Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-05-30, 12:16   #811
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Tror jag postat denna tidigare, värd att posta igen



Mitt rum har aldrig varit renare, jag har aldrig varit piggare på att ta en långpromenad, jag har aldrig varit gladare att laga middag åt mina föräldrar. :p

Får helt enkelt mindre gjort än vad jag borde..
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 12:59   #812
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 15:16   #813
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Vaniljyoghurt och musli, några skålar.

Fruktansvärt god musli, exklusiv Axa musli hette den typ.

ca. 2000 kcal
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 22:40   #814
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Mår inte särskilt bra just nu. Har ätit allt för mycket så här på kvällen och jag undrar om jag med mina förutsättningar någonsin kommer lyckas med en viktnedgång. Desto hårdare jag pressar mig själv i viktnedgångssyfte desto fler ätstörda tankar får jag, det märker jag själv hur tankarna börjar gå i fel banor.

Suck, jag mår inte alls bra just nu rent ut sagt. Jag har målsättningar och jag har verktygen att nå dem men.. förutsättningarna kanske helt enkelt inte finns där?

Får se hur det blir med journalskrivandet framöver. Måste ta ställning till journalen, träningen och maten. En jävla gång till. Hur jag ska kunna må väl och gå ner i vikt, eller hur jag ska göra för att bli 100%igt nöjd som jag är nu. (även om jag tycker om mitt utseende fruktansvärt mycket mer än förut..)

Detta blev rörigt men jag hoppas att ni förstår.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 22:53   #815
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag vet inte om det bara är ditt sätt att anteckna, men som du anteckar det ser det ut som om du äter väldigt sällan och väldigt mycket typ fil och flingor. Stämmer det, eller slår du ihop allt till en post? Att äta så känns lite ... o-optimalt ut för en person med din bakgrund, och så pass nära inpå. Sedan tänker jag att du kanske har lite för bråttom med viktnedgången; att du tänker ätstörningstankar och blir matfixerad lär ju bli värre ju hungrigare du är.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 23:29   #816
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tror du vet vad jag tycker om din/era kosthållning(ar). Att äta på något sätt för att leva ut sin rebelliska sida efter att ha haft ätstörningar är nog fel väg att gå.

Nu säger jag inte att det är av den anledningen till att du äter så, men jag vågar påstå att jag inte är helt fel ute heller...
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 23:37   #817
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag vet inte om det bara är ditt sätt att anteckna, men som du anteckar det ser det ut som om du äter väldigt sällan och väldigt mycket typ fil och flingor. Stämmer det, eller slår du ihop allt till en post? Att äta så känns lite ... o-optimalt ut för en person med din bakgrund, och så pass nära inpå. Sedan tänker jag att du kanske har lite för bråttom med viktnedgången; att du tänker ätstörningstankar och blir matfixerad lär ju bli värre ju hungrigare du är.
Det du säger stämmer. Gått i samma quick-fix fälla x antal gånger förut, men verkar som att jag aldrig lär mig. Kanske denna gång ska få mig att förstå..

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tror du vet vad jag tycker om din/era kosthållning(ar). Att äta på något sätt för att leva ut sin rebelliska sida efter att ha haft ätstörningar är nog fel väg att gå.

Nu säger jag inte att det är av den anledningen till att du äter så, men jag vågar påstå att jag inte är helt fel ute heller...
Sättet jag äter på har inget att göra med min kritik mot SLV om det är det du menar. Just nu äter jag det jag tycker är gott och vill äta, more or less. Blir dock för mycket av det goda, vilket leder till att hungern slår till och jag äter mer än vad jag egentligen vill.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag är mer än bekväm med att äta 1-2 mål om dagen men lyckas inte hålla mig borta från att överäta i vänners sällskap och när jag blir uttråkad.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-30, 23:50   #818
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag funderar på att helt enkelt äta efter hunger. Jag har ärligt talat inte gjort det på över 3 år. Men vet inte om jag vågar, världen kanske går under.. Ungefär så känns det åtminstonde.

Känner mig fortfarande arg och ledsen då jag för sjuttioelfte gången svikit de mål jag satt upp. Men jag ska krypa upp ur det här jävla hålet också. Tack för svar.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 09:18   #819
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Jag vet inte alls hur det är för dig. Men jag kan själv relatera till det du beskriver. För mig har det helt enkelt varit tvunget att undvika fil, flingor och bröd. Eller keso+CF, för den delen. Blir mätt-fast-ändå-fortfarande-sugen. Istället började jag äta en rejäl måltid mättande mat så att jag kände mig mätt och inte var sugen. Att äta småmåltider eller att tänka "nu skall jag äta efter underskott" gör jag aldrig blir helt nöjd.

Som sagt, det är mina reflektioner. Du får förstås anpassa det till dig själv.
Hör av dig om du vill prata, kompis. Jag är bara ett samtal eller SMS bort.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 11:32   #820
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag vet inte alls hur det är för dig. Men jag kan själv relatera till det du beskriver. För mig har det helt enkelt varit tvunget att undvika fil, flingor och bröd. Eller keso+CF, för den delen. Blir mätt-fast-ändå-fortfarande-sugen. Istället började jag äta en rejäl måltid mättande mat så att jag kände mig mätt och inte var sugen. Att äta småmåltider eller att tänka "nu skall jag äta efter underskott" gör jag aldrig blir helt nöjd.

