Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-31, 08:03   #3046
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Kalipermätningar beror väldigt mycket på personen som utför mätningen. Är man oerfaren och har en dålig kaliper så kan det nog bli ganska mycket fel.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 10:15   #3047
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Avslutar deffen nu på sön-mån. Ska köra 2 mån på energibalans samt kreatintömning.

Täntke höra om någon har lite tips på vad jag kan förvänta mig? Bara allmänt kanske gällande viktförändring, hårdhet, allmänna tips?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 10:32   #3048
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Avslutar deffen nu på sön-mån. Ska köra 2 mån på energibalans samt kreatintömning.

Täntke höra om någon har lite tips på vad jag kan förvänta mig? Bara allmänt kanske gällande viktförändring, hårdhet, allmänna tips?
Det viktigaste är att öka på kalorierna långsamt tycker jag. Att du håller vikten är ett bra riktmärke eftersom det du tappar i kreatinvätska binder du upp i glykogenvätsdska vilket kan ge cirka plus-minus-noll. Sen när du nått energibalans, stabiliserat vätskenivåer etc kan du ju fortsätta öka på kalorierna om du vill gå upp i vikt eller ligga kvar.

Om du "orkar" skulle jag rekommendera att du nu när du kliver av bara höjer med kanske 100-200 kcal / dag och ligger där en vecka innan nästa höjning. Sen när aptit och annat normaliserats kan du kanske börja lita mer på dina signaler och äta mer på känsla. Det är viktigt att man klarar så att man inte blir helt bunden vid siffror.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 10:48   #3049
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det viktigaste är att öka på kalorierna långsamt tycker jag. Att du håller vikten är ett bra riktmärke eftersom det du tappar i kreatinvätska binder du upp i glykogenvätsdska vilket kan ge cirka plus-minus-noll. Sen när du nått energibalans, stabiliserat vätskenivåer etc kan du ju fortsätta öka på kalorierna om du vill gå upp i vikt eller ligga kvar.

Om du "orkar" skulle jag rekommendera att du nu när du kliver av bara höjer med kanske 100-200 kcal / dag och ligger där en vecka innan nästa höjning. Sen när aptit och annat normaliserats kan du kanske börja lita mer på dina signaler och äta mer på känsla. Det är viktigt att man klarar så att man inte blir helt bunden vid siffror.
Okok, tack för tipsen där.

Har sen tänkt att köra dessa två mån på balans för att återhämta kroppen lite från påfrestning av underskott och kreation för att sedan köra ett par mån deff till för att komma ned dit jag verkligen siktar på. Så kommer jag få någon vidare återhämtning på balans, eller är det nästan sikta på lätt överskott som gäller för detta?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 11:04   #3050
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Okok, tack för tipsen där.

Har sen tänkt att köra dessa två mån på balans för att återhämta kroppen lite från påfrestning av underskott och kreation för att sedan köra ett par mån deff till för att komma ned dit jag verkligen siktar på. Så kommer jag få någon vidare återhämtning på balans, eller är det nästan sikta på lätt överskott som gäller för detta?
Lågt överskott är nog bara bra på sikt men det svåra är just att hitta balansen, så ta dig dit först och känn efter hur kroppen känns. Du kan inte veta om du prickat rätt förrän efter några veckor hur som helst. Känner du dig fortfarande sliten så ät lite mer, eventuellt lätta upp träningen lite. En vilovecka då och då är absolut av godo.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 11:22   #3051
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Lågt överskott är nog bara bra på sikt men det svåra är just att hitta balansen, så ta dig dit först och känn efter hur kroppen känns. Du kan inte veta om du prickat rätt förrän efter några veckor hur som helst. Känner du dig fortfarande sliten så ät lite mer, eventuellt lätta upp träningen lite. En vilovecka då och då är absolut av godo.
Då kör vi då, så får det bli utvärdering framöver
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 12:38   #3052
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Hur hanterar ni hungerkänslor och att man tänker på mat typ hela tiden? Pepsi max och kaffe?

Senast redigerad av krubkungen den 2012-08-31 klockan 12:40.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 12:52   #3053
Reaper123
Registered User
 
Reaper123s avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 7 688
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Hur hanterar ni hungerkänslor och att man tänker på mat typ hela tiden? Pepsi max och kaffe?
Alla har väl sina egna varianter, mina:
- Vatten (dricker ej kaffe, lightläsk dricker jag endast på helger som "festdricka")
- Försöka hitta något annat att tänka på = ut och spring, gå, kolla på film eller liknande

Generellt bra kontroll på hungern tackvare att jag hittat in förbaskat bra i mitt PFande. Värre med att jag tänker på mat mkt i tid o otid, men gäller bara att bestämma sig för att inte ge vika så försvinner tankarna förr eller senare.

Komiskt nog brukar jag kolla tex matbilder här på forumet, fundera på nya recept osv. Japp, jag älskar smärta
__________________
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 12:53   #3054
raddum
Registered User
 
raddums avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 195
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Hur hanterar ni hungerkänslor och att man tänker på mat typ hela tiden? Pepsi max och kaffe?
Frågan vi alla ställer oss, jag försöker göra något, tugga tuggummi, dricka något eller dyl.
raddum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 19:36   #3055
Nutrid
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Sverige..
Inlägg: 786
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Hur hanterar ni hungerkänslor och att man tänker på mat typ hela tiden? Pepsi max och kaffe?
- Kaffe
- Broccoli
- Fun light / Cola Zero
- Ut och rör på dig eller gör något som får tankarna på annat.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 20:12   #3056
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Hur hanterar ni hungerkänslor och att man tänker på mat typ hela tiden? Pepsi max och kaffe?
Oftast hjälper inget sånt för mig jag är hungrig som fan tills ja får mat. och oftast blir jag inte heller mätt, bara att bita ihop och vara disciplinerad som tusan.

vill du äta dig mätt kan jag tipsa om frysta grönsaker till maten. åt nyss 1kg ica basic wokmix 28kcal/100g alltså 280kcal för 1kg(!!!!) fasen va mätt ja blidde
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 22:01   #3057
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Tack för tipsen. Som ni säger så får man bita ihop.

Senast redigerad av krubkungen den 2012-08-31 klockan 22:05.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 22:21   #3058
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Hur hanterar ni hungerkänslor och att man tänker på mat typ hela tiden? Pepsi max och kaffe?
Disciplin, planera morgondagens middag och göra förberedelser brukar jag göra.
Spela tv/datorspel kan sluka några timmar fort ibland
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 22:23   #3059
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Morgonvikt, 3h innan träning / tömning på 80kg.. Ska bli kul o se på Söndag!
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 17:04   #3060
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Äntligen har det släppt igen. Efter flera veckor där det inte rört sig alls pga stress så tappade jag 2.2kg under natten och är hyfsat tillbaka på banan med energi och humör igen.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)