Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-15, 12:01   #16
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Simson8 Visa inlägg
Jag jobbar på en mindre båt, minst 12 tim/dygnet och 7 dagar i veckan. Förutom dusch och måltider så hinns inget annat med än att sova. Finns dessutom inget gym eller liknade här.
Om vi hypotetiskt säger att du sover 8 timmar/natt och jobbar 12 timmar om dagen motsvarar detta alltså 20 timmar/dag. Om vi säger att du duschar 30 minuter och du spenderar en timme vid köksbordet med att äta varje dag, och sen lägger till ytterligare 30 minuter tid som försvinner på smågrejer här och där. Detta skulle motsvara 22 timmar. På en vecka har du i så fall 14 timmar över sammanlagt.

Att man kanske inte vill eller orkar träna om man jobbar så intensivt kan jag köpa, men jag har än så länge under mitt liv inte mött en människa som rent praktiskt faktiskt inte hinner träna om dom verkligen skulle vilja.

Och att det saknas gym spelar väl ingen roll, jag kommer aldrig förstå det där resonemanget med folk som tror att man tvunget måste ha massa modern utrustning för att kunna träna..
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-09-15 klockan 12:03.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 12:08   #17
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Om vi hypotetiskt säger att du sover 8 timmar/natt och jobbar 12 timmar om dagen motsvarar detta alltså 20 timmar/dag. Om vi säger att du duschar 30 minuter och du spenderar en timme vid köksbordet med att äta varje dag, och sen lägger till ytterligare 30 minuter tid som försvinner på smågrejer här och där. Detta skulle motsvara 22 timmar. På en vecka har du i så fall 14 timmar över sammanlagt.

Att man kanske inte vill eller orkar träna om man jobbar så intensivt kan jag köpa, men jag har än så länge under mitt liv inte mött en människa som rent praktiskt faktiskt inte hinner träna om dom verkligen skulle vilja.

Och att det saknas gym spelar väl ingen roll, jag kommer aldrig förstå det där resonemanget med folk som tror att man tvunget måste ha massa modern utrustning för att kunna träna..
Fick mig att tänka på denna.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 12:54   #18
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 731
Tycker styrka hålls någorlunda kvar så länge du är aktiv, kondition däremot går snabbt utför. Kan ju kännas sämre bara ifall man tagit en vecka av, kanske förlorar lite löpsteg då men ändå!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 13:56   #19
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Min erfarenhet är att atrofin "kickar in" rätt bra efter ca 6 veckors vila och att styrkan ryker mycket fortare.
Det positiva är att man får tillbaka det som man har tappat relativt fort, runt halva tiden som man har varit borta stämmer rätt bra.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-16, 15:45   #20
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Vad gäller styrka så tycker jag överkroppsstyrkan försvinner snabbare än en avlöning vid uppehåll. Varje gång jag har haft sommaruppehåll på 1-2 månader i träningen har jag tappat säkert 10% av 1RM i bänk, men redan en veckas uppehåll gör sitt (marginellt i det stora hela, men märkbart ändå).

I t.ex. marklyft är det inte alls samma sak, och där verkar styrkan vara betydligt envisare. Där känns det som man kan hålla upp en månad utan större konsekvenser.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-16, 16:21   #21
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kan inflika att jag slarvtränat i typ två månader (det har råkat bli många vilodagar och viloveckor, men jag har köttat hårt när jag väl varit på gymmet), och dra mig sidlänges vad styrkan har dalat. Från kanske 12 reps på 70 i knäböj gjorde jag senast 6 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)