Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-15, 21:30   #121
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av -squat-
använder du eiselts kreatin?
Stämmer mycket bra det
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 21:32   #122
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan
Stämmer mycket bra det
har för mig att en halv skopa är 5 gram.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 21:52   #123
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av -squat-
har för mig att en halv skopa är 5 gram.
Kan nog stämma på ett ungefär, läste tidigare i tråden att någon har mätt upp en skopa till 8 gram...Blir att minska doseringen från 3 skopor/dag till 2 då...
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 21:56   #124
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan
Kan nog stämma på ett ungefär, läste tidigare i tråden att någon har mätt upp en skopa till 8 gram...Blir att minska doseringen från 3 skopor/dag till 2 då...
Sry, kika upp det och det var tydligen 12 gram. Viktigt!
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 14:44   #125
Gpajpen
Registered User
 
Gpajpens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 677
Citat:
Ursprungligen postat av Krabban
Om ni t.ex. tar en proteindrink innan passet, och en efter samt kreatin tar ni då och gör en stor proteindrink i en shaker och mäter av sen så ni har hälften kvar som ni tar efter passet och en shaker till kreatinet? För man blandar väl inte de två i samma?
är väl bara lägga alla pulver du ska ha i en företränings shakern och efterträningsshakern. sen blanda företräningsshakern med vatten innan träningen på plats. och efterträningsshakern med vatten efter :P
blandaru med nått annat fåru väl ha med det också i en flaska =D
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 21:18   #126
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan
Sry, kika upp det och det var tydligen 12 gram. Viktigt!
Har du läst på burken? Där står det att 1 skopa ger 6gram kreatin.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 21:47   #127
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Mm, gjorde faktiskt det...Har skrivit det i en annan kreatintråd tror jag En annan kille skrev 12 g så jag flöt med...Så just nu ligger dosen på 12 gram / dag.


__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 19:15   #128
Laijza
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 420
går de bra att blanda kreatin med o'boy? ..
Laijza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 19:32   #129
loverius
Registered User
 
loveriuss avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 259
blanda med druvsocker, funkar finfint på mig
loverius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 17:23   #130
Brownboy
Registered User
 
Brownboys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Sweden, Halmstad
Inlägg: 35
Jag har fått slut på mitt kreatin monohydrat där hemma, men jag har kre-alkalyn. Har kört underhållsperiod med monohydratet nu. 4-5g /dag ungefär.

Kan jag hoppa på kre-alkalyn till träningen redan dagen efter monohydratet eller borde jag vänta något?

Och hur är det tvärtom? kan jag börja på monohydratet med uppladdning dagen efter den sista gången jag tagit kre-alkalyn till träningen?

kanske lite konstiga frågor, men jag vill vara på den säkra sidan.

/tack
__________________
+ + =
Brownboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 14:13   #131
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Kanske lite sent att börja hacka på sida 9, men here goes. Jag förstår inte varifrån du har fått att det är viktigt att kreatinet löser sig fullständigt innan man trycker ner det. När kreatin kommer i kontakt med vatten övergår det till creatinin, och det är inte det vi vill ha i oss. Det har gjorts studier som visar på att det optimala är att ta en sked med kreatin och stoppa in i munnen för att sen skölja ner med vatten.

Jag säger inte att det blir dåligt av att blanda ut det med vatten för att sen svälja, men att säga att det är nödvänligt och viktigt är inte sant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...d_docsu%20%20m
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 17:08   #132
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Kanske lite sent att börja hacka på sida 9, men here goes. Jag förstår inte varifrån du har fått att det är viktigt att kreatinet löser sig fullständigt innan man trycker ner det. När kreatin kommer i kontakt med vatten övergår det till creatinin, och det är inte det vi vill ha i oss. Det har gjorts studier som visar på att det optimala är att ta en sked med kreatin och stoppa in i munnen för att sen skölja ner med vatten.

Jag säger inte att det blir dåligt av att blanda ut det med vatten för att sen svälja, men att säga att det är nödvänligt och viktigt är inte sant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...d_docsu%20%20m
Jag håller med om att det kanske inte är så viktigt att blanda ut kreatinet och få det helt löst men upptaget blir bättre och omvandlingen till kretinin är inget att oroa sig för.

Artikeln du länkar till visade att ca 95% av kreatinet fanns kvar i lösningen efter 2 dagar, ca 90% efter 3 dagar och ca 75% efter 10 dagar.

I en undersökning där man jämförde att svälja kreatin i pulverform eller i lösning såg man ca 30% sämre biotillgänglighet i pulverform, inte det bästa sättet alltså.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_docsum
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 15:19   #133
bonydrop
Registered User
 
bonydrops avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 205
Så hur stor roll spelar egentligen om man inte blandar ut och löser upp kreatinet ordentligt? Kör för tillfället med kcg, vilket jag blandar 2-3 teskedar i ca 3 dl vatten, rör om lite och sen dricker det. Hade det varit bättre att jag kanske blandade i lite mer vatten och sen låter det lösa sig ordentligt innan jag dricker?
bonydrop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 16:23   #134
Larsson85
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av bonydrop
Så hur stor roll spelar egentligen om man inte blandar ut och löser upp kreatinet ordentligt? Kör för tillfället med kcg, vilket jag blandar 2-3 teskedar i ca 3 dl vatten, rör om lite och sen dricker det. Hade det varit bättre att jag kanske blandade i lite mer vatten och sen låter det lösa sig ordentligt innan jag dricker?
Om du tittar på de båda inläggen precis ovanför ditt så ser du två rapporter som handlar precis om detta. You be the judge.
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 17:52   #135
b3m
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 11
Läst igenom hela denna tråden samt sökt lite. Men hittade inget riktigt svar på min fråga.

Jag såg dock att det vara några som frågat samma sak tidigare.

Hur mycket är ungefär 5-10g Kreatin pulver?

Har ju dl mått osv. Men om jag fyller en sådan litet mått blir det väl inte samma vikt som på pulvret och vattnet, eller jag kanske är helt ute och cyklar ?

Och om jag börjar ladda med kreatin idag , borde jag inte träna under uppladningen då, eller spelar det ingen större roll? Tack för mig
b3m är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)