Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-02-23, 10:54   #166
Hammargren
Registered User
 
Hammargrens avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 223
Är det någon skillnad på tex Fairing Kreatin Monohydrat CreaPure och Eiselt Kreatin Monohydrat CreaPure eller är det kreatin som kreatin? Olika gainers kan ju ha olika mängder EAA och mängd kolhydrater, men vad skiljer ett kreatin märke från ett annat?
Hammargren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 10:58   #167
Andrélito
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 22
jag använder star nutrition kreatin monohydrat men får ingen effekt är det jag som är non-responder eller äre deras produkt som är skit bara?
Andrélito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 11:03   #168
Strandbyggarn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 758
vissa får ju bättre effekt än andra med kreatin , du kanske är en som inte svarar så bra på kreatin . har själv kört med star nutritions kreatin och det har funkat bra .. prova att överdosera lite . kanske hjälper .
Strandbyggarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 01:01   #169
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Med risk för att det har behandlats:

Skadas kreatinet av att ligga i vatten? Anledningen till att jag fråga är att jag brukar göra en stor kolhydratshake vid träning. Dricker halva på vägen dit, och halva på vägen hem. Hade ju varit praktiskt att slänga ner kreatinet i denna också de dagar jag tränat.

Frågan är alltså om kreatinet blir sämre av att stå blandat med holhydrater i 1-2 timmar.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 17:55   #170
saaamd
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1
jag ska börja en kreatinkur nu och det står bara 10 gram och inte om det är en tesked eller liknande. Vill alltså veta vad en tesked motsvara i vikt (gram) med kreatin? tacksam för svar...
saaamd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 18:18   #171
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av saaamd Visa inlägg
jag ska börja en kreatinkur nu och det står bara 10 gram och inte om det är en tesked eller liknande. Vill alltså veta vad en tesked motsvara i vikt (gram) med kreatin? tacksam för svar...
Väg? Räkna ut?
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 18:21   #172
hobbitar
Banned
 
hobbitars avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Halland
Inlägg: 2 433
Citat:
Ursprungligen postat av saaamd Visa inlägg
jag ska börja en kreatinkur nu och det står bara 10 gram och inte om det är en tesked eller liknande. Vill alltså veta vad en tesked motsvara i vikt (gram) med kreatin? tacksam för svar...
Jag är inte helt säker men jag gissar på att det är ca 2 teskedar.
hobbitar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 11:33   #173
H5N1
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 18
Jag laddade upp i fem dagar med ungefär 15 gram per dag, sen tog jag ungefär 5 gram (en tesked) i tre veckor.
Efter det hade jag en kreatinfri vecka, och sen tog jag en tesked per dag i tre veckor.
Nu har jag haft kreatinfritt i två veckor, är det OK att börja igen?
H5N1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 16:19   #174
DonAlonzo
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 71
Hur länge är kreatinet i blodet efter att man tagit det?
DonAlonzo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 17:46   #175
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Maximala koncentrationer blir det efter ca 1-2timmar och nivåerna är nästan tillbaka till normala efter ca 5-6 timmar.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 13:10   #176
Fighterbabe
Banned
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av Cupofcoffee Visa inlägg
Vad är Kreatin?
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9447
http://www.absolute-creatine.com/

Är kreatin nödvändigt?
Nej, kreatin är inte nödvändigt. Men vill du öka din styrka, fettfria kroppsvikt och förutsättningarna att bygga muskler kan det rekommenderas. Det är inget mirakelmedel och bygger inte muskler åt dig. Kreatin gör dig dock starkare och uthålligare, så du kan maximera din träning.

Vänjer sig kroppen vid förhöjda kreatinnivåer, så att man - när man slutar kuren - orkar mindre i förhållande till vad man hade orkat om man hade kört utan kreatin hela tiden?
Nej. Tvärtom blir du starkare än vad du skulle blivit utan. Förutsatt att du har använt tiden med kreatin till att träna tungt.

När du gör uppehåll i kreatinkuren så försvinner den intramuskulära vätskan sakta men säkert och du tappar styrkan och volymen den gav. Därför gäller det att utnyttja styrkan till träning och stimulering av muskeluppbyggnad medan du använder kreatinet, för att få en "permanent" effekt. Kreatinet bygger inga muskler av sig självt, utan du måste passa på att utnyttja dess positiva effekt till att åstadkomma det genom träningen, som alltså kan effektiviseras och intensifieras med kreatinets hjälp.

