Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-18, 10:36   #1
Chevere
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 25
Hardgainer problem med bulk,HJÄLP!

Hej,

Jag har alltid haft problem att gå upp i vikt. Har gymmat i flera år och ser bra resultat när jag äter mycket men så fort jag tar en liten paus så tappar jag otroligt lätt.
Jag har ibs så har lite svårt att inta vissa mat-typer eller äta för stora portioner.
I vintras bulkade jag i kanske 3-4 månader och gick upp 4-5 kilo, ökade i deadlift,bänk mm.
Märkte att underhållsintag under bulken låg runt 3000-3100 kcal för, allt under där och jag började gå ner i vikt.Behövde äta runt 3300-3400 för att gå upp i vikt. Gick aldrig över detta.

Runt månad 2-3 fick jag stora problem, var aldrig hungrig och fick ballongmage och stora sömnproblem. Vaknade varje natt efter 4-5h och kände hjärtklappningar+stress(var inte stressig allmänt,jobbade inte eller inget annat). Min kropp kändes bara stressig.

La på mig en del fett på magen men inte överdrivet mycket. I slutet på bulken började jag göra mer cardio,sprang mycket och då började sovtiderna iaf bli bättre. Gick och testade mig, hade lågt kortisol (137).
Åkte utomlands och gymmade inte på 3 veckor.
Kommer hem och har gått ner 6 kilo trots att jag åt helt okej. Nu när jag hade gått ner dessa kilo så sov jag bra, ingen ballongmage och inga hjärtklappningar.

Kom hem sjukt motiverad att börja träna och ta tillbaka vikten jag tappat.
Första dagarna kändes skönt och tänkte börja bulken lätt på 2900-3000 kcal. Märker direkt att jag började ta tillbaka lite vikt efter 1.5-2 vecka men kom nu tillbaka till hur jag kände mig under bulken...
Vaknar om nätterna, sällan hungrig,ballonmage. Låg energi pga lite sömn. Vaknar av hjärtat går snabbare.
Testade att äta 2650 kcal igår, idag mår jag lite bättre iaf trots att jag vaknade inatt igen. Känner iaf hunger igen och ingen ballongmage.

Vad kan detta bero på? Att min kropp mår skit när den går upp och går ner sjukt lätt/tappar muskler snabbt?
All hjälp och tips uppskattas
Chevere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 12:19   #2
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Chevere Visa inlägg
Låg energi pga lite sömn. Vaknar av hjärtat går snabbare.
Gå till en läkare.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 12:33   #3
Chevere
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Gå till en läkare.
Redan gjort... säger att det är normalt..tog ekg osv
Chevere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 12:36   #4
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Låter som stress/ångest i mina öron. Du har redan IBS vilket ofta beror på stress. Hjärtklappningar och problem med sömn låter också som stress. Kanske gör extra mat att IBSen går till nästa nivå och stressen spiller över lite pga detta. Du säger att du inte är stressad allmänt men du kanske har fel. Kanske förtränger du saker, en relation, ekonomiska trubbel, vad som helst.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 13:16   #5
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Chevere Visa inlägg
Redan gjort... säger att det är normalt..tog ekg osv
Det är inte normalt. Gå till en annan läkare.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 13:31   #6
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
"Normalt" är det väl inte. Men fullständigt förklarbart med ångest om EKG ser normalt ut. Kör du mycket kaffe, energidryck och/eller pwo?
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 13:44   #7
Chevere
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Låter som stress/ångest i mina öron. Du har redan IBS vilket ofta beror på stress. Hjärtklappningar och problem med sömn låter också som stress. Kanske gör extra mat att IBSen går till nästa nivå och stressen spiller över lite pga detta. Du säger att du inte är stressad allmänt men du kanske har fel. Kanske förtränger du saker, en relation, ekonomiska trubbel, vad som helst.

Tack för svar.
Ja Ibs blir definivt värre under stress och det kan både orsaka hjärtklappningar och ballongmage. Och ja extra mat kan störa Ibs:en, men hur ska man annars kunna gaina vikt?
Det kanske ligger något förträngt men helt ärligt så mår jag helt ok allmänt, sjukt motiverad till att träna.
Chevere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 13:45   #8
Chevere
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
"Normalt" är det väl inte. Men fullständigt förklarbart med ångest om EKG ser normalt ut. Kör du mycket kaffe, energidryck och/eller pwo?
Ingen kaffe,ingen pwo eller energidryck. Gällande ångest helt ärligt så mår jag ok allmänt
Chevere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 23:06   #9
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Chevere Visa inlägg
Ingen kaffe,ingen pwo eller energidryck. Gällande ångest helt ärligt så mår jag ok allmänt
Ok. Då är det ju inget alternativ att dra ner på något av det . Sen kan det ju vara stressrelaterat även om man själv inte känner någon större ångest i vardagslivet. Jag tror oavsett inte att det är något farligt eller något som påverkar ökningarna på gymmet om du inte sover väldigt mycket mindre pga det.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)