Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-24, 18:06   #1
cryx
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 202
Vill reda ut det här med kosttillskott

Hallå, jag är lite nybörjare när det kommer till kosttillskott. Jag köpte Gainer Pro 4kg för någon månad sedan och har kört den nu, en portion efter varje träningsdag vilket blir tre dagar i veckan. Jag väger 58 kg (), är 19 år och kille. Jag tar då 1,5 dl gainer och 3 dl mjölk i en shaker. Vet inte riktigt hur mycket det är, men jag tror det är okej för mig. Jag har dock inte märkt någon skillnad nu när jag använt det i 2 månader tror jag. Om man ens ska märka något, och nej jag vet att det inte är mirakelpulver osv, jag vet varför jag tar det. Jag har svårt att gå upp i vikt så jag tänkte att det är bättre med tillskott.

Hur som helst så läste jag nyss att Whey-80 är det "Storsäljande proteinpulvret just nu" blablabla, så tänkte jag "nej vafan, jag har köpt fel... Gainer är väl bara en återhämtare efter träning" men då såg jag att Gainer Pro innehåller 29g Protein och Whey-80 28g, dock inte lika mycket kcal och inga kolhydrater.

Jag är ganska lost just nu, funkar Gainer Pro som jag tänkt från början, att ge ett extra tillskott med proteiner, eller är Whey-80 bättre trots lägre proteinhalt? Tar jag rätt dos för min vikt? Ska jag ta mer? Har läst att vissa tar en drink på vilodagarna också, men det står ju på paketet att man ska helst ta efter fysisk ansträngning, men det kanske är nåt annat ni tar då?
cryx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 18:11   #2
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Whey 80 innehåller givetvis mer protein än din gainer.

Kolla på innehållet per 100g....


Dina andra bekymmer hinner jag inte svara på just nu.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 18:14   #3
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Gainer är i princip vassleprotein (whey80) med kolhydrater. Att en "portion" gainer pro innehåller lika mycket protein som whey80 är inte så konstigt. Jag skulle gissa att portionsstorlekarna förklarar varför.

Gainer används med fördel i samband med träning. Whey80 kan du använda i samband med träning eller som proteintillskott under resten av dagen ifall du får i dig lite protein vid en måltid/under en dag.

Inget utav de är nödvändigt utan det är bara lättare att dricka 20g pulver än att laga mat. Du kommer inte gå upp mer i vikt av gainer än motsvarande mängd kcal från vanlig mat. Däremot så är en gainer väldigt lättdrucken vilket gör det lätt att få i sig den. Man ska dock hellre hålla sig till mat om det inte är i anslutning till träning då mat innehåller mer näring.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 19:13   #4
AmericanDragon
Registered User
 
AmericanDragons avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 1 086
Varken din gainer eller whey 80 kommer få dig att gå upp i vikt om du äter för lite. Så ät mer mat helt enkelt, så kommer du öka.

Kalorier baby, kalorier.
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:03   #5
cryx
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 202
Okej, tack för svar. Men jag tänkte... Jag vill ju gå upp i muskler, inte fett. Ska jag ha kalorier kan jag ju lika gärna dricka massa läsk och äta godis.
cryx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:04   #6
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av cryx Visa inlägg
Okej, tack för svar. Men jag tänkte... Jag vill ju gå upp i muskler, inte fett. Ska jag ha kalorier kan jag ju lika gärna dricka massa läsk och äta godis.
Ja i såna fall... finns väl ingen som inte vill det, nu är det dock inte så enkelt så läs på här på forumet och ta åt dig av tipsen du fått i denna tråd hittills.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:11   #7
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av cryx Visa inlägg
Ska jag ha kalorier kan jag ju lika gärna dricka massa läsk och äta godis.
Nej AmericanDragon skrev "ät mer mat". Det är en enorm skillnad där. Visserligen är ju gränsen mellan nyttigheten i godis och nyttigheten med kolhydratpulver extremt hårfin.

Protein är essentiellt och vassle är av högsta proteinkvalité samt innehåller ju även en del övrig näring. Kolhydratpulver är bara ren energi, helt fritt från något essentiellt.

Med stor sannolikhet fördelaktigt ur rent prestations- och återhämtningssyfte men inget som ska ersätta maten.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:19   #8
cryx
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 202
Nee, alltså jag äter mycket. Men det är som "de andra" säger, jag går inte upp i vikt. Fast jag vet att det är ett fel sätt att säga. Skulle vilja ta ett snack med nån personlig tränare, fast det kostar ju pengar. Nackdel med att ha bra ämnesomsättning antar jag. Men tro inte att jag bara dricker gainers och äter lite mat.
cryx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:20   #9
Johan_S
Registered User
 
Johan_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Lappis, Stockholm
Inlägg: 176
Du väger 58kg och vill bygga muskler då bör du räkna med att även gå upp en del i fett. Jag personligen skulle inte i din situation vara rätt för att lägga på mig lite fett! (Det är jag inte heller idag på 86 pannor) Se till att äta mycket mat, träna regelbundet och sov gott. Om du dessutom kombinerar detta med dessa kostTILLSKOTT så kommer du öka i vikt, både muskler och fett. Jag vill återigen poängtera, det är ett kosttillskott. Är vanlig mat och ät mycket!

Fortsätt ta den dos du tar nu, jag tror en gainer passar utmärkt för din situation. Känner du att du inte får i dig tillräckligt med protein drick ett extra glas mjölk till maten eller ta en till skinkbit på smörgåsen.

