Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-12, 18:52   #1
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 722
Måste man vila?

Hej,

Om man kör ett P/P/L upplägg och bara kör på utan vilodagar så kör man ju typ genom alla muskler 3ggr på 8-9 dagar. Kan man köra på så om man inte känner sig sliten/trött eller måste man vila?

Självklart fattar jag att man inte kan göra 25 set per pass, men om man kanske kör 10 set per pass för lår och lats och sen mellan 4-8 set per pass för resten av kroppen.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 18:55   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Nej det måste du inte.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 19:26   #3
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Problemet med att gå på känsla är att du kan vänja dig vid att vara sliten så pass att det blir ditt nya normalläge och då kan du gå miste om ökningar för att du tuffar på som vanligt när du borde vilat istället.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 20:32   #4
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Att kategoriskt säga att man inte behöver vila är inte så genomtänkt.

Det beror väl helt och hållet på hur hårt man kört, och vilka resultat man är ute efter.

Jag skulle gärna vilja se den som tränar 7 dagar
i veckan på max med samma övningar/muskelgrupper utan att vila..

Men visst kan man skita i att vila om man lallar runt på gymmet och dricker vatten 7 dagar/v..
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 21:34   #5
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Att kategoriskt säga att man inte behöver vila är inte så genomtänkt.

Det beror väl helt och hållet på hur hårt man kört, och vilka resultat man är ute efter.

Jag skulle gärna vilja se den som tränar 7 dagar
i veckan på max med samma övningar/muskelgrupper utan att vila..

Men visst kan man skita i att vila om man lallar runt på gymmet och dricker vatten 7 dagar/v..
Det finns väll mellanläge i livet också?

Som jag skrev så kör jag inte 20-30 set per muskelgrupp per pass. Jag kör t ex 12 set lats. Men 2-3 dagar senare är man ju OK i latsen igen.

Min tanke är att jag kör t ex 6set chins (KV+10-15kg) och 6 set "tung" skivstångsrodd ena rygg passet. Man ligger på 4-8 reps. Nästa pass kör man kanske 3 set latsdrag, 3 set pullovers, 3 set sittande rodd och 3 set hantelrodd. Då kör man kanske 10-15 reps.

Sista passet kanske man kör någon annan variant dr man ligger på mellan-tunga vikter och 8-12 reps.

Totalt blir det ju 36 set på en 7 dagars period och man/jag kan köra ganska tungt alla passen. Är oftast helt slut efteråt.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 07:29   #6
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Nej, du måste inte vila. (Förutom att livet ju är fullt av ”vila”... Sömn, soffsittande, kontorsstolssittande, bilkörning mm...) Som andra skriver beror det ju på vad och hur du tränar. Jag tränar varje dag och flera dagar i veckan två gånger. Då går det inte att köra slut på sig varje gång - åtminstone jag kan inte det. Jag kör oftast fem pass på gym och (minst) fyra pass kampsport i veckan. Dessutom cykelpendlar jag ca 10 km varje vardag. Men om jag kört slitigt bröstpass på gymet gör jag ju inte 200 armhävningar på kampträningen, jag försöker undvika ben på gymet de dagar det blir mycket ”benfys” på kampsporten osv.
Så att köra ppl rullande borde inte vara några problem så länge du har en plan och vet vad du gör och vet hur din kropp fungerar. Lycka till.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 07:58   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Vill man undvika skador så gott det går så skulle jag säga ja.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 09:22   #8
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Det finns väll mellanläge i livet också?

Som jag skrev så kör jag inte 20-30 set per muskelgrupp per pass. Jag kör t ex 12 set lats. Men 2-3 dagar senare är man ju OK i latsen igen.

Min tanke är att jag kör t ex 6set chins (KV+10-15kg) och 6 set "tung" skivstångsrodd ena rygg passet. Man ligger på 4-8 reps. Nästa pass kör man kanske 3 set latsdrag, 3 set pullovers, 3 set sittande rodd och 3 set hantelrodd. Då kör man kanske 10-15 reps.

Sista passet kanske man kör någon annan variant dr man ligger på mellan-tunga vikter och 8-12 reps.

Totalt blir det ju 36 set på en 7 dagars period och man/jag kan köra ganska tungt alla passen. Är oftast helt slut efteråt.

Allt emellan det jag räknade upp är ju mellanlägen.

Att splitta passen på det sättet du beskriver är ju en form av vila.
Vila måste ju inte endast vara att man är säng/soffliggande.
Men i princip alla elittränande människor har viloveckor i olika perioder och liknande.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 10:09   #9
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Ju mer man tränar något desto mer måste man sänka snittbelastningen. Självklart "behöver" man inte vila om man anpassar belastningen därefter.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-13, 10:23   #10
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Beror ju på vad man menar med vila. Att ligga och lata sig en hel dag är knappast gynsammt för återhämtningen. Men dagar där aktiviteten består av promenader och eventuellt lite gummibandsträning eller simning har sin plats i alla träningsprogram.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)