Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-11, 19:55   #4381
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
11/6

Löpning
10,0 km, 4:50-tempo

5K jogg till Himpafältet, därefter 5x1 km intervaller(bilden). Allt med en kompis. Faktiskt kul pass att vara två på. Nöjd med detta.

Löpning
4,0 km, 5:40-tempo

Jogg hem.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 08:46   #4382
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
12/6

Löpning
10,3 km, 6-tempo

Här var det slut på framgångssagan! Min plan var 15-20K men jag kände relativt tidigt att det inte var min dag. Benen var naturligt nog sega, hade inte väntat mig något annat, men jag fick även den där mattheten/tomheten som jag har nämnt med jämna mellanrum. Känslan var att det rent fysiskt hade gått att kräma ut fem km till men när jag blir så där så tappar jag alltid suget fullkomligt. Jag får skärpa mig med både sömn och kost framöver.

Lidingöloppet
Jag har forskat rätt rejält på nätet, Youtube samt i löptråden för att få reda på vad fan mitt specifika LL-pass ska bli för typ av pass. Till slut så har jag bestämt mig för att börja med tröskelträning i 5,3 km-spåret i Vrinnevi. Jag vill köra två ganska tuffa pass varje vecka där det går snabbt och varför då inte låta ett vara så likt årets största mål som möjligt?

Baserat på att LL-tempot ska vara 4:40 så bör väl egentligen tröskelpasset gå i närmare 4:20-4:15 typ. Det är dock inget som man "bara gör" i det spåret utan det är snarare riktigt jäkla snabbt. Gissar att jag får vara glad om jag fixar 4:30 nu i början. Tror att det snabbaste jag har sprungit i det spåret är strax norr om 4:30, men det var å andra sidan rätt längesedan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 12:35   #4383
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
12/6

Löpning
10,3 km, 6-tempo

Här var det slut på framgångssagan!
läste hit och trodde foten trillat av eller liknande, men så var det bara ett kasst pass!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 12:49   #4384
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
läste hit och trodde foten trillat av eller liknande, men så var det bara ett kasst pass!
Första dåliga passet sedan comebacken, då får man formulera sig så! Åtta raka bra pass innan
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 17:47   #4385
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
läste hit och trodde foten trillat av eller liknande, men så var det bara ett kasst pass!
Haha samma här

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 19:56   #4386
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
13/6

Löpning
8,9 km, 5:05-tempo

Försök till tröskelträning men på tok för sega ben för det. Sprang 12 km i 4:40-tempo i söndags, nu hade jag problem att ta mig under det på 4 km. 5 jogg och 4 "tröskel" i alla fall.

Pass 2

Press
50x5
55x5
60x5
50x5
50x5

Liggande hantelpress
25x10
35x10
35x9
35x8

Triceps
3 set

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 21:38   #4387
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag kom att tänka på en sak som du kanske kan ha nytta av om du har tänkt dig en massa tröskelträning.

Det är att ha koll på pulsen under tröskelpassen. Särskilt om du springer på kuperade banor. Du vill inte ha en markant pulshöjning vid uppförsbackarna, så du blir tvungen att sänka farten lite uppför. Ifall du inte gör det så riskerar du att dra på dig alldeles för mycket syra som du sedan inte blir av med. Och då blir antingen passet onödigt jobbigt eller så klarar du inte av att hålla tempot och pulsen uppe efter jobbiga backar och du får inte ut den effekt du vill av passet.

Dessutom kanske du kan bli tvungen att verkligen pusha på tempot i utförslöpningen så inte pulsen sjunker med 10 slag bara för att det är svårt att hålla uppe intensiteten. Annars blir det ju mer av ett intervallpass där nedförsbackarna blir vilopauserna.

Det är väl pga detta som man brukar försöka förlägga tröskelträning till någorlunda plan mark. Men ifall du håller ordning på pulsen så kan du ju höja och sänka tempot så du får en hyfsat jämn hög puslnivå. Så länge du ligger mellan 82% och 92% (av maxpuls) hela passet så borde du ligga hyfsat rätt. Annars tror jag det brukar anses att man bör försöka hålla sig till den nedre gränsen av intervallet om man inte är väldigt vad vid tröskelträning och den högre gränsen om man är mer åt elithållet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 11:56   #4388
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag kom att tänka på en sak som du kanske kan ha nytta av om du har tänkt dig en massa tröskelträning.

Det är att ha koll på pulsen under tröskelpassen. Särskilt om du springer på kuperade banor. Du vill inte ha en markant pulshöjning vid uppförsbackarna, så du blir tvungen att sänka farten lite uppför. Ifall du inte gör det så riskerar du att dra på dig alldeles för mycket syra som du sedan inte blir av med. Och då blir antingen passet onödigt jobbigt eller så klarar du inte av att hålla tempot och pulsen uppe efter jobbiga backar och du får inte ut den effekt du vill av passet.

Dessutom kanske du kan bli tvungen att verkligen pusha på tempot i utförslöpningen så inte pulsen sjunker med 10 slag bara för att det är svårt att hålla uppe intensiteten. Annars blir det ju mer av ett intervallpass där nedförsbackarna blir vilopauserna.

