm felkälla.

Så hur gör folk egentligen för att avgöra om ett visst upplägg funkar eller inte?
Gromp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 10:02   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag märker inga resultat muskelmässigt även om mina siffror och kroppsvikt säger annat. Lättare att bara träna för att lyfta mer vikt. Mer svart på vitt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 11:05   #3
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
1. Träna styrketräning inom rimliga volym- intensitets- och reps/set-intervaller
2. Bli starkare
3. Mät kroppsfett med en enklare kaliper
4. Mät omkrets på kroppens olika delar

Där är du väl 95 procent framme?

Hur man som rekreations/hobby-lyftare vet att ett upplägg fungerar - en breakingpoint är väl att man fortsätter med det vecka ut och vecka in - eftersom träningspass som faktiskt blir gjorda är en mycket kraftigare variabel än detaljer i upplägget.

Finns ingenting man kan förändra eller justera som sabbar gains som att inte träna för att upplägget är tråkigt, för tungt, för komplicerat osv osv.

Senast redigerad av LeBraun23 den 2018-10-15 klockan 11:07.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 11:47   #4
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Lyfter du mer över tid utan att kroppsvikten drar iväg skulle jag räkna det som framsteg. När det gäller muskelmassa inbillar sig folk 99,9% av fallen. Generellt avfärdar jag alla som inte mäter över tiden över år.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 12:40   #5
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Jag följer bara styrkeutveckling. Maxlyft och olika RM. Utseendemässigt tycker jag det är svårt, åtminstone när man kommit förbi nybörjartiden eller för den delen återstarten efter ett långt uppehåll.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 13:13   #6
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Ta bilder, träna på en lång tid, ta sedan nya bilder under samma förhållanden och jämför med de gamla.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 19:11   #7
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Behövs väl egentligen en PT eller coach som de säger i USA.

Jag hade gärna betalat 10tsek eller mer för att få råd anpassade till mig och riktiga resultat. Men det verkar inte finnas seriösa såna här. Bara massa Axon typer mest..men det kanske är mina fördomar.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 19:25   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Det finns ju kroppsbyggare som håller reda på vikter och max med. Även om de inte tränar för det egentligen så försöker de bli starkare och samtidigt hoppas att musklerna växer simultant. Styrka och massa går säkerligen inte helt linjärt ihop med ökningar, men det är nog ett av de bättre sätten som finns att tillgå även för en kroppsbyggare.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 20:34   #9
Gromp
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 28
Låter som att de flesta här håller reda på styrkeutvecklingen.

Håller själv reda på maxvikt och maxreps för de viktigaste övningarna, även om jag inte lyfter för styrka. Det är enkelt att hålla ordning på, och det *borde* ju vara en hyffsad proxy för muskeltillväxt.

Ni som tar bilder och jämför, försöker ni hålla variabler som kroppsfett konstanta mellan bilderna?
Gromp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 21:09   #10
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag har knappt blivit starkare de senaste åren men jag har växt lite grann ändå. Men jag behöver lägga bilder som är ~3 år emellan för att märka det hyfsat tydligt. Över några månaders tid kan jag märka skillnader mellan upplägg men det är små skillnader som jag endast upptäcker genom att överanalysera mig själv i spegeln som en narcisst.

Så för mig funkar det dåligt att gå efter styrkeökningar eftersom de knappt existerar.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2018-10-15 klockan 21:11.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 21:51   #11
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Gromp Visa inlägg
Låter som att de flesta här håller reda på styrkeutvecklingen.

Håller själv reda på maxvikt och maxreps för de viktigaste övningarna, även om jag inte lyfter för styrka. Det är enkelt att hålla ordning på, och det *borde* ju vara en hyffsad proxy för muskeltillväxt.

Ni som tar bilder och jämför, försöker ni hålla variabler som kroppsfett konstanta mellan bilderna?
För nybörjare kanske. Jag har tränat 15 år och det händer ingenting styrkemässigt för mig. Jag är t.om svagare, i alla övningar. Men så lyfter jag annorlunda nu så det kan vara orsaken. Hur som helst är jag större.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 19:14   #12
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Man märker det ju när kostymen blir för stram och armarna för korta......:-)
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 15:19   #13
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
När man spräcker kläder som tidigare passade.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 15:40   #14
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
När man spräcker kläder som tidigare passade.
På rätt ställen
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 16:08   #15
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
På rätt ställen
Bakre axlar
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)