Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-18, 18:54   #3076
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
90 grader i knäleden? Dvs att underbenet pekar rakt bakåt (och inte snett uppåt)? Det låter extremt tycker jag, ifall du inte har superkralliga lår.

Själv kan jag få hälen ungefär 20cm från rumpan. Ingen riktig aning om vilken vinkel det blir, men nåt i stil med 45 grader tror jag. Det som begränsar är nog främst förmågan för hamstrings att kontrahera ännu mer då den redan är i princip maximalt ihopdragen. Och dessutom att vaden kläms ihop mot låret när hälen börjar komma närmare mot rumpan, och då blir det svårare att få upp benet mer. Det är väl detta som får hamstrings att krampa antar jag.
Skulle nog inte testat detta just idag efter jag tränat ben för tror jag är lite stelare nu. Men kan nog vara lite orörlig ändå det var det jag anade, därför jag var nyfiken på hur det såg ut hos er. Känns dock inte alls som att det tar emot i quadsen utan mer som att hamstringsen inte kan trycka ihop sig mer eller något, vid 90 grader (som du beskrev) så är det liksom max kontraherat känns det som.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 19:08   #3077
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Skulle nog inte testat detta just idag efter jag tränat ben för tror jag är lite stelare nu. Men kan nog vara lite orörlig ändå det var det jag anade, därför jag var nyfiken på hur det såg ut hos er. Känns dock inte alls som att det tar emot i quadsen utan mer som att hamstringsen inte kan trycka ihop sig mer eller något, vid 90 grader (som du beskrev) så är det liksom max kontraherat känns det som.
Du kan ju testa att låta knät komma framåt lite mer, och lyfta hälen mer rakt upp mot rumpan (istället för i en båge bakåt). Gör man på det viset så kommer ju rektus femoris inte bli lika utstretchad (eftersom den ju även går över höftleden). Så ifall det skulle vara motståndet från en stel quadriceps som hindrar dig, så skulle det nog gå lättare om du låter knät komma framåt. För mig blir det ingen som helst skillnad i hur nära rumpan jag komer med hälen dock, strax under 20cm i bägge fallen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 19:30   #3078
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kan ju testa att låta knät komma framåt lite mer, och lyfta hälen mer rakt upp mot rumpan (istället för i en båge bakåt). Gör man på det viset så kommer ju rektus femoris inte bli lika utstretchad (eftersom den ju även går över höftleden). Så ifall det skulle vara motståndet från en stel quadriceps som hindrar dig, så skulle det nog gå lättare om du låter knät komma framåt. För mig blir det ingen som helst skillnad i hur nära rumpan jag komer med hälen dock, strax under 20cm i bägge fallen.
Verkar inte vara någon direkt skillnad förrän knäet pekar helt framåt då går det att pressa ihop benet lite mer. Testade låsa fast benet i den positionen och föra tillbaka knäet till normalpositionen, lyckades hålla kvar benet där i någon halvsekund sedan krampade hamstringen till. Ska bli intressant att se om det är likadant om några dagar när jag inte har fräsch benträning i mina bleka håriga spiror.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 19:45   #3079
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Verkar inte vara någon direkt skillnad förrän knäet pekar helt framåt då går det att pressa ihop benet lite mer. Testade låsa fast benet i den positionen och föra tillbaka knäet till normalpositionen, lyckades hålla kvar benet där i någon halvsekund sedan krampade hamstringen till. Ska bli intressant att se om det är likadant om några dagar när jag inte har fräsch benträning i mina bleka håriga spiror.
Men kommer du verkligen inte närmare rumpan än 90 grader?

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 19:55   #3080
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men kommer du verkligen inte närmare rumpan än 90 grader?

Möjligen är det lite över 90 grader, men inte mycket. Testade att lägga mig ner på golvet och göra samma sak, då kom jag längre! Vad det beror på vet jag dock inte
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 13:48   #3081
GladMotionär
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Är det en bra idé att ha en halvkroppssplit med bröst/rygg i ena och axlar/ben i andra passet? Tänker köra enl;

Pass 1: mån
Pass 2: tis
Pass 1: tors
Pass 2: fre
Repeat
GladMotionär är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 15:41   #3082
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av GladMotionär Visa inlägg
Är det en bra idé att ha en halvkroppssplit med bröst/rygg i ena och axlar/ben i andra passet? Tänker köra enl;

Pass 1: mån
Pass 2: tis
Pass 1: tors
Pass 2: fre
Repeat
Kan säkert fungerar bra, men varför inte köra över/underkropp split istället och lägga axlarna på ök dagen? Bara en tanke...
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 21:06   #3083
GladMotionär
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Kan säkert fungerar bra, men varför inte köra över/underkropp split istället och lägga axlarna på ök dagen? Bara en tanke...
Blir ett ganska långt pass för ök och mycket kortare för uk.
Borde även få dubbel träning på axlarna - om det inte är för mycket träning att köra axlar btb två dagar i rad? Även om det första passet bara träffar axlarna sekundärt i övningarna.
GladMotionär är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 18:00   #3084
GladMotionär
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Är nedanstående en bra träningsvariant?

Knäböj, 10 set:
60kg 1x12
90kg 1x10
120kg 1x8
150kg 1x4
170kg 1x2
140kg 1x7
120kg 1x9
110kg 1x9
110kg 1x8
110kg 1x8
GladMotionär är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 18:43   #3085
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av GladMotionär Visa inlägg
Är nedanstående en bra träningsvariant?

Knäböj, 10 set:
60kg 1x12
90kg 1x10
120kg 1x8
150kg 1x4
170kg 1x2
140kg 1x7
120kg 1x9
110kg 1x9
110kg 1x8
110kg 1x8
För vadå?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 05:48   #3086
GladMotionär
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
För vadå?
Hypertrofi och/eller styrka. Det är ju liksom en hybrid mellan höga och låga repsantal.
GladMotionär är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 06:51   #3087
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Höga och låga reps bygger lika bra i vilket fall som helst.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 22:18   #3088
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
80kg 182.5 cm. Bra form. Är det rimligt att tro att jag ska kunna bli starkare än nuvarande (enligt tävlingsregler godkända) 130 kg pausbänk, 180kg böj och 200 mark, utan att gå upp mer i vikt?

Trivs bra vid denna vikten då jag känner mig välpresterande i andra saker så som löpning. Har legat runt denna kroppsvikten bra länge nu och är i bra form. Jag vill dock kunna ta 140 bänk, 200 böj och 220 mark, är det rimligt att kunna utföra på nuvarande kroppsvikt? Kanske måste upp mot 85kg? Endast spekulationer givetvis..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 23:04   #3089
PontusAndersson
Registered User
 
PontusAnderssons avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag vill dock kunna ta 140 bänk, 200 böj och 220 mark, är det rimligt att kunna utföra på nuvarande kroppsvikt? Kanske måste upp mot 85kg? Endast spekulationer givetvis..
Det finns folk som väger mindre än dig och tar mer i bänk än vad du marklyfter. Om det går för dig att bli starkare beror på dina gener och är därför omöjligt att svara på. Är generna dåliga har du nått din max-styrka
PontusAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 23:14   #3090
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PontusAndersson Visa inlägg
Det finns folk som väger mindre än dig och tar mer i bänk än vad du marklyfter. Om det går för dig att bli starkare beror på dina gener och är därför omöjligt att svara på. Är generna dåliga har du nått din max-styrka
Nej, hade han haft dåliga anlag för styrka så hade han inte ens kommit i närheten av dessa resultat. I alla fall inte på 80kg i kroppsvikt på 182cm.

Men i övrigt har du såklart rätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)