Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-04, 10:12   #22531
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu har jag tagit mig igenom NYC marathon. Lätt den roligaste mara jag någonsin sprungit, publiken var helt SJUK och i princip bar fram en alla 26.2 miles (men att springa en mara med markeringar i miles var jobbigt, jag fattade typ aldrig hur långt jag hade sprungit eller hur långt jag hade kvar. Det hjälper inte att vara PhD i ett matematiskt ämne, hjärnan kan inte räkna under ett marathon).

Sluttit blev 3:38, vilket jag är nöjd med. Jag gick ut lugnt, ökade lite efter 15 km men insåg vid halvmaran att PB inte var aktuellt och tog det sen i en ganska maklig takt andra halvan. Det spelade liksom ingen roll om jag skulle få en sluttid på 3:35 eller 3:45, detta är verkligen ett lopp man springer för upplevelsen. Jag log typ hela loppet igenom för att publiken var så härlig. Det hjälpte kanske lite att jag hade en t-shirt med mitt namn på samt texten "This is my honeymoon" på framsidan och "Wife goals: faster than my husband" på baksidan. Jag har hört mitt namn skrikas på amerikanska följt av olika varianter på "congratulations, nice honeymoon" säkert femhundra gånger idag.

Rekommenderar detta till ALLA som vill ha ett minne för livet och en fantastisk maraupplevelse. Till och med min make som är totalt anti att springa på asfalt, definitivt inte hade tränat tillräckligt för en mara (tror knappt han snittar 20 km löpning per vecka), och fick rejäl kramp efter 30 km tyckte att det var ett askul lopp.
Låter sjukt najs!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 10:51   #22532
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg

Rekommenderar detta till ALLA som vill ha ett minne för livet och en fantastisk maraupplevelse. Till och med min make som är totalt anti att springa på asfalt, definitivt inte hade tränat tillräckligt för en mara (tror knappt han snittar 20 km löpning per vecka), och fick rejäl kramp efter 30 km tyckte att det var ett askul lopp.
Låter gött, en stor publik-mara är på min to do list. Tror att jag kan få med mig någon kompis på detta. Vi är dock ute efter något med lite lägre biljettryck.

Lyssnade på Manne Forsberg(C-kändis i 35-årsåldern med bl.a. en podcast) i Tyngres podcast. Varför är han relevant? Jo, för att han har gjort samma resa som mig men på kortare tid och med bättre resultat. Han har efter många års viktlyftande nu löptränat i 1,5 års tid och har bl.a. ett mil-pb på 38:30, kör 30 km långa långpass i 4:30-tempo samt siktar på 3:15 på hans kommande mara.

Jag ångrar ingenting med min träningsresa, tvärtom så är jag stolt över den. Men Mannes dito är intressant då han och jag är hyfsat lika men har valt en helt annan approach och fått olika bra resultat. Han startade sin löpkarriär med att anmäla sig till en mara som låg 2,5 månader bort och kom direkt in i programmering samt fick tack vare sitt kändisskap spendera tid med löparelit. Jag har snarare följt någon sorts allmän mall där jag långsamt har stegrat löpningen och långsamt lärt mig mer och mer. En av oss fick lära sig att göra rätt från början och denne körde därmed om den andre ganska så omgående.

