Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-06, 20:43   #16756
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du använder stockkylaren? Det fungerar givetvis utmärkt hur länge som helst.
Ja stockkylaren. Jaha ok, behöver jag uppdatera bios eller formatera om datorn eller liknande efter cpu byte?

Ska testa upp till 95% se om den håller tempen under 70 grader, är det safe?
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 20:54   #16757
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Bios bör alltid vara uppdaterat.

Du kan köra processorn på 100 % dygnet runt i åratal med stockkylaren. Intel har inte konstruerat en kylare som förstör produkten den är avsedd att kyla.

6700K klarar 95-100 grader, men man brukar inte vilja ligga högre än 80-85 som mest kontinuerligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 21:04   #16758
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bios bör alltid vara uppdaterat.

Du kan köra processorn på 100 % dygnet runt i åratal med stockkylaren. Intel har inte konstruerat en kylare som förstör produkten den är avsedd att kyla.

6700K klarar 95-100 grader, men man brukar inte vilja ligga högre än 80-85 som mest kontinuerligt.
Jaha ok hur uppdaterar man biosen hehe?
Grejen är att jag hade en i5-6400 innan jag bytte till i7-6700k så det är stick fläkten till i5:an.

Haha massa frågor att men inte lätt om man inte är insatt.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 21:21   #16759
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Se bara till att kolla temperaturen med program som t.ex Core Temp. Vissa, sämre, program visar bara temperaturen på värmespridaren (metallplattan som kylaren sitter mot). Den temperaturen är mycket lägre än den faktiska temperaturen för kärnorna (som sitter i kislet under värmespridaren).

Om du kollar specifikationerna för olika processorer kan du se Tcase och Tjunction, där Tcase är värmen vid värmespridaren och Tjunction är värmen vid kärnorna.

6700K har en max rekommenderad Tcase på 64c. Intel specar inte Tjunction för 6700K men den bör ligga ca 20 grader högre. Observera dock att denna rekommendation är max för 24/7 drift och att CPU;n knappast går sönder av att köras på högre temperatur (däremot påverkar det livslängden negativt).

Runt 100c ska CPU;n bromsa ned för att inte ta skada.

...

Vad har du för moderkort? Det är många moderkort som kommer med en egen backplate för att fästa CPU-kylare. Om ditt moderkort har en backplate är det bara att skruva fast kylaren.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 21:24   #16760
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Jaha ok hur uppdaterar man biosen hehe?
Grejen är att jag hade en i5-6400 innan jag bytte till i7-6700k så det är stick fläkten till i5:an.

Haha massa frågor att men inte lätt om man inte är insatt.
Kolla manualen. Det kan skilja mellan olika moderkort (även om det säkert är snarlikt mellan de flesta modeller). Kolla även om det finns någon backup-funktion.

På mitt moderkort lägger jag bara senaste BIOS på en USB-sticka, bootar in i BIOS och uppdaterar därifrån.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 21:26   #16761
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Se bara till att kolla temperaturen med program som t.ex Core Temp. Vissa, sämre, program visar bara temperaturen på värmespridaren (metallplattan som kylaren sitter mot). Den temperaturen är mycket lägre än den faktiska temperaturen för kärnorna (som sitter i kislet under värmespridaren).

Om du kollar specifikationerna för olika processorer kan du se Tcase och Tjunction, där Tcase är värmen vid värmespridaren och Tjunction är värmen vid kärnorna.

6700K har en max rekommenderad Tcase på 64c. Intel specar inte Tjunction för 6700K men den bör ligga ca 20 grader högre. Observera dock att denna rekommendation är max för 24/7 drift och att CPU;n knappast går sönder av att köras på högre temperatur (däremot påverkar det livslängden negativt).

Runt 100c ska CPU;n bromsa ned för att inte ta skada.

...

Vad har du för moderkort? Det är många moderkort som kommer med en egen backplate för att fästa CPU-kylare. Om ditt moderkort har en backplate är det bara att skruva fast kylaren.
Moderkortet är lenovos egna tror jag. Har en y700 34 ish dator om det säger dig ngt.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 07:40   #16762
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Skulle verkligen behöva hjälp kring hur jag bör organisera mitt hem för att få ett snabbt, stabilt och täckande nätverk. Jag bifogar en bild över lägenheten.



Det jag har är följande: Bahnhof 100 mbit upp/ner. Asus RT-AC66U router. I lägenheten använder jag en massa trådlösa saker. Jag har en stationär dator (ritat in den i hörnet av ett av rummen) samt en bärbar dator, en ipad och 2 st iphones (ena är jobbets som jag använder och samlar poddar på).