Det är väl pga detta som man brukar försöka förlägga tröskelträning till någorlunda plan mark. Men ifall du håller ordning på pulsen så kan du ju höja och sänka tempot så du får en hyfsat jämn hög puslnivå. Så länge du ligger mellan 82% och 92% (av maxpuls) hela passet så borde du ligga hyfsat rätt. Annars tror jag det brukar anses att man bör försöka hålla sig till den nedre gränsen av intervallet om man inte är väldigt vad vid tröskelträning och den högre gränsen om man är mer åt elithållet.
Puls har jag ingen koll på och jag är nog fortfarande en bit från att köpa ett pulsband(bara klockan räcker inte för att få tillförlitlig puls, hade 155 bpm sist när jag körde Vo2-max intervaller och kom upp i vad som kändes som maxpuls). Däremot har jag ingen intention att ha exakt samma tempo på platten som uppför. Målet med tröskelträningen blir att ha ett någorlunda jämnt tempo, så gott det går, rakt igenom och att vid målgång ha det medeltempo/5K som motsvarar min förmodade tröskel.

Är min tröskel t.ex. 4:30/km och första halvan av femman är backig och andra snäll så kanske jag ligger på 4:30-4:40 efter halva sträckan och därefter 4:30-4:20 under andra halvan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 22:03   #4389
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
14/6

Löpning
18,0 km, 6:55-tempo

Ömsom vin, ömsom vatten. Mest vatten. Har genomfört nästan alla veckans pass med sega ben och det straffar sig. Kul i början, riktigt tradigt halvvägs in. Ingen energi och som sagt sega ben. Var beredd att skriva till min kompis direkt efter passet att han får min biljett till Laugavegur men sansade mig. Men jag känner mig verkligen inte redo att ta mig an 5,5 mil om en månad.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 09:16   #4390
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
15/6

Knäböj
120x3
125x2
130x1

Marklyft
180x3
190x3

Latsdrag
4 set

Biceps
2 set

Försöker sluta vara svag i underkroppen, vill ha tillbaka lite grundstyrka. 160 kg i böj och 230 i mark känns som rimliga och bra siffror ihop med löpandet.

Nu blir det en heldag öl!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 09:32   #4391
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Nu skrev jag till min kompis att han får ta min startplats till Laugavegur om han vill. Jag har kommit fram till att den absolut största anledningen till att jag inte har gett upp loppet är p.g.a. att jag på så bred front har gått ut med att jag SKA springa det. Det är inte p.g.a. att jag jag VERKLIGEN känner att jag rent personligt måste göra det. En semester på Island duger mer än väl för mig. Det är ett nederlag men också ett av de mognaste besluten jag har tagit. Lopphelvetet har bara varit förknippat med stress och ångest under de senaste sex veckorna. Kommer jag att fixa distansen? Hur kommer jag mentalt klara av en sådan extrem utmaning när jag vet att jag ställer upp med ett handikapp? Hur kommer foten att må efter typ fyra mil? Kommer jag att få några långvariga men från mitt deltagande? Allt detta försvinner nu.

Fredagens pass fällde till viss del avgörandet även om mycket annat spelar in också. När jag i måndags sprang intervaller för att sedan vila 1,5 h och därefter springa hem så märktes det att foten må vara löpbar men den är inte BRA. Den stelnade till rejält under vilan och det var med halvt haltande steg jag löpte hem. Ska man ha sådana besvär en månad inför den längsta distans man någonsin har sprungit med nästan två mils marginal? Nja.

Nu återstår att se om min vän tar min plats men oddsen för att han accepterar är sjukt låga. Han vill VERKLIGEN springa det där loppet och just därför känns det extra bra att ge den till honom. Han är så pass grym att han skulle kunna placera sig. Jämför det med ångest-Macke och vi har en s.k. no-brainer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 11:41   #4392
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Med detta ur vägen så kan jag nu se en sommar framför mig där jag har gott om tid på mig att bli den bästa versionen av mig själv. Höga Kusten Trail får dessutom ett mycket större fokus nu det gick från andraprioritetslopp till första. Där ska jag prestera. Jag ska fortsätta att träna för att "bli bra på allt" och återinföra backträningen.

Annars så hade Skuggan en liten harang om blogg vs kolo-journal som fick mig att tänka till. Det roliga med journalförandet är inte att plita ned pass utan det absolut mest givande för egen del är att författa längre texter om lopp. Jag älskar utmaningar och jag älskar att skriva. Problemet med att enbart lägga upp dessa i journalen är att ingen, bortsett från pepplez, som jag känner får ta del av dessa. Om jag istället hade en blogg för enbart detta syfte så skulle fler som faktiskt bryr sig kunna ta del av mina upplevelser. Jag syftar alltså inte på att blogga om min träning i allmänhet utan det skulle snarare vara en plattform för att återge tävlingar eller extrema/udda utmaningar. Mitt fåtal antal följare på Strava skulle uppskatta detta och min morsa skulle nog tycka att det var skitkul. Det räcker egentligen. Och det känns roligare att folk i min närhet får ta del av detta än folk som jag inte känner. Några skulle säkert sucka och tänka "nu har han fått huvud, han har t.o.m. skaffat en blogg!" men det är faktiskt lite skitsamma. Det är ju fritt att läsa. Och det är väl rimligt att om man gillar att skriva så är det rimligt att återge stora händelser inom sitt favoritintresse. Jag känner mig faktiskt inte färdig med en utmaning förrän jag har återgett den så gott som jag kan. Det blir lite bokslut.