Skriver främst detta då jag har haft svårt för Manne och göttat mig lite över att vi gör samma sak men jag är bättre. Nu har jag dock ödmjukt fått konstatera att han har gjort "min" resa fast väldigt mycket bättre. Jag har också tänkt på hur kul det vore att se hur mycket man skulle kunna förbättra sig om man var med i någon form av projekt. Säg t.ex. att Johan Olsson startade en SVT-serie där ett gäng personer ska förbättra sig maximalt mycket på maran under ett års tid. Jag tror att man hade förbättrat sig mer än vad man någonsin hade kunnat drömma om nästan bara p.g.a. faktumet att man hade lite press på sig och någon med auktoritet berättade man vad skulle göra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 10:55   #22533
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kom igen nu, Rocky. Ska du låta Drago dra iväg?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 11:12   #22534
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kom igen nu, Rocky. Ska du låta Drago dra iväg?
Han har redan dragit iväg Jag är även inte så pass patetisk att jag fylls med massvis av motivation att täppa igen ett avstånd till en person som jag inte känner och som jag på sin höjd stör mig lite på. Det var mer ett uppvaknade och en insikt om att "så här hade jag också kunnat göra". Medan jag ägnade merparten av mitt andra år till att försöka springa mycket och långsamt så bräckte han inte bara 40 min på milen utan t.o.m. även 39 min samtidigt som han blev bra på långdistans.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 11:18   #22535
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Och frågan är då: hur pass bra klarar han sig i terräng?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 11:50   #22536
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Och frågan är då: hur pass bra klarar han sig i terräng?
Vet inte om det är frågan faktiskt, dels p.g.a. att jag själv inte är något vidare i riktigt knixig terräng(Höga Kusten...) och dels p.g.a. att på de flesta traillopp så trumfar den allmänna löpkapaciteten alltid någon sorts specialinriktning på underlaget. Är du bra på att springa på asfalt så är du automatiskt bra på att springa på en stig. Det finns ju givetvis gränser men de allra flesta traillopp är ju inte som t.ex. Höga Kusten. Så jag skulle ju gissa på att Manne generellt klarar sig väldigt bra i terräng.

Detta är något som jag har ganska tydliga åsikter kring När jag skulle springa mitt första traillopp så var Skuggan ganska tydlig med att detta var något helt annat än vanlig asfaltslöpning. Han funderade t.o.m. på att delta i loppet och "komma och visa mig hur man springer trail". Sen när jag väl sprang loppet så var det inget speciellt alls, istället för att springa på vägar så sprang jag på stigar. Det var allt. Sedan dess har jag haft lite svårt för begrepp så som "traillöpning" eftersom att jag ofta upplever att folk ska utmåla det som något väsenskilt från vanlig hederlig löpning. Löpning är löpning, så enkelt är det
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 12:26   #22537
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vet inte om det är frågan faktiskt, dels p.g.a. att jag själv inte är något vidare i riktigt knixig terräng(Höga Kusten...) och dels p.g.a. att på de flesta traillopp så trumfar den allmänna löpkapaciteten alltid någon sorts specialinriktning på underlaget. Är du bra på att springa på asfalt så är du automatiskt bra på att springa på en stig. Det finns ju givetvis gränser men de allra flesta traillopp är ju inte som t.ex. Höga Kusten. Så jag skulle ju gissa på att Manne generellt klarar sig väldigt bra i terräng.
Han sprang ju Kia Fjällmaraton, inte så tekniskt men ändå rätt mycket höjdmeter. Du får springa och jämföra helt enkelt.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:14   #22538
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Han sprang ju Kia Fjällmaraton, inte så tekniskt men ändå rätt mycket höjdmeter. Du får springa och jämföra helt enkelt.
Haha det hade varit sinnessjukt sorgligt om jag ställde upp i det loppet för att försöka bräcka hans tid.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:43   #22539
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Och frågan är då: hur pass bra klarar han sig i terräng?
Den stora frågan är ju om han sett ljuset och slutat med knäböj och marklyft 3ggr per vecka, och istället gått ned 10kg senaste året?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:46   #22540
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den stora frågan är ju om han sett ljuset och slutat med knäböj och marklyft 3ggr per vecka, och istället gått ned 10kg senaste året?
Det kan jag svara på eftersom att jag nyss lyssnade på intervjun med honom Han har typ slutat med knäböj p.g.a. löpningen men inte gått ned så mycket i vikt. 83 kg på 180 cm att jämföra med mina 87 kg fördelade på 185 cm.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:52   #22541
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det kan jag svara på eftersom att jag nyss lyssnade på intervjun med honom Han har typ slutat med knäböj p.g.a. löpningen men inte gått ned så mycket i vikt. 83 kg på 180 cm att jämföra med mina 87 kg fördelade på 185 cm.
Han har ju iaf gjort hälften rätt då. Slutat trötta ut benen med onödiga övningar som bara gör att han inte orkar träna ordentligt på löpningen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 14:03   #22542
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Han har ju iaf gjort hälften rätt då. Slutat trötta ut benen med onödiga övningar som bara gör att han inte orkar träna ordentligt på löpningen.
Det är en dag som jag hoppas aldrig kommer då det är samma dag som jag slutar att ha ursäkter till mina resultat Det vore dessutom dumt då ett av mina mål är sub 40 min på milen och samtidigt vara god för 150 kg i knäböj.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 15:01   #22543
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är en dag som jag hoppas aldrig kommer då det är samma dag som jag slutar att ha ursäkter till mina resultat Det vore dessutom dumt då ett av mina mål är sub 40 min på milen och samtidigt vara god för 150 kg i knäböj.
Haha! Den dan man inte längre har ursäkter till sina bristfälliga resultat är en jobbig dag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 16:07   #22544
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu har jag tagit mig igenom NYC marathon. Lätt den roligaste mara jag någonsin sprungit, publiken var helt SJUK och i princip bar fram en alla 26.2 miles (men att springa en mara med markeringar i miles var jobbigt, jag fattade typ aldrig hur långt jag hade sprungit eller hur långt jag hade kvar. Det hjälper inte att vara PhD i ett matematiskt ämne, hjärnan kan inte räkna under ett marathon).