Jag har läst att man egentligen inte behöver någon uppladdningsfas för bättre resultat, stämmer det?
Ja, det stämmer. Med en uppladdning så får man en mer slående kreatineffekt, men den enda praktiska skillnaden är att det tar längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen utan uppladdning.

Hur mycket kreatin ska jag ta per dag?
Efter en eventuell uppladdning (ca. 20g/dag de första 3-5 dagarna) så kan du börja rätt lågt (5-6g/dag) och köra några veckor. Testa sedan att höja lite varje vecka tills du når 10-15g. Det finns de som ligger så högt som 20-30g, men du känner bäst själv hur mycket du behöver. Ett eventuellt överskott försvinner ut med urinet.

När ska jag ta kreatin? Spelar det någon roll om jag tar allt på en gång eller ska det spridas ut under dagens lopp?
Sprid ut det. Ta lite före träningen, och lite efter. Ta lite till varje måltid. Det är viktigt att få i sig kolhydrater i samband med kreatinet, då tillgodogör sig kroppen kreatinet bättre.

Ska jag ta kreatin de dagar jag inte tränar och isf ska jag ta lika mycket som de dagar då jag tränar?
Ja, du ska ta kreatin även de dagar du inte tränar. Det är kontinuiteten som är nyckeln. Du gör inte av med lika mycket kreatin när du inte tränar, så du kan nog dra ner på dosen något.

Vad är bäst att ta i samband med kreatinintaget?
Kolhydrater. Kreatinet tas upp optimalt blandat i en träningsdrink med snabba kolhydrater och proteiner. Träningsdrinken ger kalashögt insulin, som i sin tur trycker in allt gott i musklerna. Detta gäller bara i samband med träning. Du behöver _inte_ trycka i dig snabba kolhydrater i övrigt för kreatinets skull. Ät kreatinet i samband med dina vanliga måltider.

Hur ska man blanda ut kreatin?
Ordentligt. Har du svårt att lösa kreatinet i kallt vatten så kör med lite ljummet. Det är viktigt att kreatinet är ordentligt utblandat. Blandar du i en träningsdrink med Kolozzeums molekylklyvande shakers så är du på den säkra sidan.

Jag har också läst att det är bra att dricka mycket vatten i samband med att man går på kreatin. Hur mycket vatten ska man dricka?
Du ska alltid dricka ordentligt, och under en kreatinkur ännu mer. Anledningarna är flera;

Först och främst så tar du inte upp allt kreatin i magen. Tvärtom kommer kreatinet att vandra hela vägen ned genom tarmarna och komma ut den naturliga vägen. På vägen suger kreatinet åt sig vatten som du förlorar i stolen.

Det kreatin som du tar upp kommer att till en viss del omvandlas till kreatinin och komma ut med urinen. Kreatininet binder till sig vatten från ditt blod och du blir ytterligare uttorkad.

Det är just därför som man skall dricka rejält när man använder kreatin. Kreatinet binder dels vatten i musklerna men de dagliga förlusterna blir också större.

Tänk också på att koffein, guarana mfl. är vätskedrivande och därför "motverkar" kreatinet till viss del. Men det handlar bara om att dricka mer vatten.

Under hur lång tid ska man ta kreatin innan man bör göra ett uppehåll?
Mindre än sex veckor är ett slöseri på kreatin. Det finns egentligen ingen anledning att göra uppehåll alls, kreatin är naturligt, det är billigt och det förlorar aldrig sin effekt. Vill man tvunget köra det i cykler så kan du pröva att köra kuren i två månader, och så en månad utan, sedan två månader med osv.

Varför kör många med uppehåll?
Gissningsvis för att de flesta företagen som säljer kreatin brukar rekommendera det, men kanske även för att "kreatineffekten" försvinner när man blir van att träna med extra halter av kreatin i kroppen.
Träningseffekten försvinner inte men känslan av att fan vad jag blir stark, tappar man ju, då det blir ett konstant tillstånd.

Vad är Creapure?
När du köper CreaPure får du en garanti på att produkten är ordentligt kontrollerad på tungmetaller och kemiska restämnen som bildas vid syntesen av kreatinmonohydrat. Du är också garanterad ett stabilt kreatin som håller i flera år, som är fritt från animaliska ämnen och som har använts i de flesta studier som är gjorda på kreatin. Det är tyvärr dyrare så det är upp till dig att avgöra om du tycker att det är värt att betala för CreaPure

Bieffekter/Problem:

Någon som har nått tips på vad jag kan göra för att slippa få ont i magen efter varje kreatindos?
Om du delar upp kreatinet på mindre doser och tar det tillsammans med maten så brukar en del tåla det bättre.
Börja med något gram per måltid (Dvs 5-6 g om dan.) och öka sen dosen vartefter till du når ca 10-15 g om dan, du får ingen uppladdning men enda skillnaden är att det tar lite längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen.

