Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2004-02-17, 22:55   #1
tequilla
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 310
glutamin

Fänkte fråga vad ni har för erfarenheter av glutamin?


1) Stärker det imunförsvaret märkbart?
2) Hjälper det till att öka i muskelmassa?

Hyfsat bra mat o hård träning, använder annars protein o ska börja med kreatin. När jag tänker efter så varje gång jag använder mig av kreatin så blir jag förkyld/sjuk.
Vad beror det på? Är det kreatinet eller inbildar jag mig bara?


Blir förkyld varannan månad och pallar inte med det.
tequilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 01:29   #2
maximuscle
bulktime
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 695
blir också förskyld väldigt ofta jobbigt som fan eftersom träningen blir lidande...

bättrar på immunförsvaret ja


anvönd sök funktionen finns en jävla massa om glutamin


MVH
maximuscle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 07:28   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
1. Ja.

2. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults.

Candow DG, Chilibeck PD, Burke DG, Davison KS, Smith-Palmer T.

College of Kinesiology, University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada.

The purpose of this study was to assess the effect of oral glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. A group of 31 subjects, aged 18-24 years, were randomly allocated to groups (double blind) to receive either glutamine (0.9 g x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 17) or a placebo (0.9 g maltodextrin x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 14 during 6 weeks of total body resistance training. Exercises were performed for four to five sets of 6-12 repetitions at intensities ranging from 60% to 90% 1 repetition maximum (1 RM). Before and after training, measurements were taken of 1 RM squat and bench press strength, peak knee extension torque (using an isokinetic dynamometer), lean tissue mass (dual energy X-ray absorptiometry) and muscle protein degradation (urinary 3-methylhistidine by high performance liquid chromatography). Repeated measures ANOVA showed that strength, torque, lean tissue mass and 3-methylhistidine increased with training (P < 0.05), with no significant difference between groups. Both groups increased their 1 RM squat by approximately 30% and 1 RM bench press by approximately 14%. The glutamine group showed increases of 6% for knee extension torque, 2% for lean tissue mass and 41% for urinary levels of 3-methylhistidine. The placebo group increased knee extension torque by 5%, lean tissue mass by 1.7% and 3-methylhistidine by 56%.

We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 10:17   #4
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
1 Ja om du är svårt sjuk eller äter extremt dåligt med mat, främst protein men även andra saker inverkar ju på immunförsvaret.

2 Se ovan.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 10:34   #5
tequilla
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 310
Har faktiskt använt sök funktionen, hittat lite bra saker o som handlar om annat.

King Grub de du skrev har jag läst innan på en annan tråd. Du som aldrig lbir sjuk, använder du glutamin?
tequilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 10:55   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Originally posted by tequilla
King Grub de du skrev har jag läst innan på en annan tråd. Du som aldrig lbir sjuk, använder du glutamin?
Nej, jag använder inte glutamin.

Och att du läst det tidigare kan bero på att jag postat det tidigare. Jag förbehåller mig rätten att citera mig själv.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 11:01   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Originally posted by tequilla


Men hur håller du dig frisk vill oxå!

Innehåller inte vanlig protein glutamin?
Jo det innehåller glutamin så det är därför det oftast är ganska onödigt för någon som styrketränar att lägga till ytterligare.

Käkar du dina grönsaker och frukter varje dag?
Minst ett halvt kilo per dag är rekommendationerna men jag skulle för någon som tränar rekommendera mer.

Sen sliter ju träningen, innan man kommit underfund med vad kroppen tål så är det väldigt lätt att överskrida resurserna då och då. När du kör med kreatin så kan du ju belasta kroppen hårdare och då kräver den mer vila och mer mat.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 11:04   #8
tequilla
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 310
Citat:
Originally posted by King Grub


Nej, jag använder inte glutamin.

Och att du läst det tidigare kan bero på att jag postat det tidigare. Jag förbehåller mig rätten att citera mig själv.
Men hur håller du dig frisk vill oxå!

Innehåller inte vanlig protein glutamin?
tequilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 11:04   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Men hur håller du dig frisk vill oxå!

Hård träning utan överträning, intensiv konditionsträning, bra kost, massor av frukt och grönt, tillräckligt med vila och sömn, ingen tobak eller alkohol, ett allmänt sunt leverne, och ingen direktkontakt med skolbarn.

Innehåller inte vanlig protein glutamin?

Jo.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 11:10   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Originally posted by tequilla


Oki, jag tar kanske 1 frukt per dag i snitt. Brukar bli några dagar utan frukt sen 1 dag käka 7 bananer.. typ..
Ät mer grönsaker. Matiga saker som broccoli, brysselkål, blomkål, gröna bönor, spenat och liknande. Varje dag. Inte bara gurka och salladsblad; det är nästan bara vatten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 11:11   #11
tequilla
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 310
Citat:
Originally posted by z_bumbi


Jo det innehåller glutamin så det är därför det oftast är ganska onödigt för någon som styrketränar att lägga till ytterligare.

Käkar du dina grönsaker och frukter varje dag?
Minst ett halvt kilo per dag är rekommendationerna men jag skulle för någon som tränar rekommendera mer.

Sen sliter ju träningen, innan man kommit underfund med vad kroppen tål så är det väldigt lätt att överskrida resurserna då och då. När du kör med kreatin så kan du ju belasta kroppen hårdare och då kräver den mer vila och mer mat.
Oki, jag tar kanske 1 frukt per dag i snitt. Brukar bli några dagar utan frukt sen 1 dag käka 7 bananer.. typ..

Får ta o vila tills förkylningen släpper, efter de lägga in mera vila..
tequilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 11:15   #12
tequilla
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 310
Citat:
Originally posted by King Grub
Men hur håller du dig frisk vill oxå!

Hård träning utan överträning, intensiv konditionsträning, bra kost, massor av frukt och grönt, tillräckligt med vila och sömn, ingen tobak eller alkohol, ett allmänt sunt leverne, och ingen direktkontakt med skolbarn.

Innehåller inte vanlig protein glutamin?

Jo.
Hoppas du inte har barn som går i skolan nu.. annars taskigt "ingen direktkontakt med skolbarn"

Träna hårt gör jag, kanske för ofta ibland. Är stressad speciellt senaste dagarna, har rätt så bra kondis, dömer massa fotboll så där springer jag..
Sömn.. hm.. har insomningsbesvär.. röker inte, dricker sällan, studerar på univ.

Fan, kuggade på mer än hälften
tequilla är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)