Som sagt, det är mina reflektioner. Du får förstås anpassa det till dig själv.
Hör av dig om du vill prata, kompis. Jag är bara ett samtal eller SMS bort.
Jag tror att för egen del handlar det mindre om vad jag äter än min inställning till maten som sådan. Även om hunger är en faktor som väger in, samma med sug efter mat som är förknippat med hur jag mår. Även om det sista nästan är helt borta, hetsätningar är ju tack vare lov många månader bort, för att inte nämna självrensning (över 1 år sedan.)

Jag tänker förändra min inställning till maten. Igen. Bara att smutsa ner händerna och börja jobba med det.

Tack för svar, det är lite löjligt hur man begår samma misstag om och om igen. Tänker spec. på det Tolkia skrev om att skynda. Blir alltid att

"Nej men de 2 första veckorna kan jag köra stort underskott, sen kan jag ta det lugnare!"

Jag tänker äta en rimlig mängd för en hållbar viktnedgång i längden, med början idag. Inga 1000 kcal underskott här inte!
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 11:40   #821
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Lite inspiration så här när man ska försöka fixa de små bekymmer som finns kvar med maten och känslorna kring den.

“A man who is master of himself can end a sorrow as easily as he can invent a pleasure. I don't want to be at the mercy of my emotions. I want to use them, to enjoy them, and to dominate them.” - Oscar Wilde

Spännande vilken förändring man kan skapa bara genom känslan att man bestämt sig för förändring. Jag tänker utplåna de sista smått besvärande spåren av min sjukdom.

För övrigt får väl sägas att detta bara var en tillfällig dipp, är ju friskförklarad och går ej hos psykolog längre
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 15:11   #822
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
OK, så du äter inte mer än 1-2 gånger om dagen. Handen på hjärtat (du behöver inte svara här), vad tror du att den behandlare du gick hos för dina ätstörningar skulle ha sagt om det? Att låta systemet gå tokback för att sedan tokfylla det i en fyllning är att be om hets/överätningsattacker - vilket jag tror att du egentligen vet. Att äta så pass dåligt sammansatt som du gör vissa dagar, enligt dina rappoter (leva på fil och flingor eller kvarg och jordgubbar, t.ex.) är också att be om att kroppen skall gå i spinn. Om jag inte minns fel (du hade ju en tråd om detta, tror jag?) så är det inte alltför länge sedan du blev utsläppt i frihet - vore det en "vanlig" kroppslig skada/sjukdom det handlade om skulle du nu vara på rehab. Kanske skulle du tjäna på att se det så även i det här fallet, och agera efter det, istället för att rocka loss bara för att du kan/får äta vad du vill utan någon att rapportera till. Det kan i början vara svårt nog att hålla sig till ett fyrkantigt "vanligt" måltidsmönster utan stöd ("många månader" är i det här fallet ganska lite); vad är poängen med att göra det svårare för sig än man måste? För det är vad du gör. Specialdieter kan man ta när man är mogen för det, på samma sätt som man inte startar upp en bruten fotled med en fotbollsmatch direkt man fått av gipset.

Det här är förmodligen inte så roligt att höra, men det är i all välmening, och ja, jag tror att man kan anse att jag har koll på vad jag pratar om. Ärligt talat verkar du inte må särskilt bra av att hålla på som du gör nu, och det kanske är läge att fråga sig vad du egentligen får ut av att ändå göra det?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 15:48   #823
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag tar inte alls illa upp Tolkia, inte alls. Jag tycker bara det är bra att du skriver då jag respekterar din åsikt.

Min behandlare har inga problem med måltidsmönstret, jag kan inte svara på varför han inte kommenterat det men det har han faktiskt inte gjort. Detta kan ju bero på hur jag framhållit att jag trivs att äta få mål istället för många, som jag verkligen avskyr.

Jag ska ta det lugnare och äta mindre extremt. Hålla det enkelt och inom rimliga gränser. Jag kommer inte heller lista vad jag äter ett tag framöver. Baby steps
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 16:49   #824
fiskebulle
Raidar MC
 
fiskebulles avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 586
Detta är en extremt intressant journal. Så mycket mer än bara ett uppradande utav vikter och repetitioner.

+1 på babystegen. Skynda långsamt var det någon klok person som sa en gång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm
ragga brudar e skoj, kanke inte om man e bög, men om man gilar brudar som du o jag e det skoj hhehe
Min träningsjournal! <------------------------- is da shizznit!
fiskebulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-31, 18:23   #825
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av fiskebulle Visa inlägg
Detta är en extremt intressant journal. Så mycket mer än bara ett uppradande utav vikter och repetitioner.

+1 på babystegen. Skynda långsamt var det någon klok person som sa en gång.
Skynda långsamt, något jag borde ta till mig inom alla områden i livet Det ska jämnt gå fort, fort, fort!

Roligt att du tycker det är intressant.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)