Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-11, 12:33   #16
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Beroende på mål och en rad andra faktorer kanske det inte är hållbart eller jätteklokt att ta alla set till fail, även om det bara är teknisk fail. Hade isåfall gjort exempelvis X reps till teknisk fail, plockat av 10% av vikten och sedan gjort femmor på den vikten tills det blir teknisk fail. Det liknar även mer hur Mike T använder RPE, men utan att behöva "gissa" hur många reps man kan göra.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-11, 12:38   #17
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
10% låter spontant som en okej grej i mindre övningar. I böj och mark så skulle det skapa jävulsk trötthet. Bara att kolla vilka fatiguenivåer som brukar räknas på i RPE. Gör 5or på den här vikten tills du kan göra 5a på 10% mindre.
Börja på 250x5 i mark och kör 5or tills du bara klarar 225x5. Du är bra trött efter det.
Böj och mark är de övningar jag inte applicerat metoden i, på grund av säkerhetsskäl samt faktorerna du nämner. Men om vi tänker chins, benpress, sälrodd, hantelpress osv. I bänk kör jag till fail men det är sådant att repetitionen precis går upp med god teknik, så jag får inte stången över mig (kör även med safety racks). Det är nog så jag gör i alla övningar egentligen. Tycker att detta är ett bra sätt att bedöma hur mycket volym en muskel / kroppen tål i en viss rörelse.

På mitt dragpass idag körde jag t.ex.
Chins: +16kg x 11, +12kg x 10, +8kg x 9. Där teknisk fail är att hakan inte når över. Här tappade jag styrka fort.
Sälrodd: 42.5kg x 12, 11, 10, 9, 7. Där teknisk fail var att jag inte var tillräckligt explosiv för att nudda stången i bänken. Här klarade jag av mycket mer volym innan jag började tappa styrka.
Samt lite bakre axlar och bicca.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-11, 20:33   #18
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
10% låter spontant som en okej grej i mindre övningar. I böj och mark så skulle det skapa jävulsk trötthet. Bara att kolla vilka fatiguenivåer som brukar räknas på i RPE. Gör 5or på den här vikten tills du kan göra 5a på 10% mindre.
Börja på 250x5 i mark och kör 5or tills du bara klarar 225x5. Du är bra trött efter det.
Jag har kört 10%-principen i både bänk, böj och mark med stor framgång för kanske 7 år sedan.

Nu har jag blivit trögare i kroppen och har inte kräm nog för den principen i något annat än bänk, men som "ung" och skadefri funkade det kanon i en period som sträckte sig över minst två månader.

Då gick jag upp på en max-femma i alla moment beskrivna ovan 1 gång i veckan och la på 2.5kg varje pass.
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 06:12   #19
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det är just det som gör honom till en pajas. Märks rätt tydligt i den här videon att han inte vet vad han snackar om. Siffran 10% är tagen ur röven och nåt som låter bra när han säljer det till sina klienter och är lätt att räkna på.

Så är det och han erkänner det också. Det är lättare att följa, ja. Det betyder inte att det inte funkar.
I mina ögon är dock Mike Israelitis en större och mer självgod clown.
Bara för att Mike hade ett mer genomtänkt svar i den videon betyder det inte att hans metod är bättre eller mindre tagen ur röven.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 08:05   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Så är det och han erkänner det också. Det är lättare att följa, ja. Det betyder inte att det inte funkar.
I mina ögon är dock Mike Israelitis en större och mer självgod clown.
Bara för att Mike hade ett mer genomtänkt svar i den videon betyder det inte att hans metod är bättre eller mindre tagen ur röven.
Sant och det bygger säkert på egna erfarenheter och han själv tror på det och lite väl speedad men som du säger har Mike en mer akademisk retorik men det gör inte att vad han säger eller skriver är mer värt i verkligheten. Båda är höga på exogent testosteron vilket ger högre vakenhet och speed i snacket men med sämre omdöme och det kommer ofta fram i snacket och det framgår övertydlig av Greg i den här snutten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 09:13   #21
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Ingen vet varför saker funkar eller inte. Det är väl det som är hela grejen med RTS och emerging strategies egentligen. Hitta något som fungerar och repetera det.
Om det är att köra massa singlar och sen högreps eller bara göra 5-6 reps varje pass, det spelar ingen roll, bara det funkar.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 09:31   #22
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag ser inte så stor ide att köra till fail 10 set. Det är stor skillnad att lämna redan ett rep kvar iaf för mig. Tex