Sluttit blev 3:38, vilket jag är nöjd med. Jag gick ut lugnt, ökade lite efter 15 km men insåg vid halvmaran att PB inte var aktuellt och tog det sen i en ganska maklig takt andra halvan. Det spelade liksom ingen roll om jag skulle få en sluttid på 3:35 eller 3:45, detta är verkligen ett lopp man springer för upplevelsen. Jag log typ hela loppet igenom för att publiken var så härlig. Det hjälpte kanske lite att jag hade en t-shirt med mitt namn på samt texten "This is my honeymoon" på framsidan och "Wife goals: faster than my husband" på baksidan. Jag har hört mitt namn skrikas på amerikanska följt av olika varianter på "congratulations, nice honeymoon" säkert femhundra gånger idag.



Rekommenderar detta till ALLA som vill ha ett minne för livet och en fantastisk maraupplevelse. Till och med min make som är totalt anti att springa på asfalt, definitivt inte hade tränat tillräckligt för en mara (tror knappt han snittar 20 km löpning per vecka), och fick rejäl kramp efter 30 km tyckte att det var ett askul lopp.
Låter ju helt fantastiskt! Häftigt att springa i NY också. Rejäl kontrast mot blöta grusvägar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 23:46   #22545
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu har jag tagit mig igenom NYC marathon. Lätt den roligaste mara jag någonsin sprungit, publiken var helt SJUK och i princip bar fram en alla 26.2 miles (men att springa en mara med markeringar i miles var jobbigt, jag fattade typ aldrig hur långt jag hade sprungit eller hur långt jag hade kvar. Det hjälper inte att vara PhD i ett matematiskt ämne, hjärnan kan inte räkna under ett marathon).

Sluttit blev 3:38, vilket jag är nöjd med. Jag gick ut lugnt, ökade lite efter 15 km men insåg vid halvmaran att PB inte var aktuellt och tog det sen i en ganska maklig takt andra halvan. Det spelade liksom ingen roll om jag skulle få en sluttid på 3:35 eller 3:45, detta är verkligen ett lopp man springer för upplevelsen. Jag log typ hela loppet igenom för att publiken var så härlig. Det hjälpte kanske lite att jag hade en t-shirt med mitt namn på samt texten "This is my honeymoon" på framsidan och "Wife goals: faster than my husband" på baksidan. Jag har hört mitt namn skrikas på amerikanska följt av olika varianter på "congratulations, nice honeymoon" säkert femhundra gånger idag.

Rekommenderar detta till ALLA som vill ha ett minne för livet och en fantastisk maraupplevelse. Till och med min make som är totalt anti att springa på asfalt, definitivt inte hade tränat tillräckligt för en mara (tror knappt han snittar 20 km löpning per vecka), och fick rejäl kramp efter 30 km tyckte att det var ett askul lopp.
Starkt löpt!
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)