EDIT: Så säger att du äter mycket mat, om du orkar vore det intressant att se ungefär vad du äter på en dag.
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:22   #10
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
vad som upplevs som mycket mat för dig måste inte alls innebära ett högt energiintag. Du kanske tittar på tallriken och ser en portion du upplever som stor men som i själva verket inte är särskilt mycket mat alls.

Det är inget ovanligt, motsatsen gäller ofta för personer med svårigheter att INTE gå upp i vikt. Man har jättemycket mat på tallriken och/eller äter i tid och otid men tycker inte det själv.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:25   #11
Johan_S
Registered User
 
Johan_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Lappis, Stockholm
Inlägg: 176
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
[...]
Det är inget ovanligt, motsatsen gäller ofta för personer med svårigheter att INTE gå upp i vikt. Man har jättemycket mat på tallriken och/eller äter i tid och otid men tycker inte det själv.
Intressant, håller verkligen med. Men är det inte bara att lära känna sin kropp och helt enkelt komplettera med någon näve nötter på kvällen och kanske någon ytterliggare måltid när man känner för det. Är själv svag för ett paket bacon, matlagningsgrädde och pasta när hungern visar sig!
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:31   #12
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_S Visa inlägg
Intressant, håller verkligen med. Men är det inte bara att lära känna sin kropp och helt enkelt komplettera med någon näve nötter på kvällen och kanske någon ytterliggare måltid när man känner för det. Är själv svag för ett paket bacon, matlagningsgrädde och pasta när hungern visar sig!
I det inlägget du citerar pratar jag om personer som blir tjocka alltså. Jag ser själv att jag uttryckte mig lite konstigt nu.

Poängen är den att de flesta med stora viktbekymmer, oavsett om detta gäller svårigheter att gå upp eller ner i vikt eller hålla vikten, så är det ofta hög/låg ämnesomsättning som beskylls när det ofta spelar en ganska liten roll i sammanhanget och individen de facto äter för mycket/för lite oavsett hur denne själv upplever sina måltiders storlek.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:36   #13
Johan_S
Registered User
 
Johan_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Lappis, Stockholm
Inlägg: 176
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
I det inlägget du citerar pratar jag om personer som blir tjocka alltså. Jag ser själv att jag uttryckte mig lite konstigt nu.

Poängen är den att de flesta med stora viktbekymmer, oavsett om detta gäller svårigheter att gå upp eller ner i vikt eller hålla vikten, så är det ofta hög/låg ämnesomsättning som beskylls när det ofta spelar en ganska liten roll i sammanhanget och individen de facto äter för mycket/för lite oavsett hur denne själv upplever sina måltiders storlek.
Jaha! Nu var det tydligare vad du menar. Tack för förklaringen.

Mitt tips till trådskaparen, ta en näve cashewnötter på kvällen efter ett träningspass! Hur gott som helst, bra med energi. Kan tyvärr inte själv äta nötter regelbundet pga en människa i min närhet som är överdrivet allergisk.

Oavsett om du studerar eller jobbar så kanske en härlig smörgås kan vara på sin plats på rasten? Det handlar om att äta regelbundet och gärna flera mål på dagen, istället för kanske huvudsakligen tre stora.
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 20:58   #14
cryx
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 202
Tackar, precis de svaren jag behövde! Aa Cashewnötter käkade jag förut istället för Gainer, för det hade helt enkelt inte kommit upp på listan på "köpa"-grejer. Dock är de så jävla dyra!

Men jaa, jag får helt enkelt äta mer. Då det inte är jag som lagar maten här hemma så blir det mest vanlig husmanskost, typ korv/makaroner, köttbullar, stek och annat gott på helger, och då äter jag fett mycket. Nu är jag arbetssökande så det blir oftast mornar där jag vaknar 11, blir det frukostlunch (kan va dåligt, jag vet), sen sitter jag vid datorn tills middagen och kvällen, så kanske det blir sena nätter och samma onda cirkel.

Gick bättre förut när jag hade jobb, då ökade jag faktiskt från 55kg till 58kg på 1 månad drygt. Men då var det i början av träningen också. Springer gör jag också, för att hålla benen i trim på vilodagarna. Inte allt för mycket, så jag inte går över helt till kondition och försämrar produceringen av andra muskler, eller så kanske det är en myt. Hur som helst så springer jag som sagt inte mer än vad jag behöver. Mest för att hålla konditionen i trim så jag inte flåsar ut mina lungor på benpassen :P.
cryx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 21:12   #15
Johan_S
Registered User
 
Johan_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Lappis, Stockholm
Inlägg: 176
Citat:
Ursprungligen postat av cryx Visa inlägg
[massa text]
Husmanskost är bra mat! Förstår att det är svårt med rutiner när man inte har fast dagssyssla. Du har inte funderat på att skjuta lite på dyngsrytmen? Gå upp klockan 10, frukost, lunch några timmar senare osv.. Sen knoppa in runt 22-23 istället för 02:00!

Alla är vi olika, och tur är väl det?

Cashewnötter är rätt dyrt, en lyx helt enkelt! Du kommer långt på bra mat. Du nämner tidigare i tråden att du är intresserad av att snacka med någon personlig tränare, vänta med det! Du har verkligen hamnat rätt, det finns många duktiga på Kolozeum som kan mycket om bland annat kost. Du har läsning i många dagar framöver!
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)