Till fail

100x12
100x11
100x9
100x6

Ej fail

100x10
100x10
100x10
100x10

Varje gång samma sak, alla set till fail så efter 6-7 veckor så försvinner pumpen, musklerna blir hårda och stela. Jag tror träning till fail är ok i små mängder men ibte nåt man behöver
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 10:08   #23
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
samlar du på dig failset i 6-7 veckor förstår jag att det tar lite stopp. Men kan säkerligen vara bra i perioder för att stressa muskeln lite extra, och sen backa av lite.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 11:02   #24
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
samlar du på dig failset i 6-7 veckor förstår jag att det tar lite stopp. Men kan säkerligen vara bra i perioder för att stressa muskeln lite extra, och sen backa av lite.
Santch håller med om, altså kort periodisering. För mig så om jag kör 3 set böj till fail så vet jag att jag in kommer prestera vra resten av passet jämfört med om jag lämnar 1-2 ,reps kvar i tanken
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 11:41   #25
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Kör jag till absolut fail, alltså så att jag verkligen misslyckas med att få upp vikten, så ser jag det som ett misslyckande. Det gör inte bara resten av passet sämre, utan ofta även nästa pass. Tekniskt fail, där man inte längre kan göra ett till rep med korrekt utförande, funkar bra tycker jag. En bra måttstock på att man tagit ut sig tillräckligt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 12:12   #26
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Kör jag till absolut fail, alltså så att jag verkligen misslyckas med att få upp vikten, så ser jag det som ett misslyckande. Det gör inte bara resten av passet sämre, utan ofta även nästa pass. Tekniskt fail, där man inte längre kan göra ett till rep med korrekt utförande, funkar bra tycker jag. En bra måttstock på att man tagit ut sig tillräckligt.
Fast när vi talar om fail så borde teknisk fail alltid vara utgångsläget? Om man nu i böj mark,bänk eller vilken övning som helst med våld kämpar upp den sista repetitionen så tar den ju ändå fel
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 12:25   #27
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
En fråga hur många av er känner att det är konditionen som bidrar till att ni misslyckas i övningen ?

Själv upplever jag att styrkan finns men inte konditionen/ syreupptagningsförmågan i typ köra 10-20 repetitioner på maxvikter.

När jag var yngre då hade jag bra kondition och klarade relativt lätt serier på 160 kg med 20 repetitioner per set i knäböj utan att syret tog slut.

Idag har jag problem med 140 kg styrkan finns men syret räcker inte till.


Försöker idag själv förbättra min kondition så jag kan träna så hårt som krävs för att få fortsatt muskulärutveckling.

Tror att det är ett mycket vanligt problem bland tränande de har inte ork pga urusel cardiocapacitet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-09-12 klockan 12:29.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 12:32   #28
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
En fråga hur många av er känner att det är konditionen som bidrar till att ni misslyckas i övningen ?



Själv upplever jag att styrkan finns men inte konditionen/ syreupptagningsförmågan i typ köra 10-20 repetitioner på maxvikter.



När jag var yngre då hade jag bra kondition och klarade relativt lätt serier på 160 kg med 20 repetitioner per set i knäböj utan att syret tog slut.



Idag har jag problem med 140 kg styrkan finns men syret räcker inte till.





Försöker idag själv förbättra min kondition så jag kan träna så hårt som krävs för att få fortsatt muskulärutveckling.



Tror att det är ett mycket vanligt problem bland tränande de har inte ork pga urusel cardiocapacitet.
Se mitt inlägg ovan.

Det är en stark och viktig variabel att ta hänsyn till när man till exempel läser studier som jämför högreps och lågreps samt olika repmetoder bland annat.

Myoreps på curl kontra böj till exempel.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 14:40   #29
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Lite liknande som viss rpe-träning. Gör en vikt i ett antal set med x reps kvar i tanken. När du har x minus 1-2 reps kvar så stanna.
Exempel

Y kg x 8 reps @8. Stanna när det blir @9.
Tycker du RPE-baserad träning är mer lämpligt än att träna till en fail för en person som inte vill behöva följa ett program?

Idag körde jag typ såhär i mina övningar:
Set 1: 10 reps @7
Set 2: 10 reps @8
Set 3: 10 reps @9.5
Set 4: 10 reps @10
Slutade här då sista setet var till fail (nästan)

Skulle detta kunna vara ett rimligt sätt att träna i övningar där det är säkert (dvs inte böj och mark)
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)