Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-14, 02:53   #1
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Hur mycket Kcal ska jag få från Vitargo under långt pass

Jag undrar hur man ska räkna vid långvarig träning.

Jag har tre st dansklasser på 1 timme och 30 minuters direkt efter varandra på totalt 4.5 timmar. Vet inte vad jag ska klassa för intensitet på dem, men en kombination av styrkeövningar och varierande rörelse. Sällan man når någon puls över 150 men den ligger å pendlar mellan 90 och 130 beroende på vad som görs.

Givetvis blir det svårt för er att uppskata hur mycket jag förbränner, men om jag exempelvis bränner 400kcal per timme ska jag då också få i mig 400kcal från Vitargo per timme för maximal prestation eller ska man räkna med att kroppen redan har en viss mängd som den använder fårn mat jag ätit och då inta mindre?
Hur bör jag ta det, om jag ätit en normal stor måltid ca 3 timmar innan passen börjar. Kontinuerligt(typ varje kvart eller när jag är törstig)? Ända från start? Varje halvtimme/timme?

Huvudfrågan är: (om det andra inte går att svara på) Ska man få i sig lika mycket energi från drycken som man beräknar går åt under träningen för maximal prestation, eller ska man ta mer eller mindre.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 08:18   #2
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Är det omöjligt att få i sig fast föda eller mer "vanlig mat" mellan eller under passen?
Jag antar att detta händer rätt ofta, därför kan man faktiskt fundera på hur tandhälsan påverkas om man sippar på lätttillgängliga kolhydrater 4,5 tim om dagen under lång tid.
Suppplementeringen skall väl helst inte ta upp för mycket plats från "vanlig" mer näringsrikmat så minsta möjliga för att hålla prestationen upp är väkl det man bör sikta på.
Jag skulle tro att 30g/timme skulle räcka gått och väl, förmodligen mindre.
Sammansättningsmässigt skulle nog hydrapro vara ett bra val.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 13:34   #3
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Är det omöjligt att få i sig fast föda eller mer "vanlig mat" mellan eller under passen?
Jag antar att detta händer rätt ofta, därför kan man faktiskt fundera på hur tandhälsan påverkas om man sippar på lätttillgängliga kolhydrater 4,5 tim om dagen under lång tid.
Suppplementeringen skall väl helst inte ta upp för mycket plats från "vanlig" mer näringsrikmat så minsta möjliga för att hålla prestationen upp är väkl det man bör sikta på.
Jag skulle tro att 30g/timme skulle räcka gått och väl, förmodligen mindre.
Sammansättningsmässigt skulle nog hydrapro vara ett bra val.
Som det ser ut nu så är det bara en gång i veckan som det är sånt maratonpass, annars är 3 timmar det längsta.
Det går att få i sig fast föda, men vill man det? Jag har i princip bara 5 minuter på mig att äta någonting. Vad för fast föda kan man rekomendera i sådana fall? Bananer, eller något ännu matigare?

Jag vill som du säger ta så lite som möjligt men utan att koncentration och prestation blir lidande. Kanske är det bara jag som kan testa mig fram, men jag undrar om det inte finns färdiga riktlinjer för hur mycket som kan tänkas behövas för andra idrottare som tränar väldigt långa pass.

30 g per timme är bara ca 120 kcal per timme från tillskottet trots att jag kanske bränner 400 kcal per timme. Är det så liten del som bör komma från en träningsdryck, och resten från tidigare ätna måltider?

Tandhälsan är till stor del ärftlig så till vida hur benägen man är att få kariesangrepp/tandsten etc, och jag har supplementerat till och från under 10 års tid och inte fått hål ännu.

Jag blandar i esapro i min Vitargoblandning så det blir samma sak som hyrdapro

Senast redigerad av Fredrik_S den 2008-03-15 klockan 13:37.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)