Jag och min bror började käka Creatine Pyruvate (kapslar). Efter några dagar märkte både jag och min bror att det kändes som det satt fast typ ett kycklingben långt ner i halsen, nästan i bröstet. Beror det på kreatinet?
Det är nog inte Kreatinet utan Puruvatet, symptomen verkar ju vara en helt vanlig halsbränna.

Puruvatet är rätt surt, svälj tabletterna med nån mer trögflytande vätska (filmjölk tex) så att tabletterna verkligen kommer ner ordentligt och inte börjar lösas upp vid magmunnen.
Tack så jättemycket! Nu återstår bara frågan om det är något för mig...
Fighterbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 14:16   #177
NisseEriksson
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 508
Citat:
Ursprungligen postat av Fighterbabe Visa inlägg
Tack så jättemycket! Nu återstår bara frågan om det är något för mig...
Jag skulle inte rekommendera dig kreatin, vad jag förstått du är ute efter att minska i vikt och inte att lyfta så mycket som möjligt.
Kreatin är till för de som vill uppnå kortsiktiga mål eller för tävlingsmänniskor.
Kreatin är dyrt och du verkar inte tillhöra någon av ovanstående kategorier.
Det är krångligt för dig som vill hålla koll på kroppsvikten, kreatinets vattebindning gör att du inte kan ha lika bra koll på viktnedgången.
Så varför vill du använda det?
NisseEriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 14:19   #178
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag skulle inte rekommendera dig kreatin, vad jag förstått du är ute efter att minska i vikt och inte att lyfta så mycket som möjligt.

Kreatin minskar inte fettförbränningen. Däremot kan det möjligen hjälpa till att bevara fettfri massa vid diet. Är det inte fettvikt man vill förlora och fettfri massa man vill behålla?

Kreatin är till för de som vill uppnå kortsiktiga mål eller för tävlingsmänniskor.

Jaså? Vad baserar du den åsikten på? Kortsiktigt? Du vet att kreatin förändrar själva muskeln på cellnivå?

Kreatin är dyrt

Jaså? Det var dyrt för 15 år sedan, men i dag är det väl ett rätt ekomiskt tillskott, särskilt som det är bevisat effektivt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 14:22   #179
Fighterbabe
Banned
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 506
Protein och proteintillskott vet jag vad det är, men kreatin?
Jo, det skulle tydligen öka styrkan i musklerna och göra dem större?

Så, om målet är att gå ner i vikt så ska man inte använda det eller? Blir musklerna större så ökar ju vikten, men samtidigt är ju musklerna kroppens "förbränningsugn".

Läste lite på burken i hälso-kraftbutiken. Frågade tjejen som jobbade där, men hon var inte så ínsatt: "Ärligt talat så vet jag inte riktigt, men det är ju bra om man tränar hårt"... Hmmm... Jo, så mycket kunde nog jag också lista ut genom att läsa på burken. Men ni som använt det, vad anser ni? Är det något för mig? (Läs gärna min träningsdagbok för att få ett hum om vem jag är/hur jag tränar. För att kunna ge ett rättvist svar på min fråga här.)

Tyckte för övrigt inte att kreatin var speciellt dyrt?
Fighterbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 14:22   #180
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Fighterbabe Visa inlägg
Tack så jättemycket! Nu återstår bara frågan om det är något för mig...
Jag är tveksam. Det är inget mirakelpreparat som kommer att öka din muskelmassa eller kroppens viloförbränning värstingmycket på nolltid (SÅ ofantligt stor är inte förbränningsökningen vid ökad muskelmassa, jag har för mig att det finns en del gamla trådar om det). Jag skulle råda dig att koncentrera dig på att få till dina kostvanor i största allmänhet (vilket inte är helt lätt) och inte börja slänga ut pengar på tillskott som du egentligen inte riktigt vet vad du skall få ut av. i din situation kommer du att komma LÅNGT "bara" med en så enkel grej.

Edit: Jag kanske skall tillägga att jag inte är kosttillskottshatare av princip, jag tycker bara att det verkar onödigt i ditt fall.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)