Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-25, 19:18   #22456
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jim Walmsley kör på rätt hårt nu när det är offseason Här är senaste passen enl. Strava:

Torsdag: 32 km, 1300 m
Onsdag: 48 km, 2000 m
Tisdag: 36 km, 1600 m
Söndag: 34 km, 1500 m
Onsdagen sprang han alltså mer än vad vi gjorde under ett lopp, både uppåt och framåt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 19:20   #22457
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Onsdagen sprang han alltså mer än vad vi gjorde under ett lopp, både uppåt och framåt.
Japp! Gav mig lite motivation, tror det får bli dubbla långpass denna helg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-26, 17:27   #22458
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Lol, jag har lite väderångest inför nästa helgs NYC marathon. På fredag säger prognosen att det ska bli typ 17 grader på dagen och regna 42 (!!) mm under morgontimmarna. På söndagen ser det ut att bli kyligt, cirka 7 grader och sol. Det hade ju varit helt perfekt såklart (förutom att det lär bli kallt att vänta alla timmar innan start). 42 mm regn är fan inte kul alltså.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 02:17   #22459
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Lol, jag har lite väderångest inför nästa helgs NYC marathon. På fredag säger prognosen att det ska bli typ 17 grader på dagen och regna 42 (!!) mm under morgontimmarna. På söndagen ser det ut att bli kyligt, cirka 7 grader och sol. Det hade ju varit helt perfekt såklart (förutom att det lär bli kallt att vänta alla timmar innan start). 42 mm regn är fan inte kul alltså.
Det låter som att du kommer få det rikitgt plaskigt om fötterna. Kanske skavsårsvarning?

Lycka till med loppet hur som helst! Vad siktar du på för tid ungefär då? Jag har nåt vagt minne om 3h30, men att du inte hade kunnat träna så bra och därför trodde på en kvart sämre. Eller har jag blandat ihop detta med nån annan?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 08:13   #22460
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det låter som att du kommer få det rikitgt plaskigt om fötterna. Kanske skavsårsvarning?

Lycka till med loppet hur som helst! Vad siktar du på för tid ungefär då? Jag har nåt vagt minne om 3h30, men att du inte hade kunnat träna så bra och därför trodde på en kvart sämre. Eller har jag blandat ihop detta med nån annan?
Loppet är på söndag så än finns det hopp för finväder. Men vädret verkar inte vara så stabilt.

Jag har inget tidsmål alls faktiskt, kommer springa 100 % på känsla samt gå ut lugnt. Vill mest uppleva loppet och inte plåga mig alltför mycket

Anmälde mig däremot till Stockholm Marathon igen idag. Där är målet sub 3:25 för att klara kval till Boston Marathon 2021.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 08:25   #22461
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tog reda på igår att jag har en vilopuls på 48-50. Fick höra att det är riktigt bra. Vad säger ni andra joggare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 11:39   #22462
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tog reda på igår att jag har en vilopuls på 48-50. Fick höra att det är riktigt bra. Vad säger ni andra joggare?
Du kan ha 50 i vilopuls och vara sjukt vältränad, och så finns det andra med 50 i vilopuls som blir andfådda av att gå i kortare trappor. Så det går inte att använda detta till att jämföra sig mot andra. På det sättet är det lite likt maxpulsen. Maxpulsen kan man dock inte förändra alls med träning, utan den sjunker stadigt (med c:a 1 slag per år) från det att man fyllt 18 ungefär.

Det som är intressant är hur din vilopuls förändrar sig över tid. Ifall man skaffar sig bättre kondition får man också lite lägre vilopuls. Jag är inte helt hundra på ifall sambandet är helt linjärt (troligen inte). Men lägre vilopuls betyder i alla fall att man förbättrat konditionen på nåt sätt. Dock kan vilopulsen också fluktuera lite från dag till dag utan att man skaffat sig bättre eller sämre kondition.

Dessutom kan man hålla koll på dagsformen mha vilopulsen. Ifall man mäter på samma sätt varje morgon så kan man anta att nåt inte är helt hundra ifall man har 15 slag högre en morgon. Då kanske man har nån förkylning på gång, och man kanske bör skippa träning. Ifall man bara har lite högre vilopuls en morgon så kanske man bara har haft dålig återhämtning och kanske kan träna men att man kommer nå tröskeln vid en lägre puls än vanligt (och att det alltså känns jobbigare att hålla ett specifikt tempo).

Det finns säkert avancerade formler för att räkna sig fram till vad mjölksyratröskeln ligger på baserat på "dagsform". Men då får man se till att man dels har järnkoll på maxpulsen, och dels mäter vilopulsen på exakt samma sätt varje morgon. Man får absolut inte käka frukost eller dricka kaffe innan man mäter. Man bör heller inte göra mycket mer än bara kliva upp ur sängen och sätta sig på en stol innan man kollar pulsen. Sitter man på en stol får man kanske 1-2 slag högre vilopuls jämfört med att ligga på rygg, så man får lov att följa samma "ritual" varje morgon. Dessutom får man tänka på att det går att kontrollera pulsen mha andningen. Tar man halvdjupa lugna andetag med ganska långa mellanrum så kan man få ner pulsen med en handfull slag under en kortare period. Så man bör nog helst ta nåt slags medelvärde över 2-3min där man försöker ha nåt slags "standardiserad" andning. Dessutom kan man såklart inte hålla på och pilla med mobilen eller nåt under dessa minuter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 18:23   #22463
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Det här var kul. Är med i en volymtävling på Strava för oktober. Ledaren har redan passerat 1500 km och jag gick givetvis in på hans profil för att se vad fan han håller på med. Hans mål är att springa 1000 mil på 100 dagar, alltså 10 mil/dag. Fylldes med ett stort "varför?" och tänkte att inget kunde bräcka detta vad gäller saker man gör bara för att göra dom. Då gick jag in på trean på listan Ettans projekt blev plötsligt totalt oambitiöst i jämförelse.

Han ska springa ett marathon om dagen. Inte under 100 dagar, inte under ett år, inte under tio år. Hans projekt går ut på att springa ett marathon om dagen under resten av hans liv hahaha. Har aldrig någonsin hört något så långdraget och ambitiöst.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 18:46   #22464
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Fan så töntigt. För han lär ju misslyckas ganska hårt. Ett totalt orealistiskt mål. Haha.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 18:51   #22465
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Han kommer misslyckas rätt snart. Så går det när man inte har realistiska målsättningar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 19:50   #22466
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Haha jag tror ändå inte att han misslyckas rätt snart, verkar flyta på rätt bra. Har "redan" varit igång ett år. Däremot är jag väl lätt tveksam till det här med "under resten av livet" haha. Vill följa honom för att se hur det går men nackdelen är ju att ens flöde blir förstört av hans spammande.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 20:39   #22467
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Haha va, så han ska avlägga fyra timmar (eller vad det nu blir) av varje dag i resten av hans liv till något? Kul att åka på resa med honom...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 20:52   #22468
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Haha va, så han ska avlägga fyra timmar (eller vad det nu blir) av varje dag i resten av hans liv till något? Kul att åka på resa med honom...
Nae, mer. Har kollat lite på hans Strava och många pass är på sex timmar. Verkar vara en riktig hippie, inget jobb och ingen spons - bara springa. Tror inte att han är typen som åker på så många resor

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 21:18   #22469
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, han lär ju kunna äta hur mycket kakor han vill resten av livet om inte annat. :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 13:51   #22470
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 729


Skön snubbe!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)