Så jag skaffar nog en blogg i hemlighet till att börja med och börjar med att återge Sierre-Zinal för att se om det går att få intressant och koncist. Har ju redan en racerapport att utgå ifrån.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 12:31   #4393
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Vad skönt att du tagit ett beslut angående Laugavegur, måste vara en stor lättnad!

Prova skaffa en blogg, du kan ctrl + c/v i både blogg och journal. Tycker du att du får spinn på bloggen och du får folk som läser där så blir valet kanske mer enkelt.

Ja det är synd att det är så sömnigt i journaldelen :p Jag skaffade en journal dels för att logga men stor del att kunna prata om träning med andra med samma intresse eftersom jag inte har så många i min närhet som är insatta. Men det blir mer loggande och någon ryggdunk när man gör något utöver det vanliga men knappt det heller Jag älskar inte skrivandet i sig, de flesta inlägg jag gör är med telefonen via googlechrome appen och inte tapatalk så det ser ofta ut som jag har dyslexi eftersom det är stökigt att skriva där + korrläser enbart siffrorna. Det jag har börjat göra är att skriva direktmeddelande på instagram för att diskutera eller skryta.. Det är ju lätt gjort när du lagt upp en händelse om någon grym löptur att svara direkt där och ha en enkel dialog än att vänta på en uppdatering här. Det blir sällan diskussion med fler än 1 och 1 ändå.

Hur skall du lägga upp planen mer exakt inför Höga Kusten Trail? Kommer Du gå in för att spöa Rahf?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2019-06-17 klockan 12:32.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 12:32   #4394
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Det är ju bara klistra in länken till bloggen här för dom som vill läsa Typ att du bara lägger in länken till varje nytt inlägg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 13:54   #4395
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Vad skönt att du tagit ett beslut angående Laugavegur, måste vara en stor lättnad!

Prova skaffa en blogg, du kan ctrl + c/v i både blogg och journal. Tycker du att du får spinn på bloggen och du får folk som läser där så blir valet kanske mer enkelt.

Ja det är synd att det är så sömnigt i journaldelen :p Jag skaffade en journal dels för att logga men stor del att kunna prata om träning med andra med samma intresse eftersom jag inte har så många i min närhet som är insatta. Men det blir mer loggande och någon ryggdunk när man gör något utöver det vanliga men knappt det heller Jag älskar inte skrivandet i sig, de flesta inlägg jag gör är med telefonen via googlechrome appen och inte tapatalk så det ser ofta ut som jag har dyslexi eftersom det är stökigt att skriva där + korrläser enbart siffrorna. Det jag har börjat göra är att skriva direktmeddelande på instagram för att diskutera eller skryta.. Det är ju lätt gjort när du lagt upp en händelse om någon grym löptur att svara direkt där och ha en enkel dialog än att vänta på en uppdatering här. Det blir sällan diskussion med fler än 1 och 1 ändå.

Hur skall du lägga upp planen mer exakt inför Höga Kusten Trail? Kommer Du gå in för att spöa Rahf?
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det är ju bara klistra in länken till bloggen här för dom som vill läsa Typ att du bara lägger in länken till varje nytt inlägg.
Ja, alltså skaffar jag en blogg så lär jag fortsätta att skriva racerapporter här. Det är mer att jag har tänkt på att de som tycker det är allra mest intressant inte får ta del av dessa. Jag tror t.ex. att min morsa och farsa skulle tycka att det vore skitkul att läsa en sammanfattning om det som man har gjort. Att det är låg aktivitet i journalerna tycker jag inte gör så mycket. Det är klart att man har blivit glad några gånger när man har fått ett glatt tillrop men till syvende och sist så är det ju från människor man inte känner. Jag känner verkligen att jag över den där fasen när man skrev i journalerna i något sorts ge-och-ta-syfte. Jag menar inte att man egentligen inte brydde sig om vad andra hade gjort men emellanåt så kunde det bli lite väl plikttroget.

Jag kör ju loppet med en kompis som är väldigt träningsvillig så det är ytterst tacksamt. Kommer att köra mycket av träningen tillsammans med honom. Det blir en del löpning på Island samt en tur till hans fjällstuga veckan efter för lite träningsläger. Jag ska mata på som jag gör nu, d.v.s. väldigt allsidig löpträning, och återinföra åtminstone ett backpass/vecka.

Jag kommer inte att lägga något fokus på att spöa Rahf, däremot vill man väl komma före polaren
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)