Huvudproblemet är min stationära dator. Jag vill helst att få den att funka på 5 ghz-bandet, och behöver något nätkort/adapter eller annat som lyckas koppla upp sig stabilt.

Har trixat med en netgear N300-adapter och gjort en provisorisk hemmalösning med en USB-förlängningskabel. Detta fungerar dock inte bra och är allt annat än stabilt.

Vore grymt tacksam över smarta lösningar och tips hur jag lösa detta dilemma!

Edit: Glömde meddela att routern är lokaliserad ovanför fiberuttaget! Vill hemskt gärna slippa dra kablar genom lägenheten, så min utgångspunkt är att routern måste stå kvar där den står.

Senast redigerad av Kräket den 2017-10-07 klockan 07:42.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 15:37   #16763
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Moderkortet är lenovos egna tror jag. Har en y700 34 ish dator om det säger dig ngt.
Bara att kolla manualen eller fråga deras support.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 15:55   #16764
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Skulle verkligen behöva hjälp kring hur jag bör organisera mitt hem för att få ett snabbt, stabilt och täckande nätverk. Jag bifogar en bild över lägenheten.



Det jag har är följande: Bahnhof 100 mbit upp/ner. Asus RT-AC66U router. I lägenheten använder jag en massa trådlösa saker. Jag har en stationär dator (ritat in den i hörnet av ett av rummen) samt en bärbar dator, en ipad och 2 st iphones (ena är jobbets som jag använder och samlar poddar på).

Huvudproblemet är min stationära dator. Jag vill helst att få den att funka på 5 ghz-bandet, och behöver något nätkort/adapter eller annat som lyckas koppla upp sig stabilt.

Har trixat med en netgear N300-adapter och gjort en provisorisk hemmalösning med en USB-förlängningskabel. Detta fungerar dock inte bra och är allt annat än stabilt.

Vore grymt tacksam över smarta lösningar och tips hur jag lösa detta dilemma!

Edit: Glömde meddela att routern är lokaliserad ovanför fiberuttaget! Vill hemskt gärna slippa dra kablar genom lägenheten, så min utgångspunkt är att routern måste stå kvar där den står.
Du vill försöka placera routern vid skåpen i hallen högt upp. Om du kan så placera den över rutorna L och G.

Testat 2.4 ghz där den sitter nu?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 22:23   #16765
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Skulle verkligen behöva hjälp kring hur jag bör organisera mitt hem för att få ett snabbt, stabilt och täckande nätverk. Jag bifogar en bild över lägenheten.



Det jag har är följande: Bahnhof 100 mbit upp/ner. Asus RT-AC66U router. I lägenheten använder jag en massa trådlösa saker. Jag har en stationär dator (ritat in den i hörnet av ett av rummen) samt en bärbar dator, en ipad och 2 st iphones (ena är jobbets som jag använder och samlar poddar på).

Huvudproblemet är min stationära dator. Jag vill helst att få den att funka på 5 ghz-bandet, och behöver något nätkort/adapter eller annat som lyckas koppla upp sig stabilt.

Har trixat med en netgear N300-adapter och gjort en provisorisk hemmalösning med en USB-förlängningskabel. Detta fungerar dock inte bra och är allt annat än stabilt.

Vore grymt tacksam över smarta lösningar och tips hur jag lösa detta dilemma!

Edit: Glömde meddela att routern är lokaliserad ovanför fiberuttaget! Vill hemskt gärna slippa dra kablar genom lägenheten, så min utgångspunkt är att routern måste stå kvar där den står.
Aboslut bästa att att flytta routern mer centrerat, annars finns det Homeplug + accesspunkt,
alternativt en kombo-lösning.
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 07:29   #16766
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Du vill försöka placera routern vid skåpen i hallen högt upp. Om du kan så placera den över rutorna L och G.

Testat 2.4 ghz där den sitter nu?
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dezen Visa inlägg
Aboslut bästa att att flytta routern mer centrerat, annars finns det Homeplug + accesspunkt,
alternativt en kombo-lösning.
Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 07:52   #16767
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.



Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!
Denna eller liknande, gärna med bordsställ så man får upp den en bit.
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 08:46   #16768
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.



Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!
Jag kör på Netgear A6210 AC1200. Se även till att skaffa en wireless router med 802.11ac.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 13:32   #16769
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.



Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!
2.4Ghz bandet penetrerar väggar bättre än 5Ghz, så om du byter kan du få sämre kontakt.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 15:45   #16770
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Moderkortet är lenovos egna tror jag. Har en y700 34 ish dator om det säger dig ngt.
https://support.lenovo.com/se/sv/downloads/ds105537
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)